ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖶 גשר צר מאוד - לא לפחד כלל - חלק 1

אמר רבי נחמן מברסלב breslev.eip.co.il/?key=225 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כְּשֶׁאָדָם נִכְנָס בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, אֲזַי מַּרְאִין לוֹ הִתְרַחֲקוּת

וְדַע, שֶׁהָאָדָם צָרִיך לַעֲבר עַל גֶּשֶׁר צַר מְאד מְאד

וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל

ובלשון העם: כל העולם כולו גשר צר מאוד. והכלל והעיקר לא לפחד כלל.

**

ויש בזה כמה עניינים.

ראשית בפשיטות כפשוטו, שעל האדם לא לפחד וכולי...

אך יש כאן עוד כמה עניינים, כגון שלדוגמא מרומז בזה העניין מ"ש רבי נחמן מברסלב, כי מי שרוצה לזכות לשעשוע של העולם הבא לשם כך עליו להעלות את מידת היראה לשורשה.

דהיינו שעיקר העבודה של האדם, היא להפוך את היראה לאהבה ולהמתיק את היראה בשורשה.

כי הרע בשורשו הוא טוב. ועל האדם להמתיק את הרע בשורשו, שזה העניין של לא לפחד כלל, דהיינו להמתיק את מידת היראה.

*

ולמרות כל הנ"ל עניין יש לשאול מהו אותו הגשר הצר שעליו חייב האדם לעבור. ומדוע הוא גשר צר מאוד מאוד?

כי בוודאי שיש כאן איזו פנימיות כוונה, שאליה דייקא מרמז הגשר הצר הזה. כך שיש לבאר את העניין הזה.

והעניין הזה של הגשר הצר מאוד מאוד, מרומז גם במעשה ממלך ענו כאן breslev.eip.co.il/?key=53 - סיפורי מעשיות - מעשה ו - ממלך עניו

כי שם מובא:

וְהִנֵּה גִּבּוֹר אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁהוּא גִּבּוֹר

מֵחֲמַת שֶׁסְּבִיב מְדִינָתוֹ הוֹלֵךְ הַיָּם

וְעַל הַיָּם עוֹמְדִים חַיִל עַל סְפִינוֹת עִם תותחים, וְאֵינָם מַנִּיחִים לְהִתְקָרֵב

וְלִפְנִים מִן הַיָּם

יֵשׁ מָקוֹם שֶׁטּוֹבְעִין בּוֹ שֶׁקּוֹרִין ביצה טובענית, גָּדוֹל סְבִיב הַמְּדִינָה

שֶׁאֵין שָׁם כִּי אִם שְׁבִיל קָטָן

שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לֵילֵךְ שָׁם כִּי אִם אָדָם אֶחָד

וְגַם שָׁם עוֹמְדִים תותחים

וּכְשֶׁיָּבוֹא אֶחָד לְהִלָּחֵם

מוֹרִים עִם הַתותחים

וְאִי אֶפְשָׁר לְהִתְקָרֵב לְשָׁם

וזאת אותה הבחינה ממש, והעניין צריך ביאור, מהו אותו גשר צר מאוד שעליו מרמז רבי נחמן מברסלב?

וראה גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=97 - מעשה ממלך עניו - סיפורי מעשיות

*

וסוד העניין מרמז על השגת האין סוף שהיא מעבר לכתר.

כי הכתר הוא כמחיצה פרוסה בין המוחין והשכל של האדם דהיינו הנאצלים, לבין המאציל שהוא השי"ת האין סוף...

כפי שהובא כאן breslev.eip.co.il/?key=166 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כד - אֶמְצָעוּתָא דְּעָלְמָא הֵיכָא

והכתר הזה הוא הגשר הצר שעליו צריך לעבור האדם.

וסוד הכתר מרמז על המפריד בין החלל הפנוי לבין האין סוף.

כי השי"ת הוא ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין. והכתר שהוא הגשר הצר מאוד מאוד, הוא מפריד בין בחינת הממלא כל עלמין לבין בחינת המסובב כל עלמין...

ומי שרוצה להשיג את האור אין סוף הזה, הוא חייב לעבור את הכתר ואת הגשר הזה שהוא צר מאוד מאוד...

ובפועל זה אומר, שמצד האמת באמת, מי שרוצה להשיג את מה שיש מעל השכל, הוא חייב לעבור עם אמונה את השאלות של החלל הפנוי.

והדבר הזה מסוכן ביותר והוא גשר צר מאוד מאוד. אך האדם חייב לעבור אותו עם אמונה כדי להשיג את האין סוף...

ומצד אחד מי שרוצה שאמונתו תהיה שלמה, עליו לעיין דייקא בעניין של החלל הפנוי ולעבור אותו עם אמונה.

אך מצד שני החלל הפנוי הוא כמו ביצה טובענית שאף אחד לא יכול לעבור אותה... כי באמת כל באיה לא ישובון.

כי כדי להכנס לשם לשם כך צריך שכל, כי בלי שכל לא ניתן להבין את עניין החלל הפנוי ואת העניין של האמונה האמיתית בשלמות של האין סוף.

אך כדי לצאת משם, לשם כך צריך אמונה שהיא מעל השכל ללא שכל כלל.

והוא גשר צר מאוד מאוד מאוד והוא כעין חול טובעני, שכל באיה לא ישובון...

והספינות עם התותחים, היינו השכל שיש שם. כי השכל שיש בחלל הפנוי הוא כמו תותחים שמרחיקים את האדם מהשגת השכל הנקנה, כי לא כל אחד ראוי לזכות לאוצר הזה...

והקושיות והשאלות והתשובות שיש שם, הן מעל הזמן, שכל הזמן שבעולם לא מספיק לתרץ את השאלות והתשובות שיש שם...

כך שאלו תותחים של ממש שמונעים מהאדם להשיג את השי"ת עצמו וכולי...

ובהכרח לעבור שם, למרות שאי אפשר לעבור שם... וכולי...

*

והעניין הזה מרומז בדברי רבי נחמן מברסלב כאן breslev.eip.co.il/?key=2332 - שיחות הר"ו - אות קצא - גדולות נוראות השגתו

פַּעַם אַחַת נִכְנַס לַבַּיִת וְעָנָה וְאָמַר.

מַה לַּעֲשׂוֹת כְּשֶׁעוֹמֵד לִפְנֵי הָאָדָם הַר גָּדוֹל שֶׁל אֵשׁ

וּמֵעֵבֶר הַשֵּׁנִי שֶׁל הָהָר מֻנָּח אוֹצָר טוֹב וְיָקָר וְנֶחְמָד מְאד מְאד

אֲבָל אִי אֶפְשָׁר לָבוֹא אֶל הָאוֹצָר כִּי אִם כְּשֶׁעוֹבְרִין דֶּרֶךְ הָהָר שֶׁל הָאֵשׁ

וְהַהֶכְרֵחַ לָבוֹא לְאוֹתוֹ הָאוֹצָר הַנֶּחְמָד וְהַיָּקָר וְכוּ'

אַחַר אֵיזֶה יָמִים שׁוּב דִבֵּר מִזֶּה וְשָׂחַק וְאָמַר

כְּבָר נוֹדַע לִי הַדָּבָר הַזֶּה מַה לַּעֲשׂוֹת לָזֶה

שהוא מרמז על העניין הנ"ל, שאי אפשר לעבור שם... אך מוכרחים לעבור שם...

**

והעניין הזה מרומז גם כאן breslev.eip.co.il/?key=59 - סיפורי מעשיות - מעשה יב - מבעל תפילה

וְהוֹדִיעַ הַמֶּלֶךְ לְהַגִּבּוֹר

הֱיוֹת שֶׁבַּדֶּרֶךְ, שֶׁהוּא עוֹלֶה אֶל הַחֶרֶב הַנַּ"ל

יֵשׁ דֶּרֶךְ מִן הַצַּד

וּבָאִים בְּאוֹתוֹ הַדֶּרֶךְ אֶל הַר שֶׁל אֵשׁ

כפי שהתבאר כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=189 - הר של אש - מעשה מבעל תפילה

*

והעניין הזה מרומז גם כאן breslev.eip.co.il/?key=223 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מו - מְסִירַת נֶפֶשׁ יֵשׁ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל בְּכָל יוֹם וּבְכָל שָׁעָה

מָשָׁל, שֶׁמֶּלֶך אֶחָד הִנִּיחַ אוֹצָר גָּדוֹל בְּמָקוֹם אֶחָד

וְסִבֵּב בַּאֲחִיזַת עֵינַיִם כַּמָּה וְכַמָּה חוֹמוֹת סְבִיב הָאוֹצָר

וּכְשֶׁבָּאוּ בְּנֵי אָדָם לְאֵלּוּ הַחוֹמוֹת, נִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם חוֹמוֹת מַמָּשׁ

וְקָשֶׁה לְשַׁבְּרָם

וּקְצָתָם חָזְרוּ תֵּכֶף

וּקְצָתָם שִׁבְּרוּ חוֹמָה אַחַת וּבָאוּ אֶל הַשְּׁנִיָּה וְלא יָכְלוּ לְשַׁבְּרָהּ

וּקְצָתָם שִׁבְּרוּ יוֹתֵר וְלא יָכְלוּ לִשְׁבּר הַנִּשְׁאָרִים

עַד שֶׁבָּא הַבֶּן מֶלֶך

אָמַר: אֲנִי יוֹדֵעַ, שֶׁכָּל הַחוֹמוֹת הֵם רַק בַּאֲחִיזַת עֵינַיִם

וּבֶאֱמֶת אֵין שׁוּם חוֹמָה כְּלָל

וְהָלַך לָבֶטַח עַד שֶׁעָבַר עַל כֻּלָּם

וּמִזֶּה יָבִין הַמַּשְׂכִּיל הַנִּמְשָׁל מֵאֵלָיו

עַל כָּל הַמְּנִיעוֹת וְהַהֲסָתוֹת וּפִתּוּיִים

שֶׁהֵם בְּחִינַת חוֹמוֹת, שֶׁיֵּשׁ עַל אוֹצָר שֶׁל יִרְאַת שָׁמַיִם

שֶׁבֶּאֱמֶת אֵינָם כְּלוּם

וְהָעִקָּר לֵב חָזָק וְאַמִּיץ

וְאָז אֵין לוֹ שׁוּם מְנִיעָה

כי באמת השכל של האדם דהיינו מה שנקרא אצל השכל שכל, הוא בכלל בחינת דמיון ומדמה בייחס לשכל הנקנה שהוא השכל האמיתי.

ואם היה האדם יודע מהשכל הנקנה, היה נדמה בעיניו השכל הנקנה לדמיון ולשגעון, כי הוא שכל מאוד גדול, כ"כ גדול ושונה מהשכל של האדם, עד שלאדם נדמה לו שהשכל האמת הוא דמיון ושקר.

אך באמת השכל של האדם הוא כולו בחינת דמיון ושקר, והשכל הנקנה הוא השכל האמת וכולי...

והאוצר של המלך הוא השגת האלוקות כמובן. והחומות הם בחינה אחת עם המקיפים של השכל, והם גם בחינת הכתר.

כי הכתר הוא החומה הדמיונית שיש בין השכל של האדם לבין השי"ת.

ובאמת הוא גשר צר מאוד מאוד... כי מי שלא יוצא בשלום יכול להשתגע שם ממש כפשוטו או למות כפשוטו או לכפור בכל כפשוטו.

ורק מי שיוצא משם עם אמונה נגד השכל האנושי, רק הוא שורד שם. אך הוא מסוכן מאוד מאוד.

כי מאחר שהוא נגד השכל האנושי, לכן האדם יכול להשתגע ממש כפשוטו.

וצריך המון שכל אנושי כדי להבין במה בדיוק להאמין מעל השכל האנושי.

ולא סתם המון שכל, אלא צריך את כל השכל שבעולם, כדי להבין במה להאמין נגד השכל מעל השכל!

ראה כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?

ומי שנכנס לשם בלי כל השכל שבעולם, הוא לא יודע במה בדיוק להאמין נגד השכל, כי הוא שכל מאוד גדול, וצריך המון שכל כדי להבין במה להאמין.

וגם צריך רצון אין סופי כדי להאמין וכולי...

והוא מסוכן מאוד מאוד... עד שאין דבר אחר שמסוכן יותר ממנו...

* גשר צר מאוד - לא לפחד כלל - חלק 2.

שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות יב
...אות יב וביום מחר בא ואמר שבא ספינה מחוץ לארץ עם יהודים ויש להם גם כן שוחט מבהק ושם באותה ספינה היה הרב החסיד המפרסם מורנו הרב זאב ולף נרו יאיר מטשרני אוסטרהא ושאר אנשים חשובים ושאלו על רבנו זכרונו לברכה וגלה להם האיש שהיה עם רבנו, זכרונו לברכה, האמת ותכף שלח ר' זאב הנ"ל אחרי רבנו, זכרונו לברכה, שיבוא אליו לאכסניא שלו ויקבלו באהבה להתארח עמו יחד ולא רצה רבנו, זכרונו לברכה, ללכת אצלו כי אמר כאן טוב לפני כי היה עושה בסטנבול כל מיני קטנות והיה הולך יחף...
ספר המידות - זריזות
ספר המידות - זריזות חלק שני א. על ידי זריזות זוכה להיות רועה נאמן, וסימן לדבר: לך אל נמלה עצל, וכתיב: מש'ם רוע'ה אב'ן ישרא'ל....
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמד - מִי שֶׁהוּא מְערָב בֵּין הָעַכּוּ"ם
...מערב בין העכו"ם דהינו שיש לו עסקים ומשא ומתן עמהם צריך לשמר עצמו מאד מאד שלא יזיק לו כי בקל יוכל להתפס ברשתם, חס ושלום לחלק עצמו ממדרגת יהדותו שיש לו כי לא די להאדם שהוא בעולם הזה השפל אשר מלאכים אין להם כח לעמד בזה העולם כמו שמצינו שפעם אחת באו מלאכים בזה העולם ונלכדו מאד אבל באמת ישראל יש להם כח יותר ממלאכים והם יכולין לעמד בזה העולם ולהתגבר על העולם הזה ולהדבק בהבורא יתברך שמו אבל להיות גם כן מערב עם העכו"ם זה קשה מאד על כן צריך לשמר עצמו מאד...
שבחי הר"ן - אות טז
...טז וגדל עצם מעלת קדשתו בשבירת התאוה הכללית שהיא כוללת כל התאוות רעות שהוא תאוות המשגל אי אפשר לבאר ולספר ואמר: שהיו לו נסיונות אין מספר רק באמת אין זה נסיון כלל כי אמר שאין זה תאוה כלל ואמר שמי שהוא רק חכם אמת אפילו עכו"ם מאחר שהוא רק חכם אמת ראוי שלא יהיה אצלו התאוה הזו נחשבת לתאוה כלל ואמר כי מי שהוא חכם בחכמת הנתוח ויודע סדר האיברים של האדם כפי חכמת הנתוח ראוי שיהיה נמאס אצלו התאוה הזאת בתכלית המאוס ובענין מאוס תאוה זו הפליג לדבר הרבה מאד בענין...
חיי מוהר"ן - מח - שיחות השיכים להתורות
...בעת שבא אצלו על שבת קדש פרשת יתרו צדיק אחד מפרסם גדול, והוא זכרונו לברכה לא אמר שום תורה בליל שבת קדש ולא ביום שבת קדש. וכשגמרנו סעדת שחרית של שבת וכבר ברכנו ברכת המזון והיינו סבורים להסתלק מהשלחן כנהוג אחר ברכת המזון אבל הוא זכרונו לברכה נשאר אז יושב על מקומו וגם אנחנו כלנו נשארנו אז יושבים לפניו, וגם הצדיק הנ"ל נשאר עדין יושב לפניו. בתוך כך ענה ואמר כשרואין את עצמו עם הצדיק אפילו כשאין שומעין תורה גם זה טוב מאד כי על ידי זה מקבלין גדלה. והתחיל...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצח - כְּשֶׁאֶחָד צוֹעֵק לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצח - כשאחד צועק להשם יתברך כשאחד צועק להשם יתברך אומרים לו לסע כמו שכתוב: "מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו"....
ראש השנה / התבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל?
...co.il/?key=202 "ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל" והשאלה היא מדוע? מדוע התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל? מה השורש של העניין הזה? מה פישרו? כמו כן, במספר מקומות אמר רבי נחמן מברסלב על עוד דבר שאין דבר אחר שגדול יותר ממנו, והוא על ראש השנה שלו. כמובא כאן: breslev.eip.co.il/?key=568 - חיי מוהר"ן - תג - גודל יקרת ראש השנה שלו breslev.eip.co.il/?key=558 - חיי מוהר"ן - קד - מקום לידתו וישיבתו ונסיעותיו וטלטוליו breslev.eip.co.il/?key=562...
גשר צר מאוד - לא לפחד כלל - חלק 1
...מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות ודע, שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאד מאד והכלל והעקר שלא יתפחד כלל ובלשון העם: כל העולם כולו גשר צר מאוד. והכלל והעיקר לא לפחד כלל. **** ויש בזה כמה עניינים. ראשית בפשיטות כפשוטו, שעל האדם לא לפחד וכולי... אך יש כאן עוד כמה עניינים, כגון שלדוגמא מרומז בזה העניין מ"ש רבי נחמן מברסלב, כי מי שרוצה לזכות לשעשוע של העולם הבא לשם כך עליו להעלות את מידת היראה לשורשה. דהיינו שעיקר העבודה של...
שיחות הר"ן - אות רסז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רסז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן אמר: מי שרוצה לחדש בתורה מתר לו לחדש ולדרש כל מה שירצה כל מה שיזכה לחדש בשכלו ובלבד שלא יוציא איזה דין חדש על פי דרושיו שדורש בדרך דרוש וסוד והמובן מדבריו היה שאפילו בכונות האר"י זכרונו לברכה, ודרכי הקבלה מתר לחדש בהם כאשר ישיג שכלו ובלבד שלא יוציא מהם שום דין חס ושלום...
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות ח
...- אות ח ובח"י איר נסע מביתו מקהלת קדש מדודיוקא לעיר ניקולייב ושם היה ספינה עבור חטים ונסע עם אותה הספינה דרך אדס כי מקדם היו המשלחים ושאר אנשים יראים לנסע דרך אדס כי אמרו שהים מסכן דרך שם והוא בחכמתו הגדולה הבין תכף שטוב יותר מכמה טעמים לנסע על הספינה מאדס כי מקצרים את הדרך הרבה שיש ממדינתנו לגלץ גם יוצאים מן הסכנה שיש כשנוסעים מגלץ שיש סכנה גדולה כשיורדים מהנהר טונא על הים כמפרסם על כן לא השגיח כלל על דברי העולם ונסע מניקולייב דרך אדס לסטנבול...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 28_03_2024 השעה 11:25:00 - wesi2