... מבין את השכל של השי"ת. כפי שרבי נחמן מברסלב באר במספר מקומות,
הצדיק האמת מקשר את החוכמה התתאה לחוכמה העילאה, היינו
שהצדיק יודע לקשר כל מחשבה דיבור ומעשה שיש בעולם, אל החוכמה התתאה שלהם, ואת החוכמה התתאה הזאת יודע
הצדיק לקשר אל החוכמה העילאה שמשם היא מקבלת את החיות שלה. פירוש: כי בכל דבר ודבר שיש בעולם, יש בו שכל מסויים. וכל מחשבה דיבור ומעשה שיש ... הוא שכל אין סופי שאין מחשבה תופסת בו כלל, והוא בחינת אין סוף.
והצדיק האמת שזוכה להשיג את השכל הזה של האין סוף, דהיינו להשיג את השכל של השי"ת עצמו, שזה כמובן כרוך בכך שהאדם משיג בשכלו את מה שהיה לפני ... רק הוא יודע את השורש של כל השכלים של החוכמה תתאה שיש בעולם.
והצדיק האמת, יודע לקשר כל מחשבה דיבור ומעשה שיש בעולם, מראשית המחשבה של האין סוף לפני הבריאה, ועד הלבוש הגשמי כאן בעולם המעשה. וכל זמן שהאדם אינו יודע כיצד האין סוף מתלבש בכל דבר ודבר, הרי שהוא אינו
צדיק אמת כלל. כי
הצדיק האמת הוא זה שנכלל באין סוף, והוא יודע כיצד כל דבר בעולם, כיצד הוא שבח של המלך. כי באמת, כל הבריאה כולה היא השבחים של המלך דהיינו השי"ת.
והצדיק האמת יודע כיצד כל מחשבה דיבור ומעשה שיש בעולם, כיצד הם שבחים של המלך. כי בשכל של העולם הזה, אין מי שיודע כיצד כל מחשבה דיבור ומעשה ... שאין האדם רואה את השורש באין סוף שממנו משתלשלים כל הדברים. אך
הצדיק האמת שזוכה לשכל הזה, זו בחינת גן עדן ממש, כי
הצדיק יש לו כבר בעולם הזה את השכל של העולם הבא. והוא רואה בעיני שכל את כל ההשתלשלות של כל דברים בעולם, החל מהאין סוף, ועד מרכז עולם המעשה ... בעולם, הם כולם קליפות ולבושים של השכל שעליו הם מרמזים... ****
והצדיק האמת, על ידי זה שהוא יודע איזה שכל מלובש ואיך הוא מלובש בכל דבר ועניין, על יד זה יש לו גם את היכולת להלביש את החוכמה העילאה הזאת בכל דבר ועניין, דהיינו בעיקר בעניינים של שיחה בטלה. כי
הצדיק יודע להלביש את החוכמה העילאה בכל חוכמה תתאה שהוא רוצה. כי מאחר שהוא יודע כיצד כל חוכמה עילאה משתלשלת מהאין סוף, על ידי זה הוא יכול ... העילאה שלו. אך עדיין כל השכל האנושי הוא בחינת חוכמה תתאה.
והצדיק האמת מלביש את השכל של החוכמה העילאה בכל דיבור ודיבור שלו עם העולם בכל עניין ועניין. וזו הבחינה של הקבצן האילם, שכל הדיבורים שלו הם רק שבחים של המלך. כי באמת,
הצדיק האמת עוסק תמיד בתורה ללא הפסקה.
והצדיק האמת לא נצרך להבטל מהתורה, גם לא לענייני העולם הזה, אלא הוא דבוק בתורה תמיד. משום שהוא בכל דבר ועניין מקבל את חיותו מהתורה שמלובשת באותו העניין.
והצדיק האמת הוא דייקא יכול להנות מכל ענייני העולם הזה ממש, משום שהוא נהנה מהאותיות שיש בכל דבר, דהיינו הצמצומים של השכל של השי"ת שיש בכל ...