... סם המוות שיש בדברי
הצדיק וכיצד להנצל ממנו? כאן breslev.eip.co.il/?key=41 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יב - תהלה לדוד ובעוד מקומות ... כי בתורה ובעצות של
הצדיק יש גם סם חיים וגם סם המוות. והדבר הזה הכרחי לקיום העולם. כי אם התורה של
הצדיק הייתה כולה שם החיים בלבד, לא היה קיום לעולם. והכרחי הדבר שהתורה של
הצדיק יהיה בה גם סם חיים וגם סם המוות, כדי לתת חיות לעולם. והפירוש הוא כי כל העצות והתורות של
הצדיק כולן מעורבות טוב ורע. דהיינו כל עצה ועצה וכל דיבור ודיבור וכל תורה ותורה וכל מילה ומילה של
הצדיק, כולם מעורבים טוב ורע, דהיינו שלכולם יש פירוש טוב ופירוש רע. וההשגה של
הצדיק עצמו והמקום שממנו הוא מושך את התורות שלו, המקום הזה הוא כולו טוב ללא שום רע כלל. והרע עצמו אין לו שום אחיזה
בצדיק עצמו. אך יחד עם זאת, אצל כל השומעים את דברי
הצדיק וכל המקורבים
לצדיק, כל זמן שאינם
צדיקי אמת כמו
הצדיק עצמו ממש, הרי שאצלהם דברי התורה של
הצדיק מעורבים טוב ורע. כי באמת "מפי עליון לא תצא הרעות והטוב", והתורה של
הצדיק בשורשה כולה אך ורק טוב. אך זה רק בשורשה. ושורש התורה של
הצדיק הוא השגת האין סוף והוא כ"כ גדול שהוא אינו יכול להתקיים בזה העולם כלל, כי הוא מבחינת לפני הבריאה, שהוא שורש התורה של
הצדיק האמת. כי
הצדיק האמת מושך את כל התורות שלו מהתורה דעתיקא סתימאה שהיא קדמה לבריאת העולם. והתורה הזאת משום שהיא כ"כ ... שהשכל של השומעים את
הצדיק הוא בבחינת צמצום, לכן מוכרח
הצדיק לצמצם את השכל שלו ולהלביש אותו בלבושים גשמיים, כדי שתהיה חיות לעולם. כי השכל של
הצדיק האמת והעולם, אינם מתקיימים בבת אחת. ואם השכל של
הצדיק היה מתגלה איך שהוא בשורשו, לא היה קיום לעולם, כי הוא מבחינת לפני הבריאה כנ"ל.
והצדיק מצמצם את מחשבתו ומלביש אותה בלבושים שונים עבור האדם, ומרמז לו רמזים בתוך דברי תורתו. ועל האדם להתייגע ... ולגלות את שורש דברי
הצדיק. כי כל דברי
הצדיק הם כולם רק הקדמות בלבד. והמכוון של
הצדיק הוא לא התורה שלו, כי התורה שלו היא רק צמצומים של השכל של
הצדיק שהוא המכוון של דברי
הצדיק האמת.
והצדיק האמת מלביש את השכל שלו בצמצומים שונים. ומי שיכול לומר את שכלו כמו שהוא במילים, הרי שהוא אינו
צדיק. כי
הצדיק האמת לא יכול להכניס את שכלו לתוך מילים ואותיות הדיבור, כי הוא כולו בבחינת שתיקה בבחינת לפני הבריאה. ואם ...