... לאכל פת במלח וכו' ואז אשרי וטוב לו אשריו בעולם הזה ודאי והדברים מובנים היטב לבקי קצת ביסורי עולם הזה ודאגותיו הרבים ומסתכל על האמת
ועין מזה בשיחותיו של רבנו זכרונו לברכה, הנדפסים אצל הספורי מעשיות לעיל,
ועין בהמעשה של החכם והתם וכו' אפילו חכמי המחקרים של אמות העולם מודים לכל זה שהעולם הזה מלא יסורים תמיד וכמבאר בספריהם הרבה מזה ואמרו, שאין טוב בעולם הזה ... שום תכלית כלל כי אפילו אם היה עולם הזה מלא טובות ועשירות בלי שום יסורים וצער ודאגות כלל אף על פי כן הוא הבל וריק כי הזמן חולף ועובר כהרף
עין: "וימינו כצל עובר" ולא כצלו של דקל וכו', וכמו שכתוב: "ימי שנותינו בהם שבעים שנה וכו' ורהבם עמל ואון כי גז חיש ונעופה" מכל שכן שגם כל העולם הזה מלא ... מעמל העולם הזה לעמל התורה אשר הוא חיינו וארך ימינו אז לא די שיזכה לעולם הבא שהוא עולם הנצחי שכל העולם הזה אינו עולה כנגדו אפילו כהרף
עין אף גם בעולם הזה אשרי לו אשרי חלקו כי בעולם הזה אין טוב כמו הסבל אבל אי אפשר לקבל הסבל של יסורי העולם הזה כי אם כשבורח אל עמל התורה והמצוות הקדושים ... סוף לדעתו יתברך על כן בכל דבריהם הנאמרים ברוח הקדש כזה מלבשים בו השגות גבוהות ונוראות מאד בלי שעור וערך מה שגם הם בעצמם לא ידעו מזה
[ועין בלקוטי מוהר"ו סימן רפ"א מה שכתב שם שאפילו איש פשוט כשישב עצמו על הספר ויחשב הרבה יוכל לראות בהם נפלאות מה שהמחבר בעצמו לא ידע מזה] שמעתי מאבי שפעם ... דאיהו בדוחקא לא איסתכל מדי כך כלב בגין דהוה בדוחקא לא איסתכל מדי ואתי לצלאה על קברי אבהן וכו' וכן כל אדם מי שיודע ומחשב בעצמו היטב שכהרף
עין יפרחו ימיו ויצטרך לתן דין וחשבון מכל מעשיו ולא יותרו לו על שום דבר וכו' מי שמחשב את עצמו על כל זה בודאי לא יביט על שום מניעה מהפחדים וכיוצא ומכל שכן ...