... גם בעבר. וכמו שאבן לדוגמא מעולם לא היתה לה תאווה לשום דבר, כך גם האדם מתנקה מכל התאוות שלו גם בעבר, היינו שאין לרע אחיזה בו לא בהווה ולא בעתיד וגם לא בעבר. ורק זו
שלמות יציאה מתאווה
בשלמות. **** והוא בחינה אחת עם העניין של הקבצן שלא היו לו ידיים במעשה מהקבצנים, ... שם **** וסוד העניין הוא על אדם הראשון, כי אחרי שנפגמה דעתו של אדם הראשון בחטא עץ הדעת, על ידי זה השתבשה דעתו והתערבבה טוב ורע. ורק מי שזוכה לתקן את חטא אדם הראשון
בשלמות, וזוכה לאכול מעץ החיים שממנו לא אכל אדם הראשון, רק הוא זוכה לכל התיקונים הנ"ל. כי כדי לתקן את חטא אדם הראשון
בשלמות, לשם כך צריך האדם להגיע למדרגה של הקבצן ללא ידיים, על ידי אמונה שבה נכלל ... לא זוכה לגוף חדש מגן עדן, הרי שעדיין כל התאוות קשורות בגופו... וגם אם הוא רחוק מהתאוות בפועל, הרי שעדיין כל התאוות קשורות בו בכוח... כנ"ל * ומה היא שבירת התאוות
בשלמות באמת? כאן כמובן התשובה מפתיעה אך הגיונית לגמרי. שבירת התאוות
בשלמות, היינו מי שגם אם הוא נהנה מתאווה מסויימת, הרי שאין לתאווה שום אחיזה בו. ... מים. וכעין מ"ש אין אדם מת וחצי תאוותו בידו. היינו שכל מה שהאדם הולך אחרי תאווה כלשהי, הרי שהתאווה הזאת מתגברת עליו יותר וכולי... אך הצדיק האמת שכבר יצא מכל התאוות
בשלמות, הוא בדרגה של ביטול הבחירה ממש. כמ"ש רבי נחמן מברסלב כאן ...