... החלל הפנוי אין שם אלקות כביכול ועל כן אלו הקשיות הבאים משם, מבחינת חלל הפנוי אי אפשר בשום אפן למצא להם
תשובה הינו למצא שם את השם יתברך כי אלו היה מוצא שם גם כן את השם יתברך אם כן לא היה פנוי, והיה הכל אין סוף כנ"ל ועל כן על האפיקורסית הזאת, נאמר: "כל באיה לא ישובון" כי אין שום
תשובה על האפיקורסית הזאת והשאלה היא פשוטה: מצד אחד רבי נחמן מברסלב אומר שזה עניין עמוק שרק נראה כחוכמה וכולי, ומלשונו ניתן להבין כי גם שכל גדול אפשר למצוא תשובות לשאלות האלו. ומצד ... שאין שם שכל כלל. מה פשר העניין? יש או אין שם שכל? ואם כן יש שם שכל, אז אולי דווקא כן אפשר להכנס לשם...
תשובה: נשיב בקצרה מחמת שהעניין הזה כבר התבאר בצורה עקיפה במספר מקומות. מצד האמת בהחלט שיש שכל ליישב את הקושיות שבאות מהחלל הפנוי. אחרת לא היה שום עניין להחזיק שם עם אמונה. ולא רק שיש שכל לתרץ את הקושיות האלו, אלא שיש שכל גדול כ"כ ששם השאלות האלו לא קיימות כלל. זה לא שיש
תשובה, אלא שאין כלל שאלה. ז"א השאלה עצמה בטלה מעיקרא. אך השכל הזה הוא שכל הנקנה / שכל על אנושי. ולכן רבי נחמן מברסלב אמר שאין שם שכל. אך מצד שני, מי שמעיין בשאלות האלו ומחזק את עצמו ...