... - תורה סט - הגוזל את חברו ממון, בזה הוא גוזל ממנו
בנים דע, שהגוזל את חברו ממון, בזה הוא גוזל ממנו
בנים הינו שהגזלן נוטל מהנגזל
בנים כי עקר הממון של האדם, בא לו על ידי בת זוגו כי על ידי אור נפשה, מזה בא לו הממון הינו על ידי שמתנוצץ ומתפשט אורות מאור נפשה אלו האורות הם ... ממון הקצוב לו, שיהיה לו בזה העולם וכמה פרות, הינו
בנים שיהיו לו בזה העולם והם בחינת אילן וענפים ופרות הינו, שאור נפשה הוא בחינת עקר האילן שממנו יוצאים ומתפשטים ענפים הינו התנוצצות והתפשטות ... ענפים של האילן ועל הענפים אלו גדלים הפרות, הינו
הבנים נמצא כשאחד גוזל מחברו ממון הוא גוזל ונוטל ממנו ענפים של האילן שלו הינו התנוצצות אור נפשה, שמשם הממון כנ"ל על כן, על ידי זה הוא גוזל ונוטל ... דיקא כי עקר העשירות על ידי האשה, ובה תלויים
הבנים כנ"ל כי האשה היא עקר בחינת האילן והעשירות הם הענפים של האילן
והבנים הם הפרות הגדלים בענפים האלו כנ"ל 'הגוזל את חברו כאלו גוזל ממנו נפש בניו ובנותיו' ודע, שאם זה הנגזל עדין לא היה לו
בנים יוכל לגזל ממנו שלא יהיה לו, על ידי שגוזל ונוטל הענף כנ"ל ואפילו אם כבר יש להנגזל
בנים יוכל להזיק לו שימותו בניו, חס ושלום כי אם עדין
הבנים צריכין לאמן, הינו לענפים שלה כמו שיש פרות שלא נגמרו כל צרכן, וצריכין לינק עוד מהענף ועל כן כשזה נוטל הענף, הוא מזיק הפרות הינו
הבנים, הצריכים לינק עוד ולקבל מהענף הינו מהתנוצצות אור אמן כנ"ל והכל לפי הגזלה, והכל לפי האילן והענפים והפרות כי יש כמה וכמה שנויים בין האילנות ... אינם שוים רק עשרה זהובים כן יש כמה עניים שיש להם
בנים רבים ואין ידו משגת אלא זוז אחד הינו שכל הענפים שלו הם פחותים, ואינם רק בערך זהב אחד או שיש לו ענפים מעטים ופחותים וכן להפך, יש עשיר גדול, ... רבים ויקרים ועם כל זה יכול להיות שלא יהיו לו רק
בנים מעטים, כנ"ל במשל האילנות והנה נתפס למשל אילן אחד עם שלשה ענפים וכל ענף מיחד לו שראוי להוציא שני פרות נמצא שראוי שיהיה לו ששה
בנים וכן נאמר למשל, שכל ענף הוא בבחינה וערך שיהיה לו מאה אדמים נמצא שראוי להיות לו שלש מאות אדמים, משלשה ענפים הללו נמצא אם גוזל ממנה מאה ... הוא גוזל ונוטל ממנו ענף אחד נמצא שנוטל ממנו שני
בנים אבל דע, שבזה יש חלוק גדול אם הפרות ראויים לצאת מהענפים בזה אחר זה נמצא שאף שזה גוזל ממנו ענף אחד, ונוטל ממנו שני
בנים אף על פי כן עדין ראויים לו להתקים יתר
הבנים של הענפים הנשארים כי לא הזיק בהנשארים, כי לא נטל מהם כלום אבל אם היו ראויים לצאת בבת אחת, בבחינת 'ששה בכרס אחד' על כן אף שזה לא גזל ממנו ... להזיק לו באלו המאה אדמים לבד שנטל ממנו לטל ממנו כל
הבנים וכן יש בענין זה כמה וכמה שנויים לפי הגזלה, ולפי האילן, והענפים והפרות, במהותם וכמותם והכלל, כי היא צריכה תמיד להשלים אורה וכל זמן שאין לה ... משפט, ותצילו גזול מיד גוזלו על ידי זה תעשו טובה
להבנים, שהם בחינת למודי ה' כמה שכתוב: "וכל בניך למודי ה'" וזה 'למדו היטב' שההטבה תהיה
להבנים, שהם בחינת 'למודי ה'' 'הגוזל את חברו שוה פרוטה יוליכנו אחריו אפילו למדי' והוא פליאה נשגבה מאד, למה תפסו מדי דוקא אך דע, שהגמרא היא נעלמת ... וכו' יוליכנו אחריו אפילו למדי הינו למודי ה' הינו
הבנים שצריך להחזיר לו אפילו
הבנים שגזל ממנו, על ידי שגזל את ממונו וזה למדי, בחינת למודי ה' הנ"ל ודע, שלפעמים אף שנוטל ממנו ממון עם כל זה לא יזיק לבניו, ולא יחסר אור נפשה ... אורה תמיד, על ידי הממון כנ"ל וזה בחינת ירשה ששיך
לבנים כי כשהפרות יוצאין לפעמים עדין צריכין לענפיהם לינק מהם כנ"ל ועל כן כשנפטר, ואינם יכולים לינק עוד כי נפסק הנקת האילן על כן הם מקבלים ... לה לאורה וזה בחינת הכתבה שנוטלת ולפעמים אין צריכין
הבנים לקבל עוד אור מהענפים ואף על פי כן נוטלים ירשה זהו מבחינה אחרת כי
כשהבנים יוצאים לעולם יוצא תכף עמהם בת זוגם, וממונם ובניהם הינו, האילן והענפים והפרות, והאב מקבץ אורם ועל כן אפשר שיהיה גם כן לאב ממון בשביל בניו ... רבותינו, זכרונם לברכה 'הנושא אשה לשם ממון הוין לה
בנים שאינם מהגנים' כי כשנשאה לשם ממון, ופונה עצמו להממון, הוא שוטה וכסיל כי "לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו" הינו שהחכם כשנושא אשה הוא פונה ... לשם ממון הוא כסיל ופוגם ואובד דעתו ועל כן הוין לה
בנים שאינם מהגנים מאחר שפגם הדעת שמשם באים
הבנים ודע, שעל ידי שפונה עצמו להממון, מזה נעשים שונאים כי עקר התגברות השנאה, הוא בא מבלבול ועכירת המח כי אהבה תלויה בדעת ושכל, וכמו שכתוב ...