... גדול צריך שיהיה לו איזה צער בכל יום וגם מי שדעתו יותר גדולה, צערו גדול ביותר בבחינת: "יוסיף דעת יוסיף מכאוב" וההמתקה הוא על ידי
אכילה בקדשה וביראת שמים הינו, שעל ידי
אכילה בקדשה על ידי זה נעשה המתקה, שלא ... ביותר חס ושלום וגם שלא יהיה נשתלשל מן הצער, חס ושלום השתלשלות אל הסטרא אחרא, שהיא דין קשה, חס ושלום ועל ידי זה, הינו על ידי
אכילה בקדשה שעל ידי זה נעשה ההמתקה כנ"ל ... פיו הוא בחינת בעל חי ממש אבל כשאוכל בקדשה, אזי משים את הפה לאדם שנעשה מהפה בחינת קומת אדם כנ"ל כי עקר היראה היא באה לאדם בשעת
אכילה דיקא בבחינת: "לעת האכל גשי הלם" ... דברנו מזה [במקום אחר] לעיל בסימן ז אות י] 'אין הלם אלא מלכות', שהיא בחינת יראה כמו שאמרו: 'אלמלא מוראה של מלכות' נמצא שבשעת
אכילה אזי באה היראה להאדם [וכמבאר במאמר 'ויהי מקץ כי מרחמם ינהגם' שעקר
האכילה והפרנסה נמשכת מבחינת מלכות שהיא בחינת יראה, עין שם היטב] ועל כן כשאוכל בקדשה וממשיך על עצמו היראה הבאה לו בשעת
אכילה דהינו שאוכל עם יראת שמים בקדשה ... כנ"ל לתוך הפה ואזי נעשה מהפה בחינת קומת אדם בבחינת: "מי שם פה לאדם" כנ"ל כי כשאינו אוכל בקדשה וביראת שמים אזי היראה הבאה בשעת
אכילה כנ"ל היא עומדת מרחוק ואינה נכנסת ... אחר כך זוכה שנתעלה הפה בבחינת אדם העליון הינו בחינת: שכינה מדברת מתוך גרונו בחינת: 'אדני שפתי תפתח', כנ"ל ומה שנמתק הצער על ידי
אכילה בקדשה כי דע, כי זאת ההשתלשלות ... שבא הצער מבחינת יראות הנפולות רצועה בישא ואפילו בר ישראל כשאינו זוכה אזי, חס ושלום, יש לו צער מרצועה בישא, חס ושלום אבל על ידי
אכילה בקדשה, שאוכל בקדשה וממשיך עליו היראה דקדשה בשעת
האכילה שבאה ונגשת אליו אז כנ"ל אזי על ... מישראל ובפרט להצדיק שדעתו יותר גדולה כנ"ל וזהו: ובקש לבלעו הינו שהיה מבקש ומחפש תמיד לתקן ולהמתיק הצער הבא מרצועה הנ"ל על ידי
האכילה כנ"ל וזכה ונעשה אשפיזכן לשכינה הינו שזכה להמתיק הצער על ידי
האכילה בקדשה וביראת שמים כנ"ל ועל ידי זה ... קומת אדם הינו בחינת איש פי זה שנעשה מהפה בחינת איש בחינת קומת אדם כנ"ל וזהו 'ונעשה אשפיזכן לשכינה' כי על ידי ההמתקה הנ"ל על ידי
אכילה בקדשה כנ"ל שעל ידי זה זוכה לעשות ...