ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨לימוד ליקוטי מוהר"ן! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן? - חלק 1
רבות נכתב בשבח ובמעלת הלימוד של הספר ליקוטי מוהר"ן (ראה כאן). יחד עם זאת לכל אחד ישנם קשיים שונים ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ו, כל אחד ומניעותיו הוא.

מי שיתבונן בעניין יראה, כי אחת מהמניעות הגדולות ביותר ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ו, מגיעה דווקא מהצד של ה"יצר הטוב". וכמו שאמר רבנו
מתחלה היצר הרע מתלבש עצמו במצוות ומטעה את האדם כאלו מסיתו לעשות מצוה
מִתְּחִלָּה הַיֵּצֶר הָרָע מִתְלַבֵּשׁ עַצְמוֹ בְּמִצְווֹת וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם כְּאִלּוּ מְסִיתוֹ לַעֲשוֹת מִצְוָה
. דהיינו שהיצר הרע מפיל את האדם על ידי זה שהוא מציע לו לעשות דברים "חיוביים" שונים שגורמים לו לבסוף לעשות דברים לא חיוביים.

ואיך היצר הרע עובד על האדם ומפריע ללמוד ליקוטי מוהר"ן בהתחזות של משהו חיובי? תשובה: על ידי זה שהאדם מנסה בתום לב ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן כמו שלומדים כל ספר אחר. דהיינו שהאדם בתום ליבו מנסה להבין את מה שהוא קורא בספר ליקוטי מוהר"ו, כמו שמנסים להבין כל ספר אחר.

ואז, כאשר האדם מנסה מתוך רצון "חיובי" להבין את כל מה שהוא קורא מיד בפעם הראשונה / שניה וכולי, לא עובר הרבה זמן עד שהוא מתייאש ומפסיק לקרוא את הספר. ולמה? כי הספר ליקוטי מוהר"ן שונה מכל הספרים שקיימים בעולם בהמון דברים. ואחד מהדברים הוא בשיטת הלימוד של הספר עצמו. ולהלן נבהיר מספר נקודות חשובות.

שאלה: האם כל אחד יכול ללמוד ולהתחזק מלימוד הספר ליקוטי מוהר"ן?

תשובה: כן, כל אחד יכול להתחזק מקריאת הספר ליקוטי מוהר"ן ולא משנה מה מצבו / ידיעותיו וכולי. וכמובא
פעם אחת נתקרבו אנשים חדשים אליו [לרבנו] והיה אומר לפניהם תורה גבוה [דברי תורה גבוהים] כדרכו. אחר כך ספרו לפניו על אלו האנשים [שהתקרבו אליו] שאומרים שאינם מבינים תורתו, כי מאי נפקא מנה להם [כי מה יוצא להם] בתורתו הגבוה, כי הם [חושבים בטעות שהם] צריכים תורה פשוטה ודברי תורה פשוטים כפי מדרגתם הפשוטה והנמוכה.

וחרה לו ז"ל עליהם ואמר אז: מי שאומר שאינו יכול למצא עצמו בדברי תורתו הוא אפיקורס, כי באמת תורתו הוא כלליות גדול מריש כל דרגין עד סוף כל דרגין. [דברי תורתו של רבנו הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]
פַּעַם אַחַת נִתְקָרְבוּ אֲנָשִׁים חֲדָשִׁים אֵלָיו [לרבנו] וְהָיָה אוֹמֵר לִפְנֵיהֶם תּוֹרָה גָּבוֹהַּ [דברי תורה גבוהים] כְּדַרְכּוֹ. אַחַר כָּךְ סִפְּרוּ לְפָנָיו עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים [שהתקרבו אליו] שֶׁאוֹמרִים שֶׁאֵינָם מְבִינִים תּוֹרָתוֹ, כִּי מַאי נַפְקָא מִנַּהּ לָהֶם [כי מה יוצא להם] בְּתוֹרָתוֹ הַגָּבוֹהּ, כִּי הֵם [חושבים בטעות שהם] צְרִיכִים תּוֹרָה פְּשׁוּטָהּ וְדִבְרֵי תוֹרָה פְּשׁוּטִים כְּפִי מַדְרֵגָתָם הַפְּשׁוּטָה וְהַנְּמוּכָה.

וְחָרָה לוֹ זַ"ל עֲלֵיהֶם וְאָמַר אָז: מִי שֶׁאוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִמְצא עַצְמוֹ בְּדִבְרֵי תּוֹרָתוֹ הוּא אֶפִּיקוֹרֶס, כִּי בֶּאֱמֶת תּוֹרָתוֹ הוּא כְּלָלִיּוּת גָּדוֹל מֵרֵישׁ כָּל דַּרְגִּין עַד סוֹף כָּל דַּרְגִּין. [דברי תורתו של רבנו הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]
. דהיינו שכל אחד באשר הוא יכול להתחזק מדברי רבנו ולא משנה מה מצבו וכולי.

שאלה: מה לעשות האם יש תועלת בקריאת ספרי רבנו בכלל ובפרט הספר ליקוטי מוהר"ן גם אם חושבים שלא מבינים אותם כלל? האם זה נותן משהו?

תשובה: בעניין זה של קריאת ספרי רבנו גם ללא הבנה אלא רק קריאה רגילה מובא
אמירת ספרי אדמו"ר ז"ל, שהם הלקוטי מוהר"ו וספר המדות והספורי מעשיות והשיחות שלו, האמירה לבד מסגלת להנשמה כמו אמירת ספרי הזהר והתקונים
אֲמִירַת סִפְרֵי אַדְמוֹ"ר זַ"ל, שֶׁהֵם הַלִּקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ו וְסֵפֶר הַמִּדּוֹת וְהַסִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת וְהַשִּׂיחוֹת שֶׁלּוֹ, הָאֲמִירָה לְבַד מְסֻגֶּלֶת לְהַנְּשָׁמָה כְּמוֹ אֲמִירַת סִפְרֵי הַזּהַר וְהַתִּקּוּנִים
. וכמו שאמר רבנו
שגם בני אדם השומעים התורה של הצדיק האמת ואינם מבינים אותה, לעתיד בעולם הבא יבינו. כי עקר התורה שלו היא להנשמות שלנו...
שֶׁגַּם בְּנֵי אָדָם הַשּׁוֹמְעִים הַתּוֹרָה שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְאֵינָם מְבִינִים אוֹתָהּ, לֶעָתִיד בָּעוֹלָם הַבָּא יָבִינוּ. כִּי עִקָּר הָתּוֹרָה שֶׁלּוֹ הִיא לְהַנְּשָׁמוֹת שֶׁלָּנוּ...


כאשר אדם מנסה ללמוד רשימת מילים בשפה אחרת בע"פ, האם יש תועלת בכך שהוא קורא את הרשימה בפעם הראשונה? הרי אחרי הפעם הראשונה שקוראים את הרשימה לא זוכרים כלום, אז למה בעצם קוראים? תשובה: כי גם אם לא זוכרים כלום, התת מודע זוכר... ולכן באמת אחרי כמה פעמים שחוזרים על רשימת המילים, פתאום זוכרים את כולה...

שאלה: באיזו צורה רבי נחמן עצמו הציע ללמוד את הספר שלו?

תשובה: על כך אמר רבנו
ואמר: מאחר שיצא [הספר ליקוטי מוהר"ו] בעולם אני חפץ מאד שילמדו אותו. כי צריכים ללמד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה...

ואמר שטוב לקבע לעצמו שני שעורים ללמד ספריו הקדושים, שעור אחד פשוט ללמד במהירות הרבה מאד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושעור אחד ללמד בעיון גדול
וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ו] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה...

וְאָמַר שֶׁטּוֹב לִקְבּעַ לְעַצְמוֹ שְׁנֵי שִׁעוּרִים לִלְמד סְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים, שִׁעוּר אֶחָד פָּשׁוּט לִלְמד בִּמְהִירוּת הַרְבֵּה מְאד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה, וְשִׁעוּר אֶחָד לִלְמד בְּעִיּוּן גָּדוֹל
. דהיינו שצריך וטוב לקבוע שני סדרי לימוד. בסדר לימוד אחד צריך רק לקרוא את הספר כפי שהוא ולא לנסות להבין את מה שקוראים יותר מידי. וסדר לימוד נוסף שבו קוראים ומנסים להבין כל דבר.

שאלה: כיצד בעצם ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן ברמה המעשית?

תשובה: אמר רבנו
כל התורה שלי היא כלה הקדמות
כָּל הַתּוֹרָה שֶׁלִּי הִיא כֻּלָּהּ הַקְדָּמוֹת
. כל דיבור ודיבור של רבנו הוא הקדמה שמסבירה את כל שאר הדברים שרבנו עצמו אמר. כל דיבור של רבנו נובע ונובעים ממנו שאר הדיבורים של רבנו. הבנה של כל דיבור של רבנו, מאירה את כל שאר דברי רבנו. ובנוסף, כל התורה של רבנו היא כולה הקדמות, דהיינו הקדמות ועצות טובות איך האדם יכול לזכות להגיע לשלמות הנפשית שלו וכולי.

ולכן ברמה המעשית כאשר קוראים את ספרי רבנו בכלל ואת הספר ליקוטי מוהר"ן בפרט, הדבר היחיד שצריך לשים אליו לב, הוא העצות המעשיות שהאדם צריך ויכול לקחת לעצמו לחיים האישיים שלו. התכלית שלשמה רבנו אמר את תורותיו הוא למען תיקון נשמת האדם ולא למען הפלפול כמובן. ולכן מה שצריך לעשות בפועל, זה פשוט לקרוא את הספר ליקוטי מוהר"ן בקצב רגיל פסקה אחרי פסקה, גם אם לא מבינים כלום פשוט להמשיך ולקרוא בלי לנסות ולהבין, כי בתוך כל מה שלא מבינים, בתוך הדברים האלו טמונים יהלומים יקרים שמתנוצצים לאדם ונותנים לו עצות טובות וכולי.

ולכן הדבר העיקרי שצריך לשים אליו לב כאשר קוראים את ספרי רבנו, הוא אל העצות המעשיות שרבנו מגלה לנו שניתן להתגבר עליהן על כל הדברים... ולזכות לשלמות ולתכלית וכולי.

אחת הטעויות הכי גדולות שיכול האדם לעשות כאשר הוא ניגש ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ו, היא לנסות להבין בפעם הראשונה את כל מה שהוא קורא. שים לב: ככל שהאדם קורא יותר ויותר את דברי רבנו, כך הוא מבין אותם יותר. ככל שתקרא את דברי רבנו יותר ויותר, כך תבין אותם יותר. ככל שתיישם יותר את דברי רבנו, כך תזכה להבין אותם יותר. ככל שתלמד את דברי רבנו על מנת להבין מה לעשות נכון יותר בחיים שלך, כך תזכה יותר להבין אותם. וככל שתמסור את נפשך יותר לזכות ולהבין את דברי רבנו, על ידי רצונות וכולי, כך תבין אותם יותר ויותר עד אין סוף.

רק אחרי שהאדם מסיים לקרוא את כל ספרי רבנו כמה פעמים, רק אז הוא מתחיל טיפונת להבין את דברי רבנו לעומקם. שוב פעם, רק מי שקורא את כל ספרי רבנו פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכולי, רק אז הוא מתחיל להבין מעט את העומק של דברי רבנו. וכמו שאמר רבנו
אין מי שיוכל להבין בהספר [הינו בספר לקוטי מוהר"ו] כי אם מי שיכול לומר כל תורה ותורה פנים ואחור [בקיאות + הבנה רבה בספר]
אֵין מִי שֶׁיּוּכַל לְהָבִין בְּהַסֵּפֶר [הַיְנוּ בְּסֵפֶר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ו] כִּי אִם מִי שֶׁיָּכוֹל לוֹמַר כָּל תּוֹרָה וְתוֹרָה פָּנִים וְאָחוֹר [בקיאות + הבנה רבה בספר]


* לימוד ליקוטי מוהר"ן! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? - חלק 2.
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה כג - בְּעִנְיַן הַשִּׂמְחָה
...בענין השמחה על פי משל שלפעמים כשבני אדם שמחים ומרקדים אזי חוטפים איש אחד מבחוץ שהוא בעצבות ומרה שחרה ומכניסים אותו בעל כרחו לתוך מחול המרקדים ומכריחים אותו בעל כרחו שיהיה שמח עמהם גם כן כן יש בענין השמחה כי כשאדם שמח אזי המרה שחרה ויסורים נסתלקים מן הצד אבל מעלה יתרה להתאמץ לרדף אחר המרה שחרה דוקא להכניס אותה גם כן בתוך השמחה באפן שהמרה שחורה בעצמה תתהפך לשמחה שיהפך המרה שחרה וכל היסורים לשמחה כדרך הבא לתוך השמחה שאז מגדל השמחה והחדוה מהפך כל הדאגות והעצבות והמרה שחרה שלו לשמחה נמצא שחוטף המרה שחרה...
תכלית הידיעה שלא נדע - ידיעה שלמה
...ידיעה שלמה רבי נחמן מברסלב מדבר רבות על העניין של תכלית הידיעה. תכלית הידיעה היא בחינה אחת עם השכל הנקנה. ראה כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=105 - השכל הנקנה - מהו? כמו כן תכלית הידיעה היא ורק היא נקראת ידיעה שלמה. והיא ידיעת השי"ת עצמו. והנה, השי"ת עצמו הוא מחוייב המציאות. וכל זמן שהאדם יודע את השי"ת באמצעות השכל שלו, הרי שהוא לא באמת יודע את השי"ת, כי מאחר שהידיעה תלויה בשכל של האדם, ממילא הידיעה היא אינה מחוייבת המציאות אלא היא רק בבחינת אפשרי המציאות בלבד. כמו כן ביאר רבי נחמן מברסלב...
שיחות הר"ן - אות טו
שיחות הר"ן - אות טו אמר: שהוא חכמה ומלאכה גדולה להיות כמו בהמה וזה בחינת: "כל אשר נתן ה' חכמה בהמה" הינו שהוא חכמה לעשות עצמו כבהמה [וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: על פסוק "אדם ובהמה תושיע ה'" אלו בני אדם שערומים בדעת ומשימין עצמן כבהמה וכמו שאמר אסף: "ואני בער ולא אדע בהמות הייתי עמך" ועין במקום אחר מזה]
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצד - מִי שֶׁרוֹצֶה כָּבוֹד הוּא שׁוֹטֶה
...שוטה מי שרוצה כבוד הוא שוטה כי למשל שר גדול שלח פקיד לעיר אחד מהעירות שלו למקום רחוק והפקיד הנ"ל לקח לעצמו שם כל הכבוד כי הערלים לא ידעו שהוא עבד השר וסברו שהוא בעצמו השר וכשהיו צריכים אליו היו נופלים לפני רגליו, ונותנים לו כל הכבוד והיו קוראים אותו עם כל הכנויים של כבוד השיכים להשר פעם אחד בא השר בעצמו לשם ובא הפקיד לפניו ושאל לו על עסקי המדינה ומדוע אלו הערלים אינם עובדים עבודתם וקרא לשוטר אחד, ושאל אותו השר על עסק העיר והערל השוטר לא הכיר את השר רק את הפקיד ותכף נפל לרגלי הפקיד וחלק לו כל הכב...
ספר המידות - טבע
ספר המידות - טבע חלק שני א. בריאות הגוף וחייו וטבעו של אדם, הכל הולך לפי טבע וחיי ובריאות אביו ואמו. ב. מי ששערותיו מרבין שלא על פי הטבע, זה עלול לנזקים הרבה ולפגעים רעים מהסטרא אחרא, סגלתו שיקרא הפרשה שקורין ביום כפור.
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צג - כָּל הָעוֹשֶׂה מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
...העושה משא ומתן באמונה [לשון החברים] כל העושה משא ומתן באמונה מקים מצות עשה של "ואהבת" שהיא שרש לכל מצוות עשה כמו שכתוב בתקונים: על פסוק. "ועשה לי מטעמים כאשר אהבתי", 'מפקודין דעשה' וכיצד מקימין מצות "ואהבת" ? דאיתא בגמרא: על פסוק "ואהבת" שתראה שיתאהב שם שמים על ידך כיצד ? אדם קרא ושנה ושמש תלמידי חכמים ועסקו בנחת עם הבריות, ומשאו ומתנו באמונה מה הבריות אומרים, אשרי מי שלמדו תורה וכו' נמצא שם שמים מתאהב על ידו ומקים מצות של ואהבת, שהוא שרש כל המצוות גם במשא ומתן באמונה, בא למדרגה שלמעלה מהזמן כדאיתא...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ס - כְּשֶׁיֵּשׁ מִלְחָמוֹת בָּעוֹלָם, הַשֵּׂכֶל מְחַיֵּב שֶׁיִּהְיֶה יַקְרוּת
...ח"ב - תורה ס - כשיש מלחמות בעולם, השכל מחיב שיהיה יקרות כשיש מלחמות בעולם, השכל מחיב שיהיה יקרות כי נתעורר הקללה של קין: "כי תעבד את האדמה, לא תסף תת כחה לך" על ידי השפיכות דמים שיש בעולם כי קללה זו נאמרה על שפיכות דמים כי האדמה היא חיבת בזה כשיש שפיכות דמים כי הגשמים נעשין על ידי האדים העולים מן הארץ כמו שכתוב: "ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה" כי מן האדים העולים מן הארץ, מזה נעשים גשמים וכשיש מלחמות ושפיכות דמים אזי נעשה מן האדים הנ"ל שפיכות דמים וזה שכתוב: "ותגר את בני ישראל על ידי חרב...
שבחי הר"ן - אות ט
שבחי הר"ן - אות ט והיה מתענה הרבה מאד וכמה פעמים התענה משבת לשבת והכל בימי נעוריו ממש קדם היותו בן עשרים שנה ולפעמים התענה שני פעמים משבת לשבת רצופים זה לזה ואף על פי שהיה "ילד שעשועים" ומגדל בתפנוק והיה אדם דק מאד אף על פי כן לא היה חס על עצמו כלל והתענה וסגף עצמו מאד והתענה ח"י [שמונה עשרה] פעמים משבת לשבת בשנה אחת
חיי מוהר"ן - יד - שיחות השיכים להתורות
...יד - שיחות השיכים להתורות אות יד בעת שנתן לנו התורה תשעה תקונין הנ"ל בכתיבת ידו היינו עומדים לפניו, והוא חתך הדפין של התורה הנ"ל מתוך ספרו כדי לתנם לנו להעתיקם. ותחלת התורה היתה מתחלת באמצע הדף שהיה כתוב עליו תורה אחרת שלא רצה לתן אותה לנו להעתיקה. והכרח לומר לי אלו הדברים בעל פה מלה במלה ואני ישבתי אצלו והייתי כותב מפיו הקדוש. ובתוך כך נתלהב מאד ופניו היו מאדימות ומאירות והפסיק באמצע קצת והיה אצלנו פליאה גדולה. ואחר כך ספר לנו שזאת הלילה הוא היארצייט של אמו, כי היה אז י"ט אדר והוא שכח ולא הדליק...
שיחות הר"ן - אות קסא - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
...הר"ן - אות קסא - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה' פעם אחד היה מסכן מאד מאד בליל שבת אחר התענית משבת לשבת כי לא היה מכין לעצמו שום דבר אחר התענית משבת לשבת כדרך העולם שמכינין לעצמן חלב ומשקאות חמין וכיוצא והוא לא הכין לעצמו כלל, וגם שום איש לא ידע מזה ואכל המאכלים שאוכלים שאר בני אדם והיה פעם אחת מסכן מאד כנ"ל והיה רעש גדול ואף על פי כן אחר התענית משבת לשבת ביום ששי היה הולך למרחץ ושם היה המקוה קר מאד מאד והלך לטבל ועמד בתוך המקוה זמן רב מאד מאד בערך שתי שעות רצופים אשר אפילו אדם בריא לא היה יכול לסבל זאת
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.8750 שניות - עכשיו 10_10_2025 השעה 00:33:22 - wesi2