ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


breslev.eip.co.il/?key=2561 - סיפורי מעשיות - מעשה מהינדיק - בן המלך שהשתגע וחשב שהוא הינדיק (תרנגול הודו)

פעם אחת, בן מלך אחד נפל לשיגעון [השתגע וחשב] שהוא עוף הנקרא הינדיק, דהיינו תרנגול הודו.

[בעקבות כך חשב בן המלך כי הוא] צריך לישב ערום תחת השולחן ולגרור חתיכות לחם ועצמות כמו הינדיק.

וכל הרופאים נואשו מלעזור לו ולרפאו מזה

והמלך היה בצער גדול

עד שבא חכם אחד ואמר: אני מקבל על עצמי לרפאו.

[מה עשה החכם? ]

הפשיט גם כן את עצמו ערום, וישב תחת השולחן עם בן המלך הנ"ל, וגם כן גרר פרורים ועצמות.

ושאלו בן המלך: מי אתה ומה אתה עושה פה?

והשיב לו: ומה אתה עושה פה?

אמר לו: אני הינדיק.

אמר לו: אני גם כן הינדיק.

וישבו שניהם יחד כך איזה זמן, עד שנעשו רגילים זה לזה.

אז רמז החכם והשליכו להם כתונת

ואמר החכם ההינדיק לבן המלך: אתה חושב שהינדיק אינו יכול לילך עם כתונת?

יכולים להיות לבושים כתונת ואף על פי כן להיות הינדיק.

ולבשו שניהם הכתונת.

ואחר זמן מה רמז והשליכו להם מכנסיים

ואמר לו גם כן כנ"ל: אתה חושב שעם מכנסיים לא יכולים להיות הינדיק?

ולבשו המכנסיים, וכן עם שאר הבגדים.

ואחרי כן רמז והשליכו להם מאכלי אדם מהשולחן

ואמר לו: אתה חושב שאם אוכלים מאכלים טובים כבר חדלים מלהיות הינדיק?

אפשר לאכול וגם להיות הינדיק. ואכלו.

ואחרי כן אמר לו: אתה חושב שהינדיק מוכרח להיות דווקא תחת השולחן?

יכולים להיות הינדיק ולהיות אצל השולחן.

וכן התנהג עמו עד שריפא אותו לגמרי

[תוספת: וזה בחינת, מה שאמרו רז"ל על הפסוק הנאמר בשלמה: 'ויחכם מכל האדם', אפילו מן השוטים! ]

והנמשל מובן למבינים.

*******

והנמשל הוא על האדם שהוא בן המלך שהוא מלכו של עולם. ובן המלך הזה דהיינו האדם השתגע וחושב שהוא הינדיק ותרנגול הודו. דהיינו האדם שוכח שהוא בן המלך, והוא חי וחושב בטעות שהוא תרנגול הודו, דהיינו שוכח את מעלתו וכולי...

והרופאים התייאשו מלרפאו, היינו שכל החכמים שבעולם מנסים לעזור לאדם, אך אף אחד לא מצליח לעשות זאת. וזה בעיקר משום שגם הרופאים והחכמים עצמם, גם הם משוגעים, כי גם הם אכלו מעץ הדעת שהפך אותם לתרנגולי הודו משוגעים.

כי אדם הראשון ברגע שהוא חטא בחטא עץ הדעת, באותו הרגע השתבשה דעתו והוא נפל לחשוב שהוא הינדיק, דהיינו שכח את זה שהוא בן המלך...

וממילא כל מי שלא תיקן את חטא אדם הראשון, הרי שגם הוא בבחינת הינדיק ותרנגול משוגע. וא"כ כיצד בדיוק הוא יעזור לבין המלך...

והחכם הוא הצדיק האמת באמת, שתיקן את חטא אדם הראשון, שרק הוא יכול לעזור לאדם באמת.

כי מי שתיקן את חטא אדם הראשון, רק הוא יודע את שורש הנשמה של האדם, ורק הוא יודע להנחות את האדם באמת לפי שורש נשמתו.

ויש בזה עוד עניינים, כי יש כאן את הסוד של הצדיק שמוצא את השי"ת גם בתוך עשרה כתרי דמסאבותא.

כי באמת יש שכל אמיתי באמת גם בתוך השכל של המשוגע.

ומה שנדמה כשגעון, הוא בכלל שכל מאוד גדול שמלובש שם...

והרופאים והחכמים לא יכולים לעזור לבן המלך, משום שאין להם מושג איזה שכל מלובש בתוך השכל של ההינדיק שהוא בן המלך.

וכל הרופאים והחכמים בעיניהם שאין להם מושג איזה שכל של אמת יש בתוך השכל של בן המלך, כל אלו לא יכולים לעזור לו.

משום שהתוכחה שלהם רק מבאישה את הריח של השומע.

כי בוודאי כל אותם חכמים ניסו להסביר לבן המלך שהוא לא הינדיק. והוא כמובן התעקש ואמר שהוא כן הינדיק וכולי.

כך שלא רק שהם לא עזרו לבן המלך, אלא הם גם גרמו לו נזק, בכך שהם קבעו בתוכו את העניין שהוא הינדיק. שזה הבחינה של להבאיש את הריח של זה ששומע את התוכחה.

ואף אחד מהחכמים האלו לא הלך לפי התורה "אזמרה" של רבי נחמן מברסלב.

כי באמת רק החכם האמת, רק הוא הצליח להוציא את בן המלך מהשגעון שלו, על ידי זה שהוא מצא בו נקודות טובות ועל ידי זה הוא העלה אותו מכף חובה לכף זכות.

כי אף אחד מהחכמים לא הצליח למצוא בבן המלך הזה נקודות טובות.

והצדיק האמת הוא יודע למצוא נקודות טובות בכל אחד, גם בזה שנדמה למשוגע לגמרי.

ועל ידי זה שהחכם שהוא הצדיק האמת כיבד את בן המלך והלך לפי רוחו, על ידי זה דייקא הוא הצליח לעזור לו וכולי...

*

וכל הנ"ל הוא בחינת היכולת של הצדיק "להשליך קולות" דהיינו להלביש את השכל של השי"ת בתוך השיחות של המשוגעים על ענייני העולם הזה וכולי...

ראה כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=22 - לזרוק קולות - סיפור הציפורים בסיפורי מעשיות

*

באותו העניין

מבוסס גם על מ"ש כאן breslev.eip.co.il/?key=89 - ספר המידות - דעת

אֲפִילּוּ בְּהוֹלְלוּת וְסִכְלוּת יֵשׁ חָכְמָה

* www.eip.co.il/?key=105 - שיגעון. על בן המלך שחשב שהוא תרנגול הודו. מהו ההיגיון שבשיגעון?

המסר המרכזי בסיפורו של רבי נחמן מברסלב הוא, כי כדי להפוך משוגע לאדם נורמאלי אין צורך בניהול מאבק כלשהו, אלא כן יש צורך ביכולת הבנה, יכולת הכלה, יכולת קבלה ותוך כדי זה הבאת האדם למצב טוב יותר.

בכל שכל בעולם יש הגיון כלשהו וצד כלשהו של האמת. גם דעתו של המשוגע מייצגת חלק מהאמת האמיתית על המציאות. אלא שמשום שלא הרבה אנשים חושבים כמוהו, רק משום כך הוא נחשב למשוגע.

אם במציאות יותר אנשים היו חושבים כמו המשוגע, הרי שהמשוגע היה הופך להיות חלק מהנורמה. הכל תלוי בכמות האנשים שחושבים בצורה כלשהי.

לכל משוגע יש את ההיגיון שלו, הגיון אמיתי שנאחז בנקודת אמת כלשהי שהיא מהווה חלק מהאמת השלמה.

בהגיון של ההינדיק ניתן למצוא נקודות רבות של חלקים של האמת.

ההיגיון של בן המלך יכול לייצג את נקודת המבט שמצידה אין הבדל בין האדם לבעל חיים. כמו כן ניתן לומר כי בן המלך רצה להתחבר לצד של צורת החיים הפשוטה, שבה אפשר לחיות כמו בעל חיים בטבע ללא שום גינוני מלכות.

לחיות כמו תרנגול הודו, זה הרבה יותר הגיוני מאשר לחיות עם כל גינוני המלכות של מלך אנושי.

ניתן אפילו לומר כי תרנגול הודו חי הרבה יותר הגיוני מאשר מלך אנושי.

מי שימשיך לחקור, יראה כי ישנם המון צדדים של הגיון ושל אמת בצורת המחשבה של בן המלך.

יחד עם זאת, צריך תמיד לראות את התמונה המלאה, כי לכל מטבע שני צדדים.

ברמה המעשית המוסר השכל המעשי הוא, כי על האדם לא לפחד מדעה שמנוגדת לדעתו, אלא פשוט לנסות להבין את החלק ההגיוני שבה ואת נקודת האמת שבה.

כל דעה של כל אדם בעולם גם דעתו של המשוגע, בכל דעה ישנו חלק מסוים של האמת השלמה. מה שהופך את דעתו של המשוגע לשיגעון, זו אך ורק רמת הפופולאריות החברתית של דעתו.

ישנן המון התנהגויות חברתיות שהיו נחשבות לשיגעון מוחלט, אם הן לא היו שיגעון כ"כ נפוץ.

בשורה התחתונה, המסר המרכזי של רבי נחמן מברסלב הוא, כי לא צריך לנהל מאבק בצד השונה, אלא לנהל דו שיח שמוצא את האחדות ואת הדומה שיש בין הצדדים ומתוך כך ניתן להגיע לשלמות המעשית הרצויה.


תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
ספר המידות - עבירה
ספר המידות - עבירה א. יש עברות שהמקום גורם. ב. מי שעובר עברה להכעיס, לסוף שנתבזה בעיני בני אדם והוא כועס עליהם.... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות קפב - גדולות נוראות השגתו
שיחות הר"ן - אות קפב - גדולות נוראות השגתו פעם אחת ענה ואמר: עלי אין חולקים כלל רק הם חולקים על מי שעשה כך כמו שבודים החולקים עליו ועל איש כזה בודאי ראוי לחלק כלומר כי החולקים בודים עליו כזבים ושקרים אשר לא עלו על לבו שעשה כך וכך מה שהכל שקר וכזב ועל איש כזה שעשה כך כמו שאומרים הם בודאי ראוי לחלק נמצא שעליו אינם חולקים כלל כי אם היו יודעין גדל צדקתו וקדשתו ומעלתו וכו' בודאי לא היו חולקים עליו רק אדרבא היו רצים אחריו בהתלהבות נפלא כראוי רק הם חולקים על מי שעשה מעשים כאלה כמו שהם אומרים על איש כזה בודאי ראוי לחלק ואמר שהם חתכו וצירו לעצמם אדם וחו... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קמ - בְּיַד כָּל אָדָם יַחְתּוֹם לָדַעַת כָּל אַנְשֵׁי מַעֲשֵׂהוּ
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קמ - ביד כל אדם יחתום לדעת כל אנשי מעשהו ביד כל אדם יחתום לדעת כל אנשי מעשהו כי הצדיק בעצמו אי אפשר להשיגו כי אין בו שום תפיסה, כי הוא למעלה משכלו רק על ידי אנשיו המקרבין אליו, יוכל להבין מעלת הצדיק כי על ידי שרואין אנשיו, שהם אנשי מעשה יראים ושלמים ובהם יש להם תפיסה והשגה כי העולם אינם רחוקים עדין מהם כל כך כמו מהצדיק בעצמו על כן מי שרוצה האמת אפשר לו לידע מעלת הצדיק על ידי אנשיו וזהו כמו משל החותם שהכתב החקוק עליו אי אפשר לקרותו, מחמת שהאותיות בהפך רק על ידי שמכין ומצירין החותם על שעוה רואים האותיות והציורים החקוקים ע... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכה - וַיּאמֶר משֶׁה אִכְלוּהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַה'
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכה - ויאמר משה אכלוהו היום כי שבת היום לה' ויאמר משה אכלוהו היום כי שבת היום לה' וכו' ולמדו רבותינו, זכרונם לברכה . 'מכאן, שחיב לאכל שלש סעדות בשבת כי תלתא "היום" כתיבי' נמצא שעל כל סעדה משלש סעדות כתיב היום לרמז שלא לאכל בסעדה של שבת רק בשביל היום כי לפעמים אוכל בשביל שרעב מאתמול ולפעמים בשביל שלא יהא רעב למחר אך בכל סעדה משלש סעדות של שבת לא יאכל כי אם בשביל היום הינו סעדה זו לא בשביל קדם ולא בשביל אחר כך. [זה הענין לא שמעתי מפיו הקדוש בעצמו, רק מפי אחר שאמר משמו, וכתבתיו כמו ששמעתי. אחר כך נזדמן שדברתי עמו, זכרונו ל... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיז - הָעִנְיָן שֶׁקָּשֶׁה לִישׁן בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיז - הענין שקשה לישן במוצאי שבת הענין שקשה לישן במוצאי שבת כי במוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה 'שאין אליהו בא בשבת ולא בערב שבת ובמוצאי שבת יוכל לבוא' ועל כן מאז מתחיל התגלות אליהו ואמרו רבותינו, זכרונם לברכה 'אין אליהו בא אלא לרחק המקרבין בזרוע, ולקרב המרחקין בזרוע' והינו לרחק השקר ולקרב האמת וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה בזוהר 'דשאל האי מינא כתיב: "שפת אמת תכון" וכו' והשיב לו רבי אלעזר: כוננת לא כתיב אלא תכון כי האמת עתיד להתקים דהינו כשיבוא אליהו ומשיח עין שם אזי יקים "שפת אמת תכון" 'ו... לחץ להמשך...
להכלל באין סוף. מה זה אומר?
להכלל באין סוף. מה זה אומר? שאלה: אשמח לדעת מה הפירוש של המושג להכלל באין סוף? מה זה אומר בדיוק? מה המשמעות של "השגת האור אין סוף"? תשובה: להכלל באין סוף יש לו המון משמעויות שונות, ונפרט חלק מהן. אך לפני שנסבך את העניין, נאמר בפשיטות, שלהבין מה טוב בכל דבר בעולם, זה נקרא להכלל באין סוף בשלמות. אדם הראשון לפני שהוא חטא, הוא לא הבדיל בין טוב לרע, והוא היה כלול בא"ס בשלמות. זה כל העניין כולו. ועכשיו נסבך את זה קצת... להכלל בא"ס, היינו להשיג בשכל אנושי את מה שיש מעל לשכל אנושי, דהיינו להבין לדוגמא את סוד החלל הפנוי / הצמצום / הבחירה והידיעה וכולי. ... לחץ להמשך...
בחירה חופשית. יש או אין?
בחירה חופשית. יש או אין? שאלה: שמועה שמעתי כי רבי נחמן מברסלב אמר כי אין לאדם בחירה חופשית. האם נכון הוא הדבר? מה המקור של השמועה הזאת? ומהי דעתו של רבי נחמן מברסלב לגבי בחירה חופשית? תודה. תשובה: העניין הזה של הבחירה החופשית הוא די מורכב. וכאן לא נשיב עליו לשורשו האמיתי והראשון. כי כדי להבין את עניין הבחירה החופשית בשלמות, לשם כך צריך להגיע לשכל על אנושי ששם כבר אין בחירה וכולי. יחד עם זאת, נביא כאן מספר ציטוטים של רבי נחמן מברסלב בעניין הזה של בחירה חופשית. וכמובן שעל הקורא להעמיק את דעתו בכל אחד מהציטוטים האלו, ולנסות להבין את פנימיות הכוונה... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קלט - צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּך וְיָשֵׂם לְדֶרֶך פְּעָמָיו
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קלט - צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו כי יקרא דשבתא הוא כי בחל שיש שליטת החיצונים כשהאדם עושה מצוה, אזי יונקת הקלפה מהרגלין של המצוה כי כל מצוה היא קומה שלמה ואזי אין להמצוה ההיא בחינת רגלין לעלות בהם ולילך לפני הקדוש ברוך הוא . ["רגליה יורדות מות"] וכשבא שבת, ונתבטל שליטת החיצונים אזי עולים הרגלין מהמצוה שהיו בתוך החיצונים בחל שינקו מהם ואזי עולה המצוה והולכת לפני הקדוש ברוך הוא וזהו: "אם תשיב משבת רגלך" שעל ידי שבת תשיב ותחזר הרגלין להוציאם מבין החיצונים ואזי עולה המצוה והולכת לפני הקדוש ... לחץ להמשך...
ספר המידות - עצבות
ספר המידות - עצבות א. מי שלא תקן חטאת נעורים, על ידי זה באים לו דאגות. ב. לרב בא הצער לאדם על ידי דבורו. ג. כשיש לך צער, תדבר מזה הצער. ד. על ידי דאגה בלב נופל על האדם אימת מות. ה. על ידי הכנעה נתבטל רעה ויגון. ו. מי שיש לו עצבות, יסתכל על הצדיקים, ויבא לו שמחה בלבו. ז. כשאתה נכנס בבית נכרי, על ידי זה בא עצבות. ח. על ידי עצבות אדם נחלש. ט. על ידי לב רע הפנים נשתנה. י. כשיש לך צער ביום שמחה, וכל שמחתך נשבת, תדע שתמה זכות אבותיך. יא. מי שיש לו עצבות, יתן מתנה לצדיק תדיר. יב. על ידי עצבות בא שרפה. יג. עצבות סימן לאיזה חלאת, שממשמש לבוא. יד. על ידי... לחץ להמשך...
שבחי הר"ן - אות כב
שבחי הר"ן - אות כב ובענין שבירת כל המדות רעות היה מפלג בקדשה מפלגת מאד מאד וקצת ספר מענין שבירת כעס ואמר: שמתחלה היה כעסן גדול מאד מאד ואחר כך מחמת שרצה להיות איש כשר כרצונו יתברך התחיל לשבר מדה זו של כעס עד שזכה לשבר מדה זו של כעס אבל תכלית שבירת מדה זו מהפך אל הפך, דהינו להתהפך לטוב גמור שלא יכפת לה כלל וכלל שום דבר, ויהיה רק טוב בלי שום צד קפידא בעולם זה זכה רק בארץ ישראל שם זכה לזה שנתבטל הכעס בתכלית הביטול וזכה ונעשה טוב ממש, ולא נשאר בו שום צד קפידא בעלמא עד שאחר כך אפילו מי שהיה עושה לו כל הרעות שבעולם לא היה בלבו שום צד שנאה וקפדא עליו ... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה הופיע ב 0.0469 שניות
עכשיו 24_08_2019 השעה 19:21:14
wesi2