ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל] רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה הנה הגדלות מפיל את האדם ומשפילו הן בגשמיות והן ברוחניות כי איש ישראל אם הוא דבוק בהשי"ת ובאמונתו הקדושה אזי אינו יכול לשלוט עליו שום דין ולא יהי' לו שום נפילה כי מי יוכל ליגע בו באשר הוא קרוב אל המלך ובאיזה מקום אשר הוא חונה שם הר אלהים וממשלת הקב"ה עליו אבל אם הוא נופל מאמונה היינו שנפל בגדלות ואזי הוא מובדל מהקב"ה ואז אין אני והוא יכולין לדור במקום אחד ואז כל הדינין שורין עליו ומאין בא לו הגדלות מחמת שהוא לומד או מתפלל בפניה ומחמת זה בא לידי גדלות ואיתא בזוה"ק כד בר נש נפיל מאמונה כדין כל דינין מתנוצצין ומתלהטין ביה כי הם תמיד מצפים מתי יפול מאמונה כי תיכף ומיד שנפל מאמונה בא לידי כפירה וזה נקרא בחי' ערב שמערבב האמונה ואזי דינין שורין עליו כי נטו צללי ערב וכבר נודע שההר נקרא אמונה כי ההר נקרא ירושלים כ"ש ההר הטוב הזה והלבנון ופירש"י ההר הטוב זה ירושלים והלבנון זה ביהמ"ק וירושלים נקרא אמונה כ"ש קריה נאמנה וע"כ כשנפל מאמונה הנקרא ירושלים ובא לידי כפירה זה נקרא מחריבי ירושלים וכמ"ש שוטטו בחוצות ירושלים ובקשו איש אמונה א"כ כשנופל מהאמונה נקרא מחריבי ירושלים מחמת הפרדתו מהשי"ת ובאים ישראל בגלות כי השי"ת נתן מתנה לישראל שנקראו עליון וכ"ש ולתתך עליון על כל גויי הארץ וכשחרבה ירושלים אזי בחי' עליון בגוים וזהו שכתוב בהנחל עליון גוים דהיינו שבחי' עליון בגוים מחמת שנתפרדו מהקב"ה זהו בהפרידו בני אדם שבני אדם הנפרדים מהשי"ת מחמת הגדלות והפניה שלמד בה ועי"ז חרבה ירושלים אזי אותו בחי' עליון בגוים כי האמונה האמיתי אם הוא באמת אזי משפעת שפע ברכה וכל טוב מהשי"ת על ישראל וגם אם הוא מאמין באמונה שלימה בהשי"ת אזי ירא מהשי"ת יראה ואז אינו יכול ליפול מהאמונה כי האמונה היא למטה וכשהיא בשלימותה אזי נשפעים ממנה כל ההשפעות והברכות כ"ש איש אמונה רב ברכות וג"כ נקרא שדה כי כמו השדה שגדילה בה כל התבואות ונלקטין בה כל הפירות כן ע"י האמונה הזאת כל הטוב ויעקב נקרא ג"כ שדה כ"ש ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' ויתן לך וכו' וכל הדינין מתבטלין אבל כשהוא נופל מהאמונה ובא לידי כפירה נקרא מחריבי ירושלים וכל הדינין שורין עליו וזהו ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב יצחק הוא בחי' דין היינו אימתי דינין שורין באותה בחי' הנקרא שדה לפנות ערב דהיינו כשמערבב האמונה ובא לכפירה אז הוא נקרא מחריבי ירושלים ובמה יוכל לתקן זאת ע"י בינה דהיינו כשההתבוננות בגדלות הבורא ית' וזהו חדשים לבקרים רבה אמונתיך דהיינו כשעומד בזריזות בבוקר לעבודת בוראו ביראה ופחד לשמו הגדול ית' אשר בהיותו מתבונן בבוקר שהחזיר לו במידת טובו את נשמתו הנמסרת תמיד בכל יום אזי נופל עליו היראה ופחד משמו הגדול ית' ואז נתרחבה ונתרבה האמונה וזה חדשים לבקרים רבה אמונתיך שנתרחבה ונתרבה האמונה וזהו הנקרא סוד העיבור כעצמים בבטן המליאה ואז אינו יכול ליפול ולבא לידי גדלות כי אז נתרבה ונתרחבה האמונה הק' הנקרא ירושלים ואז ע"י ההתבוננות הזה נעשה ממחריבי ירושלים בנין ירושלים ולעתיד לבוא בב"א אז ימלא הארץ דיעה ואז יהי' בנין ירושלים בכולו ולע"ע בהתבוננות זה נעשה בנין בחי' ירושלים של כאו"א מזאת הבחינה הנקרא אחד וזאת הבחי' נקרא עוה"ב כי לעתיד לבא ב"ב אז יהי' דיעה שלימה וגם כי זה נקרא סוד העיבור דבר אשר לא הי' מקודם ועוה"ב נקרא שבת וגם בשבת נפתחין שערי בינה להתבונן האדם בעצמו היכן המקום אשר הוא עומד כי בחול משוקע בטרדות ואינו יכול להתבונן היטב הדק אבל אם יש לו בחי' שבת דהיינו בחי' עוה"ב דהיינו בחי' התבוננות היכן המקום שעומד שם שלא יהי' עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס דהיינו שאינו מבין המקום שהוא עומד כי לפעמים עומד במדרגה הפחותה שבכולם ונדמה לו שעומד במקום גדול אבל כשיש לו בחי' שבת היינו שיתבונן בעצמו היכן הוא עומד אזי אינו נופל בגדלות ואינו מבקש שכר פנחס ובשביל זה נקרא בחי' שבת כי בשבת יכול להתבונן בעצמו וגם איתא בזוה"ק שבת שין בת תלת גוונין דעינא ובת עין בחי' עיני השכל נמצא שבת נקרא עין לראות וזה שאמר משה ראו כי ה' נתן לכם את השבת דהיינו כשיש לכם בחי' שבת אז תראו ותתבוננו היטב היכן המקום שאתם שם שלא תהיו עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס על כן שבו איש תחתיו היינו כאו"א יחשב בעיני עצמו ללא כלום היינו שיחשוב בעיני עצמו במדרגה הפחותה שהוא תחת מדריגתו ואם אין אתה יכול לבא לידי ענוה זו עכ"פ אל יצא איש ממקומו היינו שלא יהא עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס וזה רב לכם סוב את ההר דהיינו הגדלות שבכם הסובב את האמונה הנקרא הר כנ"ל ובשביל זה שורין דינין עליכם ומה תקנתו, פנו לכם צפונה היינו שתפנו לכם אל לבבכם בחי' צפונה דבר הצפון בחי' שבת בחי' עוה"ב דהיינו התבוננות ואז יהי' נקרא בנין ירושלים אמן ואמן
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל]

רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה

הנה הגדלות מפיל את האדם ומשפילו

הן בגשמיות והן ברוחניות

כי איש ישראל אם הוא דבוק בהשי"ת ובאמונתו הקדושה

אזי אינו יכול לשלוט עליו שום דין

ולא יהי' לו שום נפילה

כי מי יוכל ליגע בו

באשר הוא קרוב אל המלך

ובאיזה מקום אשר הוא חונה שם הר אלהִים

וממשלת הקב"ה עליו

אבל אם הוא נופל מאמונה

היינו שנפל בגדלות

ואזי הוא מובדל מהקב"ה

ואז אין אני והוא יכולין לדור במקום אחד

ואז כל הדינין שורין עליו

ומאין בא לו הגדלות

מחמת שהוא לומד או מתפלל בפניה

ומחמת זה בא לידי גדלות

ואיתא בזוה"ק כד בר נש נפיל מאמונה

כדין כל דינין מתנוצצין ומתלהטין ביה

כי הם תמיד מצפים מתי יפול מאמונה

כי תיכף ומיד שנפל מאמונה בא לידי כפירה

וזה נקרא בחי' ערב שמערבב האמונה

ואזי דינין שורין עליו

כי נטו צללי ערב

וכבר נודע שההר נקרא אמונה

כי ההר נקרא ירושלים כ"ש ההר הטוב הזה והלבנון

ופירש"י ההר הטוב זה ירושלים

והלבנון זה ביהמ"ק

וירושלים נקרא אמונה כ"ש קריה נאמנה

וע"כ כשנפל מאמונה הנקרא ירושלים

ובא לידי כפירה

זה נקרא מחריבי ירושלים

וכמ"ש שוטטו בחוצות ירושלים ובקשו איש אמונה

א"כ כשנופל מהאמונה נקרא מחריבי ירושלים

מחמת הפרדתו מהשי"ת

ובאים ישראל בגלות

כי השי"ת נתן מתנה לישראל שנקראו עליון

וכ"ש ולתתך עליון על כל גויי הארץ

וכשחרבה ירושלים

אזי בחי' עליון בגוים

וזהו שכתוב בהנחל עליון גוים

דהיינו שבחי' עליון בגוים

מחמת שנתפרדו מהקב"ה

זהו בהפרידו בני אדם

שבני אדם הנפרדים מהשי"ת

מחמת הגדלות והפניה שלמד בה

ועי"ז חרבה ירושלים

אזי אותו בחי' עליון בגוים

כי האמונה האמיתי

אם הוא באמת

אזי משפעת שפע ברכה וכל טוב מהשי"ת על ישראל

וגם אם הוא מאמין באמונה שלימה בהשי"ת

אזי ירא מהשי"ת יראה

ואז אינו יכול ליפול מהאמונה

כי האמונה היא למטה

וכשהיא בשלימותה אזי נשפעים ממנה כל ההשפעות והברכות

כ"ש איש אמונה רב ברכות

וג"כ נקרא שדה

כי כמו השדה שגדילה בה כל התבואות ונלקטין בה כל הפירות

כן ע"י האמונה הזאת כל הטוב

ויעקב נקרא ג"כ שדה

כ"ש ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' ויתן לך וכו'

וכל הדינין מתבטלין

אבל כשהוא נופל מהאמונה ובא לידי כפירה

נקרא מחריבי ירושלים

וכל הדינין שורין עליו

וזהו ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב

יצחק הוא בחי' דין

היינו אימתי דינין שורין באותה בחי' הנקרא שדה

לפנות ערב

דהיינו כשמערבב האמונה ובא לכפירה

אז הוא נקרא מחריבי ירושלים

ובמה יוכל לתקן זאת

ע"י בינה

דהיינו כשההתבוננות בגדלות הבורא ית'

וזהו חדשים לבקרים רבה אמונתיך

דהיינו כשעומד בזריזות בבוקר לעבודת בוראו

ביראה ופחד לשמו הגדול ית'

אשר בהיותו מתבונן בבוקר

שהחזיר לו במידת טובו את נשמתו הנמסרת תמיד בכל יום

אזי נופל עליו היראה ופחד משמו הגדול ית'

ואז נתרחבה ונתרבה האמונה

וזה חדשים לבקרים רבה אמונתיך

שנתרחבה ונתרבה האמונה

וזהו הנקרא סוד העיבור כעצמים בבטן המליאה

ואז אינו יכול ליפול ולבא לידי גדלות

כי אז נתרבה ונתרחבה האמונה הק' הנקרא ירושלים

ואז ע"י ההתבוננות הזה נעשה ממחריבי ירושלים בנין ירושלים

ולעתיד לבוא בב"א

אז ימלא הארץ דיעה ואז יהי' בנין ירושלים בכולו

ולע"ע בהתבוננות זה

נעשה בנין בחי' ירושלים של כאו"א מזאת הבחינה הנקרא אחד

וזאת הבחי' נקרא עוה"ב

כי לעתיד לבא ב"ב אז יהי' דיעה שלימה

וגם כי זה נקרא סוד העיבור

דבר אשר לא הי' מקודם

ועוה"ב נקרא שבת

וגם בשבת נפתחין שערי בינה

להתבונן האדם בעצמו היכן המקום אשר הוא עומד

כי בחול משוקע בטרדות ואינו יכול להתבונן היטב הדק

אבל אם יש לו בחי' שבת

דהיינו בחי' עוה"ב דהיינו בחי' התבוננות היכן המקום שעומד שם

שלא יהי' עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס

דהיינו שאינו מבין המקום שהוא עומד

כי לפעמים עומד במדרגה הפחותה שבכולם

ונדמה לו שעומד במקום גדול

אבל כשיש לו בחי' שבת

היינו שיתבונן בעצמו היכן הוא עומד

אזי אינו נופל בגדלות ואינו מבקש שכר פנחס

ובשביל זה נקרא בחי' שבת

כי בשבת יכול להתבונן בעצמו

וגם איתא בזוה"ק שבת שין בת

תלת גוונין דעינא ובת עין

בחי' עיני השכל

נמצא שבת נקרא עין לראות

וזה שאמר משה ראו כי ה' נתן לכם את השבת

דהיינו כשיש לכם בחי' שבת

אז תראו ותתבוננו היטב היכן המקום שאתם שם

שלא תהיו עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס

על כן שבו איש תחתיו

היינו כאו"א יחשב בעיני עצמו ללא כלום

היינו שיחשוב בעיני עצמו במדרגה הפחותה

שהוא תחת מדריגתו

ואם אין אתה יכול לבא לידי ענוה זו

עכ"פ אל יצא איש ממקומו

היינו שלא יהא עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס

וזה רב לכם סוב את ההר

דהיינו הגדלות שבכם

הסובב את האמונה הנקרא הר כנ"ל

ובשביל זה שורין דינין עליכם

ומה תקנתו, פנו לכם צפונה

היינו שתפנו לכם אל לבבכם בחי' צפונה

דבר הצפון

בחי' שבת בחי' עוה"ב

דהיינו התבוננות

ואז יהי' נקרא בנין ירושלים

אמן ואמן
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צג - כָּל הָעוֹשֶׂה מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
...החברים] כל העושה משא ומתן באמונה מקים מצות עשה של "ואהבת" שהיא שרש לכל מצוות עשה כמו שכתוב בתקונים: על פסוק. "ועשה לי מטעמים כאשר אהבתי", 'מפקודין דעשה' וכיצד מקימין מצות "ואהבת" ? דאיתא בגמרא: על פסוק "ואהבת" שתראה שיתאהב שם שמים על ידך כיצד ? אדם קרא ושנה ושמש תלמידי חכמים ועסקו בנחת עם הבריות, ומשאו ומתנו באמונה מה הבריות אומרים, אשרי מי שלמדו תורה וכו' נמצא שם שמים מתאהב על ידו ומקים מצות של ואהבת, שהוא שרש כל המצוות גם במשא ומתן באמונה, בא למדרגה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קנד - דַּע כִּי יֵשׁ יִרְאוֹת נְפוּלוֹת
...כי יש יראות נפולות דע כי יש יראות נפולות וכל היסורים והדינים שיש לאדם כלם הם מהיראות הנפולות שנפלו לתוך זה הדבר שהוא מתפחד ויש לו יסורים ממנו חמש אימות אימת חלש על הגבור שאף שהוא נגד הטבע, שהגבור יפחד מהחלש אך שהוא מחמת היראה העליונה שנפלה ונתלבשה באלו הדברים ועל כן הם במספר חמש כנגד חמש גבורות שהם חמש אותיות מנצפ"ך כפולים וצריך להעלות היראות הנפולות, לשרשם למקומם ומקום היראה היא בלב כמו שפרש רש"י: דבר המסור ללבו של אדם נאמר בו "ויראת" והיראה צריכה...
חיי מוהר"ן - כה - שיחות השיכים להתורות
...להתורות אות כה שיך למאמר פתח רבי שמעון אחר שאמר רבנו זכרונו לברכה מאמר זה הנ"ל אמר בדרך צחות. היום אמרתי שלשה דברים שלא כדברי העולם. א העולם אומרים שספורי מעשיות מסגל לשנה. ואני אמרתי שעל ידי ספורי מעשיות מעוררין בני אדם משנתם. ב העולם אומרים שמספורי דברים אינם באים לידי הריון ואני אמרתי שמספורי דברים של הצדיק שמעורר על ידי זה בני אדם משנתם על ידי זה בא פקידת עקרות. ג העולם אומרים כי הצדיק האמת המפלג במעלה אין צריך למעות הרבה כי למה לו מעות ואני...
ספר המידות - ממון
...ג. אין העשר מתקים, מפני שאין מרחמים על הבריות. ד. העומד בנסיון של ניאוף, יזכה לעשר גדול בין השונאים שלו. ה. גדולה מלאכה שהזהיר עליה הקדוש ברוך הוא, שיעשה איזה מלאכה. ו. כגון: אנו לווין ואוכלין. ז. הרוצה שיתעשר, יעסק בבהמה דקה ובחורשין. ח. אכילה ושתיה יהיה פחות ממה שיש לו, וילבש ויתכסה כמה שיש לו, ויכבד אשתו ובניו יותר ממה שיש לו. ט. קשה עניות בביתו של אדם יותר מחמשים מכות. י. אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו. יא. הכח שיש לאמות...
חיי מוהר"ן - שז - מעלת המתקרבים אליו
...שאמר אני אין לי מה לעשות בזה העולם כלל כי בשבילי איני צריך לעשות כלל רק באתי להעולם לקרב נפשות ישראל להשם יתברך. אבל איני יכול לקרב כי אם מי שבא אצלי ומספר לי חסרונו אני יכול לתקנו וכו' אות שח דבר עם אחד שהיה איש פשוט לגמרי ואמר לו רבנו זכרונו לברכה שיש לך כח לעורר אפילו אדם גדול לעבודת השם כי עץ קטן יכול להדליק ולהבעיר עץ גדול מאד. וכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה למה נמשלו דברי תורה כעץ ? לומר מה עץ קטן מדליק את הגדול אף דברי תורה וכו' אות שט אמר...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קעו - צָרִיך הָאָדָם לְמַהֵר מְאד לְגָרֵשׁ מִקִּרְבּוֹ הָרוּחַ שְׁטוּת
...מקרבו הרוח שטות מה שלבו מלא מרוח שטות הדבוק בו וזה על ידי שנתקשר להצדיק האמת והתקשרות הינו אהבת נפש מה שאוהב להצדיק מאד ועל ידי זה נכלל לבו בלב הצדיק ולפי שלבו מלא מרוח שטות והרוח הוא האויר וטבע האויר לבקש לו מקום פנוי לצאת שם, כמבאר אצל המחקרים וכשמוצא האויר מקום פנוי לצאת שם הוא בוקע ושובר במהירות ובבהלה ועל כן כשנכלל לבו בלב הצדיק ולב הצדיק הוא חלל בבחינת: "ולבי חלל בקרבי" ועל כן האויר של הרוח שטות הדבוק בלבו שלבו מלא מזה האויר הוא בוקע ושובר...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - כי איש הישראלי אם צריך לעצה
...ח"ב - תורה תורות מכת"י - כי איש הישראלי אם צריך לעצה [הוספות לתורות מכתב יד רבינו ז"ל] [שמעתי מהרב וכו' יום ב' עקב תקס"ו לפ"ק] כי איש הישראלי אם צריך לעצה אזי ישאל עצה מבנים קטנים או מבני הצדיקים וכו' הן בגשמי והן ברוחני כי שם גמר העצה ועל פיהם יהי' כל דבר שבעולם ועל ידם נמתקו הדינים דהנה ידוע כי מקור העצה הוא בהחכמה המתפשט ומתהווה ע"י הדעת ונגמר ע"י הכליות כ"ש שהכליות יועצות כי הכליות הם כלי ההולדה להוציא מכח אל הפועל וע"כ ישאל להצדיק בעצמו או לתלמידי...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לט - לְכוּ חֲזוּ מִפְעֲלוֹת ה', אֲשֶׁר שָׂם שַׁמּוֹת בָּאָרֶץ
...שם שמות בארץ "לכו חזו מפעלות ה', אשר שם שמות בארץ" כי באמת הדבר נפלא ונורא מאד אשר ברא השם יתברך את כל הבריאה שיש בה כמה וכמה דברים נפלאים ונוראים הרבה מאד מאד מה רבו מעשי ה' ! ואפילו בזה העולם לבד עצמו נפלאות ה' אשר ברא דוממים וצומחים וכו' ומי יוכל לשער גדלת ה' שיש בבריות של זה העולם מכל שכן שאר העולמות והכל כאשר לכל לא נברא אלא בשביל ישראל וישראל בעצמן, עקר בריאתן בשביל בחינת שבת, שהוא התכלית כי שבת הוא תכלית מעשה שמים וארץ שהוא בחינת עולם הנשמות...
גשר צר מאוד - לא לפחד כלל - חלק 1
...ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות ודע, שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאד מאד והכלל והעקר שלא יתפחד כלל ובלשון העם: כל העולם כולו גשר צר מאוד. והכלל והעיקר לא לפחד כלל. **** ויש בזה כמה עניינים. ראשית בפשיטות כפשוטו, שעל האדם לא לפחד וכולי... אך יש כאן עוד כמה עניינים, כגון שלדוגמא מרומז בזה העניין מ"ש רבי נחמן מברסלב, כי מי שרוצה לזכות לשעשוע של העולם הבא לשם כך עליו להעלות את מידת היראה לשורשה. דהיינו שעיקר העבודה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מג - הַדִּבּוּרִים שֶׁל הָרָשָׁע מוֹלִידִים נִאוּף בְּהַשּׁוֹמֵעַ
...[לשון רבנו, זכרונו לברכה] דע כי הדבורים של הרשע שהוא בר דעת, מולידים ניאוף בהשומע כי הזווגים נמשכים מהדעת כמו שכתוב: "והאדם ידע את חוה אשתו" וכתיב "כל אשה ידעת איש" אך יש שני מיני זווגים הינו זווג דקדשה, הוא התקשרות לצדיקים, ואל התורה, ואל השם יתברך, זה נמשך מדעת דקדשה וזווגים של עברה, נמשכים מדעת דקלפה והדבור הוא התגלות הדעת כי אין יודעים מה שבדעת, אלא על ידי הדבור כמו שכתוב "ולילה ללילה יחוה דעת" 'יחוה' מלשון דבור שהדבור מדבר מה שבדעת וכשרשע מדבר...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 1.0161 שניות - עכשיו 15_08_2025 השעה 01:28:44 - wesi2