ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - כשרואה אדם שהקליפות והתאות גוברים עליו
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל] כשרואה אדם שהקליפות והתאות גוברים עליו אזי יתענה וע"י התענית נזדווגו קוב"ה ושכינתי' אחור באחור כדי שלא יאחזו באחוריים וזהו ר'ע'ב' שמרעיב א"ע בתענית אותיות רי"ש ע"ב רי"ש אחוריים דשכינתיה שהיא אלהים ע"ב אחוריים של שם העצם שע"י הרעב שע"י התענית מזווגם אחור באחור שלא יינקו החצונים כנ"ל וע"י התענית נמשך הדיבור כי נתלחלחל הגרון מנגיבה דילה ויוצא מבחי' ניחר גרוני ובא לבחי' קרא בגרון ואל תחשוך וזהו ויהי רעב בארץ היינו ע"י התענית וירד אברם מצרימה אברם בחי' מים החסדים המלחלחים מיצר הגרון בבחי' הלוך ונסוע הנגבה שהחסדים הולכים ללחלח נגיבה דילה והקליפות שהם בחי' פרעה עורף שעיקר יניקתם מאחוריים יש להם שלש שרים שר המשקים והאופים וטבחים שהם עיקר התאוות שהם קנה וושט וורידין שהם תאוות אכילה ושתיה שהם ראשי התאוות כלם והם להדיבור היוצא מהגרון סמוכים. אבל אין להם כוח לינק ממנה כי מאחוריים אי אפשר לחם לינק כי נתדבקו אחוריים כנ"ל ע"י התענית ומפנים אי אפשר להם לינק מגודל הארה אבל הקב"ה בגודל חכמתו נותן להם כוח להשיג מהארת פניה כדי שיתגברו לינק ממנה ועי"ז תוציא מהם נצוצות הקדושה שיש בהם מכבר בבחי' עת שליט האדם באדם לרע לו וזה ויראו אותה שרי פרעה עי"ז ויהללו אותה אל פרעה וכו' עי"ז וינגע ה' בית פרעה היינו הוצאות ניצוצות הקדושה וע"י הניצוצות נתוסף לחלוחית על לחלוחית וזה ולאברם היטב בעבורה כנ"ל וזה שקר החן והבל היופי שהם הקליפות אשה יראת ה' היא תתהלל. שהם מהללים את השכינה בבחי' ויהללו אותה (שרי) אל פרעה כנ"ל בשביל תנו לה מפרי ידיה כדי להוציא ניצוצות הקדושה כנ"ל ועי"ז נתוסף בה הארה גדולה עד שנתבטל הקליפות ונכנעים תחת הקדושה בבחי' אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לעובדו שכם וזהו ויהללוה בשערים מעשיה מעשיה דייקא אפילו מעולם עשיה ששם רוב הקליפות יתהפכו לעבדו שכם אחד וכשנתעלין כל ניצוצותיה עד שיתקיים לעובדו שכם אחד אזי נשלם האמונה בחי' עולימתא שפירתא דלית לה עיינין כנ"ל כי עיקר שלימות וקישוט של אמונה אינו אלא ע"י שגם אחרים מקרבים א"ע תחת כנפיה בבחי' ואתקשטת בקישוטין דלא הוו כנ"ל וכשאמונה בשלימות אזי אין צריך לתענית ומותר לו לאכול בבחי' ורעה אמונה ורעה בחי' אכילה ואכילה הזאת מעורר זווג פב"פ בבחי' והי' האוכל לפקדון לארץ פקדון בחי' זווג ארץ בחי' אמונה שכינה בחי' שכן ארץ כי אז אין הקליפות יכולין לינק ממנה אפי' מאחוריים כי אז נתבטל הקליפות וזה בחי' ויאמר בועז אל רות לעת האוכל גשי הלם היינו בחי' זווג פב"פ ע"י אכילה וכל אחד ואחד לפי בחי' תיקונו את האמונה בשלימות כן מיחד את השכינה שהיא אמונה עם הקב"ה פב"פ והאמונה מתקנת בעצמה כל הכפירות שהיה בו מקודם והיא מתחננת (וממליץ) וממלצת טוב עליו לפני הקב"ה שימחול לו השי"ת ועיקר המליצה כי אין יודעים את השי"ת אלא מן הגלוי על הסתום היינו מן המידות המגולות אנו מכירים גדולתו ועי"ז יש בני אדם שכופרים בו ואומרים עולם כמנהגו נוהג ויש שמודים במציאות אבל אומרים שגם העולם קדמון והעולם מחויב המציאות כמו חיוב האור מן השמש ועי"ז כופרים במצוות כי אומרים שלא ישונה דבר ממנהגו ע"י מצוות ויש מודים במצוות ובעבודות אבל עובדים את כחות וצורות עליונות ועושים את הצורות שיהיו אמצעים בינם לבין הבורא וכל הכפירות נעשים מחמת שרואים שמערכת השמים לא נשתנים ממעמדם ורואים צדיק ורע לו רשע וטוב לו אבל כשהקב"ה משדד המערכה בשביל תפילת צדיק אזי מודים שהוא המחדש והמהוה את העולם כרצונו ומנהיג את העולם כרצונו וזהו ויגש אליו יהודה איתא בזוהר תקרובתא מלכא במלכא היינו יחוד קוב"ה ושכינתיה כנ"ל אזי ויאמר אליו בי אדוני היינו שהשכינה שהיא האמונה מבקשת רחמים ידבר נא עבדך דבר באזני אדוני שהיא מבקשת את השי"ת שיקרב את האיש הזה שתיקן אותה והעלה אותה לבחי' פב"פ באזני אדוני היינו שהיא ממלצת על האיש הזה שלא יעשה עוד אמצעי בינו לבין השי"ת וכל ההצטרכות שלו ידבר באזני [*אדוני] שלא ישמע אחר אמצעי ואל יחר אפך עליו שהיה מלא פניות וע"ז עד עכשיו כי כמוך כפרעה לשון התגלות היינו לפי התגלות כן מכירין אותך כנ"ל ועי"ז נפל בטעות כנ"ל שראה במערכת השמים המנהיגים את העולם עי"ז כל אחד נפל בטעות לפי טעותו כנ"ל אבל ע"י שידוד המערכות יודו הכל בבורא ומשגיח ולעתיד יתבטל מערכת השמים כ"ש כי שמים כעשן נמלחו ואז יכירו כל יושבי תבל כי יש בורא ומנהיג וכן עכשיו כשרואים כשהצדיק בתפילתו משדד המערכה והטבע אז מודים שלד' הארץ ומלואה וזה כמוך כפרעה מה פרעה גוזר ואינו מקיים היינו כשרואים שידוד מערכת השמים הגלוים לכל טבעם וגזירתם ורואים שגזירתם נתבטל מזה יודעים שאף אתה גוזר ואין מקיים מחמת הצדיק שהקב"ה גוזר והצדיק מבטל היינו שיודעים עי"ז שגם הטבע של מערכת השמים היא ברצון השי"ת היתה עד עכשיו ועכשיו בטל הקב"ה גזירתו ורצונו מחמת תפילת הצדיק מחמת [*זה] נתבטל טבע של מערכת השמים הגלוים לכל אבל כל זמן שאין רואים ביטול הטבע בגלוי אין יודעין שיש בורא ועי"ז טועה כל אחד לפי שכלו העכור כי אינם יודעין אלא מן הגלוי אל הסתום בשביל זה לעתיד שיתבטלו כל האמונות כוזביות ויאמינו הכל בה' אחד עי"ז יתקרא שבת כי אמונה בשלימות נקרא שבת כי שבת מורה על מחדש את עולמו בששת ימים וביום השביעי שבת וינפש בשביל זה אמרו חז"ל כל השומר שבת אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו כי שבת עיקר אמונה והשבתת עבודות זרות וזהו אם תשיב משבת רגליך רגל זה בחי' אמונה כי הכפירות מכונים בשם כמעט נטוי רגלי ואמונה מכונה בשם רגלי עמדה במישור כי אמונות כוזביות יונקים מבחי' רגלין דקדושה בבחי' הני ברכי דרבנן וכו' היינו אמונה קדושה בחי' איש אמונות רב ברכות ברכות היינו ברכי דרבנן אודך ביושר לבב וכו' כל המחלוקות שרשם מהתורה היינו מהמחלוקות התנאים נשתלשל למטה ומהסיגים נעשה מחלוקות שלא לשם שמים וצריך לראות להשלים את לבו שלא יהי' לבו חלק עליו היינו שיעבוד את השם בשני יצרין כמאמר בכל לבבך וכו' שלא יהי' בבחי' חלק לבם והמחלוקת של היצר שבלב האדם הן הן הכפירות שמטיל על האדם ומונע מן האדם שבילי אמונה ומחשיך את שכלו מלהבין תשובות על הכפירות ועצה ע"ז ללמוד פוסקים ועי"ז ישלים מחלוקת היצר שבלב ששרשו מהתורה כנ"ל כי הפוסקים הם בחי' השלום של מחלוקת התנאים שבגמרא וכשיעשה שלום בהשורש היינו בהתורה אזי נעשה שלום גם למטה ואז גם אויביו ישלים אתו ואותיות ש'ל'ו'ם' מרמזין על זה נוטריקון ו'דע מ'ה ש'תשיב ל'אפיקורס כי זה עיקר השלום שנזדכך שכלו ויודע תשובות על הכפירות וזהו אודך ביושר לבב היינו בשני יצרין אימתי כד בלי משפטי צדקך היינו ע"י לימוד פוסקים שהם שלום שבבחי' תורה וע"י שלום שבתורה נשלם הכל ונפתח לו תשובות [*על] אפיקורסין כנ"ל [אלו השני מאמרים הנ"ל כלולים בתורה אחת בסי' ס"ב וה' יודע נסתרות למה חלקן כאן לשנים גם יש הרבה דברים שמבוארין שם מה שלא נכתבו כאן וכן יש כמה דברים שמבוארין כאן ביותר ודע שגם שם בסי' ס"ב הנ"ל הוא לשון רבינו ז"ל בעצמו רק ששם הוא לשונו הקודש שאמר בע"פ לפני א' מאנשיו בלשון הקודש והאיש כתב לפניו וכאן הוא לשונו וכתיבתו של רבינו ז"ל בעצמו ומחמת זה נמצא ביניהם כמה שינויים כי כן הי' דרכו שלעוצם קדושת רהיטת מוחו הנורא היו משתנים כמה ענינים מהאמירה להכתיבה וכן בין כתיבה לכתיבה ועוד יש בזה נסתרות שנעלמו ממני כי מאד עמקו מחשבותיו]
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל]

כשרואה אדם שהקליפות והתאות גוברים עליו אזי יתענה

וע"י התענית נזדווגו קוב"ה ושכינתי' אחור באחור

כדי שלא יאחזו באחוריים

וזהו ר'ע'ב' שמרעיב א"ע בתענית

אותיות רי"ש ע"ב

רי"ש אחוריים דשכינתיה שהיא אלהִים

ע"ב אחוריים של שם העצם

שע"י הרעב

שע"י התענית מזווגם אחור באחור שלא יינקו החצונים כנ"ל

וע"י התענית נמשך הדיבור

כי נתלחלחל הגרון מנגיבה דילה

ויוצא מבחי' ניחר גרוני ובא לבחי' קרא בגרון ואל תחשוך

וזהו ויהי רעב בארץ

היינו ע"י התענית

וירד אברם מצרימה

אברם בחי' מים החסדים המלחלחים מיצר הגרון

בבחי' הלוך ונסוע הנגבה

שהחסדים הולכים ללחלח נגיבה דילה

והקליפות שהם בחי' פרעה עורף

שעיקר יניקתם מאחוריים

יש להם שלש שרים

שר המשקים והאופים וטבחים שהם עיקר התאוות

שהם קנה וושט וורידין

שהם תאוות אכילה ושתיה

שהם ראשי התאוות כלם

והם להדיבור היוצא מהגרון סמוכים.

אבל אין להם כוח לינק ממנה

כי מאחוריים אי אפשר לחם לינק

כי נתדבקו אחוריים כנ"ל ע"י התענית

ומפנים אי אפשר להם לינק מגודל הארה

אבל הקב"ה בגודל חכמתו נותן להם כוח להשיג מהארת פניה

כדי שיתגברו לינק ממנה

ועי"ז תוציא מהם נצוצות הקדושה שיש בהם מכבר

בבחי' עת שליט האדם באדם לרע לו

וזה ויראו אותה שרי פרעה

עי"ז ויהללו אותה אל פרעה וכו'

עי"ז וינגע ה' בית פרעה

היינו הוצאות ניצוצות הקדושה

וע"י הניצוצות נתוסף לחלוחית על לחלוחית

וזה ולאברם היטב בעבורה כנ"ל

וזה שקר החן והבל היופי שהם הקליפות

אשה יראת ה' היא תתהלל.

שהם מהללים את השכינה בבחי' ויהללו אותה אל פרעה כנ"ל

בשביל תנו לה מפרי ידיה

כדי להוציא ניצוצות הקדושה כנ"ל

ועי"ז נתוסף בה הארה גדולה

עד שנתבטל הקליפות ונכנעים תחת הקדושה

בבחי' אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לעובדו שכם

וזהו ויהללוה בשערים מעשיה

מעשיה דייקא

אפילו מעולם עשיה ששם רוב הקליפות

יתהפכו לעבדו שכם אחד

וכשנתעלין כל ניצוצותיה עד שיתקיים לעובדו שכם אחד

אזי נשלם האמונה בחי' עולימתא שפירתא דלית לה עיינין כנ"ל

כי עיקר שלימות וקישוט של אמונה

אינו אלא ע"י שגם אחרים מקרבים א"ע תחת כנפיה

בבחי' ואתקשטת בקישוטין דלא הוו כנ"ל

וכשאמונה בשלימות

אזי אין צריך לתענית ומותר לו לאכול בבחי' ורעה אמונה

ורעה בחי' אכילה

ואכילה הזאת מעורר זווג פב"פ

בבחי' והי' האוכל לפקדון לארץ

פקדון בחי' זווג

ארץ בחי' אמונה שכינה בחי' שכן ארץ

כי אז אין הקליפות יכולין לינק ממנה אפי' מאחוריים

כי אז נתבטל הקליפות

וזה בחי' ויאמר בועז אל רות לעת האוכל גשי הלם

היינו בחי' זווג פב"פ

ע"י אכילה

וכל אחד ואחד לפי בחי' תיקונו את האמונה בשלימות

כן מיחד את השכינה שהיא אמונה עם הקב"ה פב"פ

והאמונה מתקנת בעצמה כל הכפירות שהיה בו מקודם

והיא מתחננת וממלצת טוב עליו לפני הקב"ה

שימחול לו השי"ת

ועיקר המליצה

כי אין יודעים את השי"ת אלא מן הגלוי על הסתום

היינו מן המידות המגולות אנו מכירים גדולתו

ועי"ז יש בני אדם שכופרים בו ואומרים עולם כמנהגו נוהג

ויש שמודים במציאות

אבל אומרים שגם העולם קדמון והעולם מחויב המציאות

כמו חיוב האור מן השמש

ועי"ז כופרים במצוות

כי אומרים שלא ישונה דבר ממנהגו ע"י מצוות

ויש מודים במצוות ובעבודות

אבל עובדים את כחות וצורות עליונות

ועושים את הצורות שיהיו אמצעים בינם לבין הבורא

וכל הכפירות נעשים

מחמת שרואים שמערכת השמים לא נשתנים ממעמדם

ורואים צדיק ורע לו רשע וטוב לו

אבל כשהקב"ה משדד המערכה בשביל תפילת צדיק

אזי מודים שהוא המחדש

והמהוה את העולם כרצונו

ומנהיג את העולם כרצונו

וזהו ויגש אליו יהודה

איתא בזוהר תקרובתא מלכא במלכא

היינו יחוד קוב"ה ושכינתיה כנ"ל

אזי ויאמר אליו בי אדוני

היינו שהשכינה שהיא האמונה מבקשת רחמים

ידבר נא עבדך דבר באזני אדוני

שהיא מבקשת את השי"ת שיקרב את האיש הזה שתיקן אותה

והעלה אותה לבחי' פב"פ

באזני אדוני

היינו שהיא ממלצת על האיש הזה

שלא יעשה עוד אמצעי בינו לבין השי"ת

וכל ההצטרכות שלו ידבר באזני [*אדוני]

שלא ישמע אחר אמצעי

ואל יחר אפך עליו שהיה מלא פניות וע"ז עד עכשיו

כי כמוך כפרעה לשון התגלות

היינו לפי התגלות כן מכירין אותך כנ"ל

ועי"ז נפל בטעות כנ"ל

שראה במערכת השמים המנהיגים את העולם

עי"ז כל אחד נפל בטעות לפי טעותו כנ"ל

אבל ע"י שידוד המערכות יודו הכל בבורא ומשגיח

ולעתיד יתבטל מערכת השמים

כ"ש כי שמים כעשן נמלחו

ואז יכירו כל יושבי תבל כי יש בורא ומנהיג

וכן עכשיו כשרואים כשהצדיק בתפילתו משדד המערכה והטבע

אז מודים שלד' הארץ ומלואה

וזה כמוך כפרעה

מה פרעה גוזר ואינו מקיים

היינו כשרואים שידוד מערכת השמים הגלוים לכל טבעם וגזירתם

ורואים שגזירתם נתבטל

מזה יודעים שאף אתה גוזר ואין מקיים

מחמת הצדיק

שהקב"ה גוזר והצדיק מבטל

היינו שיודעים עי"ז

שגם הטבע של מערכת השמים היא ברצון השי"ת היתה עד עכשיו

ועכשיו בטל הקב"ה גזירתו ורצונו מחמת תפילת הצדיק

מחמת [*זה] נתבטל טבע של מערכת השמים הגלוים לכל

אבל כל זמן שאין רואים ביטול הטבע בגלוי

אין יודעין שיש בורא

ועי"ז טועה כל אחד לפי שכלו העכור

כי אינם יודעין אלא מן הגלוי אל הסתום

בשביל זה לעתיד שיתבטלו כל האמונות כוזביות

ויאמינו הכל בה' אחד

עי"ז יתקרא שבת

כי אמונה בשלימות נקרא שבת

כי שבת מורה על מחדש את עולמו בששת ימים

וביום השביעי שבת וינפש

בשביל זה אמרו חז"ל

כל השומר שבת אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו

כי שבת עיקר אמונה והשבתת עבודות זרות

וזהו אם תשיב משבת רגליך

רגל זה בחי' אמונה

כי הכפירות מכונים בשם כמעט נטוי רגלי

ואמונה מכונה בשם רגלי עמדה במישור

כי אמונות כוזביות יונקים מבחי' רגלין דקדושה

בבחי' הני ברכי דרבנן וכו'

היינו אמונה קדושה

בחי' איש אמונות רב ברכות

ברכות היינו ברכי דרבנן




אודך ביושר לבב וכו'

כל המחלוקות שרשם מהתורה

היינו מהמחלוקות התנאים נשתלשל למטה

ומהסיגים נעשה מחלוקות שלא לשם שמים

וצריך לראות להשלים את לבו שלא יהי' לבו חלק עליו

היינו שיעבוד את השם בשני יצרין

כמאמר בכל לבבך וכו'

שלא יהי' בבחי' חלק לבם

והמחלוקת של היצר שבלב האדם

הן הן הכפירות שמטיל על האדם

ומונע מן האדם שבילי אמונה

ומחשיך את שכלו מלהבין תשובות על הכפירות

ועצה ע"ז ללמוד פוסקים

ועי"ז ישלים מחלוקת היצר שבלב ששרשו מהתורה כנ"ל

כי הפוסקים הם בחי' השלום של מחלוקת התנאים שבגמרא

וכשיעשה שלום בהשורש היינו בהתורה

אזי נעשה שלום גם למטה

ואז גם אויביו ישלים אתו

ואותיות ש'ל'ו'ם' מרמזין על זה

נוטריקון ו'דע מ'ה ש'תשיב ל'אפיקורס

כי זה עיקר השלום

שנזדכך שכלו ויודע תשובות על הכפירות

וזהו אודך ביושר לבב היינו בשני יצרין

אימתי

כד בלי משפטי צדקך

היינו ע"י לימוד פוסקים שהם שלום שבבחי' תורה

וע"י שלום שבתורה נשלם הכל

ונפתח לו תשובות [*על] אפיקורסין כנ"ל

[אלו השני מאמרים הנ"ל כלולים בתורה אחת בסי' ס"ב

וה' יודע נסתרות למה חלקן כאן לשנים

גם יש הרבה דברים שמבוארין שם מה שלא נכתבו כאן

וכן יש כמה דברים שמבוארין כאן ביותר

ודע שגם שם בסי' ס"ב הנ"ל הוא לשון רבינו ז"ל בעצמו

רק ששם הוא לשונו הקודש שאמר בע"פ לפני א' מאנשיו בלשון הקודש

והאיש כתב לפניו

וכאן הוא לשונו וכתיבתו של רבינו ז"ל בעצמו

ומחמת זה נמצא ביניהם כמה שינויים

כי כן הי' דרכו

שלעוצם קדושת רהיטת מוחו הנורא

היו משתנים כמה ענינים מהאמירה להכתיבה

וכן בין כתיבה לכתיבה

ועוד יש בזה נסתרות שנעלמו ממני כי מאד עמקו מחשבותיו]
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה י - הָעוֹלָם רְחוֹקִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך, מֵחֲמַת שֶׁאֵין לָהֶם יִשּׁוּב הַדַּעַת
...ח"ב - תורה י - העולם רחוקים מהשם יתברך, מחמת שאין להם ישוב הדעת מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך הוא רק מחמת שאין להם ישוב הדעת ואינם מישבין עצמן והעקר להשתדל לישב עצמו היטב מה התכלית מכל התאוות ומכל עניני העולם הזה הן תאוות הנכנסות לגוף הן תאוות שחוץ לגוף, כגון כבוד ואז בודאי ישוב אל ה'. אך דע, שעל ידי מרה שחורה אי אפשר להנהיג את המח כרצונו ועל כן קשה לו לישב דעתו רק על ידי השמחה יוכל להנהיג המח כרצונו, ויוכל לישב דעתו כי שמחה הוא עולם החרות בבחינת: "כי בשמחה תצאו" שעל ידי שמחה...
שיחות הר"ן - אות סה
שיחות הר"ן - אות סה על ידי שמחה נצולין ממיתת בנים כי הקלפה העושקת אותם חס ושלום, נקראת לילית והשמחה הוא ההפך ממנה
שיחות הר"ן - אות קכג
שיחות הר"ן - אות קכג מענין קצת אנשים שמתקרבים לעבודת השם יתברך ואחר כך מתרחקין ענה ואמר אף על פי כן יקר אצל השם יתברך ההתקרבות בעצמו אף לפי שעה אף על פי שאחר כך נעשה מה שנעשה, חס ושלום ואמר הלא על שעת מתן תורה נאמר: "לבבתני באחת מעיניך" ואיתא במדרש: "מהו באחת מעיניך אלא שבעין השנית כבר היו מסתכלין על העגל" נמצא שבשעת מתן תורה כבר היה דעתם לפרש חס ושלום ואף על פי כן היה יקר בעיני השם יתברך מאד ההתקרבות בעצמו כמו שכתוב "לבבתני באחת מעיניך" כי זה בעצמו יקר מאד בעיני השם יתברך
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות ל
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות ל ובארץ ישראל היה עוסק בתורה ותפילה ובכל יום כתב בעצמו תורתו והיה מתפאר מאד ואמר שהחלוק בין תורת חוץ לארץ לתורת ארץ ישראל כרחוק מזרח ממערב ובכל יום ויום הלכו אליו הגדולים עם הקטנים לשמשו כדי לשמע חכמת תורתו הקדושה והנוראה מאד מאד
שבחי הר"ן - אות יא
שבחי הר"ן - אות יא וכמה פעמים היה מדבר לפני השם יתברך דברי תחנות ובקשות מלבו ונזדמן לו בתוך דבוריו טענות יפות ותפילות נכונות ומסדרות והוטבו בעיניו והיה כותבם אצלו לזכרון למען יהיה רגיל להתפלל אותם גם אחר כך וכן היה רגיל בענין זה לדבר בינו לבין קונו הרבה מאד מאד וכל תפילותיו היו שיזכה להתקרב להשם יתברך והיו לו טענות גדולות להשם יתברך על זה
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קנה - עַצְבוּת הוּא מִדָּה רָעָה מְאד
...ח"א - תורה קנה - עצבות הוא מדה רעה מאד עצבות הוא מדה רעה מאד ומה שהאדם אינו נוסע להצדיק, הוא מחמת עצבות וכבדות וכן מה שאינו מתפלל כראוי, הוא מחמת עצבות ועצלות הינו מחמת חסרון אמונה כי בודאי אם היה לו אמונה שלמה והיה מאמין שהשם יתברך עומד עליו ושומע כל דבור ודבור שיוצא מפיו, ומאזין לקול תפילתו בודאי לא היה לו שום עצבות ועצלות וכבדות בתפילתו ובודאי היה מתפלל כראוי אך עקר בלבול התפילה, הוא בא מחמת חסרון אמונה ועל כן נופל עליו עצלות ועצבות, ומבלבל את תפילתו כי עקר העצבות והעצלות, הוא מחמת חסרון אמונה...
ספר המידות - קרי
...מזנות גם על ידי שנפל מאמונתו. ב. מי שמוציא קרי, לסוף הולך ערום. ג. על ידי עצבות רואה קרי. ד. מי שנזהר לאכל משאלת חכם, הוא נצול מטמאת קרי. ה. אין לו לאדם לאכל על שלחן הצדיק, קדם שטבל לקריו. ו. תשמח בטוב שבא על הצדיקים, וזה תקון לקרי. ז. על ידי הליצנות בא לטמאת קרי. ח. קרי בא מקלות ראש. ט. קרי בא על ידי אכילת שום וביצים. י. גם על ידי דברים בטלים ונבול פה. חלק שני א. השכרות גורם גלות גם גורם הוצאת זרע לבטלה. ב. הבזיונות באים על ידי קרי. ג. הדבור שאדם מדבר בחצי דבור, שאינו מוציא אותיות הדבור יפה יפה...
ספר המידות - קללה
...בא אבלות, חס ושלום. ב. אין אדם רשאי לקלל אלא אם כן יכול לראות הדורות שיצאו ממנו. ג. אל תהיה קללת הדיוט קלה בעיניך. ד. הקללות הולכים אחר הכונה. ה. לפעמים נתקים קללת הצדיק כל ימי חייו ולא לאחר מותו. ו. סוף שקללת חנם ישוב על המקלל. ז. קללת חכם אפילו בחנם ואפילו על תנאי באה. ח. אפילו נכרי המברך את ישראל מתברך. חלק שני א. אדם הרגיל בקללות הוא מעולם התהו וכן להפך, הרגיל בברכה הוא מעולם התקון. ב. על ידי החקירות בעולם התהו, הינו מה למעלה מה למטה וכו', על ידי זה גורם קללה, והשומר את עצמו מחקירות האלו גורם...
חיי מוהר"ן - תטז - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
...- להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה אות תטז פעם אחת דברנו עמו וגלה לנו שיש מופת על חדוש העולם כי אם לא כן חס ושלום היכן היה מקום להחזיק את כל באי עולם. כי זה רואין בחוש שבכל פעם נתרבין בני אדם. כי מאדם אחד יוצאין דורי דורות אלפים ורבבות נפשות. וכן מכל אחד ואחד ואם כן [רצונו לומר אם העולם קדמון ובלי גבול וזמן חס ושלום, כדעת הכופרים ימח שמם] כבר היה ראוי שיתמלא כל העולם ולא היה מקום העולם שהוא במדה וגבול יכול להחזיק מאחר שמתרבין בכל פעם מאד. שוב פעם אחת גלה מופת שני מן המתים. כי כשאחד מת וקוברין אותו...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יח - סַכָּנָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת מְפֻרְסָם וּלְהַנְהִיג הָעוֹלָם
...גדולה להיות מפרסם ולהנהיג העולם סכנה גדולה להיות מפרסם ולהנהיג העולם לא מבעיא כשאינו ראוי כלל, ולובש טלית שאינו שלו רק אפילו עובדי השם באמת גדולי הדור יש עליהם סכנות נוראות בהנהגת העולם כי איש פשוט רחוק מאד, שיעבר על רציחה אפילו אם אינו איש כשר כי אין לו תאוה לזה ואפילו כשמגיע, חס ושלום, לתאוה כזו, רחמנא לצלן אינו בא לידו, ויש לו כמה מניעות לזה ואפילו אם יעבר, לא יעבר כי אם לעתים רחוקות וקרוב שלא יעבר רק פעם אחת כל ימיו אבל בהנהגת העולם ובחדושין דאוריתא שמחדשין יכולים לעבר ממש גנב ונאף ורצח בכל...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 22_10_2025 השעה 18:38:00 - wesi2