ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖶 הפכים בברסלב.

שאלה:

הבנתי שבתורת רבי נחמן יש המון הפכים, שעל האדם פשוט להאמין בהם.

רציתי לשאול, איך בדיוק אפשר להאמין ב 2 הפכים, כיצד זה מסתדר בשכל האנושי?

תשובה:

בדבריו של רבי נחמן לא באמת קיימים הפכים, אלא קיימים דברים מאוד עמוקים שרק מחמת השכל הקטן של האדם הם רק נראים כהפכים.

העניין הוא כדלקמן: באפשרותו של האדם להאמין גם בשני הפכים, כל זמן שהוא לא מבין את מה שהוא מאמין.

מי שבאמת מבין את מה שהוא מאמין בו, והאמונה שלו הופכת לשכל, אצל אדם כזה זה בלתי אפשרי להמשיך לקבל את 2 ההפכים בבת אחת.

ואז אחרי שהאדם מגיע למצב שבו הוא חייב להכריע בין ההפכים, בסופו של דבר הוא מקבל שכל חדש שבו הוא רואה שההפכים האלו הם בכלל לא הפכים.

ונחדד, כל מי שאומר שהוא מאמין ב 2 הפכים, זה רק בגלל שאין לו שכל להבין את מה שהוא מאמין בו. אם הוא באמת היה מבין את מה שהוא מאמין בו, הוא לא היה מסוגל מבחינה נפשית להכיל את 2 ההפכים האלו בבת אחת.

ישנם אנשים שברגע אחד בוחרים להאמין בצד אחד וברגע אחר בוחרים להאמין בצד ההפוך לו. אך זה בכלל לא 2 הפכים. אלא זו תאוריה שיש לה 2 צדדים שונים שכל אחד נכון במצב אחר.

ניקח לדוגמא את עניין הבחירה והידיעה. על פניו זה נראה כשני הפכים.

יאמר האומר שצריך להאמין ושהוא מאמין ב 2 ההפכים האלו בבת אחת.

אך האמירה הזאת נובעת מחוסר הבנה של האדם את עצמו. מדוע?

כי באמת מצד האמת האדם לא באמת מאמין ב 2 הדברים האלו בבת אחת, משום שזה אינו אפשרי בשכל אנושי.

האדם עושה אצלו בתוך מוחו כל מיני חלוקות שונות ומשונות, כגון של לפני ואחרי, דהיינו לפני הפעולה יש בחירה ואחרי הפעולה יש ידיעה וכיו"ב כל מיני תאוריות שהאדם מניח בהן את דעת עצמו.

דהיינו האדם לא באמת מאמין ב 2 הפכים בבת אחת, משום שהוא מצליח ליישב אותן ב 2 מצבים שונים שאינם מתנגשים זה בזה.

עכשיו, משום שהשכל של אותו האדם הוא קטן, משום זה היכולת שלו לחשוב 2 מחשבות הפוכות ב 2 רגעים שונים, זה נדמה לו לדבר גדול, וזה נדמה לו כאילו הוא מאמין ב 2 הפכים. למרות שבאמת הוא בכלל לא מאמין ב 2 הפכים, אלא ב 2 דברים שונים שכל אחד מהם מתאים לדבר אחר. וכמובן שזה לא באמת נקרא להאמין ב 2 הפכים.

וכל הדבר הזה נובע מכך שהאדם רק מאמין ב 2 דברים הפוכים, אך לא מבין בשכל שלו את 2 הדברים האלו.

ז"א האדם מאמין ב 2 דברים שנראים כהפוכים. ואז הוא ממציא איזה הסבר כדי שהם לא יהיו הפוכים. כמו ההסבר של הלפני ואחרי של הבחירה והידיעה. אך זה אפשרי רק משום שהוא לא מבין את מה שהוא מאמין בו.

יחד עם זאת, אם היה האדם מבין את מה שהוא מאמין בו, הרי שהוא לא היה מסוגל בשום דרך בעולם להכיל בתוכו 2 הפכים בתוך השכל האנושי שלו, גם אם הוא ממש יתעקש על כך.

כי בשכל אנושי אין שום דרך להחזיק שני הפכים, ולכן על השאלות של החלל הפנוי נאמר כל באיה לא ישובון, כי שום שכל אנושי לא יכול להכיל את השכל הזה.

אלא מה?

שכאשר האדם מבין את השכל של 2 ההפכים האלו, אז לאחר מכן יש את ההתנגשות של 2 ההפכים האלו כנ"ל, ואז לאחר מכן השכל של האדם הופך לשכל על אנושי כמו של המלאכים, ובשכל הזה האדם כן יכול להכיל את 2 ההפכים האלו.

אך רק מי שזוכה לשכל הנקנה שהוא השכל העל אנושי, רק הוא יכול להכיל בתוכו באמת 2 הפכים בבת אחת בלי שכל אנושי כלל.

אך כל זמן שאין לאדם את השכל הזה, הוא רק חושב שהוא מכיל בתוכו 2 הפכים, משום שהוא לא מבין בשכל שלו את 2 ההפכים האלו, ובנוסף הוא גם לא מבין שהוא בכלל לא מכיל את 2 ההפכים האלו בבת אחת, אלא בשני מצבים שונים.

וראה גם כיו"ב כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם?

בעניין ההפכים, רבי נחמן מברסלב אמר שלעתיד לבוא יתחברו כל ההפכים ויהיה השלום המופלא על ידי החיבור הזה של ההפכים. כמו כן הדעת משדך את כל השידוכים ומחבר את ההפכים...

וראה בעניין הזה באורך

כאן www.eip.co.il/?key=159 - הפכים זהים. מהי האמת הבלתי תלויה? מהי מהותה של המציאות כולה?

וגם כאן www.eip.co.il/?key=50 - הפכים נמשכים. האומנם? מהי מהות המשיכה?

סיפורי מעשיות - מעשה מעשה מאוצר תחת הגשר / מעשה האוצר מתחת לגשר
...מעשיות - מעשה מאוצר תחת הגשר פעם אחת חלם לאיש אחד מעיר אחת שבעיר ווינה תחת הגשר נמצא שם אוצר ונסע לשם ונעמד אצל הגשר וחפש עצות איך לחפור שם כי ביום אינו יכול מחמת העוברים ושבים ועבר שם איש חיל ושאל אותו מה אתה עומד וחושב? וחשב בדעתו שטוב שיספר לו חלומו כדי שהוא יסייעו ויתחלקו וספר לו ענה ואמר לו אוי יהודי טפש מה אתה שם לב לחלומות [הלא גם אני בחלומי חלמתי שיש אוצר מתחת התנור בבית של יהודי אחד שגר כאן וכאן] [והזכיר העיר של האיש ושמו של האיש הזה] היעלה...
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות כ
...- אות כ וכששמע זאת, שלח שליח מיחד לעכו לשכר הספינה מרגאז שהיא בשלום עם כל האמות הינו כי יש מדינת רגאז ויש להם שלום עם כל המלכים וכשאותה הספינה מוציאה דגל שלה אזי אין לוקחין לתוך הפלען כי דרך הספינות של מלחמה שחוטפין על הים ספינה עם האנשים שבה לתוך הפלען דהינו בשביה אבל כשהספינה הנ"ל ממדינת רגאז מוציאה דגל שלה אזי אין לוקחין מהם לתוך הפלען וכן היה ששכרו לו ספינה כזו וכששמע הרב הצדיק מורנו הרב אברהם הנ"ל שרבנו זכרונו לברכה, רוצה לנהג נסיעות לביתו שלח...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ר - הַטַּעַם שֶׁהַצַּדִּיקִים שֶׁבַּזְּמַן הַזֶּה הֵם עֲשִׁירִים
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ר - הטעם שהצדיקים שבזמן הזה הם עשירים הטעם שהצדיקים שבזמן הזה הם עשירים ובזמנים הקודמים היו רבם עניים ואביונים זה מרמז במשנה: 'כל המקים את התורה מעני סופו לקימה מעשר' והצדיקים שבזמן הזה הם הם הצדיקים שהיו בזמנים הקודמים בסוד הגלגול וכבר קימו התורה מעני על כן זוכים עתה לקימה מעשר...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלט - עַל יְדֵי מַחֲלקֶת אִי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר
...על ידי מחלקת אי אפשר לדבר כי עקר הדבור הוא משלום, כמו שכתוב: "אדברה נא שלום" ועל כן צריך כל אחד קדם התפילה לקבל על עצמו מצות עשה: "ואהבת לרעך כמוך" כדי שעל ידי זה שיש אהבה ושלום על ידי זה יוכל לדבר בתפילה אבל כשאין שלום ויש מחלקת, אי אפשר לדבר ועל כן אפילו אם אחד רוצה שלום רק שהם חולקין עליו עם כל זה אין השלום בשלמות על כן אי אפשר לדבר ולהתפלל אף שהוא איש שלום מאחר שהם חולקין עליו וזה שאמר דוד המלך, עליו השלום,: "אני שלום" כי אני איש שלום ומצדי היה...
חיי מוהר"ן - פד - סיפורים חדשים
...קיץ תקס"ח ובאותו העת הביא לו השוחט מטעפליק כסא נפלאה. וסמוך לזה ספר זאת שראה במראה או בחלום שהביאו לו כסא, והיה אש סביבה. והלכו כל העולם אנשים ונשים וטף לראותה. וכשחזרו משם אזי תכף נתקשרו זה עם זה ונעשה שדוכים ביניהם. וגם כל מנהיגי הדור כלם הלכו לראותה. ושאלתי כמה היא רחוקה, ומפני מה תכף נעשו שדוכים. והלכתי והקפתי סביבם לילך שם. ושמעתי שהולך ובא ראש השנה. והייתי מספק אם לחזר אם להתעכב שם והייתי נבוך בדעתי ואמרתי בלבי איך אשאר בכאן על ראש השנה ואמרתי...
שיחות הר"ן - אות לא
שיחות הר"ן - אות לא ראוי להזדרז להתפלל תמיד בבקר השכם בכל מה שיוכל כי לפי גדל מעלת התפילה שיקרה מעלתה מאד מאד מי יודע אם יזכה אחר כך להתפלל על כן כל מה שיוכל להקדים עצמו ראוי לו לזרז מאד ולהקדים...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צד - זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל
...לבית ישראל [לשון החברים] זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלקינו הענין הוא כך, שכל העולמות לא נבראו אלא בשביל ישראל דכתיב: "לכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו" דהינו 'בריאה' 'יצירה' 'עשיה' לא נברא אלא לכבודי וכבודי הינו ישראל, דכתיב: "ושכנתי בתוכם" ודרשו רבותינו זכרונם לברכה 'בתוכו לא נאמר אלא בתוכם מלמד שהקדוש ברוך הוא משרה שכינתו בתוך כל אחד מישראל' נמצא כל אחד מישראל נקרא לבוש ולבוש נקרא כבוד כי 'רבי יוחנן קרי למאנה מכבדותא' נמצא...
שיחות הר"ן - אות ס
...של רבנו, זכרונו לברכה בעת שארע מעשה בקהלת קדש ברסלב שנזוקה ילדה אחת בבית שחפרו בו ועשו בו בנינים חדשים גם כמה נפשות היו בסכנה גדולה אז שמעתי מפיו הקדוש ענין זה בענין בנינים עינתי והסתכלתי בענין זה וראיתי שכל העוסקים בבנינים ובחומות אין אחד מהם יוצא נקי ואפילו עכו"ם ואף על פי כן העולם עוסקים בזה, כי הוא קיום העולם כי אי אפשר להיות בלא זה ועל כן בהכרח שיהיו בני אדם שיהיה להם חשקות לזה ויש בענין זה כמה ענינים וחלוקים אך סוף כל סוף אינו יוצא נקי ונראה...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סב - אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל
...מ' בשם ס' עשרה מאמרות] שמסעי בני ישראל דהינו הנסיעות שבני ישראל נוסעין ממקום למקום הם מכפרין על אלה אלקיך ישראל, הינו על פגם עבודה זרה כי אפילו כשאין עובדין עבודה זרה, יש פגם עבודה זרה כי קלקול האמונה היא גם כן בחינת עבודה זרה וכמו שמובא על פסוק: "וסרתם ועבדתם אלהים אחרים" שתכף כשסרים מהשם יתברך, הוא בחינת עבודה זרה ועל ידי הנסיעות של ישראל נתכפר 'וכל זמן שיש עבודה זרה בעולם, חרון אף בעולם' נמצא כשנתכפר פגם עבודה זרה כנ"ל נמתק החרון אף, ונמשך רחמנות...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה כב - בְּעִנְיַן הַהַכְנָעָה, טוֹעִים הָעוֹלָם הַרְבֵּה
...ההכנעה, טועים העולם הרבה בענין ההכנעה, טועים העולם הרבה כי הלא כמה אנו מיגעין עצמנו בעבודות ובתפילה כדי לצאת ממחין דקטנות למחין דגדלות ואם כן אי אפשר שיהיה ההכנעה בפשיטות כי אם כן הוא נכנס לקטנות ועל כן בהכרח שיש בזה דעת ועל כן לאו כל אדם יכול להיות ענו כראוי רק משה רבנו, עליו השלום הוא היה "ענו מכל האדם אשר על פני האדמה" ורבותינו, זכרונם לברכה, קראו לענווה שאינו כראוי חנפה כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה על ירמיה הנביא שהיה ענו נגד הנביא שקר חנניה...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.0605 שניות - עכשיו 19_03_2024 השעה 08:18:51 - wesi2