ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


מֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא בְּמַאי קָטְלֵי לֵהּ, בְּקַרְנָא דְּחַמְרָא וּמִי אִיכָּא קַרְנָא לְחַמְרָא, וּמֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא מִי הֲוֵי אַיְתוּ לֵהּ תְּרֵי בֵּיעֵי, אָמְרוּ לֵהּ, הֵי זוּגְתָא חִוַּרְתָּא וְהֵי זוּגְתָא אֻכְמְתָא אַיְתֵי אִיהוּ תְּרֵי גְּבִינֵי, אָמַר לְהוּ, הֵי דְּעִזָּא חִוַּרְתָּא וְהֵי דְּעִזָּא אֻכְמְתָא
רַשִׁ"י: בְּמַאי קָטְלֵי לֵהּ, עֲרוּגַת סַכִּינִין בְּמַאי גּוֹזְזִין וְקוֹצְצִין אוֹתָהּ
מֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא בְּמַאי קָטְלֵי לֵהּ וְכוּ'
א. הַשָּׂגוֹת אֱלקוּת
אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג כִּי אִם עַל יְדֵי צִמְצוּמִים רַבִּים
.
מעילה לעלול, משכל עליון לשכל תחתון.
כמו שֶׁאָנוּ רוֹאִים בְּחוּשׁ
שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג שֵׂכֶל גָּדוֹל
כִּי אִם עַל יְדֵי הִתְלַבְּשׁוּת בַּשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן

כְּמוֹ הַמְלַמֵּד כְּשֶׁרוֹצֶה לְהַסְבִּיר שֵׂכֶל גָּדוֹל לְהַתַּלְמִיד
הוּא צָרִיךְ לְהַלְבִּישׁ אוֹתוֹ בְּשֵׂכֶל תַּחְתּוֹן וְקָטָן
כְּדֵי שֶׁיּוּכַל הַתַּלְמִיד לַהֲבִינוֹ
דְּהַיְנוּ שֶׁהוּא מַצִּיעַ לוֹ מִתְּחִלָּה הַהַקְדָּמוֹת וְשִׂכְלִיּוֹת קְטַנִּים שֶׁמְּסַבֵּב לוֹ תְּחִלָּה
כְּדֵי לַהֲבִינוֹ עַל יְדֵי זֶה הַמְכֻוָּן
שֶׁהוּא שֵׂכֶל עֶלְיוֹן וְגָדוֹל

ב. וְצָרִיךְ כָּל אֶחָד לְבַקֵּשׁ מְאד מְלַמֵּד הָגוּן כָּזֶה
שֶׁיּוּכַל לְהַסְבִּיר וּלְהָבִין אוֹתוֹ שֵׂכֶל עֶלְיוֹן וְגָדוֹל כָּזֶה
דְּהַיְנוּ הַשָּׂגוֹת אֱלקוּת
כִּי צָרִיךְ לָזֶה רַבִּי גָּדוֹל מְאד מְאד
שֶׁיּוּכַל לְהַסְבִּיר שֵׂכֶל גָּדוֹל כָּזֶה
עַל יְדֵי הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן כַּנַּ"ל
כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים לַהֲבִינוֹ

וְכָל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר
וּמְרֻחָק בְּיוֹתֵר מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
הוּא צָרִיךְ רַבִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר

כְּמוֹ שֶׁמָּצִינוּ בְּעֵת שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמַדְרֵגָה קְטַנָּה מְאד
דְּהַיְנוּ בְּמִצְרַיִם, שֶׁהָיוּ מְשֻׁקָּעִים בְּמ"ט שַׁעֲרֵי טֻמְאָה
הָיוּ צְרִיכִים רַבִּי גָּדוֹל וּמְלַמֵּד גָּדוֹל וְנוֹרָא מְאד
דְּהַיְנוּ משֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם
כִּי כָּל מַה שֶׁהוּא קָטָן וּמְרֻחָק בְּיוֹתֵר
צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר
שֶׁיִּהְיֶה אֻמָּן כָּזֶה
שֶׁיּוּכַל לְהַלְבִּישׁ שֵׂכֶל עֶלְיוֹן כָּזֶה
דְּהַיְנוּ הַשָּׂגָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
לְקָטָן וּמְרֻחָק כְּמוֹתוֹ
כִּי כָּל מַה שֶּׁהַחוֹלֶה נֶחֱלֶה בְּיוֹתֵר
צָרִיךְ רוֹפֵא גָּדוֹל בְּיוֹתֵר

עַל כֵּן אֵין לְהָאָדָם לוֹמַר
דַּי לִי אִם אֶהְיֶה מְקרָב אֵצֶל אִישׁ נִכְבָּד וִירֵא ה'
אַף, שֶׁאֵינוֹ מֻפְלָג בְּמַעֲלָה
כִּי הַלְוַאי שֶׁאֶהְיֶה מִקּדֶם כָּמהוּ
אַל יאמַר כֵּן
כִּי אַדְּרַבָּא
כְּפִי מַה שֶּׁיֵּדַע אֱנָשׁ בְּנַפְשֵׁהּ גּדֶל פְּחִיתוּתוֹ
וְגדֶל רִחוּקוֹ שֶׁנִּרְחַק מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּנַפְשׁוֹ
וּכְמוֹ כֵן כָּל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא מְרֻחָק בְּיוֹתֵר
צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ לְנַפְשׁוֹ רוֹפֵא גָּדוֹל מְאד מְאד
הַגָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר
דְּהַיְנוּ שֶׁיַּחֲזִיר וִיבַקֵּשׁ תָּמִיד
לִזְכּוֹת לְהִתְקָרֵב לְהָרַבִּי הַגָּדוֹל מְאד מְאד
כַּנַּ"ל
כִּי כָּל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר
צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר
כַּנַּ"ל
ג. וְזֶה בְּחִינַת שְׂעָרוֹת
שֶׁהַהֶאָרוֹת הַמּחִין יוֹצְאִין בְּהַשְּׂעָרוֹת

כֵּן הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא הַשָּׂגוֹת אֱלקוּת
הוּא מִתְלַבֵּשׁ בְּהַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן
וזה בחינת שַׂעֲרָא בְּעִגּוּלָא
בְּחִינַת סִיבּוּבִים

דְּהַיְנוּ הַהַקְדָּמוֹת הַמְסַבְּבִין עַד שֶׁבָּאִים אֶל הַמְכֻוָּן כַּנַּ"ל
וְהָעִקָּר הוּא הַמְכֻוָּן

כְּמוֹ שֶׁמָּצִינוּ בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
שֶׁסִּבְּבוּהוּ בַּהֲלָכוֹת עַד שֶׁהִגִּיעוּ לְצָרַת הַבַּת
נִמְצָא שֶׁכָּל הַהֲלָכוֹת שֶׁדִּבְּרוּ מִקּדֶם לא הָיוּ עִקַּר הַמְכֻוָּן
רַק הָיוּ סִיבּוּבִים וְהַקְדָּמוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ לְצָרַת הַבַּת שֶׁהוּא הַמְכֻוָּן
וְזֶה בְּחִינַת 'שַׂעֲרָא אֻכָּמָא'
בְּחִינַת: "שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה"
כִּי הַשַּׁחֲרוּת
הוּא מְקַבֵּץ אֶת הָרְאוּת וּמְצַמְצֵם אוֹתוֹ כְּדֵי לִרְאוֹת הֵיטֵב
כֵּן הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן הוּא בְּחִינַת שַׁחֲרוּת
שֶׁמְּצַמְצֵם בּוֹ נָאוָה וְיפִי שֶׁבַּשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן

וְאֵלּוּ הַשְּׂעָרוֹת
הֵן בְּחִינַת 'שִׁעוּרָא דְּאַתְוָן דְּאוֹרַיְתָא'

כִּי הַמִּצְווֹת הֵם חָכְמוֹת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
כִּי כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה יֵשׁ לָהּ שִׁעוּרִים אֲחֵרִים וּגְבוּלִים
כְּגוֹן מִפְּנֵי מָה הַמִּצְוָה הַזּאת מִצְוָתָהּ בְּכָךְ
מִפְּנֵי שֶׁכֵּן חִיְּבָה חָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
וְכֵן מִצְוָה אַחֶרֶת מִצְוָתָהּ בְּכָךְ
לְפִי חָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
וְכָל מִצְוָה וּמִצְוָה יֵשׁ לָהּ אוֹתִיּוֹת וְתֵבוֹת וְעִנְיָנִים
שֶׁהֵם שִׁעוּרִים וּגְבוּלִים שֶׁמְּצֻמְצָם בָּהֶן חָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
שֶׁזֶּה בְּחִינַת הִתְלַבְּשׁוּת הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן בַּשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן
שֶׁעַל יְדֵי זֶה זוֹכִין לְהַשָּׂגוֹת אֱלקוּת
כַּנַּ"ל
וְזֶה בְּחִינַת 'בַּת הָיְתָה לוֹ לְאַבְרָהָם אָבִינוּ וּבַכּל שְׁמָהּ'
'בַּת', זֶה בְּחִינַת בַּת עַיִן
דְּהַיְנוּ הַשָּׁחֹר שֶׁבָּעַיִן
שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשַּׁחֲרוּת הַנַּ"ל
שֶׁהוּא מְצַמְצֵם וּמַגְבִּיל וְכוֹלֵל בְּעַצְמוֹ
כָּל הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים הָעוֹמְדִים לְנֶגְדּוֹ
כְּגוֹן הַר גָּדוֹל
כְּשֶׁעוֹמֵד לִפְנֵי הַבַּת עַיִן, שֶׁהוּא הַשָּׁחֹר שֶׁבָּעַיִן
אֲזַי נִגְבָּל כָּל הָהָר, בְּתוֹךְ הַבַּת עַיִן שֶׁרוֹאֶה אוֹתוֹ
כִּי הַשַּׁחֲרוּת שֶׁבָּעַיִן הוּא מְצַמְצֵם כָּל הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים
וְנִכְלָלִין וְנִרְאִין בְּתוֹכוֹ
וְעַל יְדֵי זֶה רוֹאִין וּמַשִּׂיגִין הַדָּבָר שֶׁרוֹאִין
כְּמוֹ כֵן זֶה הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן
מְצַמְצֵם וּמַגְבִּיל הַשֵּׂכֶל הַגָּדוֹל הָעֶלְיוֹן
וְנִכְלָל בְּתוֹכוֹ
וְעַל יְדֵי זֶה רוֹאִין וּמְבִינִים וּמַשִּׂיגִים אֶת הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן הַגָּדוֹל
כַּנַּ"ל
וְזֶה בְּחִינַת: "וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּלַבַּת אֵשׁ"
שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ רָצָה לְהַלְבִּישׁ לוֹ הַשָּׂגוֹת אֱלקוּת

וְהִלְבִּישׁ לוֹ בִּבְחִינַת בַּת עַיִן הַנַּ"ל .
וזה בחינת 'בַּת תְּחִלָּה סִימָן יָפֶה לְבָנִים'
'בַּת תְּחִלָּה', זֶה בְּחִינַת הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן
שֶׁהוּא תְּחִלָּה וְהַקְדָּמָה לַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן
וְזֶה בְּחִינַת: 'סִימָן יָפֶה לְבָנִים'
'בָּנִים', זֶה בְּחִינַת הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן
כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "הָבִיאִי בָנַי מֵרָחוֹק וּבְנוֹתַי מִקְצֵה הָאָרֶץ"
'הָבִיאִי בָנַי אֵלּוּ גָּלֻיּוֹת שֶׁבְּבָבֶל שֶׁדַּעְתָּן מְיֻּשֶּׁבֶת כְּבָנִים'
'בְּנוֹתַי אֵלּוּ גָּלֻיּוֹת שֶׁבִּשְׁאָר אֲרָצוֹת שֶׁדַּעְתָּן אֵינָן מְיֻּשֶּׁבֶת כְּבָנוֹת'
נִמְצָא שֶׁבָּנִים הֵם בְּחִינַת דַּעַת מְיֻּשֶּׁבֶת
בְּחִינַת שֵׂכֶל עֶלְיוֹן וְגָדוֹל
הַנַּ"ל
שֶׁמַּשִּׂיגִין עַל יְדֵי הַהַקְדָּמוֹת
בְּחִינַת שֵׂכֶל הַתַּחְתּוֹן כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ 'בַּת תְּחִלָּה', שֶׁהוּא הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן
'סִימָן יָפֶה לְבָנִים'
שֶׁעַל יָדוֹ מַשִּׂיגִין הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת בָּנִים כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ 'סִימָן יָפֶה'
שֶׁבּוֹ מְסֻמָּן וּמֻגְבָּל
הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן
בִּבְחִינַת 'שִׁיעוּרָא דְּאַתְוָן דְּאוֹרַיְתָא'
בְּחִינוֹת 'שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה' כַּנַּ"ל
ד. וְלָבוֹא לְהַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן הַזֶּה
אִי אֶפְשָׁר כִּי אִם עַל יְדֵי שׂוֹנֵא בֶּצַע
שֶׁיִּשְׂנָא הַמָּמוֹן בְּתַכְלִית הַשִּׂנְאָה

כִּי שַׂעֲרָא אֻכָּמָא
שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן
הוּא מִסִּטְרָא דְּמַלְכוּת
וְכֵן שׂוֹנֵא בֶּצַע
הוּא מִסִּטְרָא דְּמַלְכוּת
כִּי הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן הוּא בְּחִינוֹת מַלְכוּת
שֶׁהוּא בְּחִינוֹת חָכְמָה תַּתָּאָה שֶׁבְּכָל עוֹלָם וְעוֹלָם
שֶׁהוּא מַנְהִיג אוֹתוֹ הָעוֹלָם
שֶׁזֶּה הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַהַנְהָגָה וְהַמַּלְכוּת
הוּא בְּחִינַת חָכְמָה וְשֵׂכֶל תַּחְתּוֹן
כְּנֶגֶד הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַשָּׂגוֹת אֱלקוּת
וְעַל כֵּן בְּיוֹמוֹי דִּשְׁמוּאֵל שֶׁנָּפְלוּ רָאשֵׁי הַדּוֹר אֶל הַמָּמוֹן
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע"
עַל כֵּן תֵּכֶף פָּגְמוּ בְּמַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה
כמו שכתוב "כִּי אתִי מָאֲסוּ מִמְּלךְ עֲלֵיהֶם, וְשָׁאֲלוּ לָהֶם מֶלֶךְ כְּכָל הָעַכּוּ"ם"
וּבְיוֹמוֹי דִּשְׁלמה שֶׁאֵין כֶּסֶף נֶחֱשָׁב
הָיָה מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה עַל תִּקּוּנָהּ וּמְכוֹנָהּ
"וַיֵּשֶׁב שְׁלמה עַל כִּסֵּא ה'"
שֶׁמָּלַךְ עַל עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים
וְעַל כֵּן זָכָה שְׁלמה לְזֶה הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן הַנַּ"ל
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם"

וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלמה מִכָּל בְּנֵי קֶדֶם"
כִּי זֶה הַשֵּׂכֶל הוּא בְּחִינַת מַלְכוּת כַּנַּ"ל
אֲבָל עַל יְדֵי אַהֲבַת מָמוֹן
הוּא נוֹפֵל לְאֻכָּמָא דְּסִטְרָא אָחֳרָא
בְּחִינוֹת: 'שַׁבְּתַאי פָּתְיָא אֻכָּמָא'
מָרָה שְׁחוֹרָה
בְּחִינוֹת "בְּעִצָּבוֹן תּאכֲלֶנָּה"
וְנוֹפֵל לְעִגּוּלָא וְסִיבּוּבִים מִסִּטְרָא אָחֳרָא
בְּחִינוֹת: "סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן"
שֶׁהוּא מִתְאַוֶּה וּמִשְׁתּוֹקֵק אַחַר הַמָּמוֹן
בְּחִינוֹת: "שָׁטוּ הָעָם וְלָקְטוּ" 'בִּשְׁטוּתָא', הֶפֶךְ הַחָכְמָה
ה. וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אוֹתוֹ הַחָכְמָה
צָרִיךְ לִרְאוֹת לְהַמְשִׁיךְ לְתוֹכָהּ חִיּוּת

לְהַחֲיוֹת הַחָכְמָה תַּתָּאָה
כָּל אֶחָד לְפִי בְּחִינוֹת הַחָכְמָה תַּתָּאָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ
כְּפִי בְּחִינוֹת הַחָכְמָה תַּתָּאָה שֶׁבְּכָל עוֹלָם וְעוֹלָם
ועיקר החיות הוא מאור הפנים
בבחינת: "בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים"
וְעַל כֵּן צְרִיכִין לְהַעֲלוֹת אֶת הַמַּלְכוּת
בְּחִינוֹת חָכְמָה תַּתָּאָה
אֶל אוֹר הַפָּנִים הַמֵּאִיר בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים
כִּי עִקַּר אוֹר הַפָּנִים הוּא שִׂמְחָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לֵב שָׂמֵחַ יֵיטִב פָּנִים"
וְעִקַּר הַשִּׂמְחָה הוּא מִן הַמִּצְווֹת
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב"
וְעִקַּר הַשִּׂמְחָה הוּא בַּלֵּב
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "נָתַתָּ שִׂמְחָה בְלִבִּי"
וְהַלֵּב שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה הֵם הַשָּׁלשׁ רְגָלִים
בְּחִינוֹת: "אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה'" רָאשֵׁי תֵּבוֹת אִמִּ"י כַּמּוּבָא
שֶׁהִיא אֵם לַבִּינָה

וְהַשִּׂמְחָה שֶׁל כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁעוֹשִׂין בְּכָל הַשָּׁנָה
הוּא מִתְקַבֵּץ אֶל הַלֵּב, שֶׁהֵם הַשָּׁלשׁ רְגָלִים
ועל כן הם ימי שמחה
כמו שכתוב: "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ"
וְאָז מֵאִיר הַפָּנִים עַל יְדֵי הַשִּׂמְחָה
בִּבְחִינוֹת: "לֵב שָׂמֵחַ יֵיטִב פָּנִים"
בשביל זה נצטווינו, "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה' אֱלקֶיךָ"
בִּשְׁבִיל לְקַבֵּל אוֹר הַפָּנִים.
וְזֶה בְּחִינַת: 'חַיָּב אָדָם לְהַקְבִּיל פְּנֵי רַבּוֹ בָּרֶגֶל'
כְּדֵי לְקַבֵּל אוֹר הַפָּנִים, וּלְהַחֲיוֹת אֶת בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת
וְזֶה: "צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ"
'צֶדֶק מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא'
כְּשֶׁמּוֹלִיכִין אוֹתָהּ אֶל אוֹר הַפָּנִים
הָעִקָּר, עַל יְדֵי בְּחִינוֹת "וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו"
הַיְנוּ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה וְכוּ'
שֶׁעַל יְדֵיהֶם מְקַבְּלִין מֵאוֹר הַפָּנִים כַּנַּ"ל
וזה בחינת: "יֵשְבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ"
"יְשָׁרִים", הֵם "פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב"
הֵם מְיַשְּׁבִין וּמְאִירִין וּמְסַדְּרִין אוֹר הַפָּנִים כַּנַּ"ל
ו. וְלִפְעָמִים שֶׁנּוֹפֵל, חַס וְשָׁלוֹם
בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה
בְּחִינוֹת חָכְמָה תַּתָּאָה
לַגָּלוּת שֶׁל אַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת
כִּי הַמַּלְכוּת הוּא בְּחִינוֹת דָּלֶ"ת
בְּגִין דְּלֵית לָהּ מִגַּרְמַהּ כְּלוּם
כִּי אִם עַל יְדֵי עַנְפֵי הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן הַמִּתְפַּשְּׁטִין לְשָׁם

וְגַם הִיא כְּלוּלָה מֵאַרְבָּעָה עוֹלָמוֹת
כִּי בְּכָל עוֹלָם וְעוֹלָם יֵשׁ בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת
בְּחִינוֹת חָכְמָה תַּתָּאָה
שֶׁהִיא בְּחִינוֹת הַחָכְמָה הַמַּנְהֶגֶת אֶת הָעוֹלָם
כַּנַּ"ל
וְכָל הַחָכְמוֹת שֶׁל הָעַכּוּ"ם, כֻּלָּם הֵם תַּחַת הַחָכְמָה תַּתָּאָה הַנַּ"ל
וּמִשָּׁם יוֹנֵק חָכְמָתָם
וּכְשֶׁיּוֹנְקִים, חַס וְשָׁלוֹם, יוֹתֵר מֵהָרָאוּי לָהֶם
אֲזַי מִתְגַּבְּרִים, חַס וְשָׁלוֹם
וְנַעֲשֶׂה מֶמְשֶׁלֶת הָאַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת, שֶׁהֵם אַרְבַּע גָּלֻיּוֹת
וּמִי יָכוֹל לִסְבּל אֶת קוֹל הַצְּעָקָה וְהַזְּעָקָה הַגְּדוֹלָה
כְּשֶׁנּוֹפֵל בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת
בְּחִינוֹת הַחָכְמָה תַּתָּאָה, בֵּינֵיהֶם, חַס וְשָׁלוֹם
בִּבְחִינוֹת: "זַעֲקַת מוֹשֵׁל בִּכְסִילִים"
דְּהַיְנוּ הַזְּעָקָה כְּשֶׁנּוֹפֵל הַמֶּמְשָׁלָה
בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת, בְּחִינוֹת חָכְמָה תַּתָּאָה, בֵּין הַכְּסִילִים
שֶׁהַכְּסִיל רוֹצֶה לְהִתְחַכֵּם
שֶׁרוֹצִים לִינק וּלְהַמְשִׁיךְ לְתוֹךְ הַחָכְמוֹת שֶׁלָּהֶם
שֶׁהֵם כְּסִילוּת בֶּאֱמֶת
אֶת בְּחִינוֹת הַחָכְמָה הָאֲמִתִּיּוֹת
בְּחִינוֹת חָכְמָה תַּתָּאָה
הַנַּ"ל
וְגַם יֵשׁ עוֹד צְעָקָה גְּדוֹלָה מִזֶּה
דְּהַיְנוּ שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל בְּעַצְמוֹ שׁוֹאֵג
בִּבְחִינוֹת: "שָׁאג יִשְׁאַג עַל נָוֵהוּ" 'עַל נָוֶה דִּילֵהּ'
שֶׁהוּא בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת
שֶׁנּוֹפֵל בַּגָּלֻיּוֹת שֶׁל אַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת.
וְצָרִיךְ לִרְאוֹת לַחֲתֹךְ וּלְהַבְדִּיל אֶת בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת הַנַּ"ל
מִבֵּין הָאַרְבַּע גָּלֻיּוֹת, וּלְהַעֲלוֹתָהּ מִשָּׁם
וְעִקַּר עֲלִיָּתָהּ עַל יְדֵי בְּחִינוֹת הַחֶסֶד
בִּבְחִינַת: "וְהוּכַן בְּחֶסֶד כִּסֵּא"
בחינת: "קִצְרוּ לְפִי חָסֶד"
שֶׁעַל יְדֵי הַחֶסֶד קוֹצְרִין וְחוֹתְכִין אֶת הַדָּלֶת
בְּחִינַת הַמַּלְכוּת
וּמַבְדִּילִין אוֹתָהּ מֵהֶם
וּמַעֲלִין אוֹתָהּ אֶל אוֹר הַפָּנִים.
וְעַל כֵּן אַבְרָהָם הָיָה אִישׁ הַחֶסֶד
וְהָיָה מִשְׁתַּדֵּל תָּמִיד לַעֲשׂוֹת חֶסֶד
כְּדֵי לְהַעֲלוֹת בְּחִינַת הַמַּלְכוּת מֵהֶם
וְעַל כֵּן רָדַף אַבְרָהָם אַחַר הָאַרְבָּעָה מְלָכִים כְּדֵי לְהַכְנִיעָם
שֶׁהֵן בְּחִינַת הָאַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת דְּסִטְרָא אָחֳרָא
כִּי אַבְרָהָם הָיָה שׂוֹנֵא מָמוֹן
כִּי מָאַס מָמוֹן סְדוֹם
כנו שכתוב: "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ וְכוּ' וְלא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם"
כִּי אַבְרָהָם תִּקֵּן שַׁחֲרִית
בְּחִינַת שַׁחֲרוּת
הַנַּ"ל
שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן הַנַּ"ל
בְּחִינַת חָכְמָה תַּתָּאָה
שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁחֲרוּת כַּנַּ"ל
שֶׁזּוֹכִין לְתַקֵּן בְּחִינַת זאת
עַל יְדֵי שׂוֹנֵא בֶצַע כַּנַּ"ל.
וְעַל כֵּן יָצָא מֵאַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל יַעֲקב וְעֵשָׂו
שֶׁהֵם בְּחִינַת כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָּנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה
אֶחָד חָכָם וְאֶחָד רָשָׁע וְאֶחָד תָּם וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאל
שֶׁהֵם כְּנֶגֶד אַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת שֶׁבִּקְדֻשָּׁה
כַּיָּדוּעַ
יִצְחָק, זֶה בְּחִינַת בֵּן חָכָם
כִּי יִצְחָק עַל שֵׁם הַצְּחוֹק וְהַשִּׂמְחָה
בְּחִינַת: "בֵּן חָכָם יְשַׂמַּח אָב".
עֵשָׂו, הוּא בֵּן רָשָׁע.
יַעֲקב, הוּא בֵּן תָּם
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְיַעֲקב אִישׁ תָּם"
יִשְׁמָעֵאל, הוּא בְּחִינַת בֵּן שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאל
כִּי יִשְׁמָעֵאל עָשָׂה תְּשׁוּבָה
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
וְעִקַּר הַתְּשׁוּבָה הִיא בִּבְחִינַת שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאל
הַיְנוּ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וְלִשְׁאל כַּפָּרָה מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל שֶׁאֵינָם יְדוּעִים
שֶׁזֶּה עִקַּר הַתְּשׁוּבָה

בִּבְחִינַת: "אֲשֶׁר לא גָזַלְתִּי אָז אָשִׁיב".
וְזֶה בְּחִינַת אַבְרָהָם תִּקֵּן שַׁחֲרִית
נוֹטְרִיקוֹן חָכָם רָשָׁע תָּם שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ

שֶׁהֵם בְּחִינַת הָאַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת כַּנַּ"ל.
וְזֶה: וַיְשַׁסֵּף שְׁמוּאֵל אֶת אֲגָג
כִּי אֲגָג הוּא כְּלָלוּת הָאַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת דְּסִטְרָא אָחֳרָא
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק"
וְזֶה שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: 'וַיְשַׁסֵּף חֲתָכוֹ לְאַרְבָּעָה'
הַיְנוּ שֶׁחָתַךְ וְהִבְדִּיל אֶת הַדָּלֶ"ת
שֶׁהִיא בְּחִינַת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה
דְּלֵית לָהּ מִגַּרְמָא כְּלוּם וְכוּ' כַּנַּ"ל
מֵאֲגָג שֶׁהוּא כְּלָלִיּוּת אַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת דְּסִטְרָא אָחֳרָא
וְהֶעֱלָה אֶת הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים
וְזֶה וַיְשַׁסֵּף
רָאשֵׁי תֵּבוֹת שָׁבוּעוֹת סוכּוֹת פֶּסַח

כִּי עִקַּר חִיּוּתָהּ מֵאוֹר הַפָּנִים שֶׁבְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים כַּנַּ"ל
בבחינת: "וַיְהִי לִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה לְעֵת צֵאת הַמְּלָכִים"
"תְּשׁוּבַת הַשָּׁנָה" זֶה בְּחִינַת שָׁלֹשׁ רְגָלִים
שֶׁהֵם יְמֵי דִּין, יְמֵי תְּשׁוּבָה

כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'בְּפֶסַח נִדּוֹנִין עַל הַתְּבוּאָה, בַּעֲצֶרֶת' וְכוּ'
וְאָז עֵת צֵאת הַמְּלָכִים כַּנַּ"ל
שֶׁמּוֹצִיאִין אֶת בְּחִינַת הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה מִגָּלֻיּוֹת שֶׁל הָאַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת
וּמַעֲלִין אוֹתָהּ אֶל אוֹר הַפָּנִים
הַמֵּאִיר בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן יֵשׁ אַרְבַּע בְּחִינוֹת בְּכָל רֶגֶל
בְּפֶסַח הֵם אַרְבַּע כּוֹסוֹת
בְּשָׁבוּעוֹת הוּא סֵדֶר הַמִּשְׁנָה
שֶׁהוּא אַרְבַּע פְּעָמִים בְּיַד כָּל אֶחָד
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'כֵּיצַד סֵדֶר מִשְׁנֶה וְכוּ'
בְּסוכּוֹת הִיא אַרְבָּעָה מִינִים
הַכּל כְּנֶגֶד בְּחִינַת הַד' הַנַּ"ל
בְּחִינַת מַלְכוּת הַנַּ"ל
שֶׁצָּרִיךְ לְהַעֲלוֹתָהּ אֶל הָאוֹר הַפָּנִים
עַל יְדֵי שִׂמְחוֹת הַמִּצְווֹת שֶׁמִּתְקַבְּצִין לְתוֹךְ הָרְגָלִים כַּנַּ"ל
ז. וְעִקַּר הִתְגַּלּוּת הַחֶסֶד הַנַּ"ל
שֶׁעַל יָדוֹ קוֹצְרִין וְחוֹתְכִין וּמַבְדִּילִין אֶת הַדָּלֶ"ת הַנַּ"ל מֵאַרְבַּע גָּלֻיּוֹת שֶׁל הָעַכּוּ"ם
הוּא עַל יְדֵי תּוֹכָחָה
כִּי עַל יְדֵי פְּתִיחַת פֶּה שֶׁל הַמּוֹכִיחַ
נִתְגַּלֶּה חָכְמָה
וְעַל יְדֵי זאת הַחָכְמָה
נִתְגַּלֶּה הַחֶסֶד
כִּי עִקַּר הִתְגַּלּוּת הַחֶסֶד
עַל יְדֵי הַחָכְמָה

כִּי 'אֵל נְהִירוּ דְּחָכְמְתָא'
כמו שכתוב: "פִּיהָ פָּתְחָה בְּחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ"
וזה: "יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי"
הַיְנוּ שֶׁעַל יְדֵי תּוֹכָחָה נִתְגַּלֶּה חֶסֶד.
וּצְרִיכִין אָנוּ לְקַבֵּל תּוֹכַחְתָּם
אַף עַל פִּי שֶׁתּוֹכָחָה שֶׁלָּהֶם הִיא לִפְעָמִים דֶּרֶךְ בִּזָּיוֹן שֶׁמְּבַזִּים אוֹתָנוּ
אַף עַל פִּי כֵן צְרִיכִין אָנוּ לְקַבֵּל תּוֹכַחְתָּם
כְּדֵי לְקַבֵּל עַל יָדוֹ אֶת הַחֶסֶד
, כַּנַּ"ל
כִּי מַה שֶּׁתּוֹכַחְתָּם הוֹלֶכֶת לִפְעָמִים בְּדֶרֶךְ בִּזּוּי
צָרִיךְ לָדוּן אוֹתָם לְכַף זְכוּת
כִּי אֵין אָדָם נִתְפָּס עַל צַעֲרוֹ
כִּי סוֹבְלִים צַעַר גָּדוֹל מֵאִתָּנוּ

כִּי אֲפִילּוּ מַה שֶּׁהוּא טוֹב אֶצְלֵנוּ
הוּא רָעָה אֵצֶל הַצַּדִּיקִים

וּכְעֵין מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'כָּל טוֹבָתָן שֶׁל רְשָׁעִים רָעָה הִיא אֵצֶל הַצַּדִּיקִים'
הַיְנוּ כִּי עֲסָקִים וְשִׂיחַת חֻלִּין שֶׁלָּנוּ הוּא בְּוַדַּאי רָעָה אֶצְלָם
אֶלָּא אֲפִילּוּ טוֹבוֹתֵינוּ
הַיְנוּ הַתְּפִילָּה שֶׁהִיא בְּעֶרְכֵּנוּ רַק טוֹב
הוּא רָעָה אֵצֶל הַצַּדִּיקִים
בִּבְחִינַת: "וּתְפִילָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם"
כִּי תְּפִילָּתֵנוּ מְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם

כִּי כָּל הָעִרְבּוּב הַדַּעַת וְכָל הַבִּלְבּוּלִים וְכָל הַשְּׁטוּתִים שֶׁיֵּשׁ לָנוּ לִפְעָמִים
הַכּל נִמְשָׁךְ בִּתְפִילָּתֵנוּ
כִּי כָּל הַבִּלְבּוּלִים וְכוּ' וְכָל הַמַּחֲשָׁבוֹת שֶׁחוֹשֵׁב הָאָדָם לִפְעָמִים
הַכּל בָּאִים עַל דַּעְתּוֹ בִּשְׁעַת הַתְּפִילָּה דַּיְקָא
וְהַכּל נִשְׁמָע אֵלָיו אָז דַּיְקָא
בְּשָׁעָה שֶׁעוֹמֵד לְהִתְפַּלֵּל

בבחינת: "מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה', יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ"
תְּהִלָּתוֹ, לשון: "וּבְמַלְאָכָיו יָשִׂים תָּהֳלָה"
הַיְנוּ עִרְבּוּב וּבִלְבּוּלִים

שֶׁאָז מַשְׁמִיעִין אֶת עַצְמָן
דַּיְקָא בְּשָׁעָה שֶׁעוֹמֵד לְהִתְפַּלֵּל וּלְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה'
וְהוּא בִּשְׁתֵּי בְּחִינוֹת
אוֹ שֶׁבָּאִים לְהִתְתַּקֵּן מֵחֲמַת שֶׁרוֹאִים שֶׁמִּתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה כָּרָאוּי
עַל כֵּן בָּאִים לְהִתְתַּקֵּן
כִּי עַכְשָׁו הוּא הַזְּמַן שֶׁיְּכוֹלִין לְהִתְתַּקֵּן
כִּי יֵשׁ בָּהֶם נִיצוֹצוֹת קְדוֹשִׁים שֶׁצְּרִיכִין תִּקּוּן
אוֹ בִּבְחִינָה אַחֶרֶת
מֵחֲמַת שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל
וּבָאִין לְבַלְבֵּל אוֹתוֹ מִתְּפִילָּתוֹ

עַל כָּל פָּנִים, בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ
בִּשְׁעַת הַתְּפִילָּה דַּיְקָא בָּאִין כָּל הָעִרְבּוּבִים וְכָל הַבִּלְבּוּלִים שֶׁל הָאָדָם
וְנִשְׁמָעִין אֶצְלוֹ אָז
וּבִשְׁבִיל זֶה נִקְרָאִין הַבִּלְבּוּלִים וְהָעִרְבּוּבִים תְּהִלָּה כַּנַּ"ל
מֵחֲמַת שֶׁהֵן בָּאִים דַּיְקָא בְּעֵת הַתְּפִילָּה וְהַתְּהִלָּה כַּנַּ"ל
וְכָל הַתְּפִילּוֹת הָאֵלּוּ עִם כָּל הָעִרְבּוּבִים
בָּאִין אֶל הַצַּדִּיקִים
כִּי הַצַּדִּיקִים הֵם בְּחִינַת מָשִׁיחַ
שֶׁאֵלָיו בָּאִיִן כָּל הַתְּפִילּוֹת לְהַעֲלוֹתָן

בבחינת: "וּתְהִלָּתִי אֶחֱטָם לָךְ"
שֶׁכָּל הַתְּהִלּוֹת בָּאִין לִבְחִינַת מָשִׁיחַ
שֶׁהוּא בְּחִינַת חֹטֶם
בְּחִינַת: "רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'"
כִּי מָשִׁיחַ הוּא מוֹרַח וְדָאִין
בִּבְחִינַת: "וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה'"
היינו בתפילות
שהן בחינת: "יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל"
כִּי הוּא מוֹרַח וּמַרְגִּישׁ בְּהַתְּפִילּוֹת שֶׁמְּקַבֵּל מֵהֶם
אֶת כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁהוּא
כִּי כָּל הָעִרְבּוּבִים שֶׁל כָּל אֶחָד הֵם בְּתוֹךְ הַתְּפִילָּה כַּנַּ"ל
נִמְצָא שֶׁהַצַּדִּיקִים הֵם סוֹבְלִים צַעַר
עַל יְדֵי הַתְּפִילּוֹת שֶׁלָּנוּ, שֶׁמְּבַלְבְּלִין אוֹתָן
כַּנַּ"ל
וּבִשְׁבִיל זֶה צָרִיךְ לְקַבֵּל תּוֹכַחְתָּם אַף שֶׁמְּבַזִּין אוֹתָנוּ כַּנַּ"ל
ח. אָמְנָם לִכְאוֹרָה
אֵיךְ אֶפְשָׁר לוֹ, לְהוֹכִיחַ אֶת כָּל אֶחָד וְאֶחָד
הֲלא כָּל הַתְּפִילּוֹת בָּאִין אֶצְלוֹ בְּיַחַד
שֶׁל הַכְּשֵׁרִים וְשֶׁל אוֹתָם שֶׁאֵינָן כְּשֵׁרִים
וְאֵיךְ יוֹדֵעַ אֵיזֶה תְּפִילָּה בָּאָה מִזֶּה אוֹ מִזֶּה
כְּדֵי לְהוֹכִיחַ אוֹתוֹ

אַךְ הוּא יוֹדֵעַ זאת
עַל יְדֵי הָעַזּוּת וְהַתּוֹרָה שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד
אִם תְּפִילָּתוֹ הָיְתָה כְּהוֹגֶן אִם לָאו
כִּי יֵשׁ שְׁנֵי מִינֵי עַזּוּת
כִּי יֵשׁ עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה
שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה כִּי אִם עַל יְדֵי זֶה הָעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'לא הַבַּיְּשָׁן לָמֵד'
וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
'מִפְּנֵי מָה נִתְּנָה תּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי שֶׁעַזִּין הֵן'
וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ 'הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר'
ובשביל זה התורה נקראת עז
כמו שכתוב: "ה' עז לְעַמּוֹ יִתֵּן"
כִּי אִי אֶפְשָׁר לָבוֹא אֶל הַתּוֹרָה
כִּי אִם עַל יְדֵי עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה

וּכְנֶגֶד זֶה, יֵשׁ לְהִפּוּךְ עַזּוּת מִן הַסִּטְרָא אָחֳרָא
שֶׁמִּשָּׁם בָּאִין תּוֹרוֹת אֲחֵרוֹת שֶׁהֵן תּוֹרוֹת שֶׁלָּהֶן
שֶׁהֵם בְּחִינַת פְּסִילִים

כִּי 'כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עַזּוּת, בְּיָדוּעַ שֶׁלּא עָמְדוּ רַגְלֵי אֲבוֹתָיו עַל הַר סִינַי'
וְיֵשׁ לוֹ תּוֹרָה מִסִּטְרָא אָחֳרָא הַנִּקְרָאִין פְּסִילִים
שֶׁהוּא הֶפֶךְ מִן הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁלָּנוּ
שֶׁהוּא בְּחִינוֹת: "פְּסָל לְךָ"
כִּי הִיא נִקְרֵאת פְּסֹלֶת
עַל שֵׁם הֶעָתִיד

כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'אוֹר שֶׁהוּא יָקָר בָּעוֹלָם הַזֶּה, יִהְיֶה קָפוּי וְקַל לָעוֹלָם הַבָּא'
שֶׁהִיא בְּחִינוֹת פְּסֹלֶת
שֶׁהוּא קָפוּי וְקַל וְצָף לְמַעְלָה

אֲבָל תּוֹרָתוֹ הִיא פְּסֹלֶת אֲפִילּוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה
וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָאִין פְּסִילִים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל"
וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עַזּוּת שֶׁלָּהֶם מִן הַסִּטְרָא אָחֳרָא
הוּא מְקַבֵּל תּוֹרָה שֶׁלָּהֶם בְּחִינַת פְּסִילִים כַּנַּ"ל
וְעַל יְדֵי הָעַזּוּת שֶׁהַצַּדִּיק רוֹאֶה בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁהוּא
אִם יֵשׁ לוֹ עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה אוֹ לְהִפּוּךְ
עַל יְדֵי זֶה הוּא יוֹדֵעַ אִם תְּפִילָּתוֹ הָיְתָה תְּפִילָּה הַכְּשֵׁרָה אוֹ לְהִפּוּךְ
כִּי גַּם הַתְּפִילָּה הִיא עַל יְדֵי עַזּוּת
כִּי אִי אֶפְשָׁר לַעֲמד לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
כִּי אִם עַל יְדֵי עַזּוּת

כִּי כָל אֶחָד לְפוּם מָה דִּמְשָׁעֵר בְּלִבֵּהּ אֶת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ"
כָּל חַד לְפוּם מָה דִּמְשָׁעֵר בְּלִבֵּהּ
וְכָל אֶחָד לְפִי עֶרְכּוֹ שֶׁמְּשָׁעֵר בְּלִבּוֹ אֶת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
אֵיךְ אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲמד וּלְהִתְפַּלֵּל לְפָנָיו

וּבִפְרָט הַתְּפִילָּה שֶׁהִיא פְּלָאוֹת
דְּהַיְנוּ שִׁדּוּד הַמַּעֲרָכוֹת
שֶׁהַמַּעֲרָכוֹת מְחַיְּבִין כָּךְ
וְכָל כּוֹכָב וּמַזָּל קָבוּעַ עַל מִשְׁמַרְתּוֹ וּמַעֲרָכָה שֶׁלּוֹ
כְּפִי מַה שֶּׁסִּדְּרָם הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ
שֶׁיִּהְיוּ קְבוּעִים וּמְסֻדָּרִים כָּךְ וְכָךְ
וְהוּא בָּא בִּתְפִילָּתוֹ וְרוֹצֶה לְשַׁדֵּד הַמַּעֲרָכוֹת וְלַעֲשׂוֹת פְּלָאוֹת
עַל כֵּן בִּשְׁעַת הַתְּפִילָּה צָרִיךְ לְסַלֵּק אֶת הַבּוּשָׁה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בְּךָ בָּטְחוּ אֲבוֹתֵינוּ וְכוּ' בָּטְחוּ וְלא בשׁוּ"
כִּי עַל יְדֵי הַבּוּשָׁה שֶׁמִּתְבַּיֵּשׁ מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ
אִי אֶפְשָׁר לְהִתְפַּלֵּל, כִּי אִם עַל יְדֵי עַזּוּת
כַּנַּ"ל
וְזֶה בְּחִינַת: "אַתָּה הָאֵל עוֹשֶׂה פֶלֶא הוֹדַעְתָּ בָעַמִּים עֻזֶּךָ"
שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹשֶׂה פְּלָאוֹת עַל יְדֵי תְּפִילּוֹת יִשְׂרָאֵל
שֶׁהֵם עַל יְדֵי בְּחִינוֹת עַזּוּת כַּנַּ"ל
שֶׁעַל יְדֵי זֶה מוֹדִיעַ לְהָעַכּוּ"ם אֶת הָעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁל יִשְׂרָאֵל
שֶׁעַל יְדֵי שֶׁרוֹאִין הָעַכּוּ"ם אֶת הַפְּלָאוֹת הַנַּעֲשִׂין בָּעוֹלָם עַל יְדֵי תְּפִילּוֹת יִשְׂרָאֵל
עַל יְדֵי זֶה יוֹדְעִין כַּמָּה גָּדוֹל הָעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁל יִשְׂרָאֵל
שֶׁיֵּשׁ לָהֶם עַזּוּת כָּזֶה, לְהִתְפַּלֵּל וְלַעֲשׂוֹת פְּלָאוֹת כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן הַצַּדִּיק עַל יְדֵי שֶׁרוֹאֶה הָעַזּוּת וְהַתּוֹרָה שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד
עַל יְדֵי זֶה יוֹדֵעַ אֶת הַתְּפִילָּה שֶׁבִּלְבְּלָה אוֹתוֹ מֵאֵיזֶה מֵהֶם בָּאָה
וְעַל יְדֵי זֶה יוֹדֵעַ לְהוֹכִיחַ אוֹתוֹ
וְזֶהוּ מֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא
הַיְנוּ בְּחִינַת חָכְמָה
תַּתָּאָה הַנַּ"ל
בְּחִינַת מַלְכוּת הַנַּ"ל
בחינת: "הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי" לְשׁוֹן לִמּוּד
[כְּתַרְגּוּמוֹ הֲמֵילַף, אַלִיפְנָא]

בְּחִינַת: "חֶרֶב נוֹקֶמֶת"
שֶׁהִיא בְּחִינַת מַלְכוּת הַנַּ"ל
מֵישְׁרָא, פֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: 'עֲרוּגָה'
הַיְנוּ בְּחִינַת: זַעֲקַת מוֹשֵׁל וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כְּאַיָּל תַּעֲרג"
בְּמַאי קָטְלֵי לֵהּ
פֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: 'בְּמַאי חוֹתְכִין אוֹתָהּ'
הַיְנוּ בַּמֶּה חוֹתְכִין וּמַבְדִּילִין אֶת הַמַּלְכוּת הַנַּ"ל
כְּדֵי לְהַצִּילָהּ מִזְּעָקָה הַנַּ"ל
בִּבְחִינַת: חֲתָכוֹ לְאַרְבָּעָה כַּנַּ"ל
וְהֵשִׁיב לָהֶם, בְּקַרְנָא דְּחַמְרָא
הַיְנוּ עַל יְדֵי תּוֹכָחָה
שֶׁעַל יְדֵי זֶה נִתְגַּלֶּה הַחֶסֶד
וּבָזֶה קוֹצְרִין וְחוֹתְכִין אֶת הַד'
בִּבְחִינוֹת: "קִצְרוּ לְפִי חָסֶד" כַּנַּ"ל
קַרְנָא, זֶה בְּחִינַת קוֹל הַמּוֹכִיחַ
בחינת קרן השופר
בבחינת: "הָרֵם כַּשּׁוֹפָר קוֹלֶךָ וְהַגֵּד לְעַמִּי פִּשְׁעָם"
הַיְנוּ תּוֹכָחָה הַנַּ"ל
חַמְרָא, זֶה בְּחִינַת: "יִשָּׂשׂכָר חֲמוֹר גָּרֶם"
בְּחִינוֹת: "וּמִבְּנֵי יִשָּׂשׂכָר יוֹדְעֵי בִּינָה לָעִתִּים"
כִּי עַל יְדֵי הַתּוֹכָחָה מַעֲלִין אוֹתָהּ לָרְגָלִים
שֶׁהוּא בְּחִינוֹת בִּינָה לָעִתִּים כַּנַּ"ל
אַיְתוּ לֵהּ תְּרֵי בֵּיעֵי
לְשׁוֹן צְלוֹתָא וּבָעוּתָא
בְּחִינוֹת תְּפִילּוֹת

אָמְרִי, הֵי דְּחִוַּרְתָּא וְהֵי דְּאֻכְמְתָא
הַיְנוּ שֶׁאַתָּה אוֹמֵר שֶׁעַל יְדֵי תּוֹכָחָה מַעֲלִין אֶת הַמַּלְכוּת כַּנַּ"ל
הֲלא אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהוֹכִיחַ
כִּי הֲלא הַתְּפִילּוֹת בָּאִין בְּיַחַד
וְאֵיךְ יוֹדֵעַ לְהוֹכִיחַ לְפִי הַתְּפִילָּה
כִּי אֵינוֹ יוֹדֵעַ אֵיזֶה תְּפִילָּה שֶׁל הַכָּשֵׁר אוֹ לְהֵפֶךְ
וְזֶהוּ הֵי דְּחִוַּרְתָא וְהֵי דְּאֻכְמְתָא
הַיְנוּ אֵיזֶה תְּפִילָּה מֵאִישׁ כָּשֵׁר אוֹ לְהִפּוּךְ
אַיְתֵי לְהוֹ תְּרֵי גְּבִינֵי
הַיְנוּ בְּחִינוֹת: "וְכַגְּבִינָה תַּקְפִּיאֵנִי"
הַיְנוּ בְּחִינוֹת תְּרֵי תּוֹרוֹת
הַנַּ"ל
שֶׁהֵן בְּחִינוֹת קָפוּי וְקַל, בְּחִינוֹת פְּסֹלֶת
בִּבְחִינוֹת: "פְּסָל לְךָ", וּבְחִינוֹת: "לא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל" כַּנַּ"ל
וְאָמַר לְהוֹ, הֵי דְּעִזֵּי חִוַּרְתָּא וְהֵי דְּעִזֵּי אֻכְמְתָא
הַיְנוּ תְּרֵי עַזּוּת הַנַּ"ל
שֶׁהֵן עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה, וְעַזּוּת דְּסִטְרָא אָחֳרָא
שֶׁמֵּהֶן תְּרֵי תּוֹרוֹת הַנַּ"ל
וּלְפִי הָעַזּוּת יְכוֹלִין לֵידַע אֶת הַתְּפִילּוֹת כַּנַּ"ל
שֶׁעַל יְדֵי זֶה יָכל לְהוֹכִיחַ אוֹתָם כַּנַּ"ל
שֶׁעַל יְדֵי זֶה חוֹתְכִין וּמַבְדִּילִין אֶת בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת
וּמַצִּילִין אוֹתָהּ מִזַּעֲקַת מוֹשֵׁל
וּמַעֲלִין אוֹתָהּ לִבְחִינוֹת אוֹר הַפָּנִים הַמֵּאִיר בָּרְגָלִים כַּנַּ"ל.
זאת הַתּוֹרָה הִתְחִיל לוֹמַר עַל פָּסוּק: "וַיְהִי מִקֵּץ" וְכוּ'
אַךְ לא סִיֵּם לְבָאֵר זֶה הַפָּסוּק עַל פִּי הַתּוֹרָה הַזּאת
וְאָמַר אַחַר כָּךְ, שֶׁאִם הָיָה רוֹצֶה לְסַיֵּם פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק, הָיָה צָרִיךְ לוֹמַר עוֹד תּוֹרָה כָּזאת כְּדֵי לְבָאֵר הַפָּסוּק
מִקּוֹלוֹ שֶׁל אָדָם
יְכוֹלִין לֵידַע אֶת בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת שֶׁלּוֹ
כִּי יֵשׁ בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד בְּחִינוֹת מַלְכוּת
וְהוּא נִכָּר בְּקוֹלוֹ

כִּי אֵין שְׁנֵי קוֹלוֹת שָׁוִין
כִּי קוֹל שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מְשֻׁנֶּה מֵחֲבֵרוֹ
וְעַל כֵּן יְכוֹלִין לְהַכִּיר אֶת הָאָדָם בְּקוֹלוֹ
כְּמוֹ שֶׁנִּרְאֶה בְּחוּשׁ

כִּי כְּפִי בְּחִינוֹת הָאָדָם כֵּן הוּא קוֹלוֹ
וְעַל יְדֵי הַקּוֹל
יְכוֹלִין לְהַכִּיר אֶת בְּחִינוֹת הַמַּלְכוּת שֶׁלּוֹ
כִּי יֵשׁ "קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה, וְקוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה"
כְּפִי בְּחִינַת הַמַּלְכוּת שֶׁל כָּל אֶחָד
וְעַל כֵּן שָׁאוּל שֶׁהָיָה רוֹדֵף אֶת דָּוִד עַל שֶׁרָאָה בּוֹ שֶׁיִּמְלךְ
מָצִינוּ שָׁם בַּמִּקְרָא כְּשֶׁנִּזְדַּמְּנוּ יַחַד שָׁאוּל וְדָוִד
אָמַר לוֹ שָׁאוּל לְדָוִד
"הֲקוֹלְךָ זֶה בְּנִי דָּוִד"
שֶׁהֵבִין שָׁאוּל בְּהַקּוֹל, שֶׁהוּא חָזָק בִּבְחִינוֹת הַמַּלְכוּת
וְשָׁאַל אֶת דָּוִד "הֲקוֹלְךָ זֶה בְּנִי דָּוִד"
שֶׁתָּמַהּ שָׁאוּל עַל קוֹלוֹ שֶׁל דָּוִד
כִּי הֵבִין שֶׁהוּא קוֹל שֶׁל מֶלֶךְ מַמָּשׁ
וְעַל כֵּן רָצָה שָׁאוּל לָשֵׂאת אֶת קוֹלוֹ
דְּהַיְנוּ לְהַגְבִּיהַּ אֶת קוֹלוֹ לְמַעְלָה מִקּוֹלוֹ שֶׁל דָּוִד
אֲבָל לא הָיָה יָכוֹל
וזהו: "וַיִּשָּׂא שָׁאוּל אֶת קוֹלוֹ וַיֵּבְךְּ"
דְּהַיְנוּ שֶׁרָצָה לָשֵׂאת וּלְהַגְבִּיהַּ קוֹלוֹ כַּנַּ"ל
אֲבָל הָיָה הַקּוֹל נִבְכֶּה
וְזֶה בְּחִינוֹת: "וַיֵּבְךְּ"
שֶׁהָיָה הַקּוֹל נִבְכֶּה
קוֹל נָמוּךְ שֶׁל בְּכִיָּה
עַל כֵּן אָמַר שָׁאוּל אָז אֶל דָּוִד: "יָדַעְתִּי כִּי מָלךְ תִּמְלךְ"
כִּי יָדַע זֶה עַל יְדֵי הַקּוֹל כַּנַּ"ל



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
שיחות הר"ן - אות קכח
שיחות הר"ן - אות קכח ספר בשבחו שידע כל דברי ה"עץ חיים ו"פרי עץ החיים" וכל כתבי האר"י, זכרונו לברכה מספר הזוהר והעקר מהתקונים והמובן מדבריו היה שזה היה בימי נעוריו והפליג מאד כמה פעמים בשבח גדלת קדשת התקוני זוהר והיה רגיל לעסק בו ביותר גם בכל השנה אפילו שלא בימי אלול ואמר שבספר התקונים כלולים כל החכמות שבעולם וכו'... לחץ להמשך...
ספר המידות - בכיה
ספר המידות - בכיה חלק שני א. מי שאינו יכול לבכות, יסתכל על הרקיע, כי הוא גרם בכיה למים. ב. הבכיה מבטל הרהורי זנות. ג. סגלה לחולי הצואר, שיבכה על חרבן הבית המקדש.... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צא - וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בּא הַשָּׁמֶשׁ
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צא - ויהי ידיו אמונה עד בא השמש [לשון החברים] ויהי ידיו אמונה עד בא השמש כי יש כמה מיני אמונה, יש אמונה שהוא רק בלב והעקר שצריך להיות לאדם אמונה כל כך עד שיתפשט בכל האיברים כמו שמובא בכתבי האר"י שצריך להגביה ידיו בשעת נטילה נגד הראש, כדי לקבל הקדשה נמצא שצריך לזה אמונה בהידים להאמין שמחמת שמגביה ידיו כנגד הראש, מקבל הקדשה כי בלא אמונה אינו כלום, כמו שכתוב: "כל מצותיך אמונה" וכשיש לו אמונה כזו, בא מן האמונה אל השכל וכל מה שמחזיק את עצמו באמונה, בא אל שכל יותר כי הדבר שהיה צריך מתחלה להאמין עכשו כשבא אל אמונה יותר גדולה, ... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קע - ה' מָה רַבּוּ צָרָי רַבִּים וְכוּ'
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קע - ה' מה רבו צרי רבים וכו' ה' מה רבו צרי רבים וכו' כי כל אחד לפי נשמתו ולפי עבודתו כך יש לו יסורים יש שיש לו יסורים מבניו ומאביו ומשכן ויש שהוא במדרגה גדולה ממנו ויש לו יסורים משכנים רחוקים ויש גדול ממנו ויש לו יסורים מכל העיר ויש גדול מאד ויש לו יסורים מכל העולם וכל אחד על ידי היסורים, נושא עליו האנשים שיש לו יסורים מהם כי כשיש לו יסורים מהם, הוא נושא אותם עליו אך איך אפשר לחמר לשא עליו כל כך אנשים אך על ידי היסורים נכנע גופו כי כל היסורים נקראים צרות על שם שהם מצרין ומעיקין להגוף וכשנכתת הגוף על ידי הצרות, על ידי זה... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סב - אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סב - אלה מסעי בני ישראל "אלה מסעי בני ישראל" [עיין בלקוטי קמא סי' מ' בשם ס' עשרה מאמרות] שמסעי בני ישראל דהינו הנסיעות שבני ישראל נוסעין ממקום למקום הם מכפרין על אלה אלקיך ישראל, הינו על פגם עבודה זרה כי אפילו כשאין עובדין עבודה זרה, יש פגם עבודה זרה כי קלקול האמונה היא גם כן בחינת עבודה זרה וכמו שמובא על פסוק: "וסרתם ועבדתם אלהים אחרים" שתכף כשסרים מהשם יתברך, הוא בחינת עבודה זרה ועל ידי הנסיעות של ישראל נתכפר 'וכל זמן שיש עבודה זרה בעולם, חרון אף בעולם' נמצא כשנתכפר פגם עבודה זרה כנ"ל נמתק החרון אף, ונמשך רחמנות ועקר ... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יב - תְּהִלָּה לְדָוִד
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יב - תהלה לדוד [לשון רבנו, זכרונו לברכה] תהלה לדוד ארוממך אלהי וכו' א. מה שאנו רואים שעל פי הרב הלומדים חולקים על הצדיקים ודוברים על הצדיק עתק בגאוה ובוז זהו מכון גדול מאת השם יתברך כי יש בחינת יעקב ולבן. יעקב הוא הצדיק המחדש חדושין דאוריתא ולומד תורתו לשמה וטובו גנוז ושמור וצפון לעתיד כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'למחר לקבל שכרם' ועל שם ששכרו לבסוף על שם זה נקרא יעקב לשון עקב וסוף שכרו לבסוף ולבן הוא תלמיד חכם שד יהודי שתורתו להתיהר ולקנטר ותלמיד חכם כזה נבלה טובה הימנו וזה ידוע, שאינו נקרא תלמיד חכם אלא על ידי תור... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלח - כְּשֶׁשְּׁנֵי אֲנָשִׁים מְחֻלָּקִים בֵּינֵיהֶם עַל אֵיזֶה עִנְיָן
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלח - כששני אנשים מחלקים ביניהם על איזה ענין כששני אנשים מחלקים ביניהם על איזה ענין וכשיבוא השלישי אף שאינו יודע כלל מענינם אזי יסכים עם אחד יותר מעם חברו זה מחמת שהאחד סמוך לשרשו יותר מחברו כי בודאי אי אפשר שיהיו שוים לו כאחד כי אין שני אנשים שוין ואם כן בודאי אחד סמוך יותר ומזה בא שהוא מסכים עם זה והבן... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם פרקא חמישאה דספרא דצניעותא בראשית ברא. 'בראשית' מאמר, 'ברא' חצי מאמר, אב ובן, סתים וגליא, עדן עלאה דסתים וגניז, עדן תתאה א. דע שיש חותם ויש חותם בתוך חותם הוא כי יש מוכיחי הדור והם בחינות רגלין ונקראים רגלין על שם שהם למודי ה' הינו שלומדין כביכול את ה' שנותנין לו עצות והם הולכים בשליחותו לישראל להוכיחם ולהחזירם להשם יתברך ועל שם זה נקראים בחינות רגלין על שם העצה כמו שפרש רש"י על "וכל העם אשר ברגליך" 'ההולכים אחר עצתך' ועל שם ההליכה שהולכים בשליחותו להוכיח כנ"ל. וכשהשם יתברך גוזר גזר דין בעולם והדין ה... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - צב - סיפורים חדשים
חיי מוהר"ן - צב - סיפורים חדשים אות צב ספר שהיה רגיל לאכל הרבה מאד בימי נעוריו והיו לו יסורים מזה. והשליך זאת. וראה אחר כך שיש לו תאוה גם לאותו המעט שאוכל ונתישב והתחיל שוב לאכל כי מה לו כשאוכל מעט עם תאוה או הרבה. ולמה לו להפסיד גופו בחנם והיה מניח כל התאוות בתוך תאוה זו של אכילה. פעם אחת היה יושב על השלחן אצל חמיו בשעת הסעדה שלישית של שבת, וישב בזוית והיה חשך בבית. והוא היה דרכו תמיד לעשות את שלו כדרכו והתחיל לבקש שיראה לו השם יתברך את האבות אברהם יצחק ויעקב. והבטיח להשם יתברך כשתראה לי זאת. אשליך גם זאת התאוה [הינו של אכילה] ועשה בזה מה שעשה... לחץ להמשך...
שבחי הר"ן - אות יז
שבחי הר"ן - אות יז גם אמר שהזווג של הצדיק האמת, קשה עליו ענין זה ולא די שאין לו שום תאוה כלל, כי אם אדרבא יש לו יסורים מזה ממש כמו יסורי התינוק בשעת מילה כי ממש יסורים אלו יש להצדיק בשעת זווג ויותר מזה כי התינוק אין לו דעת, על כן אין היסורים שלו גדולים כל כך אבל הצדיק שיש לו דעת יסוריו גדולים מהתינוק וזה היה אצלו דבר פשוט ואמר שכל אדם יכול לזכות לבוא למדרגה זו וכפי הנראה מדבריו היה שקדשתו של עצמו גבה עוד יותר ויותר... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה נוצר ב 0.3828 שניות
עכשיו 24_08_2019 השעה 19:13:15
wesi2