ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


[לְשׁוֹן הַחֲבֵרִים]
רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלוהִים עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶך
הִנֵּה כָּל אָדָם צָרִיך לְרַפְּאוֹת נַפְשׁוֹ
דְּהַיְנוּ לְהַעֲלוֹתָהּ לִמְקוֹם שָׁרְשָׁהּ
ובמה ?
דהנה יש שני מיני דינים
א, דִּינָא דִּמְסָאֳבָא, בְּחִינַת 'נָחָשׁ הִטִּיל זֻהֲמָא בְּחַוָּה'
ויש דינא קדישא כמו שכתוב "אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ"
וְהַתְחָלַת הִתְקָרְבוּת הוּא הִתְרַחֲקוּת
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה כָּל הַמַּצְדִּיק אֶת עַצְמוֹ מִלְּמַטָּה, מַצְדִּיקִים עָלָיו אֶת הַדִּין מִלְּמַעְלָה
וְהוּא בְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת, וְהוּא בְּחִינַת: "אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק"
כִּי אַבְרָהָם הוּא חֶסֶד, וְיִצְחָק הוּא גְּבוּרָה
"פַּחַד יִצְחָק": "בִּגְבוּרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ"
וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי גָּבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ"
וְזֶהוּ, כִּי יִצְחָק הוּא בְּחִינַת אֱלהִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "צְחוֹק עָשָׂה לִי אֱלהִים"
וְהוּא בָּא מִבְּחִינַת שָׂרָה, מִדַּת מַלְכוּת כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: 'שֶׁשָּׂרָה עַל כָּל הָעוֹלָם'
'וְדִינָא דְּמַלְכוּתָא דִּינָא': 'צֶדֶק מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא', "וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶך שָׁלֵם"
וְזֶהוּ בְּחִינַת קַטְנוּת, וְהוּא בְּחִינַת חֹשֶׁך
וְהוּא בְּחִינַת נֶפֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "נַפְשִׁי אִוִּיתִך בַּלַּיְלָה"
וְצָרִיך כָּל אָדָם, לֵילֵך מִקַּטְנוּת לְגַדְלוּת
וּכְשֶׁבָּא לְגַדְלוּת, הוּא בְּחִינַת: "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם"
וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: 'עַל שֵׁם הַחָכְמָה נֶאֱמַר'
"וַיַּרְא אֱלהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב", 'וְאֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה'
וּשְׁנֵי בְּחִינוֹת אֵלּוּ, הֵן בְּחִינוֹת 'הוֹשַׁעְנָא רַבָּא וְשִׂמְחַת תּוֹרָה'
שֶׁהֵן בְּחִינוֹת יִצְחָק וְיַעֲקב
כִּי 'הוֹשַׁעְנָא רַבָּא', הוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּלא דֵּעָה
וְהוּא בְּחִינַת עֲרָבָה, כִּי 'עֲרָבָה דּוֹמָה לִשְׂפָתַיִם'
כִּדְאִיתָא בַּזוהַר הַקָּדוֹשׁ
'אִית מָאן דְּלָעֵי בְּאוֹרַיְתָא וּמְגַמְגֵּם בָּהּ בְּגִמְגּוּמָא דְּלָא יָדַע
כָּל מִלָּה וּמִלָּה סָלְקָא לְעֵילָא
וְקֻדְשָׁא בְּרִיך הוּא חָדֵי בְּהַאי מִלָּה
וְקַבִּיל לַהּ
וְנָטַע לַהּ סָחֳרָנִין דְּהַאי נַחֲלָא
וְאִתְעֲבִדוּ מֵאִנּוּן מִלִּין אִילָנִין רַבְרְבִין, וְאִקְרוּן עַרְבֵי נַחַל'
וְשִׂמְחַת תּוֹרָה, הוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
וְהוּא הַחִיּוּת שֶׁל הַנֶּפֶשׁ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזוהַר: 'זַכָּאִין אִנּוּן דְּיָדְעִי אוֹרְחוֹי דְּאוֹרַיְתָא וּמִשְׁתַּדְּלִי בָּהּ בְּארַח מִישׁוֹר
דְּאִנּוּן נָטְעִין אִילָנָא דְּחַיִּין לְעֵלָּא דְּכלָּא אַסְוָתָא' וְכוּ'
"שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ"
כִּי שֶׁמֶשׁ הוּא בְּחִינַת יַעֲקב שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
וְהוּא בְּחִינַת אִילָנָא דְּאַסְוָתָא
וְזֶה מַאֲמַר הַכָּתוּב: "שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן ה' אֱלהִים"
כִּי בְּחִינוֹת יִצְחָק וְיַעֲקב, הֵם בְּחִינוֹת דִּין וְרַחֲמִים
"וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה"
כִּי הַלְּבָנָה הוּא בְּחִינַת יִצְחָק
וְהַחַמָּה הוּא בְּחִינַת יַעֲקב
וְסִימָן שֶׁיֵּדַע אָדָם אִם הוּא בִּבְחִינַת דִּינָא דִּמְסָאֳבָא
וְאִם הוּא בִּבְחִינַת דִּינָא קַדִּישָׁא
סִימָן לַדָּבָר, תְּפִילָּה
כְּשֶׁאֵין בּוֹ בִּיטּוּל תְּפִילָּה
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'אֵיזֶהוּ יִסּוּרִים שֶׁל אַהֲבָה, כּל שֶׁאֵין בּוֹ בִּיטּוּל תְּפִילָּה'
שֶׁנֶּאֱמַר "בָּרוּך ה' אֲשֶׁר לא הֵסִיר תְּפִילָּתִי וְחַסְדּוֹ מֵאִתִּי"
וּתְפִילָּה הוּא בְּחִינַת פָּנִים כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּסֵּב חִזְקִיָּה פָּנָיו וַיִּתְפַּלֵּל"
וְזֶה שֶׁכָּתוּב: "הִסְתַּרְתָּ פָנֶיך הָיִיתִי נִבְהָל"
וְזֶה מַה שֶּׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י לְפִי שֶׁהָיוּ לֵיצָנֵי הַדּוֹר אוֹמְרִים.
מֵאֲבִימֶלֶך נִתְעַבְּרָה שָׂרָה, בְּחִינַת סִטְרָא דִּמְסָאֳבָא
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא צָר קְלַסְתֵּר פָּנִים שֶׁל יִצְחָק דּוֹמֶה לוֹ
וְהָיוּ הַכּל מוֹדִים שֶׁאַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק
פֵּרוּשׁ שֶׁהַדִּין, הוּא בְּחִינַת דִּינָא קַדִּישָׁא
וּמִסִּטְרָא דְּאַבְרָהָם, הוֹלִיד יִצְחָק
וּבִבְחִינַת דִּין זֶה, שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ, יֵשׁ שְׁתֵּי בְּחִינוֹת
יַעֲקב, הוּא הַדִּבּוּר
וּבְחִינַת עֵשָׂו הוּא הַסִּיגִים
וְהוּא בְּחִינַת: "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא"
וְזֶה פֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם, יַעֲקב וְעֵשָׂו
וּכְשֶׁבָּא אֶל בְּחִינַת יַעֲקב, הוּא הַחָכְמָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם" וְתִרְגֵּם אוּנְקְלוֹס: 'וְחַכְּמַנִי'
אָז נִתְרַפֵּא בְּחִינַת הַנֶּפֶשׁ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ"
וְזֶה שֶׁכָּתוּב: "תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ"
וְהַדִּבּוּר בְּלא דֵּעָה נִקְרָא צֶדֶק, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "צֶדֶק תְּדַבֵּרוּן"
וּכְשֶׁבָּא אֶל בְּחִינַת יַעֲקב, הִיא הַחָכְמָה נִקְרָא צְדָקָה
וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק: "אֲנִי הַמְדַבֵּר בִּצְדָקָה רַב לְהוֹשִׁיעַ"
דְּהַיְנוּ הַנֶּפֶשׁ שֶׁהָיָה מִקּדֶם בְּלא יְדִיעָה
וְנוֹשַׁע עַל יְדֵי הַצְּדָקָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בִּידִיעָה
וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק "רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶיך", שֶׁהִיא מִדַּת מַלְכוּת
וּכְשֶׁבָּא אֶל בְּחִינַת חָכְמָה נִתַּקֵּן הַנֶּפֶשׁ, וּמַעֲלֵהוּ לְשָׁרְשׁוֹ
כִּי טִפַּת הַזֶּרַע נִמְשֶׁכֶת מֵהַמּחַ, 'וּמחָא חָכְמָה'
וְכָל הָעֲבוֹדוֹת שֶׁצָּרִיך הָאָדָם לַעֲבד הַבּוֹרֵא
הוּא רַק שֶׁיִּתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ
וְהַחָכְמָה נִקְרָא כָּבוֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְאִם אָב אֲנִי אַיֵּה כְּבוֹדִי"
וְאָב נִקְרָא חָכְמָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אַבְרֵך", פֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: 'אָב בְּחָכְמָה'
וְעַל יְדֵי חָכְמָה נִתְחַדְּשׁוּ הָעוֹלָמוֹת
כִּי קֻדְשָׁא בְּרִיך הוּא בְּאוֹרַיְתָא בְּרָא עָלְמִין
וְהַתּוֹרָה נִקְרָא חָכְמָה
וְיִשְׂרָאֵל עָלוּ בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה
וּכְשֶׁבָּא הַנֶּפֶשׁ אֶל הַחָכְמָה, אֲזַי נִתְחַדֵּשׁ הָעוֹלָם
וְיַעֲקב הוּא בְּחִינַת שָׁמַיִם
וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק "רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלהִים"
כְּשֶׁהוּא מַעֲלֶה בְּחִינַת נֶפֶשׁ, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱלהִים, דִּינָא קַדִּישָׁא
לִבְחִינַת יַעֲקב שֶׁהוּא שָׁמַיִם, בְּחִינַת חָכְמָה
אָז "עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶך", שֶׁנִּתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ
[זאת הַתּוֹרָה שֶׁבְּסִימָן זֶה, לא שָׁמַעְתִּי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ, וְהוּא מִלְּשׁוֹן הַחֲבֵרִים כַּנַּ"ל. וְהַמְעַיֵּן יִרְאֶה בְּעֵינָיו שֶׁהַלָּשׁוֹן מְגֻמְגָּם מְאד, וְחָסֵר הַרְבֵּה, וְגַם מַה שֶּׁנִּכְתַּב הוּא שֶׁלּא כְּסֵדֶר. עַל כֵּן אָמַרְתִּי לְבָאֵר קְצָת כְּפִי מַה שֶּׁהֵבַנְתִּי מִדְּבָרִים אֵלּוּ הַנִּכְתָּבִים כָּאן]
כִּי צָרִיך כָּל אָדָם לְרַפְּאוֹת נַפְשׁוֹ
דְּהַיְנוּ לְהַעֲלוֹתָהּ לִמְקוֹם שָׁרְשָׁהּ
וְזֶה עַל יְדֵי שֶׁמִּתְיַגֵּעַ בַּתּוֹרָה, עַד שֶׁזּוֹכֶה לֵידַע אוֹתָהּ וְלַהֲבִינָהּ
כִּי יֵשׁ שְׁנֵי מִינֵי דִּינִים
כִּי יֵשׁ דִּינָא דִּמְסָאֳבָא, בְּחִינַת נָחָשׁ הִטִּיל זֻהֲמָא בְּחַוָּה
וְיֵשׁ דִּינָא קַדִּישָׁא בְּחִינַת: "אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ"
וְזֶהוּ בְּחִינַת הִתְרַחֲקוּת שֶׁהוּא הַתְחָלַת הַהִתְקָרְבוּת
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, 'כָּל הַמַּצְדִּיק אֶת עַצְמוֹ מִלְּמַטָּה מַצְדִיקִים עָלָיו אֶת הַדִּין מִלְּמַעְלָה'
דְּהַיְנוּ כְּשֶׁאָדָם רוֹצֶה לְהַצְדִּיק אֶת עַצְמוֹ וּלְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אֲזַי מַצְדִיקִים עָלָיו אֶת הַדִּין
דְּהַיְנוּ שֶׁנִּמְשָׁכִים עָלָיו דִּינִים וְיִסּוּרִים
וְאֵלּוּ הַדִּינִים וְהַיִּסּוּרִים הֵם נִרְאִין כְּהִתְרַחֲקוּת
כְּאִלּוּ רוֹצִים לְהַרְחִיקוֹ מֵעֲבוֹדָתוֹ, חַס וְשָׁלוֹם
וּבֶאֱמֶת זֶה הַהִתְרַחֲקוּת הוּא עִקַּר הַהִתְקָרְבוּת
כִּי אֵלּוּ הַדִּינִים וְהַהִתְרַחֲקוּת הֵם לְטוֹבָתוֹ, בְּחִינַת "אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ"
כְּדֵי שֶׁיַּעֲמד בַּנִּסָּיוֹן הַזֶּה, וְיִתְגַּבֵּר וְיִתְאַמֵּץ לְהִתְקָרֵב יוֹתֵר
[וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר שֶׁהַמְּנִיעוֹת הֵם בִּשְׁבִיל הַחֵשֶׁק
וְעוֹד מְבאָר מִזֶּה בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת]
וְעַל כֵּן, זֶה הַדִּין הוּא בְּחִינַת דִּינָא קַדִּישָׁא
רַק שֶׁהוּא בְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת
שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַדִּין כַּיָּדוּעַ
וְזֶהוּ בְּחִינַת "אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק"
כִּי אַבְרָהָם הוּא בְּחִינַת חֶסֶד
וְיִצְחָק הוּא בְּחִינַת גְּבוּרָה, בְּחִינַת פַּחַד יִצְחָק
הַיְנוּ, שֶׁזֶּה הַדִּין הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת יִצְחָק
הוּא נוֹלָד וְנִמְשָׁך מֵאַבְרָהָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת חֶסֶד
כִּי בֶּאֱמֶת בְּזֶה הַדִּין מְלֻבָּשׁ חֶסֶד גָּדוֹל, כִּי הוּא לְטוֹבָתוֹ
בְּחִינַת "אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ" כַּנַּ"ל
וְזֶה בְּחִינַת "בִּגְבוּרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ"
שֶׁבְּתוֹך הַגְּבוּרוֹת וְהַדִּינִים מְלֻבָּשׁ בָּהֶם יֵשַׁע יְמִינוֹ, בְּחִינַת חֶסֶד
כִּי זֶה הַדִּין נִמְשָׁך מֵחֶסֶד, בְּחִינַת "אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק" כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת "כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ"
שֶׁהַגְּבוּרוֹת הֵם חֲסָדִים בֶּאֱמֶת כַּנַּ"ל
כְּדֵי שֶׁיִּתְקָרֵב עַל יְדֵי זֶה יוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך כַּנַּ"ל
אֲבָל צָרִיך כָּל אֶחָד לִרְאוֹת לְהַמְתִּיק זֶה הַדִּין
כִּי הַדִּינִים הֵם מִבְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת
וְצָרִיך כָּל אָדָם לֵילֵך מִקַּטְנוּת לְגַדְלוּת
וְעַל יְדֵי זֶה יַמְתִּיק אֶת הַדִּין שֶׁהוּא בְּחִינַת יִצְחָק
כִּי יִצְחָק הוּא בְּחִינַת דִּין, בְּחִינַת אֱלהִים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "צְחוֹק עָשָׂה לִי אֱלהִים"
כִּי יִצְחָק נוֹלָד מִשָּׂרָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת מַלְכוּת
כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: 'שֶׁנִּקְרֵאת שָׂרָה עַל שֵׁם שֶׁשָּׂרָה עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ'
וּמַלְכוּת הוּא בְּחִינַת דִּין, בְּחִינַת דִּינָא דְּמַלְכוּתָא דִּינָא
וְעִקַּר הַדִּין הוּא, כְּשֶׁהוּא בִּבְחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת
שֶׁאָז נִקְרֵאת הַמַּלְכוּת צֶדֶק כַּיָּדוּעַ
כִּי צֶדֶק מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא, בְּחִינַת "וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶך שָׁלֵם"
וְאָז כְּשֶׁהַמַּלְכוּת הִיא בִּבְחִינַת צֶדֶק
אָז הוּא בְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת, בְּחִינַת דִּינִים
שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁך הַדִּין שֶׁל יִצְחָק
שֶׁהוּא בְּחִינַת חֹשֶׁך, בְּחִינַת "וַתִּכְהֶין עֵינָיו מֵרְאוֹת"
שֶׁהוּא בְּחִינַת לַיְלָה, בְּחִינַת "וְלַחֹשֶׁך קָרָא לָיְלָה"
וְזֶהוּ בְּחִינַת נֶפֶשׁ, בְּחִינַת "נַפְשִׁי אִוִּיתִך בַּלַּיְלָה"
וְצָרִיך כָּל אָדָם לֵילֵך מִקַּטְנוּת לְגַדְלוּת
וּלְהַמְתִּיק הַדִּין שֶׁבָּא מִבְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת
וּכְשֶׁבָּא לִבְחִינַת מחִין דְּגַדְלוּת
זֶהוּ בְּחִינַת "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם", וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: 'עַל שֵׁם הַחָכְמָה נֶאֱמַר'
כִּי עִקַּר הַהַמְתָּקָה הוּא עַל יְדֵי חָכְמָה, בְּחִינַת מחִין דְּגַדְלוּת
דְּהַיְנוּ עַל יְדֵי יְדִיעַת הַתּוֹרָה
וְתוֹרָה אוֹר, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּרְא אֱלהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב"
'וְאֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה'
הַיְנוּ, כִּי הַתּוֹרָה הִיא בְּחִינַת אוֹר
שֶׁהִיא הֶפֶך הַחֹשֶׁך, שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּין כַּנַּ"ל
כִּי עַל יְדֵי יְדִיעַת הַתּוֹרָה נִמְתָּק הַדִּין
וְסִימָן שֶׁיֵּדַע הָאָדָם אִם הוּא בִּבְחִינַת דִּינָא דִּמְסָאֳבָא
וְאִם הוּא בִּבְחִינַת דִּינָא קַדִּישָׁא
סִימָן לַדָּבָר, תְּפִילָּה
כְּשֶׁאֵין בּוֹ בִּיטּוּל תְּפִילָּה
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, 'אֵיזֶה יִסּוּרִים שֶׁל אַהֲבָה, כָּל שֶׁאֵין בּוֹ בִּיטּוּל תְּפִילָּה'
שֶׁנֶּאֱמַר: "בָּרוּך ה' אֲשֶׁר לא הֵסִיר תְּפִילָּתִי וְחַסְדּוֹ מֵאִתִּי"
וְזֶה שֶׁכָּתוּב: "הִסְתַּרְתָּ פָנֶיך הָיִיתִי נִבְהָל"
'פָּנִים', זֶה בְּחִינַת תְּפִילָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו וְכוּ' וַיִּתְפַּלֵּל"
הַיְנוּ כְּשֶׁהוּא הַסְתָּרַת פָּנִים, חַס וְשָׁלוֹם
דְּהַיְנוּ בִּיטּוּל תְּפִילָּה, חַס וְשָׁלוֹם
אָז הוּא דִּין קָשֶׁה, חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִינַת "הִסְתַּרְתָּ פָנֶיך הָיִיתִי נִבְהָל" כַּנַּ"ל
נִמְצָא, שֶׁיִּצְחָק הוּא בְּחִינַת דִּינָא קַדִּישָׁא
שֶׁנִּמְשָׁך מִצַּד הַחֶסֶד
בְּחִינַת "אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק" כַּנַּ"ל
וְזֶה מַה שֶּׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י עַל פָּסוּק זֶה
'לְפִי שֶׁהָיוּ לֵיצָנֵי הַדּוֹר אוֹמְרִים מֵאֲבִימֶלֶך נִתְעַבְּרָה שָׂרָה'
הַיְנוּ בְּחִינַת סִטְרָא דִּמְסָאֳבָא
הַיְנוּ, שֶׁהַדִּין שֶׁל יִצְחָק שֶׁנּוֹלַד מִשָּׂרָה
נִמְשַׁך מִסִּטְרָא דִּמְסָאֳבָא, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֲבִימֶלֶך
וְעַל כֵּן צָר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא קְלַסְתֵּר פָּנִים שֶׁל יִצְחָק
דּוֹמֶה לְאַבְרָהָם
וְהָיוּ הַכּל מוֹדִים שֶׁאַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק
פֵּרוּשׁ שֶׁהַדִּין הוּא בְּחִינַת דִּינָא קַדִּישָׁא
וּמִסִּטְרָא דְּאַבְרָהָם בְּחִינַת חֶסֶד, נוֹלָד יִצְחָק כַּנַּ"ל
וְהַמְתָּקַת הַדִּין שֶׁל יִצְחָק, עַל יְדֵי הַחָכְמָה, שֶׁהוּא יְדִיעַת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל
זֶה בְּחִינַת יַעֲקב שֶׁנּוֹלַד מִיִּצְחָק
כִּי מִבְּחִינַת הַדִּין הַזֶּה בְּחִינַת יִצְחָק שֶׁהוּא בְּחִינַת הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל
נוֹלָדִים שְׁתֵּי בְּחִינוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת יַעֲקב וְעֵשָׂו
יַעֲקב, הוּא בְּחִינַת הַחָכְמָה, בְּחִינַת דִּבּוּר בִּידִיעָה
שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְתָּקַת הַדִּין שֶׁל יִצְחָק
וְעֵשָׂו, הוּא בְּחִינַת הַסִּיגִים וְהַפְּסֹלֶת גָּמוּר שֶׁמִּשְׁתַּלְשְׁלִין וְיוֹרְדִין מִבְּחִינַת הַדִּין
וְהוּא בְּחִינַת "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא"
וְזֶהוּ: "אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם"
וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י 'יַעֲקב וְעֵשָׂו'
כִּי הַמְתָּקַת הַדִּין שֶׁל יִצְחָק, הוּא עַל יְדֵי בְּחִינַת יַעֲקב
שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
כִּי יַעֲקב הוּא בְּחִינַת חָכְמָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיַּעְקְבֵנִי", וְתִרְגֵּם אוּנְקְלוֹס 'וְחַכְּמַנִי'
כִּי יֵשׁ דִּבּוּר בְּלא דֵּעָה, וְיֵשׁ דִּבּוּר בְּדֵעָה
וּשְׁנֵי בְּחִינוֹת אֵלּוּ, הֵן בְּחִינַת 'הוֹשַׁעְנָא רַבָּא וְשִׂמְחַת תּוֹרָה'
שֶׁהֵן בְּחִינַת יִצְחָק וְיַעֲקב
כִּי 'הוֹשַׁעְנָא רַבָּא', הוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּלא דֵּעָה
שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲרָבָה
כִּי עֲרָבָה דּוֹמָה לִשְׂפָתַיִם
כִּי אִיתָא בַּזוהַר הַקָּדוֹשׁ 'אִית מָאן דְּלָעֵי בְּאוֹרַיְתָא וּמְגַמְגֵּם בָּהּ בְּגִמְגּוּמָא דְּלָא יָדַע
כָּל מִלָּה וּמִלָּה סָלְקָא לְעֵלָּא
וְקֻדְשָׁא בְּרִיך הוּא חָדֵי בְּהַאי מִלָּה
וְנָטַע לַהּ סָחֳרָנִין דְּהַהוּא נַחֲלָא
וְאִתְעֲבִדוּ מֵאִנּוּן מִלִּין אִילָנִין רַבְרְבִין, וְאִקְרוּן עַרְבֵי נַחַל'
נִמְצָא שֶׁעַרְבֵי נַחַל הֵם בְּחִינַת דִּבּוּר בְּלא דֵּעָה
וְזֶהוּ בְּחִינַת הוֹשַׁעְנָא רַבָּא שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּין
בְּחִינַת פַּחַד יִצְחָק, שֶׁנִּמְשָׁך מִמּחִין דְּקַטְנוּת
וְעַל כֵּן הַדִּבּוּר בְּלא דַּעַת עֲדַיִן
אֲבָל שִׂמְחַת תּוֹרָה, הוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
וְהוּא הַחִיּוּת שֶׁל הַנֶּפֶשׁ
כִּדְאִיתָא בַּזוהַר: 'זַכָּאִין אִנּוּן דְּיָדְעִין אוֹרְחוֹי דְּאוֹרַיְתָא, וּמִשְׁתַּדְּלִי בָּהּ בְּארַח מִישׁוֹר, דְּאִנּוּן נָטְעִין אִילָנָא דְּחַיֵּי לְעֵלָּא דְּכלָּא אַסְוָתָא'
וְזֶה בְּחִינַת יַעֲקב, שֶׁהוּא בְּחִינַת חָכְמָה, בְּחִינַת מחִין דְּגַדְלוּת
שֶׁהוּא בְּחִינַת רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ, בְּחִינַת "שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ"
כִּי שֶׁמֶשׁ, הוּא בְּחִינַת יַעֲקב
[כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ"]
שֶׁהוּא בְּחִינַת חָכְמָה, בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
שֶׁהוּא בְּחִינַת הַתּוֹרָה, בְּחִינַת שִׂמְחַת תּוֹרָה
שֶׁהוּא בְּחִינַת אִילָנָא דְּאַסְוָתָא כַּנַּ"ל
וְזֶה בְּחִינַת "שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן ה' אֱלהִים"
'ה' אֱלהִים', זֶה בְּחִינַת רַחֲמִים וְדִין
בְּחִינַת יַעֲקב וְיִצְחָק
שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן
וְזֶה בְּחִינַת "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה"
כִּי הַלְּבָנָה הִיא בְּחִינַת יִצְחָק
וְהַחַמָּה הִיא בְּחִינַת יַעֲקב
וְצָרִיך לְהַמְתִּיק הַדִּין שֶׁל יִצְחָק, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְבָנָה
עַל יְדֵי בְּחִינַת שֶׁמֶשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת יַעֲקב
עַד שֶׁיִּהְיֶה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה
וְאָז נַעֲשֶׂה מִצֶּדֶק צְדָקָה, בְּחִינַת שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא
כִּי כְּשֶׁהַמַּלְכוּת בִּבְחִינַת דִּין, נִקְרֵאת צֶדֶק
וּכְשֶׁמַּמְתִּיקִין אוֹתָהּ עַל יְדֵי בְּחִינַת יַעֲקב, אֲזַי הִיא בִּבְחִינַת צְדָקָה
בְּחִינַת שֶׁמֶשׁ צְדָקָה
שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
בְּחִינַת "אֲנִי ה' הַמְדַבֵּר בִּצְדָקָה וְרַב לְהוֹשִׁיעַ"
כִּי הַנֶּפֶשׁ שֶׁהָיָה מִקּדֶם בִּבְחִינַת דִּין
בִּבְחִינַת צֶדֶק, בִּבְחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת, בְּחִינַת דִּבּוּר בְּלא דֵּעָה
כְּשֶׁעוֹלָה מִצֶּדֶק לִצְדָקָה, זֶהוּ הַמְתָּקָתָהּ וִישׁוּעָתָהּ
בְּחִינַת "מְדַבֵּר בִּצְדָקָה וְרַב לְהוֹשִׁיעַ" וְכַנַּ"ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת "תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ"
'תּוֹרַת ה' תְּמִימָה', הַיְנוּ חָכְמַת הַתּוֹרָה, בְּחִינַת דִּבּוּר בְּדֵעָה
זֶהוּ עִקַּר הַהַמְתָּקָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ
בְּחִינַת מְשִׁיבַת נָפֶשׁ וְכַנַּ"ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת: "רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶיך", שֶׁנֶּאֱמַר בְּשֶׁבַח הַתּוֹרָה
'לְשָׁרֶיך', זֶה בְּחִינַת מַלְכוּת
בְּחִינַת 'שֶׁשָּׂרָה עַל כָּל הָעוֹלָם', שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁך הַדִּין שֶׁל יִצְחָק
וְהַתּוֹרָה, הִיא הָרְפוּאָה וְהַהַמְתָּקָה שֶׁל הַדִּין הַזֶּה כַּנַּ"ל
כִּי כְּשֶׁבָּא לְחָכְמַת הַתּוֹרָה נִתְתַּקֵּן הַנֶּפֶשׁ, וּמַעֲלֵהוּ לְשָׁרְשׁוֹ
כִּי טִפַּת הַזֶּרַע שֶׁל הוֹלָדַת הַנֶּפֶשׁ נִמְשֶׁכֶת מֵהַמּחַ
וּמחָא, חָכְמָה
כִּי יִשְׂרָאֵל עָלוּ בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה
וְהַמַּחֲשָׁבָה הִיא חָכְמָה
שֶׁהִיא שׁרֶשׁ נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל, וְשׁרֶשׁ כָּל הָעוֹלָמוֹת
כִּי שׁרֶשׁ כֻּלָּם הוּא חָכְמַת הַתּוֹרָה
כִּי בְּאוֹרַיְתָא קֻדְשָׁא בְּרִיך הוּא בְּרָא עָלְמִין
וְהַתּוֹרָה נִקְרֵאת חָכְמָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אֲנִי חָכְמָה" וְכוּ'
וּכְשֶׁזּוֹכֶה הַנֶּפֶשׁ לְחָכְמַת הַתּוֹרָה, זֶהוּ בְּחִינַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם
כִּי חִדּוּשׁ כָּל הָעוֹלָמוֹת הָיָה עַל יְדֵי חָכְמָה, שֶׁהוּא הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל
וַאֲזַי כְּשֶׁזּוֹכֶה לַחָכְמָה, אֲזַי נִתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַך
שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתַּכְלִית שֶׁל כָּל עֲבוֹדוֹת הָאָדָם
כִּי תַּכְלִית כָּל הָעֲבוֹדוֹת שֶׁצָּרִיך הָאָדָם לַעֲבד אֶת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַך
הוּא רַק כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ: "לִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו" וְכוּ'
וְהַכָּבוֹד נִתְגַּלֶּה עַל יְדֵי הַחָכְמָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְאִם אָב אֲנִי אַיֵּה כְּבוֹדִי"
וְאָב הוּא בְּחִינַת חָכְמָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב אַבְרֵך, וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: אָב בְּחָכְמָה
וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק, רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלהִים זֶה בְּחִינַת יַעֲקב
[כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר]
כְּשֶׁהוּא מַעֲלֶה בְּחִינַת נֶפֶשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱלהִים, דִּינָא קַדִּישָׁא
לִבְחִינַת יַעֲקב, שֶׁהוּא בְּחִינַת שָׁמַיִם, בְּחִינַת חָכְמָה
אֲזַי, עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶך
אֲזַי נִתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ כַּנַּ"ל



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קב - מֵעִנְיַן בּעַז וְרוּת
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קב - מענין בעז ורות פעם אחד באתי אליו, זכרונו לברכה וספר לי, שזה בסמוך היה אצלו רב אחד, ודבר עמו ואמר לפניו תורה [הינו שרבנו, זכרונו לברכה, אמר לפני הרב הנ"ל תורה] ולא זכיתי, שיחזר ויאמר אותה התורה לפני רק אלו הדבורים שמעתי מפיו הקדוש שספר לי שאמר אז מענין בעז ורות שבעז ורות הם סוד סמיכת גאלה לתפילה כי בעז הוא בחינת גואל, כמו שכתוב: "כי גואל אנכי" וכו' ורות היא בחינת תפילה כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: 'למה נקרא שמה רות, שיצא ממנה דוד, שרוה להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות' והיה מובן מדבריו, זכרונו לברכה, שגלה בזה תורה ... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - קצה - נסיעתו וישיבתו באומן
חיי מוהר"ן - קצה - נסיעתו וישיבתו באומן אות קצה פה אומין יום ששי ערב שבת קדש פרשת בחקתי זה שני שבועות שבא לכאן ועדין היה עומד בבית רנ"נ היה מספר ומשיח עמי מענין יראת השם ואם אני בוכה לפרקים וכו'. ענה ואמר: הנה אנחנו עתה אצל הקצה והסוף של ישראל במקום שגבול ישראל כלה כי לכל דבר יש קץ וסוף [פרוש, ואם כן גם לנו ישראל עם קדוש יש איזה סוף גם כן הינו שיש מקום ששם מסים קדשת ישראל, שמשם ולהלאה אין מתפשט קדשת ישראל ובזה המקום היו רחוקים מאד מהשם יתברך ועל כן אמר, שאנו עתה במקום ששם מסים קדשת ישראל] ועל כן צריכין שמירה גדולה שלא נכשל חס ושלום. אחר כך אמר ... לחץ להמשך...
האם רבי נחמן לא טעם טעם חטא?
האם רבי נחמן לא טעם טעם חטא? שאלה: שמעתי שרבי נחמן לא טעם טעם חטא. והשאלה שלי היא: 1 - האם זה נכון? ומה המקור לכך? 2 - הרי כתוב "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", אז כיצד מסתדר עניין זה? תודה תשובה: לא ידוע לי על מקור כלשהו לכך שרבי נחמן אמר על עצמו שהוא לא טעם טעם חטא. ואדרבה אין דבר כזה לא לטעום טעם חטא. רבי נחמן כותב בפירוש: כאן: breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דע שיש חדרי תורה ודע שכל אדם קדם שמשיג בתורה השגה של אמת צריך לילך בהכרח דרך אלו היכלות התמורות אבל הכלל שאסור לטעות בעצמו לסבר שכבר בא אל ההשגה הראוי ... לחץ להמשך...
ספר המידות - ברכה
ספר המידות - ברכה חלק שני א. המתברך צריך לתן למברך איזה מתנה. ב. אל תהי ברכת גוי קלה בעיניך. ג. מי שמקרב את הרחוקים לעבודת השם יתברך הברכות מסורים בידו.... לחץ להמשך...
ספר המידות - הצלחה
ספר המידות - הצלחה חלק א' א. כל המוציא מעשרותיו כראוי, אינו מפסיד כלום. ב. תתחבר למצליח ותצליח. ג. אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין. ד. הצלחה סיעתא דשמיא היא. ה. מי שנפסקה לו ההצלחה ואינו מצליח, לא במהרה יצליח. ו. תכף לתלמידי חכמים ברכה במעשה ידיהם. ז. עסק התורה היא סגלה להצלחה. ח. מי שאינו משיר פת על שלחנו, אינו רואה סימן ברכה לעולם. ט. כיון שלא הזכיר אלא צד אחד הטוב ולא ההפך, אין זה נחוש. י. בית, תינוק ואשה הם סימן להצלחה. יא. מי שמגרש את אשתו, אינו מצליח. יב. מי שהשעה מצלחת לו, לבו רם עליו גם אימתו מטלת על הבריות. יג. מי שאינו מדבר דבר... לחץ להמשך...
ילד וילדה הלכו לאיבוד ביער - סיפורי מעשיות
ילד וילדה הלכו לאיבוד ביער - סיפורי מעשיות breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים ויהי היום והיה בריחה באיזה מדינה וברחו כלם ובדרך בריחתם עברו דרך איזה יער ואבדו שם זכר ונקבה. אחד איבד זכר ואחד איבד נקבה ועדין היו בנים קטנים בני ארבע וחמש שנים ולא היה להם מה לאכל וצעקו ובכו, כי לא היה להם מה לאכל מדוע ילד וילדה? מדוע לא 2 ילדים או שתי ילדות? רמז: מה רבי נחמן מברסלב מסביר על ההבדל שבין בנים לבנות? ומה רבי נחמן מברסלב מסביר על ילדים בכלל? מהו הנמשל של הילד ושל הילדה שהלכו לאיבוד ביער? ואיך זה קשור לבן המלך שירד מהמלוכה... לחץ להמשך...
ספר המידות - ניבול פה
ספר המידות - ניבול פה חלק א' א. מי שמדבר נבול פה, בידוע שלבו חושב מחשבות און. ב. על ידי נבול פה בא חנפה. ג. בעוון נבול פה צרות וגזרות מתחדשות, ובחורי ישראל מתים, חס ושלום, ויתומים ואלמנות צועקים ואינם נענין. ד. המנבל פיו, אפילו חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה, הופכין עליו לרעה, גם מעמיקין לו גיהנום, גם לשומע ושותק. ה. חמור האומר בפיו מן העושה מעשה.... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מא - רִקּוּדִין
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מא - רקודין [לשון רבנו, זכרונו לברכה] רקודין הנה איתא הברכים הינו הרגלין, הם נצח הוד, והם עוקבין ועק"ב גימטריא שתי פעמים אלהים, שהם דינים, שיש שם אחיזה לחיצונים כידוע והפעלה להבריח החיצונים משם, שימשיך לתוך הברכים, הגבורות משרש הבינה וכשממשיך שרש הגבורות מבינה, אז החיצונים בורחים משם, והוא לוקח הבכורה והברכה, שזה בחינת ברכים ושרש הבכורות, נקרא יין כידוע וזה יין המשמח וזה שכתוב ביעקב, כשראה שהוא בחינת ברכים במקום דין כי שתי פעמים אלהים עם עשר אותיות גימטריא יעקב אזי המשיך שרש הגבורות, בחינת יין המשמח כמו שכתוב: "ויבא לו ... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צג - כָּל הָעוֹשֶׂה מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צג - כל העושה משא ומתן באמונה [לשון החברים] כל העושה משא ומתן באמונה מקים מצות עשה של "ואהבת" שהיא שרש לכל מצוות עשה כמו שכתוב בתקונים: על פסוק. "ועשה לי מטעמים כאשר אהבתי", 'מפקודין דעשה' וכיצד מקימין מצות "ואהבת" ? דאיתא בגמרא: על פסוק "ואהבת" שתראה שיתאהב שם שמים על ידך כיצד ? אדם קרא ושנה ושמש תלמידי חכמים ועסקו בנחת עם הבריות, ומשאו ומתנו באמונה מה הבריות אומרים, אשרי מי שלמדו תורה וכו' נמצא שם שמים מתאהב על ידו ומקים מצות של ואהבת, שהוא שרש כל המצוות גם במשא ומתן באמונה, בא למדרגה שלמעלה מהזמן כדאיתא בגמרא במסקנא ... לחץ להמשך...
ספר המידות - סוד
ספר המידות - סוד חלק שני א. על ידי עיון עמק בסודות התורה יוכל לפקד עקרות ולרפאות חולאת חזק.... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה הופיע ב 0.0469 שניות
עכשיו 19_12_2018 השעה 14:07:15
wesi2