ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


[לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה]
"אַשְׁרֵי הָעָם ידְעֵי תְרוּעָה ה' בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן"
א. דַע כִּי תְּשׁוּבָה הִיא לָשׁוּב אֶת הַדָּבָר לַמָּקוֹם שֶׁנִּטַּל מִשָּׁם
וְהוּא בְּחִינַת זַרְקָא הַמּוּבָא בַּזוהַר הַקָּדוֹשׁ
'דְּאִזְדְרִיקַת לַאֲתָר דְּאִתְנְטִילַת מִתַּמָּן'
וּמָאן הַהוּא אֲתָר, הוּא חָכְמָה'

כִּי חָכְמָה הִיא שׁרֶשׁ כָּל הַדְּבָרִים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ"
לָכֵן צָרִיךְ כָּל אֶחָד לִשְׁמר אֶת שִׂכְלוֹ מִשִּׂכְלִיּוֹת חִיצוֹנִיּוֹת
הַמְכֻנָּה בְּשֵׁם בַּת פַּרְעה
כִּי עִקַּר הַחָכְמָה לִקְנוֹת שְׁלֵמוּת
אֵינָם רַק חָכְמוֹת אֱלקוּת
וּשְׁאָר הַחָכְמוֹת הֵם רַק חָכְמוֹת בְּטֵלוֹת
וְאֵינָם חָכְמוֹת כְּלָל

וּבַת
הִיא מְרַמֶּזֶת עַל הַחָכְמָה שֶׁאֵינָהּ חָכְמָה

כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל: "הָבִיאִי בָנַי מֵרָחוֹק וְכוּ', וּבְנוֹתַי, אֵלּוּ גָּלֻיּוֹת שֶׁבִּשְׁאָר אֲרָצוֹת שֶׁדַּעְתָּן אֵינָם מְיֻּשֶּׁבֶת עֲלֵיהֶם כְּבָנוֹת"
פַּרְעה לְשׁוֹן בִּיטּוּל
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אַל תַּפְרִיעוּ אֶת הָעָם"
וְחָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת, הֵם בְּחִינַת קָנֶה
כִּי יֵשׁ קָנֶה בִּקְדֻשָּׁה, הֵם חָכְמוֹת קְדוֹשׁוֹת
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "קְנֵה חָכְמָה"
וזה לעומת זה עשה אלוקים
הַיְנוּ קָנֶה שֶׁבַּקְּלִיפּוֹת
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "גְּעַר חַיַּת קָנֶה"
וְהֵם חָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת
"יִשְׂרָאֵל הֵם עַם קָדוֹשׁ"
וְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל
יֵשׁ לוֹ חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל שֶׁהוּא בְּחִינַת חָכְמָה

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ"
וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָאִים רֵאשִׁית
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "קדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' רֵאשִׁית" וְכוּ'
אֲבָל בִּשְׁעַת הוֹלָדָה
הַשֵּׂכֶל מְצֻמְצָם אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד
וּכְשֶׁמַּתְחִילִין לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ בְּהִתְבּוֹנְנוּת עֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
אֲזַי שִׂכְלוֹ הוֹלֵךְ וְגָדוֹל

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלמה"
וּכְשֶׁאָדָם מַכְנִיס בְּתוֹךְ שִׂכְלוֹ הַקּדֶשׁ
מַחֲשָׁבוֹת חִיצוֹנִיּוֹת, הֵם חָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת
אֲזַי נִתְמַעֵט קְדֻשַּׁת שִׂכְלוֹ
כְּפִי תְּפִיסַת הַמָּקוֹם שֶׁל חָכְמָה חִיצוֹנִיּוֹת
שֵׂכֶל חִיצוֹנִי, בְּתוֹךְ שֵׂכֶל הַקּדֶשׁ

וְהַחָכְמָה חִיצוֹנִי
הִיא נָעוּץ בְּתוֹךְ הַשֵּׂכֶל הַקּדֶשׁ כְּקָנֶה
וּמְחַסֵּר מְקוֹם הַקְּדֻשָּׁה
וְעַל זֶה הַקָּנֶה, הַיְנוּ זֶה הַשֵּׂכֶל
מִתְלַקְּטִים וּמִתְחַבְּרִים כָּל הַמִּדּוֹת רָעוֹת וּמְגֻנּוֹת

וְזֶהוּ: 'כְּשֶׁנָּשָׂא שְׁלמה אֶת בַּת פַּרְעה, יָרַד גַּבְרִיאֵל וְנָעַץ קָנֶה בַּיָּם'
הַיְנוּ שֶׁגַּם לְמַעְלָה, מֵהִשְׁתַּלְשְׁלוּת הַגְּבוּרוֹת
שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת יָרַד גַּבְרִיאֵל
נַעֲשָׂה סוּסְפִיתָא דְּדַהֲבָא
הַיְנוּ בְּחִינַת קְלִיפּוֹת
שֶׁהֵם חָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת
הַנִּקְרָא גַּם כֵּן קָנֶה
וְנָעַץ בְּיַם הַחָכְמָה
שֶׁמְּחַסֵּר מְקוֹם הַקְּדֻשָּׁה
וְהֶעֱלָה עָלָיו שִׂרְטוֹן
הַיְנוּ בְּחִינַת מִדּוֹת מְגֻנּוֹת
וְעָלָיו נִבְנָה כְּרָךְ גָּדוֹל שֶׁל רוֹמִי
הַיְנוּ נָחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי
הַכָּרוּךְ אַחַר קְדֻשָּׁה
וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא כְּרָךְ גָּדוֹל

כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל: 'כִּי הִגְדִּיל לַעֲשׂוֹת'
[שֶׁדָּרְשׁוּ שָׁם, שֶׁהַיֵּצֶר הָרָע מִתְגָּרֶה בְּיִשְׂרָאֵל דַּיְקָא
וּבִגְדוֹלִים דַּיְקָא
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם: 'וּבְתַלְמִידֵי חֲכָמִים יוֹתֵר מִכֻּלָּם'
וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא הַנָּחָשׁ וְהַיֵּצֶר הָרָע כְּרָךְ גָּדוֹל]
שֶׁהוּא כָּרוּךְ תָּמִיד אַחַר גְּדוֹלֵי הַדּוֹר בְּיוֹתֵר מִשְּׁאָר אֲנָשִׁים

שֶׁהוּא בּוֹנֵה בִּנְיָנוֹ עַל זֶה הַשֵּׂכֶל הַחִיצוֹנִי
ב. וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁאָדָם שׁוֹמֵר אֶת עַצְמוֹ מִשִּׂכְלִיּוֹת חִיצוֹנִים
לא זוֹ אַף זוֹ
שֶׁצָּרִיךְ לְחַדֵּשׁ הַשֵּׂכֶל בְּכָל עֵת

וְזֶה בְּחִינַת: 'וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית'
כִּי חִדּוּשׁ בְּרֵאשִׁית הוּא חִדּוּשׁ הַחָכְמָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ"
כִּי חִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל הִיא חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה
כִּי הַשֵּׂכֶל הוּא הַנְּשָׁמָה

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "נִשְׁמַת שַׁדַּי תְּבִינֵם"
כמו שֶׁאָמְרוּ רַזַ"ל: 'מַה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא זָן אֶת הָעוֹלָם
אַף הַנְּשָׁמָה זָנָה אֶת גּוּפָהּ'

נִמְצָא שֶׁהַנְּשָׁמָה הִיא מֵחַיָּה אֶת הַגּוּף
וְהִיא בְּעַצְמָהּ הַשֵּׂכֶל

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "הַחָכְמָה תְּחַיֶּה" וְכוּ'
ג. וְחִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל
הַיְנוּ חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה
הוּא עַל יְדֵי שֵׁנָה

כַּמּוּבָא בַּזוהַר הַקָּדוֹשׁ 'חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ'
כִּי כְּשֶׁהַמּחִין מִתְיַגְּעִים
אָז עַל יְדֵי הַשֵּׁנָה הֵם מִתְחַדְּשִׁים
, כַּנִּרְאֶה בְּחוּשׁ
וְזֶהוּ שֶׁאָנוּ מְבָרְכִין הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כּחַ
כִּי הָיוּ מִתְּחִלָּה עֲיֵפִים וְעַכְשָׁו נִתְחַזְּקוּ

וּבִשְׁעַת הַשֵּׁנָה
הַמּחִין, הַיְנוּ הַנְּשָׁמָה
בָּאָה בְּתוֹךְ אֱמוּנָה

בְּחִינַת: "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים" וְכוּ' כַּמּוּבָא בַּזוהַר הַקָּדוֹשׁ
ד. וְיֵשׁ כַּמָּה בְּחִינַת שֵׁנָה
כִּי יֵשׁ שֵׁנָה בְּגַשְׁמִיּוּת, שֶׁהִיא נַיְחָא לַמּחִין
גַּם יֵשׁ בְּחִינַת לִמּוּד, שֶׁהוּא נִקְרָא גַּם כֵּן שֵׁנָה
לְגַבֵּי דְּבֵקוּת הַבּוֹרֵא
וְהוּא לִמּוּד פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא, שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׁנָה

כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "בְּמַּחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי" זֶה תַּלְמוּד בַּבְלִי
וזה בחינת אמונה
כמו שכתוב: "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת", "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה"
וְאָדָם הַדָּבוּק תָּמִיד בַּעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא
וְנִתְיַגְּעִים הַמּחִין שֶׁלּוֹ מֵחֲמַת גּדֶל הַדְּבֵקוּת
אֲזַי יִלְמוֹד פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
וּכְשֶׁלּוֹמֵד פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
אֲזַי הַמּחִין שֶׁלּוֹ
הַיְנוּ נִשְׁמָתוֹ
בָּאָה בְּתוֹךְ אֱמוּנָה
בִּבְחִינַת: "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים"
וּמִתְחַדְּשִׁים, וּמִתְחַזְּקִים מֵעֲיֵפוּתָם

וְזֶה בְּחִינַת 'פַּשְׁטָא מֻנָּח זַרְקָא'
שֶׁפְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
שֶׁהֵם בְּחִינַת "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת"
הֵם נַיְחָא לַמּחִין
וְהַמּחִין נִתְחַדְּשׁוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה
וזהו זרקא, דְּאִזְדְרִיקַת לַאֲתָר דְּאִתְנְטִילַת מִתַּמָּן.
ה. וְעִקַּר הַמּחִין שֶׁמְּקַבְּלִין עַל יְדֵי הָאֱמוּנָה
אֵין מְקַבְּלִין אֶלָּא מֵאוֹר הַפָּנִים

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים"
"חַיִּים", הֵם הַמּחִין
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "הַחָכְמָה תְּחַיֶּה"
מְקַבְּלִין מֵאוֹר הַפָּנִים
דֶּרֶךְ הָאֱמוּנָה
הַנִּקְרֵאת מַלְכוּת
שֶׁהוּא בְּחִינַת יְרוּשָׁלַיִם

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם"
וְתַרְגּוּמוֹ: 'מַלְכָּא דִּירוּשְׁלֵם'
וְהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה"
וְהִיא בְּחִינַת לַיְלָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת"
וְהִיא בְּחִינַת פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי" וְכוּ'
וּכְתִיב: "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה"
וְהוּא בְּחִינַת מָאוֹר הַקָּטָן
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עִיר קְטַנָּה"
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אֶת הַמָּאוֹר הַקָּטן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה".
וְיֵשׁ כַּמָּה בְּחִינוֹת בְּאוֹר הַפָּנִים
כִּי יֵשׁ מְקַבְּלִים הַשֵּׂכֶל מֵאוֹר הַפָּנִים שֶׁל הַתּוֹרָה
כִּי שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה
וְיֵשׁ מְקַבְּלִים מֵאוֹר פְּנֵי הַצַּדִּיקִים
כְּשֶׁהַצַּדִּיק מַסְבִּיר לוֹ פָּנִים
אֲזַי מְקַבֵּל שֵׂכֶל חָדָשׁ, וּנְשָׁמָה חֲדָשָׁה
כִּי עִקַּר הַשֵּׂכֶל מֵאוֹר הַפָּנִים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו"
ו. גַּם יֵשׁ כַּמָּה בְּחִינוֹת בְּשֵׁנָה
כִּי יֵשׁ שֵׁנָה
שֶׁהִיא בְּחִינַת לִמּוּד פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא כְּפִי הַדְּבֵקוּת
וְיֵשׁ שֵׁנָה שֶׁהוּא בְּחִינַת מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה

שֶׁהוּא גַּם כֵּן פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
כִּי כְּשֶׁעוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
אֲזַי הַמּחִין, הַיְנוּ נִשְׁמָתוֹ
בָּאָה לְתוֹךְ אֱמוּנָה, בִּבְחִינַת: "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים"
וְנִתְחַדְּשׁוּ שָׁם, וְנִתְחַזְּקוּ מֵעֲיֵפוּתָם
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'הָרוֹצֶה לְהַחְכִּים יַעֲסֹק בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת'
הַיְנוּ הָרוֹצֶה לְחַדֵּשׁ אֶת שִׂכְלוֹ, הַיְנוּ נִשְׁמָתוֹ
יַעֲסֹק בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת
הַיְנוּ מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
כִּי הָעוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
הוּא בְּוַדַּאי עוֹסֵק בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת

כִּי כָּל דִּינֵי מָמוֹנוֹת שַׁיָּךְ לְמַשָּׂא וּמַתָּן
כִּי אִי אֶפְשָׁר לַעֲסֹק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
כִּי אִם בָּקִי בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת
שֶׁלּא יִכָּשֵׁל בָּהֶם
וְזֶה בְּחִינַת: "הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר"
הַיְנוּ עַל יְדֵי מַשָּׂא וּמַתָּן
הַיְנוּ עַל יְדֵי פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
אֲזַי: "מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ"
וּמַמְשִׁיךְ שֵׂכֶל חָדָשׁ מֵאוֹר הַפָּנִים
כי השכל נקרא רחוק
כמו שכתוב: "אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה"

ז. אֲבָל כְּשֶׁאָדָם מַכְנִיס שִׂכְלוֹ
הַיְנוּ נִשְׁמָתוֹ, בְּתוֹךְ הָאֱמוּנָה
הַיְנוּ פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא, הַיְנוּ מַשָּׂא וּמַתָּן
בִּבְחִינַת: "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים"
אֲזַי צָרִיךְ לִשְׁמר הָאֱמוּנָה
שֶׁלּא יִינְקוּ מִמֶּנָּה הַחִיצוֹנִים

כי היא שוכנת בתוך החיצונים
בחינת: "זאת יְרוּשָׁלַיִם שַׂמְתִּיהָ בְּתוֹךְ הַגּוֹיִם וּסְבִיבוֹתֶיהָ אֲרָצוֹת"
וִירוּשָׁלַיִם הוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "קִרְיָה נֶאֱמָנָה"
וְהוּא בְּחִינַת לַיְלָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת"
וְהוּא פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
"בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי", "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה"
וְהִיא בְּחִינַת הַמָּאוֹר הַקָּטן
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה".
וְצָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ בְּחִינַת חַשְׁמַ"ל
מֵעוֹלַם הַבִּינָה
לְהַלְבִּישׁ אֶת הַמַּלְכוּת, הַיְנוּ אֱמוּנָה
שֶׁלּא יִינְקוּ מִמֶּנָּה הָעַכּוּ"ם וְהָאֲרָצוֹת שֶׁסְּבִיבוֹתֶיהָ
וּכְשֶׁאָדָם עוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן כָּל כָּךְ בֶּאֱמוּנָה, כְּמוֹ רַב סַפְרָא
וּמְקַיֵּם: "וְדוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
זוֹ הַבְּחִינָה נַעֲשֶׂה חַשְׁמַ"ל
הַיְנוּ מַלְבּוּשׁ
, סְבִיב הָאֱמוּנָה
וַאֲזַי אִמָּא מְסַכֶּכֶת עַל בְּנָהָא שֶׁלּא יִינְקוּ מִמֶּנָּה
וְהִיא: "אִם לַבִּינָה תִקְרָא", וּבִינָה לִבָּא
וְזֶה שֶׁמְּקַיֵּם: "וְדוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
אֲזַי אִמָּא מְסַכֶּכֶת עַל בְּנָהָא
שֶׁהַלֵּב עוֹשֶׂה חַשְׁמַ"ל
הַיְנוּ מַלְבּוּשׁ
, סְבִיב הָאֱמוּנָה
שֶׁלּא יִינְקוּ מִמֶּנָּה הַחִיצוֹנִים.
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל
הָרוֹצֶה שֶׁיַּעֲסֹק בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת, יְשַׁמֵּשׁ אֶת שִׁמְעוֹן בֶּן נַנָּס
הַיְנוּ הָרוֹצֶה לַעֲסֹק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
הַיְנוּ פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא הַנִּקְרָא חֹשֶׁךְ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי"
וְנִקְרָא אֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת"
אֲזַי צָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ חַשְׁמַ"ל מֵהַלֵּב
הַיְנוּ שֶׁיְּקַיֵּם "וְדוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
וְהַחַשְׁמַ"ל הַזֶּה
הוּא מַלְבִּישׁ אֶת הַמָּאוֹר הַקָּטן
הַיְנוּ אֶת הָאֱמוּנָה
בִּבְחִינַת: 'אִמָּא מְסַכֶּכֶת עַל בְּנָהָא'
וְזֶהוּ: 'יְשַׁמֵּשׁ אֶת שִׁמְעוֹן בֶּן נַנָּס'
כִּי שְׁמִיעָה תַּלְיָא בְּלִבָּא
חַשְׁמַ"ל לֵב גִּמַטְרִיָא שְׁמַע
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שׁוֹמֵעַ"
וּבֶן נַנָּס
בְּחִינַת אֱמוּנָה, הִיא בְּחִינַת בֶּן נַנָּס
הַיְנוּ הַמָּאוֹר הַקָּטן

ח. וּכְשֶׁאָדָם עוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
עוֹסֵק בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת
הַיְנוּ פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
זֶהוּ בְּחִינַת הַקְרָבַת הַקָּרְבַּן תָּמִיד
וְהַקְטָרַת הַקְּטרֶת

כִּי עַל יְדֵי הַתָּמִיד עוֹלִים חָכְמָה בִּינָה דַּעַת דַּעֲשִׂיָּה בִּיצִירָה
וְכָל הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁבַּקְּלִפָּה
עוֹלִים בְּסוֹד אַחַד עָשָׂר סַמְמָנֵי הַקְּטרֶת
בִּבְחִינַת מַלְכוּת בְּמַשָּׂא וּמַתָּן
וְהַמַּשָּׂא וּמַתָּן הוּא בְּחִינַת דִּינֵי מָמוֹנוֹת
הַיְנוּ פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
נִמְצָא בִּשְׁעַת עֲשִׂיַּת הַמַּשָּׂא וּמַתָּן
עוֹסֵק בִּפְשָׁטָא אוֹרַיְתָא
שֶׁהֵם בְּחִינַת מט"ט הַמְקַנֵּן בַּיְצִירָה
נִמְצָא שֶׁחָכְמָה בִּינָה דַּעַת שֶׁלּוֹ בַּעֲשִׂיַּת הַמַּשָּׂא וּמַתָּן
עוֹלִים בִּיצִירָה, הַיְנוּ לִפְשָׁטָא אוֹרַיְתָא
וְכָל נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁיֵּשׁ בְּתוֹךְ הָעַכּוּ"ם וְהָאֲרָצוֹת שֶׁסְּבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם
עוֹלִים לִבְחִינַת אֱמוּנָה
הַנִּקְרָא יְרוּשָׁלַיִם וּמַלְכוּת
כִּי חֻרְבַּן אֱמוּנָה, הוּא נִקְרָא חֻרְבַּן יְרוּשָׁלַיִם
כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'לא חָרְבָה יְרוּשָׁלַיִם עַד שֶׁפָּסְקוּ מִמֶּנָּה אַנְשֵׁי אֱמוּנָה'
וּכְשֶׁיְּרוּשָׁלַיִם
הַיְנוּ הָאֱמוּנָה
הַיְנוּ מַשָּׂא וּמַתָּן
שֶׁהוּא פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא

מִתְגַּבֶּרֶת
אֲזַי אֵלּוּ הָעַכּוּ"ם וְהָאֲרָצוֹת נוֹפְלִים
וְעוֹלִים מִמֶּנָּה כָּל הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁבְּתוֹכָם
בְּסוֹד אַחַד עָשָׂר סַמְמָנֵי הַקְּטרֶת
וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל
'שְׁלֹשָׁה מִצְווֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָן לָאָרֶץ
הַעֲמָדַת הַמֶּלֶךְ, וּכְרִיתוּת זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק, וּבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ
וְהָא בְּהָא תַּלְיָא'
כִּי הַעֲמָדַת הַמֶּלֶךְ הִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה כַּנַּ"ל
וּכְרִיתוּת זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק
הֵם הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁעוֹלִים מִבֵּין הָעַכּוּ"ם וְהָאֲרָצוֹת

בִּבְחִינַת אַחַד עָשָׂר סַמְמָנֵי הַקְּטרֶת
כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ: 'לָמָּה נִסְמְכָה פָּרָשַׁת כְּרִיתוּת זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק לְפָרָשַׁת מִשְׁקלֶת ?
לוֹמַר שֶׁבַּעֲוֹן מִשְׁקלֶת הָיָה מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק', וְהַיְנוּ הַךְ כַּיָּדוּעַ
וּבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ
הוּא בְּחִינַת אוֹר הַפָּנִים
שֶׁהוּא בְּחִינַת חִדּוּשׁ הַמּחִין
חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה

כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דֵּעָה, כְּאִלּוּ נִבְנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּיָמָיו'
ט. וְזֶה הַחַשְׁמַ"ל הַנַּעֲשֶׂה מִבְּחִינַת: "וְדוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
וּמַלְבִּישׁ לְהָאֱמוּנָה, הוּא בְּחִינַת רְצוּעוֹת
כִּי רְצוּעוֹת
הֵם מַקִּיפֵי מַלְכוּת
הַיְנוּ אֱמוּנָה

וְזֶה שֶׁאָמַר רַב לְרַב שְׁמוּאֵל בַּר שִׁילַת
'כַּד תִּמְחֵי לְיַנּוּקָא, לָא תִּמְחֵי אֶלָּא בְּעַרְקְתָא דִּמְסָאנֵי'
תמחי, לשון טהרה.
כמו שכתוב: "מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ"
'יַנּוּקָא', הִיא בְּחִינַת מָאוֹר הַקָּטן, הִיא בְּחִינַת שֵׁנָה
'לָא תִמְחֵי אֶלָּא בְּעַרְקְתָא דִּמְסָאנֵי'
הַיְנוּ רְצוּעוֹת שֶׁל תְּפִילִּין
כמו שאמרו חז"ל,: 'בִּשְׂכַר שֶׁאָמַר אַבְרָהָם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ הַנַּעַל
זָכוּ בָּנָיו לִשְׁנֵי מִצְווֹת, לְחוּט שֶׁל תְּכֵלֶת, וְלִרְצוּעוֹת שֶׁל תְּפִילִּין'
וְעַד שְׂרוֹךְ הַנַּעַל, תַּרְגּוּמוֹ: 'עַרְקְתָא דִּמְסָאנֵי'
הַיְנוּ כְּשֶׁאַתָּה רוֹצֶה לִשְׁמר אֶת הַמָּאוֹר הַקָּטן
הַיְנוּ מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
שֶׁלּא יִינְקוּ מִמֶּנָּה הַחִיצוֹנִים
לא תּוּכַל לִשְׁמר אֶת הַנַּנָּס
הַיְנוּ מָאוֹר הַקָּטן, הַיְנוּ יַנּוּקֵי
אֶלָּא בְּעַרְקְתָא דִּמְסָאנֵי
הַיְנוּ רְצוּעוֹת שֶׁל תְּפִילִּין
הַיְנוּ שֶׁתַּמְשִׁיךְ חַשְׁמַ"ל מִבִּינָה לִבָּא
לְהַלְבִּישׁ אֶת הָאֱמוּנָה
הַיְנוּ בְּחִינַת יְשַׁמֵּשׁ אֶת שִׁמְעוֹן בֶּן נַנָּס כַּנַּ"ל
הַיְנוּ שֶׁיְּקַיֵּם "וְדוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
בִּשְׁעַת עֲשִׂיַּת הַמַּשָּׂא וּמַתָּן, כְּרַב סַפְרָא
וּרְצוּעָה גִּמַטְרִיָּא ש"ע
לִרְמז שֶׁעַל יְדֵי הַחַשְׁמַ"ל הַזֶּה
שֶׁהוּא בְּחִינַת: "דּוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
נִשְׁמָר הָאֱמוּנָה
וְהַנְּשָׁמָה, הַיְנוּ הַמּחִין שֶׁבְּתוֹכָהּ
וּמְקַבֶּלֶת מֵאוֹר הַפָּנִים
שֶׁהוּא ש"ע נְהוֹרִין שֶׁל פָּנִים עֶלְיוֹנִים
הַנִּמְשָׁכִין מִתִּקּוּן וֶאֱמֶת כַּיָּדוּעַ.
וְזֶהוּ שֶׁאָמַר: 'דְּקָרֵי קָרֵי, וּדְלָא קָרֵי לֶהֱוֵי צַוְתָּא לַחֲבֵרוֹ'
כִּי הַדָּבָר קָשֶׁה
הָא תֵּינַח מִי שֶׁהוּא בַּר אוֹרְיָן וְעוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
אֲזַי הַמַּשָּׂא וּמַתָּן הוּא טוֹבָה אֶצְלוֹ
שֶׁהַמּחִין שֶׁלּוֹ מִתְחַדְּשִׁין
אֲבָל מִי שֶׁהוּא אֵינוֹ בַּר אוֹרְיָן
מַה הֲנָאָה יֵשׁ לוֹ שֶׁעוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן

דַּע, מִי שֶׁהוּא עוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
הוּא עוֹשֶׂה טוֹבָה לַחֲבֵרוֹ שֶׁהוּא מִשָּׁרְשׁוֹ
שֶׁמּחִין שֶׁל חֲבֵרוֹ מִתְחַדְּשִׁין בְּתוֹךְ הַמַּשָּׂא וּמַתָּן שֶׁלּוֹ שֶׁבֶּאֱמוּנָה

וְזֶהוּ דְּקָרֵי קָרֵי
מִי שֶׁהוּא בַּר אוֹרְיָן
אֲזַי טוֹבָה לוֹ שֶׁנִּתְחַדֵּשׁ שִׂכְלוֹ בְּתוֹךְ הָאֱמוּנָה
וְיִהְיֶה לוֹ מחִין חֲדָשִׁים לְלִמּוּד וְלִדְבֵקוּת הַבּוֹרֵא
וּדְלָא קָרֵי לֶהֱוֵי צַוְתָּא לַחֲבֵרוֹ
הַיְנוּ שֶׁהוּא עוֹשֶׂה טוֹבָה לַחֲבֵרוֹ שֶׁמִּשָּׁרְשׁוֹ
י. וְזֶה בְּחִינַת תְּקִיעוֹת ראשׁ הַשָּׁנָה
כִּי ראשׁ הַשָּׁנָה הוּא בְּחִינַת שֵׁנָה כַּיָּדוּעַ
שֶׁהוּא בְּחִינַת מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
בְּחִינַת פְּשָׁטָא אוֹרַיְתָא
בְּחִינַת עוֹסֵק בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת
וּתְקִיעוֹת הֵם הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה
שֶׁהוּא חִדּוּשׁ הַמּחִין מֵאוֹר הַפָּנִים
וּמִזֶּה הוּא הִתְאַדְּמוּת פְּנֵי הַתּוֹקֵעַ
שֶׁנִּתְעוֹרְרוּ אוֹרוֹת מִפָּנִים עֶלְיוֹנִים
וְזֶהוּ פֵּרוּשׁ, אַשְׁרֵי הָעָם ידְעֵי תְרוּעָה
הוּא בְּחִינַת הַעֲלָאַת אַחַד עָשָׂר סַמְמָנֵי הַקְּטרֶת
שֶׁבְּתוֹךְ הָעַכּוּ"ם וְהָאֲרָצוֹת
הַשּׁוֹכְנִים סְבִיבוֹת הַמַּשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
שֶׁנִּתְחַבְּרִים אֵלָיו הַנִּיצוֹצוֹת
וְזֶה: "ידְעֵי תְרוּעָה"
ידְעֵי, לְשׁוֹן הִתְחַבְּרוּת
תְּרוּעָה, מִלְּשׁוֹן שְׁבִירָה
כִּי הַנִּיצוֹצוֹת הֵם מִשְּׁבִירַת כֵּלִים
ה' בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן
בְּחִינַת מַשָּׂא וּמַתָּן
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "שְׂמַח זְבוּלוּן בְּצֵאתֶךָ"
הַיְנוּ כְּשֶׁעוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה
כְּדֵי לְהָבִיא אֶת נִשְׁמָתוֹ בִּבְחִינַת: "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ"
כְּדֵי לְקַבֵּל מֵאוֹר הַפָּנִים, חִדּוּשׁ הַמּחִין, חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה

עַל יְדֵי זֶה עוֹלִים כָּל הַנִּיצוֹצוֹת
עַל יְדֵי אַחַד עָשָׂר סַמְמָנֵי הַקְּטרֶת



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
חיי מוהר"ן - קח - מקום לידתו וישיבתו ונסיעותיו וטלטוליו
חיי מוהר"ן - קח - מקום לידתו וישיבתו ונסיעותיו וטלטוליו אות קח אחר כך נתגלגל הדבר והיה מכרח להסתלק משלחן חותנו כי חמותו נפטרה ולקח חותנו אשה אחרת מקהלת קדש מאהליב ורבנו זכרונו לברכה בעצמו השיאה לו כי הוא זכרונו לברכה נסע עמו לעיר מאהליב ועל ידו נגמר השדוך ונשאת לו. כי אף על פי שהיה עדין בימי נעוריו ממש וכמדמה ששמעתי שהיה אז בערך שמונה עשרה שנים אף על פי כן נשאו לו פנים קצת אנשים מחמת שהיה נכד הבעל שם טוב זכרונו לברכה וגם ראו והבינו בו בעצמו שהוא כלי יקר מפז ומפנינים. והמשכילים הבינו גם אז שכאשר יתגדל יהיה חדוש בעולם. ומעשה שהיה במאהליב כך היה כ... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - רלח - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
חיי מוהר"ן - רלח - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה' אות רלח אמר המעתיק. שמעתי, שפעם אחת דחקה אותו אמו הצדקת זכרונה לברכה באשר שהעולם משבחין אותו ואומרים עליו גדולות כאלה על כן יאמר נא לה גם כן ויספר לה מה מדרגתו בעבודת השם. השיב לה מה אמר לך אני סר מרע באמת. עוד שמעתי מהרב רבי נפתלי זכרונו לברכה שפעם אחת שאלה אותו אמו למה אינו דוחק את עצמו לאכל קצת כי במה יחיה. והשיב לה, אני חי עכשו רק עם החכמה תחיה את בעליה. ואמר לה עוד, יש אצלי אנשים כאלו שיודעים דברים כאלו שיכולים לחיות בהם בלא אכילה ושתיה [פשוט דרצונו לומר אפילו אם יאכלו מעט דמעט בתכלית הצמצום יכולי... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נד - וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נד - ויהי מקץ שנתים ימים ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חלם והנה עמד על היאר והנה מן היאר עלת שבע פרות וכו' ה' אלקי גדלת מאד הוד והדר לבשת עטה אור כשלמה נוטה שמים כיריעה א. כי צריכין לשמר מאד את הזכרון, שלא יפל לשכחה, בחינת מיתת הלב ועקר הזכרון הוא לזכר תמיד בעלמא דאתי שלא יהיה בדעתו, חס ושלום, שאין עולם אלא אחד ועל ידי מה שמדבק מחשבתו בעלמא דאתי על ידי זה נעשה יחוד ה' אלקי הנ"ל. [כי ה' אלהים הוא בחינת שם מלא, שהוא בחינת עלמא דאתי כמובא וכן מבאר בסבא על פסוק זה ה' אלקי דא שרותא דמהמנותא, סליקו דמחשבה דעלמא דאתי] ב. ובחינה זו... לחץ להמשך...
ספר המידות - נדה
ספר המידות - נדה חלק א' א. אשה שהיא מרבה בדמים, היא דברנית, ואל תתיפה בעיני בני אדם, גם תרחץ את עצמה במי מעינות, גם אל תיגע את עצמה הרבה, גם בעלה יזהר בנטילת ידים, גם אל תכעס, גם אחר הטבילה תתן צדקה. גם בעלה ילמד מסכת נדה ואחר כך יאמר שיר של יום. גם תרחץ את עצמו בדברים, העולים מתוך המצודה מן הנהר, גם תשתה חלב עז, גם תרחץ בנוצת עזים, גם תעשן את עצמה בלבונה. ב. אשה ששופעת דם, תכתב אותיות "לא אחד" ותשא עליה. ג. אשה שהיא פרוצה, על ידי זה אין לה וסת ומרבה בדמים. ד. נדה שראתה דם דרך מקרה הוא מחמת חטא האיש. חלק שני א. אשה שאין לה וסת תתענה. ב. סגלה לה... לחץ להמשך...
שבחי הר"ן - אות כג
שבחי הר"ן - אות כג ואמר: שהוא ענו בתכלית העניוות בכל האיברים כי יש אחד שהוא ענו ואין הענווה בלב ויש שהוא ענו ואין הענווה מגיע באיזה איבר אבל אצלו הענווה בתכלית בכל האיברים כי לבו וכל איבריו הם בתכלית הביטול... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלא - וּצְבָא הַשָּׁמַיִם לְך מִשְׁתַּחֲוִים
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלא - וצבא השמים לך משתחוים בשעה שאומרים: "וצבא השמים לך משתחוים" ראוי להתפלל על כל דבר כי כל הרפואות על ידי כחות הגלגלים שהם צבא השמים וכל אחד נותן כח באיזה סם ועשב השיך לו ומהם מקבלים הסמים ועשבים כח לרפאות וכשצריכים רפואה מתחברים כמה כחות מהגלגלים שזה נותן כח בעשב זה וזה בעשב אחר וכיוצא ומתחברים כלם ועושין מהם הרכבה לרפואה על כן טוב לבקש מהשם יתברך בעת שאומרים: "וצבא השמים" וכו' שאז באים כלם להשתחוות ולתן שבח והודיה אליו יתברך שיצוה השם יתברך להם שימשיכו אלו הכחות הצריכים לרפואתו בתוך חתיכת לחם או בדבר אחר ויתרפא ממי... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות סט
שיחות הר"ן - אות סט "זמרו למי שמנצחין אותו ושמח" כי צריכין לנצח אותו יתברך כביכול כי אף על פי שנדמה להאדם שהשם יתברך אינו רוצה לקרבו מחמת שקלקל הרבה וגם עכשו אינו מתנהג כראוי כרצונו יתברך אף על פי כן צריך האדם לחזק עצמו ביותר ולהשתטח עצמו לפניו ולפרש כפיו אליו יתברך שירחם עליו ויקרבהו לעבודתו כי אף על פי כן אני רוצה להיות ישראלי נמצא שרוצה לנצח את השם יתברך כביכול והשם יתברך יש לו שמחה מזה שמנצחין אותו כביכול... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות רפז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רפז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן אמר: מה יש להאדם לעשות בזה העולם אין צריך כי אם להתפלל וללמד ולהתפלל עוד שמעתי כמה דברים ושכחתי... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה פט - הַדַּעַת מְשַׁדֵּך כָּל הַשִּׁדּוּכִים
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה פט - הדעת משדך כל השדוכים הדעת משדך כל השדוכים כי כל השדוכים הם שני הפכים והדעת הוא המתוך בין שני הפכים [עין לקוטי הראשון סי' ד] על כן כל השדוכים שבעולם כלם נעשים על ידי הבר דעת שיש בעולם ועל כן לפעמים קשה למצא זווגו כי לפעמים שני המשדכים רחוקים מאד והם שני הפכים ביותר זה מזה על כן קשה למצא זווגו והתקון לזה שצריך שיבוא להבר דעת לשמע תורה מפיו ועל ידי זה יכול למצא השדוך שלו כי כל זמן שהדעת בכח אזי לפעמים אי אפשר לחבר המשדכים כשהם בהפך גדול זה מזה כי לפעמים הם בהפך גדול מאד זה מזה כנ"ל ואז אי אפשר להדעת לחבר אותם כל זמן ש... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות פה
שיחות הר"ן - אות פה אחד שאל אותו על ענין נסיעה לאיזה מקום, אם יסע לשם השיב לו: כשרואה אדם נסיעה לפניו אין לו להתעקש למנע מזה לישב בביתו דוקא כי בכל מקום שאדם נוסע לשם הוא מתקן שם איזה דבר רק שיזהר להיות שמור מן העברה חס ושלום אבל כשהוא רק שמור מן העברה חס ושלום אזי כל אדם מתקן בכל מקום שהוא נוסע לשם אפילו איש פשוט לגמרי כי בכל מקום שהאדם בא לשם, הוא עושה שם בודאי איזה דבר שבקדשה על כל פנים כי מתפלל שם ואוכל שם ומברך על אכילתו לפניו ולאחריו וכיוצא בזה כי בודאי איש ישראלי אפילו הפחות שבפחותים, על כל פנים הוא עושה כמה דברים שבקדשה בכל מקום אשר הוא... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה הופיע ב 0.2188 שניות
עכשיו 20_10_2019 השעה 01:35:18
wesi2