ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


[לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה]
מַרְכְּבת פַּרְעה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם וְכוּ'
א. כִּי צָרִיך כָּל אָדָם לְפַשְׁפֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ בְּכָל עֵת אִם הוּא דָּבוּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
והסימן של דבקות הוא תְּפִילִּין
כִּי תְּפִילִּין הֵם סִימָן עַל הַדְּבֵקוּת
ב. וְאִי אֶפְשָׁר לָבוֹא לִבְחִינַת תְּפִילִּין
אֶלָּא שֶׁיַּעֲלֶה אֶת הַדִּבּוּר וִיתַקְּנֵהוּ
כִּי הַדִּבּוּר שֶׁהוּא רוּחַ פִּיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא
שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת פֶּה
הוּא בְּחִינַת יָם, שֶׁכָּל הַנְּחָלִים הוֹלְכִים לְתוֹכוֹ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: כָּל הַנְּחָלִים הוֹלְכִים אֶל הַיָּם
וְהוּא בְּחִינַת אֲדנָי, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אֲדנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח"
וּכְשֶׁפּוֹגְמִין הַדִּבּוּר שֶׁהוּא אֲדנָי
אָז עַל יְדֵי הַפְּגָם נַעֲשֶׂה מֵרוּחַ פִּיו, רוּחַ סְעָרָה
כי כ"ז אוֹתִיּוֹת כָּל אֶחָד כָּלוּל מֵעֲשָׂרָה גִּימַטְרִיָּא ר"ע
וְנַעֲשֶׂה מִבְּחִינַת הַדִּבּוּר, הַיְנוּ מִבְּחִינַת אֲדנָי
אוֹתִיּוֹת ר"ע
אוֹתִיּוֹת, סְעָרָה
סה הוּא אֲדנָי, וְר"ע אוֹתִיּוֹת
וְזֶה בְּחִינַת "רוּחַ סְעָרָה עוֹשָׂה דְבָרוֹ"
שֶׁעוֹשִׂים וּמְתַקְּנִים אֶת הַדִּבּוּר, וּמַעֲלִים אוֹתוֹ מִבְּחִינַת רוּחַ סְעָרָה
וְרוּחַ סְעָרָה הַזֶּה
הוּא מְקַטְרֵג הַגָּדוֹל שֶׁמִּמֶּנּוּ בָּאִים כָּל הַקִּטְרוּגִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת
וְהוּא אַחַר הַדְּבָרִים
שֶׁהוּא יוֹנֵק מֵהַדִּבּוּר, כְּשֶׁמּוֹצֵא פֶּתַח לִינק
הַיְנוּ "לַפֶּתַח חַטָּאת" וּכְתִיב: "שְׁמר פִּתְחֵי פִיך" וְכוּ' .
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים וְהָאֱלהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם"
וְכָל הַמַּלְשִׁינוּת וְהָרָעוֹת שֶׁדּוֹבְרִים עַל אָדָם
בָּא מֵרוּחַ סְעָרָה, מֵאַחַר הַדְּבָרִים הַזֶּה
כִּי הוּא בְּחִינַת קֵץ כָּל בָּשָׂר
שֶׁעוֹשֶׂה קֵץ וְסוֹף לְכָל בָּשָׂר
וּבְנֵי אָדָם שֶׁהֵם דָּנִים אֶת כָּל אָדָם לְכַף חוֹבָה
וְחוֹקְרִים תָּמִיד עַל חוֹבוֹת בְּנֵי אָדָם
הֵם מִבְּחִינַת קֵץ כָּל בָּשָׂר
"קֵץ שָׂם לַחֹשֶׁך וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר"
שֶׁהוּא חוֹקֵר תָּמִיד לַעֲשׂוֹת תַּכְלִית וְכִלָּיוֹן לְכָל דָּבָר
וּלְעוֹרֵר דִּין וּלְהַלְּשִׁין וּלְקַטְרֵג
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְהָרְשָׁעִים כַּיָּם נִגְרָשׁ כִּי הַשְׁקֵט לא יוּכָל"
וְצָרִיך כָּל אָדָם לִרְאוֹת
לְאַכְפְּיָא סִטְרָא דְּקֵץ כָּל בָּשָׂר
תַּחַת הַדִּבּוּר שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזוהַר "אסְרִי לַגֶּפֶן עִירה", 'גֶּפֶן' דָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל: "וּפְקד גֶּפֶן זאת"
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְזאת אֲשֶׁר דִּבֶּר"
וּכְשֶׁהוּא כּוֹפֵף אֶת רוּחוֹ סְעָרָה
דְּהַיְנוּ שֶׁהוּא נוֹטֵל מִמֶּנּוּ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁנָּפְלוּ לְתוֹכוֹ
אָז "יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה"
ג. וְצָרִיך לְהַעֲלוֹת אֶת הַדִּבּוּר לְשָׁרְשׁוֹ
שֶׁהוּא הַזְּרוֹעַ
שֶׁהֵם חָמֵשׁ אֶצְבָּעִין שֶׁבְּיַד שְׂמאל
שֶׁהֵם חֲמִשָּׁה גְּבוּרוֹת
שֶׁהֵם בְּחִינַת חֲמֵשֶׁת מוֹצָאוֹת הַפֶּה
כִּי עִקַּר הַדִּבּוּר עַל יְדֵי חֲמֵשֶׁת מוֹצָאוֹת הַפֶּה
שֶׁהֵם הַגְּבוּרוֹת: "מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה'"
שֶׁעַל יְדֵי גְּבוּרוֹת נַעֲשֶׂה הַדִּבּוּר: "וּגְבוּרָתְך יְדַבֵּרוּ"
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב "הֲלוֹא כּה דְבָרִי כָּאֵשׁ נְאֻם ה'".
וְהַתְחָלַת עֲלִיּוֹת שֶׁל הַדִּבּוּר, הוּא מֵראשׁוֹ
הַיְנוּ מֵהַמֻּבְחָר הָאֱמֶת שֶׁיֵּשׁ בְּהַדִּבּוּר, שֶׁהוּא נִקְרָא ראשׁ
'אֱמֶת נַעֲשֶׂה עֲדָרִים'
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "ראשׁ דְּבָרְך אֱמֶת"
כִּי קדֶם תִּקּוּנוֹ, הָיָה בִּבְחִינוֹת "וַתַּשְׁלֵך אֱמֶת אַרְצָה"
וְלא הָיָה יָכוֹל לְדַבֵּר שׁוּם דְּבַר אֱמֶת
מֵחֲמַת שֶׁרוּחַ סְעָרָה בִּלְבֵּל אוֹתוֹ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת"
וּכְשֶׁמְּתַקְּנוֹ, אֲזַי אֵין לוֹ בִּלְבּוּל .
'עִקֵּם הַכָּתוּב תֵּשַׁע אוֹתִיּוֹת, שֶׁלּא לְהוֹצִיא דָּבָר מְגֻנֶּה מִפִּיו'
זֶה רֶמֶז כְּשֶׁרוּחַ סְעָרָה שׁוֹלֵט
אֲזַי אֵין בִּיכלֶת לְדַבֵּר בְּדֶרֶך ישֶׁר, כִּי הָרוּחַ מְבַלְבֵּל אוֹתוֹ
וְצָרִיך לְעַקֵּם אֶת הַדֶּרֶך
ד. וְתִקּוּן הַדִּבּוּר
הוּא עַל יְדֵי הַתּוֹרָה שֶׁלּוֹמְדִין בַּצַּר לָאָדָם, בַּעֲנִיּוּת וּבְדַחֲקוּת
שֶׁהוּא בְּחִינַת לַיְלָה
שֶׁאָז שֻׁלְטְנוּתָא דְּקֵץ כָּל בָּשָׂר
"וְלַחֹשֶׁך קָרָא לָיְלָה" .
'הַלּוֹמֵד תּוֹרָה בַּלַּיְלָה מוֹשְׁכִין עָלָיו חוּט שֶׁל חֶסֶד בַּיּוֹם'
'חֶסֶד', הוּא בְּחִינַת בּקֶר דְּאַבְרָהָם
"הַבּקֶר אוֹר" 'דָּא בּקֶר דְּאַבְרָהָם'
וְהָאֲנָשִׁים שֻׁלְּחוּ, אִנּוּן מָארֵי דְּדִינִין
הֵמָּה וַחֲמוֹרֵיהֶם, אִנּוּן וְכָל סְטָר מְסָאֳבָא
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "שִׁכְבִי עַד הַבּקֶר"
אֲזַי נוֹפְלִים כָּל הַמְקַטְרְגִים הַשּׁוֹלְטִים עַל הַדִּבּוּר
וְאָז הַדִּבּוּר יוֹצֵא בְּשִׁיר וָשֶׁבַח וְהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא
אֱלהִים אַל דֳּמִי לָך
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לְמַעַן יְזַמֶּרְך כָבוֹד וְלא יִדּם"
וְאָז: "בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בּקֶר" וְכוּ'
וְזֶהוּ: "עוֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ"
כִּי הַדִּבּוּר נִקְרָא רֶגֶל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ"
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב "צֶדֶק תְּדַבֵּרוּן"
בִּשְׁעָרַיִך יְרוּשָׁלָיִם
עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, כְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י
[כַּמּוּבָא בִּ"פְרִי עֵץ חַיִּים", עַל פָּסוּק: "שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל לִבֶּך", שֶׁעַל יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, אֲזַי כְּאוֹר הַבּקֶר עוֹלֶה ראשׁ הַמַּלְכוּת [שֶׁהוּא בְּחִינוֹת הַדִּבּוּר כַּנַּ"ל], וְיוֹשֶׁבֶת בִּזְרוֹעַ דִּזְעֵיר אַנְפִּין, וּמְקַבֶּלֶת הָרְשִׁימוּ שֶׁבְּחָזֶה דִּזְעֵיר אַנְפִּין. וּזְעֵיר אַנְפִּין מְקַבֵּל הָרְשִׁימוּ שֶׁלּוֹ. וְעַל יְדֵי הַתְּפִילָּה נִכְנָסִין מחִין חֲדָשִׁים, וְהָרְשִׁימוּ יוֹצְאִין בִּבְחִינַת תְּפִילִּין וְכוּ']
ה. וּכְשֶׁמַּעֲלֶה אֶת הַדִּבּוּר לְשָׁרְשׁוֹ, הַיְנוּ לִגְבוּרוֹת
וּמַתְחִיל לְדַבֵּר בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ בְּשַׁלְהֶבֶת הַגְּבוּרוֹת
וּמְעוֹרֵר אֶת עַצְמוֹ לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אֲזַי נִכְנָס אוֹר שׁרֶשׁ שֶׁל הַגְּבוּרוֹת, הַיְנוּ חֲמִימוּת הַלֵּב
[וְזֶה בְּחִינַת רְשִׁימוּ שֶׁבְּלֵב זְעֵיר אַנְפִּין שֶׁנִּכְנָס בְּראשׁ דְּבָרְך אֱמֶת, הַיְנוּ בְּראשׁ הַמַּלְכוּת, כְּשֶׁהִיא יוֹשֶׁבֶת בִּזְרוֹעַ שְׂמָאלִי]
כִּי שׁרֶשׁ הַגְּבוּרוֹת הֵם בַּלֵּב
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "חַם לִבִּי בְּקִרְבִּי בַּהֲגִיגִי" וְכוּ'
וְשָׁם שׁרֶשׁ אֲמִתִּי שֶׁל הָאֱמֶת שֶׁל הַדִּבּוּר
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְדוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ"
וּמַתְחִיל לְדַבֵּר בַּחֲמִימוּת שֶׁבַּלֵּב, דְּבַר אֱמֶת שֶׁבַּלֵּב
וּכְשֶׁמְּדַבֵּר בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ דִּבְרֵי אֱמֶת שֶׁבְּלִבּוֹ
בְּהִתְעוֹרְרוּת בִּתְשׁוּבָה
וְרוֹאֶה פְּחִיתוּתָיו וּגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא
כִּי עַד עַכְשָׁו הִשְׁלִיך חַטּאתָיו אַחַר כְּתֵפָיו וְלא עִיֵּן בָּהֶם
וְעַכְשָׁו כְּשֶׁיּוֹדֵעַ אוֹתָם
אֲזַי נִכְנָס בּוֹ בּוּשָׁה גְּדוֹלָה עַל גּדֶל פְּשָׁעָיו
כְּנֶגֶד רַב וְשַׁלִּיט עִקָּרָא וְשָׁרְשָׁא דְּכָל עָלְמִין
[יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁבְּכָאן צְרִיכִין לְהַעְתִּיק הַהַגָּה הַשְׁלִישִׁית, וְכֵן הוּא בִּכְּתַב יָד, וְהַכּל עוֹלֶה בְּקָנֶה אֶחָד, וְעַיֵּן "פְּרִי עֵץ חַיִּים"]
וְהַבּוּשָׁה הַזּאת עֲדַיִן אֵינֶנָּה בְּפעַל
הַיְנוּ שֶׁהַבּוּשָׁה הוּא בַּפְּנִימִיּוּת
וְאֵין מִתְגַּלֶּה עַל פָּנָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כִּסְּתָה כְלִמָּה פָנַי"
כִּי זאת הַבּוּשָׁה הִיא קדֶם הַתְּשׁוּבָה
וְזֶה יָדוּעַ אֵין דּוֹמֶה בֶּן כְּפָר לְבֶן כְּרָך
כָּל מַה שֶּׁמְּקרָב בְּיוֹתֵר אֶל הַמֶּלֶך בָּשְׁתּוֹ גָּדוֹל
וְכָל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּיוֹתֵר בִּכְבוֹד הַמֶּלֶך, הוּא בּוֹשׁ יוֹתֵר מֵהַמֶּלֶך
וְקדֶם הַתְּשׁוּבָה, עֲדַיִן יְדִיעָתוֹ בִּקְטַנּוֹת
עַל יְדֵי זֶה בָּשְׁתּוֹ אֵינוֹ בְּפעַל עַל פָּנָיו
כִּי חַטּאתָיו מְטַמְטְמִין שִׂכְלוֹ וִידִיעָתוֹ
עַל יְדֵי רוּחַ שְׁטוּת שֶׁבְּקִרְבּוֹ
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ: 'אֵין אָדָם עוֹבֵר עֲבֵרָה' וְכוּ'
[וְזֶה בְּחִינַת שֶׁזְּעֵיר אַנְפִּין מִתְקַנֵּא בְּמַלְכוּת וְלוֹקֵחַ לְעַצְמוֹ הָרְשִׁימוּ שֶׁלּוֹ]
אֲבָל אַחַר כָּך כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה
וּמֵסִיר מִמֶּנּוּ הַטִּפְּשׁוּת
וְנִתּוֹסֵף בּוֹ שִׂכְלוֹ
אֲזַי הוּא מִתְבַּיֵּשׁ בְּיוֹתֵר, וְנִתְגַּלֶּה הַבּוּשָׁה עַל פָּנָיו
וְזֶהוּ בְּחִינַת שֶׁעַל יְדֵי הַתְּפִילָּה בָּאִין מחִין חֲדָשִׁים
וְאָז יוֹצֵא הָרְשִׁימוּ בִּבְחִינוֹת תְּפִילִּין
כִּי עַל יְדֵי הַבּוּשָׁה הוּא מִתְפַּלֵּל וּמְבַקֵּשׁ מְחִילָה עַל עֲווֹנוֹתָיו
שֶׁנִּתְגַּלֶּה עַל פָּנָיו בְּמִצְחוֹ .
"וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָך מֵאַנְתְּ הִכָּלֵם"
וְזֶה פֵּרוּשׁ: "אָז תָּבִין יִרְאַת ה'", כַּמּוּבָא בַּזוהַר הַקָּדוֹשׁ .
'תְּפִילִּין הֵם בְּחִינַת אִמָּא עַל בְּרָא', "וְאִם לַבִּינָה תִּקְרָא"
וְזֶה פֵּרוּשׁ "אָז תָּבִין"
הַיְנוּ עַל יְדֵי בִּינָה יְתֵרָה שֶׁיִּהְיֶה בְּהַכָּרַת הַבּוֹרֵא
עַל יְדֵי זֶה "יִרְאַת ה'" הַיְנוּ בְּחִינַת תְּפִילִּין
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
"וְרָאוּ כָל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיך וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ", אֵלּוּ תְּפִילִּין
כִּי הַיִּרְאָה הוּא הַבּוּשָׁה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "יִרְאַת ה' עַל פְּנֵיכֶם" 'זֶה הַבּוּשָׁה'
שֶׁהִיא עַל הַפָּנִים הַיְנוּ בְּחִינַת תְּפִילִּין עַל יְדֵי בִּינָה
שֶׁהִיא אִמָּא עַל בְּרָא
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
תְּפִילִּין נִקְרָאִין פְּאֵר, שֶׁנֶּאֱמַר: "פְּאֵרְך חֲבוֹשׁ עָלֶיך"
וּפְאֵר הוּא כְּלָלִיּוּת הַגְּוָנִין
כִּי הַהִתְפָּאֲרוּת עַל יְדֵי כְּלָלִיּוּת הַגְּוָנִין
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּך אֶתְפָּאָר"
כִּי הֵם כְּלוּלִין מִגְּוָנִין סַגִּיאִין
וְזֶה שֶׁאָנוּ רוֹאִים, כְּשֶׁאָדָם מִתְבַּיֵּשׁ נַעֲשֶׂה כַּמָּה גְּוָנִין
וּבָזֶה יְכוֹלִים אָנוּ לְהָבִין
אִם יֵשׁ לְאָדָם יִרְאַת שָׁמַיִם, הַיְנוּ בּוּשָׁה, לְאַחַר תִּקּוּן הַחֵטְא
כְּשֶׁאָנוּ מִסְתַּכְּלִין עַל פָּנָיו, וְנוֹפֵל עָלֵינוּ יִרְאָה וּבוּשָׁה
הַיְנוּ שֶׁנִּמְשָׁך עָלֵינוּ דַּעַת בִּגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַך שְׁמוֹ
וְזֶה פֵּרוּשׁ: "אָז תָּבִין יִרְאַת ה'"
פֵּרוּשׁ בָּזֶה תָּבִין שֶׁיֵּשׁ לוֹ יִרְאַת ה'
'וְדַעַת אֱלהִים תִּמְצָא'
הַיְנוּ כְּשֶׁיִּמָּצֵא גַּם לְך, דֵּעָה בִּגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא, הַיְנוּ בּוּשָׁה וְיִרְאָה
וְזֶה בְּחִינַת: "וְרָאוּ כָל עַמֵּי הָאָרֶץ וְכוּ' וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ"
הַיְנוּ שֶׁנִּמְשָׁך עֲלֵיהֶם גַּם כֵּן יִרְאָה
ו. וּמשֶׁה זָכָה לְאוֹר הַתְּפִילִּין
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזוהַר: "וַיִּתְנַצְּלוּ אֶת עֶדְיָם" דָּא תְּפִילִּין
"וּמשֶׁה יִקַּח אֶת הָאהֶל"
שֶׁלָּקַח אוֹתָן הָאוֹרוֹת, מִלְּשׁוֹן: "בְּהִלּוֹ נֵרוֹ עֲלֵי ראשִׁי"
"כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו"
עַל שֵׁם קֶרֶן אַחַת הָיָה לוֹ בְּמִצְחוֹ
זֶה בְּחִינַת תְּפִילִּין, שֶׁהוּא בַּמֵּצַח
וְעַל יְדֵי זֶה "וַיִּרְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו"
כִּי הֵאִיר עֲלֵיהֶם הַיִּרְאָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אָז תָּבִין יִרְאַת ה'" וְכוּ'
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
'הָעוֹבֵר עֲבֵרָה וּמִתְבַּיֵּשׁ בָּהּ מוֹחֲלִין לוֹ מִיָּד'
כִּי הָעֲבֵרָה מַכְנִיס בָּאָדָם רוּחַ שְׁטוּת
וְעַל יְדֵי בּוּשָׁה מַחֲזִיר הַמּחִין, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אָז תָּבִין יִרְאַת ה'" כַּנַּ"ל
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עַזּוּת בְּיָדוּעַ שֶׁלּא עָמְדוּ רַגְלֵי אֲבוֹתָיו עַל הַר סִינַי'
כִּי אָדָם הָרִאשׁוֹן פָּגַם בִּבְחִינַת תְּפִילִּין, שֶׁהֵם בְּחִינַת עֵץ הַחַיִּים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "ה' עֲלֵיהֶם יִחְיוּ"
וְדִבֵּק אֶת עַצְמוֹ בְּאִילָנָא דְּמוֹתָא
וְעַל יְדֵי זֶה וַיְגָרֶשׁ אוֹתוֹ מִגַּן עֵדֶן .
'כִּי עַזּוּת פָּנִים לְגֵּיהִנּוֹם'
וְכַד תָּב בִּתְיוּבְתָּא, כְּתִיב "וַיַּעַשׂ לָהֶם כָּתְנוֹת עוֹר" דָּא תְּפִילִּין
וְזֶה פֵּרוּשׁ: 'שׁוֹר שֶׁהִקְרִיב אָדָם הָרִאשׁוֹן קֶרֶן אַחַת הָיְתָה לוֹ בְּמִצְחוֹ'
כִּי עַל יְדֵי הַקָּרְבָּן, הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה
זָכָה לִבְחִינַת תְּפִילִּין, שֶׁהוּא בְּחִינַת קֵרוּן עוֹר הַפָּנִים.
וְקַיִן שֶׁהָיָה מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ: "לָמָּה נָפְלוּ פָנֶיך"
שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר הַתְּפִילִּין, שֶׁהוּא קֵרוּן עוֹר הַפָּנִים
וְקַיִן הֵבִיא מִפְּסֹלֶת
שֶׁרָאָה חוֹב לְכָל אֶחָד
וְאִיתָא "וַיָּשֶׂם לְקַיִן אוֹת" שֶׁזָּרַח לוֹ קֶרֶן, הַיְנוּ כַּנַּ"ל
וְזֶה שֶׁכָּתוּב בְּקַיִן "וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ נוֹד קִדְמַת עֵדֶן"
פֵּרוּשׁ שֶׁלּא זָכָה לְעֵדֶן
עַל יְדֵי שֶׁפָּגַם בְּאוֹר הַתְּפִילִּין
קִדְמַת רָאשֵׁי תֵּבוֹת קַרְקַפְתָּא דְּלָא מַנָּח תְּפִילִּין
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַזַ"ל: מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עַזּוּת בְּיָדוּעַ שֶׁנִּכְשַׁל בְּאֵשֶׁת אִישׁ
כִּי קַיִן עָמַד עַל תְּאוֹמָתוֹ שֶׁל הֶבֶל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה"
וְיִשְׂרָאֵל שֶׁעָמְדוּ עַל הַר סִינַי, פָּסְקָה זֻהֲמָתָן
הַיְנוּ זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ
וְעַכּוּ"ם שֶׁלּא עָמְדוּ, לא פָּסְקָה זֻהֲמָתָן
וְזֶה בְּיָדוּעַ שֶׁלּא עָמְדוּ רַגְלֵי אֲבוֹתָיו
רַגְלֵי דַּיְקָא
כִּי אֵין לָהֶם רַגְלַיִם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עַל גְּחֹנְך תֵלֵך"
"וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת", [פֵּרוּשׁ רַשִׁ"י]: הֶחֱזִיר מוֹרָאוֹ עֲלֵיהֶם
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְרָאוּ כָל עַמֵּי הָאָרֶץ"
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: 'כַּד תָּב בִּתְיוּבְתָּא', "וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת"
ז. וְזֶה שֶׁסִּפֵּר הַתַּנָּא .
אֶרֶז נָפַל בִּמְקוֹמֵנוּ, וְעָבְרוּ עָלָיו שִׁשָּׁה עָשָׂר קְרָנוֹת עַל חֻדּוֹ
כִּי יָדוּעַ שֶׁהַצַּדִּיק שֶׁעוֹבֵד אֶת ה' בִּדְבֵקוּת גָּדוֹל, וּבְשֵׂכֶל גָּדוֹל
כְּשֶׁנּוֹפֵל לְאֵיזֶה מַדְרֵגָה פְּחוּתָה מִמֶּנָּה
אַף עַל פִּי שֶׁזּאת הַמַּדְרֵגָה שֶׁהוּא עַכְשָׁו בָּהּ
גַּם הִיא מַדְרֵגָה גְּדוֹלָה לְעֵרֶך שְׁאָר הַצַּדִּיקִים
אֲבָל מֵחֲמַת שֶׁלְּפִי עֶרְכּוֹ הֲוֵי לֵהּ נְפִילָה
הוּא מִתְבַּיֵּשׁ בְּזֶה הַמַּדְרֵגָה כְּאִלּוּ חָטָא אֵיזֶה חֵטְא
וְעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה עַל זֶה, כְּאִלּוּ חָטָא
וּבָא עַל יְדֵי זֶה לְבוּשָׁה גְּדוֹלָה
הַיְנוּ בְּחִינַת תְּפִילִּין, בְּחִינַת: "אָז תָּבִין יִרְאַת ה'"
וּבָא לִבְחִינַת יְדִיעָה חֲדָשָׁה וְהַכָּרָה
וְעִקַּר הֶאָרַת הַתְּפִילִּין בָּאִים עַל יְדֵי הַלּוּחוֹת
כַּמּוּבָא 'כְּשֶׁאָמְרוּ יִשְׂרָאֵל "נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמַע", זָכוּ לַחֲגִירַת זַיְנָא עִלָּאָה'
וּמשֶׁה זָכָה לְקֵרוּן עוֹר פָּנִים, מֵאוֹר הַלּוּחוֹת
כִּי הֵם הַמּחִין בְּעַצְמָן
כִּי עַל יְדֵי חִדּוּד הַשֵּׂכֶל בַּתּוֹרָה, נִתְחַדְּדוּ הַמּחִין
וְנִתּוֹסֵף בּוֹ הַכָּרָה וּמִתְבַּיֵּשׁ בְּיוֹתֵר
וְהַלּוּחוֹת הֵם שׁרֶשׁ הַתּוֹרָה, וְנִקְרָאִים י"ו
עַל שֵׁם עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת וְאָרְכָּן וָאו וְרָחְבָּן וָאו
וְהַצַּדִּיק נִקְרָא אֶרֶז בַּלְּבָנוֹן
[כמ"ש צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה]
וְזֶה שֶׁסִּפֵּר הַתַּנָּא בְּשִׁבְחוֹ שֶׁל הַצַּדִּיק
שֶׁהָיָה צַדִּיק בְּדוֹרוֹ, וְנָפַל בִּמְקוֹמֵנוּ
כִּי בְּוַדַּאי מַדְרֵגַת הַתַּנָּא הָיְתָה גַּם כֵּן גְּדוֹלָה
אֲבָל לְפִי עֵרֶך הַצַּדִּיק הָיְתָה נְפִילָה
"וְעָבַר ה' לִנְגּף אֶת מִצְרַיִם", וְתִרְגֵּם אֻנְקְלוֹס: וְאִתְגְּלִי
י"ו קְרָנוֹת עַל חֻדּוֹ
הַיְנוּ עַל יְדֵי חִדּוּד שִׂכְלוֹ, וְחִדּוּשׁ שִׂכְלוֹ
שֶׁקִּבֵּל עַל יְדֵי הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרָא י"ו כַּנַּ"ל
נִתְגַּלֶּה קֵרוּן עוֹר הַפָּנִים, הַיְנוּ בּוּשָׁה, בְּחִינַת תְּפִילִּין
וְזֶה פֵּרוּשׁ: 'נָפַל בִּמְקוֹמֵנוּ'
שֶׁנָּפַל לְהַשָּׂגוֹת אֱלקוּת לְפִי הַשָּׂגָתֵנוּ
הֲגַם שֶׁגַּם הַשָּׂגָתֵנוּ גְּדוֹלָה
אֲבָל לְפִי עֶרְכּוֹ הֲוֵי לֵהּ נְפִילָה, שֶׁשָּׁב בִּתְשׁוּבָה, וּמִתְבַּיֵּשׁ בְּהַשָּׂגָתֵנוּ
וְזֶה פֵּרוּשׁ "בְּרֵאשִׁית" יָרֵא בּשֶׁת
כִּי הַיִּרְאָה הוּא הַבּוּשָׁה
תַּמָּן רָאשֵׁי תַּמָּן בַּת
"אֵלֶּה רָאשֵׁי בֵית אֲבוֹתָם"
הַיְנוּ תְּלָת גְּוָנִין דְּעֵינָא בַּת עַיִן
וּתְלָת גְּוָנִין דְּעֵינָא וּבַת עַיִן הֵם אַרְבַּע פָּרָשִׁיּוֹת
וְזֶה פֵּרוּשׁ: אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶך עֲשׂוֹת חֲפָצֶך בְּיוֹם קָדְשִׁי
כִּי שַׁבָּת, בְּחִינַת בּוּשָׁה
רַגְלֶך, בַּתְּחִלָּה צָרִיך לְתַקֵּן הַדִּבּוּר הַנִּקְרָא רֶגֶל
עֲשׂוֹת חֲפָצֶך בְּיוֹם קָדְשִׁי
כִּי זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ גָּרַם שְׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע קְלָלוֹת
שְׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע מְלָאכוֹת
וְצָרִיך כָּל אָדָם לְהַמְשִׁיך קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, לְקַדֵּשׁ יְמֵי הַחֹל
כִּדְאִיתָא בִּמְכִילְתָּא: "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת" 'זָכְרֵהוּ מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת'
וּלְפִי הַקְּדֻשָּׁה שֶׁמְּקַדֵּשׁ יְמֵי הַחֹל
כֵּן נִדְחֶה זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, קֵץ כָּל בָּשָׂר, שֶׁהוּא בְּחִינַת רוּחַ סְעָרָה
וְעַל יְדֵי זֶה עוֹלֶה הַדִּבּוּר
עֲשׂוֹת חֲפָצֶך, כְּשֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה חֲפָצֶך, הַיְנוּ בִּימֵי הַחֹל
בְּיוֹם קָדְשִׁי, יִדְמֶה כְּאִלּוּ עַכְשָׁו יוֹם קָדְשִׁי עַל יְמֵי הַחֹל
וְתַקְדִּישֵׁם מִשְּׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע מְלָאכוֹת
וְזֶה: תַּנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת
רוֹאִים וְאֵינָם יוֹדְעִים מָה רוֹאִים
הָאָרֶץ עוֹמֶדֶת עַל עַמּוּדִים
הַיְנוּ בִּינָה, אֶרֶץ הַחַיִּים, שֶׁמִּמֶּנָּה תּוֹצְאוֹת הַתְּפִילִּין כַּנַּ"ל
וְהַתְּפִילָה נִקְרָא עַמּוּד, עַל שֵׁם: "וַיַּעֲמד פִּינְחָס"
וְעַמּוּדִים, בְּחִינַת תְּפִילָּה, עַל הַמַּיִם
הַיְנוּ עַל הַלֵּב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "שִׁפְכִי כַמַּיִם לִבֵּך נכַח פְּנֵי ה'"
וּמַיִם עַל הֶהָרִים, זוֹ בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁעַל יָדָהּ נִתְעוֹרֵר חֶסֶד אַבְרָהָם
כִּי הֶהָרִים זוֹ תּוֹרָה, שֶׁהוּא מְרוֹמָם כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בִּי מְלָכִים יִמְלכוּ"
גַּם אַבְרָהָם נִקְרָא הַר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "הָהָרָה הִמָּלֵט"
וְהָרִים עַל הָרוּחַ
הַיְנוּ רוּחַ פִּיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא, הַיְנוּ בְּחִינַת דִּבּוּר
שֶׁעַל יְדֵי הַתּוֹרַת חֶסֶד, נִתְעַלֶּה הַדִּבּוּר כַּנַּ"ל
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "שִׁכְבִי עַד הַבּקֶר"
וְרוּחַ עַל סְעָרָה
הַיְנוּ שֶׁבְּחִינַת קֵץ כָּל בָּשָׂר הוּא בְּחִינַת אַחַר הַדְּבָרִים
הוּא יוֹנֵק מֵהַדִּבּוּר, וְנַעֲשֶׂה רוּחַ סְעָרָה כַּנַּ"ל.
וּסְעָרָה עַל זְרוֹעוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא
כִּי הַבְּרִיּוֹת צְרִיכִין לְקֵץ כָּל בָּשָׂר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב:"וְהִנֵּה טוֹב מְאד" 'דָּא מַלְאַך הַמָּוֶת'
וְהִשְׁתַּלְשְׁלוּתָם מִגְּבוּרוֹת עִלָּאִין, כִּי הוּא טוֹב מְאד
וְזֶהוּ שֶׁסְּעָרָה בִּזְרוֹעַ
זְרוֹעַ, אֵלּוּ חֲמִשָּׁה גְּבוּרוֹת, שֶׁמִּשָּׁם חִיּוּתוֹ
עַד זְמַן בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח
וְזֶה פֵּרוּשׁ "מַרְכְּבת פַּרְעה וְחֵילוֹ", הַיְנוּ בְּחִינַת תְּפִילִּין, כַּמּוּבָא בַּזוהַר
שֶׁפַּרְעה הִיא אִמָּא דְּכָל נְהִירִין אִתְפַּרְעָן וְאִתְגַּלְיָן מִנַּהּ
וּתְפִילִּין נִקְרָא מֶרְכָּבוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "רוֹכֵב שָׁמַיִם"
וְשָׁמַיִם, אֵשׁ וּמַיִם בְּחִינַת גְּוָנִין
כִּי תְּפִילִּין הֵם נָהֲרִין מֵאִמָּא עִלָּאָה
יָרָה בַּיָּם
יָרָה, הֵם הַגְּבוּרוֹת [פֵּרוּשׁ: יָרָ"ה עִם הַכּוֹלֵל גִּימַטְרִיָּא גְּבוּרָה]
בַיָּם, הוּא בְּחִינַת דִּבּוּר
כְּשֶׁתְּקַשֵּׁר וְתַעֲלֶה אֶת הַדִּבּוּר לְשָׁרְשָׁהּ
וְעַל יְדֵי מָה תּוּכַל לְהַעֲלוֹת אֶת הַדִּבּוּר לְשָׁרְשָׁהּ
עַל יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה בַּלַּיְלָה
שֶׁעַל יְדֵי לִמּוּד הַזֶּה, נִמְשָׁך חוּט שֶׁל חֶסֶד, וְאָז הַבּקֶר אוֹר וְכוּ'
וְאָז הַדִּבּוּר עוֹלֶה, וְנַעֲשֶׂה בַּת אַבְרָהָם
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ: 'בַּת הָיְתָה לוֹ לְאַבְרָהָם וּבַכּל שְׁמָהּ'
בַּיָּם גִּימַטְרִיָּא בַּכּל
וְזֶה: וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם
הַתּוֹרָה נִקְרָא אוֹרַיְתָא תְּלִיתָאֵי
וּמִבְחַר דָּא אַבְרָהָם כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם"
פֵּרוּשׁ, עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, שֶׁעַל יָדָהּ נִתְעוֹרֵר מִדַּת אַבְרָהָם
עַל יָדָהּ נִתְתַּקֵּן הַדִּבּוּר, וְקֵץ כָּל בָּשָׂר יִטְבַּע בְּנֻקְבָּא דִּתְהוֹמָא רַבָּא
טֻבְּעוּ בְיַם סוּף, סוּף, הוּא בְּחִינַת קֵץ כָּל בָּשָׂר, שֶׁהוּא דָּבוּק בְּיַם הַדִּבּוּר
יִטְבַּע בְּנֻקְבָּא דִּתְהוֹמָא רַבָּא
עַל יְדֵי בּקֶר דְּאַבְרָהָם, שֶׁנִּתְעוֹרֵר עַל יְדֵי הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל.
[זאת הַתּוֹרָה הִיא סוֹד כַּוָּנוֹת תְּפִילִּין, כַּמְבאָר שָׁם בְּתוֹך דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזּאת. וְכַנִּרְשָׁם מִן הַצַּד בַּהַגָּ"ה. אֵיך כָּל כַּוָּנוֹת תְּפִילִּין כְּלוּלִין שָׁם, וְהַדְּבָרִים מוּבָנִים לַמַּשְׂכִּילִים. וַעֲדַיִן צְרִיכִין בֵּאוּר רָחָב לְבָאֵר הַדָּבָר הֵיטֵב, וְאִם יִהְיֶה אֱלהִים עִמָּדִי, יִתְבָּאֵר הַדָּבָר בְּמָקוֹם אַחֵר בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך.
וְדַע שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ, שֶׁחִשֵּׁב כַּמָּה וְכַמָּה תּוֹרוֹת. וְאָמַר שֶׁכֻּלָּם הֵם סוֹד כַּוָּנוֹת תְּפִילִּין, דְּהַיְנוּ הַתּוֹרָה "בַּחֲצצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר" וְ"אָנכִי ה' אֱלקֶיך", וּ"קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ" וְכוּ', וְהַתּוֹרָה "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים", "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כּהֲנִים", וְנָתַתִּי עֵשֶׂב לט, אֵלֶּה מַסְעֵי מ, רִקּוּדִין מא וַיַּרְא בַּצַּר מב, לְהִתְרַחֵק מג נד "אַשְׁרֵי הָעָם זַרְקָא" וְהַתּוֹרָה הַזּאת "מַרְכְּבת פַּרְעה" וְכוּ' וְעוֹד כַּמָּה וְכַמָּה תּוֹרוֹת גְּדוֹלוֹת שֶׁאֵינִי זוֹכֵר עַתָּה לְפָרְטָם וְאָמַר שֶׁכֻּלָּם הֵם סוֹד כַּוָּנוֹת תְּפִילִּין. ]



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
ספר המידות - עבירה
ספר המידות - עבירה א. יש עברות שהמקום גורם. ב. מי שעובר עברה להכעיס, לסוף שנתבזה בעיני בני אדם והוא כועס עליהם.... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות מה
שיחות הר"ן - אות מה אחר לב נשבר בא שמחה וזה סימן אם היה לו לב נשבר כשבא אחר כך לשמחה... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - כי איש הישראלי אם צריך לעצה
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - כי איש הישראלי אם צריך לעצה [הוספות לתורות מכתב יד רבינו ז"ל] [שמעתי מהרב וכו' יום ב' עקב תקס"ו לפ"ק] כי איש הישראלי אם צריך לעצה אזי ישאל עצה מבנים קטנים או מבני הצדיקים וכו' הן בגשמי והן ברוחני כי שם גמר העצה ועל פיהם יהי' כל דבר שבעולם ועל ידם נמתקו הדינים דהנה ידוע כי מקור העצה הוא בהחכמה המתפשט ומתהווה ע"י הדעת ונגמר ע"י הכליות כ"ש שהכליות יועצות כי הכליות הם כלי ההולדה להוציא מכח אל הפועל וע"כ ישאל להצדיק בעצמו או לתלמידי הצדיקים זולת לתלמידים של צדיקי אמת כי האדם אינו שואל בעצה אא"כ צר לו דהיינו כשה... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קסד - לְעִנְיַן סִפּוּרֵי דְּבָרִים שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קסד - לענין ספורי דברים של הצדיק האמת לענין ספורי דברים של הצדיק האמת למשל:רופא שנחלה והכרח למסר את עצמו ליד הדאקטיר הגדול והרופא רוצה שיתן לו רפואות כפי מה שהוא יודע להוציא לו שן ולגלחו אבל הדאקטיר יודע רפואות יקרים וחשובים שצריך לתן לו כן יזדמן, שיבוא איש להתלמיד חכם וצדיק הדור, שהוא רופא חלי הנפשות ורוצה שיתן לו הצדיק רפואות, הינו הנהגות ודרכים, כפי מה שהוא יודע אבל באמת הצדיק יש לו רפואות ודרכים ישרים, שצריך להנהיגו לרפואתו והנה לפעמים ההכרח לתן להחולה איזה סם אשר אם יתנו לו הסם בעצמו כמו שהוא, ימות החולה בלי ספק על... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - קסב - נסיעתו לנאווריטש, לזאסלאב, לדובנא ולבראד
חיי מוהר"ן - קסב - נסיעתו לנאווריטש, לזאסלאב, לדובנא ולבראד אות קסב אמר שתכף שבא עליו ההוסט תכף שעשה ההוסט הראשון ידע מיד שיסתלק ותכף התחיל לדבר מענין הסתלקותו אף על פי שהשם יתברך בחסדו הגדול הפליא עמנו נסיו הגדולים מאד שחי אחר כך שלש שנים ויותר קצת. אף על פי כן תכף בקיץ תקס"ז שאז בא עליו ההוסט בהיותו בדרך בעת חזירתו מנסיעתו הגדולה שנסע לנאווריטש וזאסלאב וכו' כנ"ל ותכף בבואו לביתו מנסיעתו הנ"ל התחיל לדבר מענין הסתלקותו ואמר אז שיש עליו פחדים גדולים ואמר שהיה צריך שיהיו אצלו ששים גבורים כמו שהיה להבעל שם טוב זכרונו לברכה ודבר הרבה בענין זה [אך א... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יא - כְּשֶׁאָדָם מִתְפַּלֵּל בַּשָּׂדֶה
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יא - כשאדם מתפלל בשדה דע, כשאדם מתפלל בשדה אזי כל העשבים כלם באין בתוך התפילה ומסיעין לו, ונותנין לו כח בתפילתו וזה בחינת שנקראת התפילה שיחה, בחינת: "שיח השדה" שכל שיח השדה נותנין כח וסיוע בתפילתו "ויצא יצחק לשוח בשדה" שתפילתו היתה עם סיוע וכח השדה שכל עשבי השדה נתנו כח וסיוע בתפילתו כנ"ל שבשביל זה נקראת התפילה שיחה כנ"ל ועל כן בקללה נאמר: "והאדמה לא תתן את יבולה" כי כל יבול הארץ צריכין לתן כח וסיוע בתוך התפילה וכשיש פגם ועכוב על זה, אזי נאמר: "והאדמה לא תתן את יבולה" כי אפילו כשאינו מתפלל בשדה, נותנים גם כן יבול הארץ ס... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות רנט - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רנט - שיחות מורנו הרב רבי נחמן פעם אחד אמר: צמאון הוא תאוה גדולה ולפי הבנתי כונתו היתה לרמז לנו מענין השתוקקות וכסופין וצמאון להשם יתברך שהוא דבר נפלא מאד כמו הצמא מאד כשהוא בא אל המים שיש לו תענוג גדול משתיתו לגדל צמאונו נמצא שעקר תענוג הגדול הוא על ידי הצמאון כמו כן הוא כל עניני כסופין וגעגועים דקדשה להשם יתברך ולעבודתו באמת וזהו עקר תענוג עולם הבא שאז יזכו לרצון ולכסופין בחינת רעוא דרעוין שהוא בחינת הסתלקות משה והוא בחינת ארבע מאות עלמין דכסופין דירתין צדיקיא לעלמא דאתי הדא הוא דכתיב: "ארבע מאות שקל כסף" וכו' כמבאר בזוהר הקד... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קט - מֵעִנְיַן קֶבֶר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קט - מענין קבר הבעל שם טוב ספר עמי מענין קבר הבעל שם טוב, זכר צדיק וקדוש לברכה שטוב מאד להיות שם על קברו ואמר כי "צדיקים יירשו ארץ" הינו שהצדיקים אמתיים יורשים ארץ ישראל שזוכין שמקום גניזתם הוא קדוש בקדשת ארץ ישראל ממש וארץ ישראל הוא תקון גדול לפגם הברית... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - כד - שיחות השיכים להתורות
חיי מוהר"ן - כד - שיחות השיכים להתורות אות כד פעם אחת באנו אליו אני וחברי רבי נפתלי סמוך לשבועות תקס"ה, ואמר לנו שעתה אינו יודע כלל רק זאת נודע לי בעתים הללו שעל ידי לשון הרע שבעולם אין הצדיקים יכולין להיות ענוים וכו' כמבאר בסימן קצ"ז ויתר מזה אינו יודע ואמר בפרוש כמו שאתה אינך יודע, כך ממש אני איני יודע עכשו כלום. ואמר שעכשו הוא מתנהג בפשיטות שעומד בבקר ומתפלל תפילתו, ואחר כך הוא לומד קצת, ואחר כך הוא אומר תהלים, ואחר כך אוכל אכילתו ומניח עצמו לישן קצת ואחר כך הוא עומד ומפרש שיחתו קצת לפני השם יתברך ברחמים ותחנונים. ויש לי רחמנות עלי ואלו הדבו... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלו - מִי שֶׁנּוֹהֵג רַבָּנוּת בְּכַשְׁרוּת וּבִתְמִימוּת כָּרָאוּי
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלו - מי שנוהג רבנות בכשרות ובתמימות כראוי מי שנוהג רבנות בכשרות ובתמימות כראוי על ידי זה זוכה שיעלה לגדלה לסוף ימיו וכל מה שנחשב לגדלה באותו הדור, הוא עולה לגדלה זו כגון בדור הזה שעקר הגדלה והכבוד הוא כשמחזיקין אותו לצדיק מפרסם אזי זוכה שיתקבל בסוף ימיו למפרסם גדול אף שבאמת אינו כן, רק שהוא איש כשר פשוט ונותנין לו שכרו קדם שיוצא מן העולם ואחר כך וכו'... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה הופיע ב 0.0313 שניות
עכשיו 23_07_2019 השעה 04:05:21
wesi2