ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
חיפוש בספרי רבי נחמן מברסלב
1 2 3 4 5
הפכים בברסלב.
... אפשר להאמין ב 2 הפכים, כיצד זה מסתדר בשכל האנושי? תשובה: בדבריו של רבי נחמן לא באמת קיימים הפכים, אלא קיימים דברים מאוד עמוקים שרק מחמת השכל הקטן של האדם הם רק נראים כהפכים. העניין הוא ... את דעת עצמו. דהיינו האדם לא באמת מאמין ב 2 הפכים בבת אחת, משום שהוא מצליח ליישב אותן ב 2 מצבים שונים שאינם מתנגשים זה בזה. עכשיו, משום שהשכל של אותו האדם הוא קטן, משום זה היכולת שלו לחשוב 2 ... מבין את מה שהוא מאמין בו. יחד עם זאת, אם היה האדם מבין את מה שהוא מאמין בו, הרי שהוא לא היה מסוגל בשום דרך בעולם להכיל בתוכו 2 הפכים בתוך השכל האנושי שלו, גם אם הוא ממש יתעקש על כך. כי בשכל אנושי אין שום דרך להחזיק שני הפכים, ולכן על השאלות של החלל הפנוי נאמר כל באיה לא ישובון, כי שום שכל אנושי לא יכול להכיל את השכל הזה. אלא מה? שכאשר האדם מבין את השכל של 2 ההפכים האלו, אז לאחר מכן יש את ההתנגשות של 2 ההפכים האלו כנ"ל, ואז לאחר מכן השכל של האדם הופך לשכל על אנושי כמו של המלאכים, ובשכל הזה האדם כן יכול להכיל את 2 ההפכים האלו. אך רק מי שזוכה לשכל הנקנה שהוא השכל העל אנושי, רק הוא יכול להכיל בתוכו באמת 2 הפכים בבת אחת בלי שכל אנושי כלל. אך כל זמן שאין לאדם את השכל הזה, הוא רק חושב שהוא מכיל בתוכו 2 הפכים, משום ...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סא - הַשֵּׁם יִתְבָּרַך הוּא לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן
... הוא למעלה מהזמן, כמובא וזה הענין הוא באמת דבר נפלא ונעלם מאד ואי אפשר להבין זאת בשכל אנושי אך דע, שעקר הזמן הוא רק מחמת שאין מבינים דהינו מחמת ששכלנו קטן כי כל מה שהשכל גדול ביותר, הזמן נקטן ונתבטל ביותר כי בחלום, שאז השכל נסתלק, ואין לו [אלא] רק [את] כח המדמה אזי ברבע שעה יכולים לעבר כל השבעים שנה כאשר נדמה בחלום, שעובר והולך כמה וכמה זמנים בשעה מעטת מאד ואחר כך כשנתעוררים מהשנה אזי רואים, שכל אלו הזמנים והשבעים שנה שעברו בחלום הוא זמן מעט מאד באמת וזה מחמת שאחר כך בהקיץ אז חוזר השכל אליו ואצל השכל כל אלו השבעים שנה שעברו בחלום הם רק רבע שעה אצלו רק שבעים שנה ממש, הם שבעים שנה גם אצל השכל שלנו ובאמת בהשכל הגבוה למעלה משכלנו גם מה שנחשב אצלנו לשבעים שנה ממש הוא גם כן רק רבע שעה או פחות כי כמו שאנו ... אותו הזמן שבשכל הגבוה משכלנו אינו נחשב שם, בשכל הגבוה עוד יותר רק לזמן מעט ופחות מאד וכן למעלה מעלה עד אשר יש שכל גבוה כל כך ששם כל הזמן כלו אינו נחשב כלל כי מחמת גדל השכל מאד, כל הזמן אין ואפס לגמרי כמו שאצלנו השבעים שנה שעוברים בחלום הם רק רבע שעה באמת כנ"ל כמו כן יש ...
חיי מוהר"ן - תקצד - עבודת השם
... ענה ואמר יהיה נעשה עמך וכו'. ורמז לי שאהיה בסכנות גדולות מאד כמה וכמה פעמים בלי שעור, וכמעט כמעט וכו' ואני אפתח לך שבילי השכל ותלך ותטיל דרך כל התורות שלי כדרך ההולך ומטיל בהיכלות ובנינים ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קנו - מַה שֶּׁמְּדַבְּרִים בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ הוּא בְּחִינַת רוּחַ הַקּדֶשׁ
... לא שמעתי זה הענין מפיו הקדוש בעצמו ועקר הענין עין לעיל בהתורה עתיקא טמיר וסתים בסימן כ"א, שם מבארים הקדמות אלו באריכות והכלל שתנועת השכל מוליד חם בלב דהינו על ידי שזוכה להשגת הדעת הקדוש על ידי קדשת השבעת נרות וכו' כמבאר שם על ידי זה זוכה להתלהבות הלב להשם יתברך, כמו שכתוב שם עין שם ועל ידי התלהבות הלב זוכה לגרש ...
תאוות. שבירת התאוות. איך למה וכמה? חלק 5
... איך לקבל ממון וכל פרנסתו יהיה ממה שמקבל, ואף על פי כן לא יהיה מקבל כלל ולא יהיה נצרך למתנת בשר ודם כלל חס ושלום. וצריכין לבקש מהשם יתברך לזכות לזה השכל ולא יהיה נצרך לידי מתנת בשר ודם חס ושלום והוא בחינה אחת עם מ"ש כאן breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים אחד היה מתפאר שיש לו ...
סיפורי מעשיות - מעשה ט - מעשה מחכם ותם / מעשה החכם והתם
... חכם ממני? ענה התם ואמר להחכם: מי יתן, שתבוא אתה על מדרגה שלי! השיב החכם ואמר. זה אפשר להיות, שאני אבוא על שלך שינטל ממני השכל , חס ושלום, או אהיה חולה, חס ושלום, ואהיה נעשה משגע כי הלא מה אתה? איש משגע! אבל שאתה תבוא על שלי זה אי אפשר בשום אפן, שתהיה אתה חכם כמוני השיב התם: אצל השם יתברך הכל אפשר ...
איך להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע לזרוק את השכל?
... להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע לזרוק את השכל? אמר רבי נחמן מברסלב : breslev.eip.co.il/?key=565 - חיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו אמר ... לו שום שכל בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמי, אינו בשלמות ואינו מקשר להצדיק והשאלה היא, מהו העניין של לזרוק את השכל לגמרי? ואיך בכלל אפשר לבקש כזה דבר? ואיך אפשר באמת לזרוק את השכל של עצמו לגמרי? רבי נחמן מברסלב מדגיש ומבהיר בצורה חדש משמעית, כי אם נשאר אצל האדם אפילו טיפת ... פשר העניין הזה? מדוע הוא אינו מקושר לצדיק? הרי הוא יכול להיות מקושר "קצת", מקושר "בינוני" וכולי. אך רבי נחמן מברסלב מדגיש שאם האדם לא זרק את השכל בשלמות, הרי שהוא אינו מקושר לצדיק. מה פשר העניין? מדוע זה כ"כ קריטי? מדוע זה צריך להיות בשלמות וכולי? * כי אנחנו מעורבים טוב ורע, אנחנו הולכים לפי ההגיון והשכל "הישר" שלנו, אנחנו לא יודעים לעקם אותו אל התכלית, בקיצור יש לנו רשיון נהיגה אבל אנחנו לא ממש קולטים לאן צריך לנסוע. * ואיך בדיוק אפשר לזרוק את השכל לגמרי? הרי לא משנה מה יעשה האדם, הוא תמיד פועל מתוך השכל שלו. לדוגמא: אדם שמאמין בבורא, הוא מאמין בו עם שכל. דהיינו שהאמונה של האדם נובעת משכל שאומר ... האדם מקשיב לשכל של עצמו שאומר לו להתקרב אל הצדיק. כך שבכל מקרה זה תמיד עם שכל עצמי, ותמיד נשאר אצל האדם שכל עצמי. אז איך באמת זוכים לבטל את השכל כולו לגמרי בשלמות? דרך אגב, רק מי שמבטל את השכל לגמרי, רק הוא זוכה להשיג את מה שיש מעל השכל. אז איך מבטלים את השכל לגמרי? ואיך מגיעים לאמונה שהיא לא נובעת מהשכל, אלא רק אמונה בלבד, בלי שום שכל כלל? כי עליך לזכור, כי כל זמן שהאמונה של האדם מעורבת עם שכל, ... * תשובה: העניין הוא כדלקמן: המשפט אומר "אילו ידעתיו הייתיו". דהיינו אילו ידעתי את X הייתי ה X עצמו. כשרבי נחמן מברסלב אומר שעל האדם לזרוק את השכל שלו לגמרי, ולא להשאיר אצלו שכל עצמי כלל, היינו שעל האדם להפוך להיות הצדיק עצמו ממש, ובלי זה הוא אינו מקורב כלל. כי באמת הצדיק לא נבדל מהאדם הרגיל בכמות השכל שלו, אלא בסוג השכל שלו. ז"א אילו הצדיק היה נבד מהאדם בכמות השכל שלו בלבד, והעניין היה כמותי בלבד, הרי שבמקרה כזה ככל שהאדם היה ממיר יותר את השכל שלו לשכל של הצדיק, כך הוא היה מקורב יותר לצדיק, ואכן היה אפשרי הדבר שיהיה מקורב "קצת" מקורב "יותר" וכולי. אך כל הדבר הזה אינו אפשרי, אלא או שהאדם מקושר לצדיק לגמרי, הוא שהוא לא מקושר לצדיק בכלל. כי השכל של הצדיק, הוא השכל הנקנה כפי שהתבאר כאן מספר פעמים, והשכל הנקנה הוא שכל אחר לגמרי משכל אנושי. ורבי נחמן מברסלב מבאר כי השכל הזה, או שיש אותו לאדם בשלמות את כולו, או שאין לו אותו בכלל. ובלשון רבי נחמן מברסלב ... כי אם כלה ... כך יש אור שהוא מאיר באלף עולמות והוא השגה אחת דהינו שאי אפשר להשיג אותו אלא כלו אבל לא במקצת כי הוא אור אחד פשוט וכאן מדובר על השכל של הצדיק, שאו שיש אותו לאדם את כולו, או שאין אותו לאדם ואז הוא רחוק מהצדיק. ולכן רבי נחמן מברסלב אמר שהאדם צריך לזרוק את השכל שלו לגמרי, היינו שעל האדם להמיר את השכל העצמי שלו בשכל של הצדיק לגמרי. שהמשמעות הפרקטית של זה היא, שכל זמן שהאדם לא רואה את המציאות ... כל עניין ודבר אחר. אם הצדיק רואה את הדברים בצורה אחת, והאדם רואה אותם בצורה אחרת, הרי שהאדם רחוק מהצדיק. והדרך היחידה שבה האדם יכול להחליף את השכל שלו בשכל של הצדיק, היא רק על ידי זה שהוא הופך להיות הצדיק עצמו ממש, ואין שום דרך אחרת. כי באמת, השכל של הצדיק הוא גדול מאוד. והשכל של הצדיק הוא כולו נסתר לגמרי מהאדם. וכל העצות והתורות והשיחות של רבי נחמן מברסלב, הן לא השכל של הצדיק, אלא הן רק הפסולת וההקדמות לשכל של הצדיק בלבד! וגם אם האדם יודע לדוגמא את כל ספרי ... את כל העצות של רבי נחמן מברסלב כפשוטן ובשלמות ממש, הוא עדיין לא מקורב לרבי נחמן מברסלב באמת! כי ההתקרבות לרבי נחמן מברסלב תלויה בעניין של השכל. ואם יש לאדם שכל עצמי, דהיינו אם יש לאדם אפילו מחשבה אחת שונה מהמחשבה של הצדיק, הרי שהוא רחוק מהצדיק. ואם העניין לא הוברר עדיין, אז נחדד אותו עוד יותר, והוא כי השכל של הצדיק הוא כמו
הר של אש - מעשה מבעל תפילה
... היינו מידת הדין והיראות הנפולות שיש לאדם שהוא צריך להתגבר עליהן. היות שבדרך, שהוא עולה אל החרב הנ"ל הדרך שעולה אל החרב, היינו הדרך להשיג את השכל הנקנה שבו נמתקת היראה של מידת הגבורה והדין. דהיינו השגת האין סוף. כי רק שם כל הדינים נמתקים בשורשם... יש דרך מן הצד היינו צורת מחשבה לא מקובלת, כי הוא שכל מאוד גדול שהוא השכל הנקנה והוא בחינת הדרך מן הצד שיש במעשה של אבידת המלך עיין שם ובאים באותו הדרך אל הר של אש הר של אש היינו השאלות של החלל הפנוי. הר ... ועל ההר רבוץ אריה והאריה, כשהוא צריך לאכל הוא הולך ונופל על העדרים ולוקח לו צאן ובהמות ואוכלם האריה הוא שכל מאוד גדול ומפחיד שיש בחלל הפנוי. כי השכל הנקנה לפני שהאדם משיג אותו, הוא בחינת גשר צר מאוד מאוד ומפחיד מאוד מאוד וכולי. והיינו בחינת זה שלא נותנים לשום שכל שבעולם לעבור שם ... אפשר להתקרב אל הציפורים בגלל חוזק הצעקה... ומשום כך אף אחד לא יודע מה קורה שם בחלל הפנוי, בגלל חוזק הצעקה של הצפורים... כי הציפורים הן המוחין, והשכל אינו יכול לעמוד שם וכולי... ועוד מן הצד יש עוד דרך אחר ובאים באותו הדרך אל מקום, הנקרא בית הבשול [מטבח] ושם, באותו הבית הבשול, יש ... קיים כל העולם. ואלמלא ההר של האש הזה דהיינו החלל הפנוי, בלי זה לא היה קיום לשום מאכל ולשום דבר בעולם. והצפורים הם המוחין של האדם, דהיינו השכל של האדם. שבכל דבר ודבר בעולם מלובש בצורה אחרת הצמצומים השונים של החלל הפנוי, הכל לפי הצורך להחיות את אותו העניין... והצפורים הנ"ל ...
בחירה חופשית - מתי נבין את הסוד הזה?
... חופשית - מתי נבין את הסוד הזה? שאלה: קראתי בשם רבי נחמן מברסלב, שאחרי 120 שהאדם נפטר, אח"כ הוא זוכה להבין את השכל של הידיעה והבחירה. השאלה שלי היא האם אחרי שבן אדם עוזב את הגוף, האם הוא באמת זוכה לקבל תשובה לשאלה הזאת? או שאולי רק הקב"ה עצמו יודע את התשובה וגם ... הוא אמר את זה בפירוש? או שאולי זאת המצאה... בקיצור, מהי האמת בעניין הזה? תשובה: אין שום קשר מכל סוג שהוא, בין הפטירה של האדם מהגוף, לבין הבנת השכל של הבחירה והידיעה. יש כאלו בטעות שחושבים שאחרי שהאדם יעזוב את הגוף, אז הוא יקבל תשובות לכל השאלות שלו, ובכללן לשאלת הבחירה והידיעה / שאלות הבאות ... הבנה. ומיד נסביר את העניין. העניין הוא כדלקמן: האדם הוא הנשמה שלו. כאשר האדם אומר "אני", האני של האדם זאת הנשמה. כמו כן הנשמה של האדם היא השכל שלו. השכל הוא הנשמה, הנשמה היא השכל. כאן בחיים האלו של האדם, הנשמה של האדם מלובשת בתוך גוף, שהוא כמו חולצה. או כמו רוכב שרוכב על סוס. אך, הרוכב הוא אותו הרוכב. ז"א האדם הוא אותו האדם ... כל מה שאפשר להבין בשכל בלי גוף, אפשר להבין עם גוף ולהפך. המגבלה להבין את עניין הבחירה והידיעה ו / או את השאלות שבאות מהחלל הפנוי, הן מגבלה של השכל האנושי, ואין להן שום קשר לעניין של הגוף בשום צורה. עצם זה שהנשמה של האדם נפרדה מהמאציל שלה, דהיינו הבורא, עצם זה מגביל את האדם להבין את העניין הנ"ל של הצמצום / בחירה ידיעה וכיו"ב. הדרך היחידה להבין את השכל הנ"ל של הבחירה ידיעה וכיו"ב, היא רק על ידי זה שהאדם נכלל באין סוף, דהיינו על ידי זה שהאדם חוזר למצב שבו הוא היה לפני שהנשמה שלו הייתה, דהיינו לדרגה ... כרחוק מזרח ממערב מרבי נחמן מברסלב, מתיימרים לדבר בשמו. אך באמת אפילו תלמידיו של רבי נחמן, כונו על ידו כ"נוצות שעל הבגד" דהיינו חסרי שייכות. כי השכל של רבי נחמן מברסלב הוא עניין אחר לגמרי, והוא אינו דומה בשום צורה לשום דבר שקיים בעולם הזה. והדרך היחידה להנצל משמועות בשם רבי נחמן מברסלב, היא רק על ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
... וסתים וכו' בהעלתך את הנרות וכו' פרש רש"י שתהא שלהבת עולה מאליה א. כתיב: "אחור וקדם צרתני" כי יש שכל שאדם משיג אותו על ידי הקדמות רבות והשכל הזה מכנה בשם 'אחור' ויש שכל שבא לאדם בלא שום הקדמה אלא על ידי שפע אלקי וזה מכנה בשם 'קדם' בשם פנים והתלהבות הלב נולד מחמת תנועת השכל כי טבע התנועות שמוליד חם ולפי מהירות תנועות השכל כן מוליד חם בלב נמצא על ידי שפע אלקי שהשכל נשפע לאדם במהירות שאין צריך להשתמש ... כי הקדוש ברוך הוא 'יהב חכמתא לחכימין' בבחינת: "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה" ד. וסכה הנ"ל הינו רוח הקדש הנ"ל שפע אלקי הנ"ל הוא בחינת מקיפין שהשכל הזה הוא גדול עד למאד עד שאין המח יכול ... שאין יכלת במח האנושי להבין על בריו כמו כמה וכמה מבוכות שאנו נבוכים בהם כמו הידיעה והבחירה שאין מח של אנושי יכול להבין את הידיעה הזאת והשכל הזה הוא בחינת מקיף שאין נכנס בפנימיות המח כי אם מקיף אותו מבחוץ והשכל הפנימי מקבל חיותו מהמקיף הזה ודע, שזה עקר כח הבחירה כל זמן שהשכל אין כל כך גדול להבין הידיעה והבחירה אזי כח הבחירה על מקומו כי יש בידו כח לבחר החיים או הפוכו אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים ואז יתגדל השכל האנושי ויתגלה לאנושי הידיעה והבחירה אז יתבטל הבחירה כי אז על ידי גדולו של השכל יצא מגדר האנושי ויעלה לגדר מלאך ואז יתבטל הבחירה וזה זה עקר כח הבחירה זה שאין יודע השכל של הידיעה והבחירה וזה שאמרו חכמינו ... הבחירה ועטרותיהם, הינו המקיפים כמו: "שאול ואנשיו עטרים אל דוד" בראשיהם ולא על ראשיהם הינו המקיפים יכנסו בתוך המחין לפנים ואז יכנסו כל השכליות שלא היה יכול להבין אותם יכנסו לפנים ... הנ"ל הוא בחינת קדש בחינת חפה מקיפין וזה שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה . 'כל צדיק וצדיק נכוה מחפתו של חברו' כי מקיף של זה גדול ממקיף של זה והשכל שהוא מקיף לזה הוא פנימי לזה וזה בחינת ... תבות של: צ'עקתנו י'ודע ת'עלומות כנ"ל וזה: תשי ראשי תבות של ת'כלם ש'בעת י'מים ח. וכשאדם לומד תורה ואין מבין בה שום חדוש זה מחמת שהמחין והשכל של התורה והלמוד הזה הן בבחינת עבור וזה ... נקראים 'עם סגלה' כמו סגלה שעושין לרפואה אף על פי שאין הטבע מחיב שיהיה זה לרפואה אף על פי כן הדבר הזה מסגל לרפואה וזה למעלה מהטבע שאין השכל האנושי מבין זה כמו כן אנחנו לקח אותנו השם יתברך לעם סגלתו אף על פי שאין השכל האנושי מבין את כל זה איך לקח עם מתוך ... ומי שהוא נכלל בו יש לו שלמות ועקר הכלליות שיהיה נכלל באחד הוא על ידי הדעת אותו יתברך כמו שאמר החכם: 'אלו ידעתיו, הייתיו' כי עקר האדם הוא השכל ועל כן במקום שחושב השכל שם כל האדם וכשיודע ומשיג בידיעת השם ... בחינת הדעת וזה שכתוב: "וידעתם כי אני ה' המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים" כי עקר הגאלה על ידי הדעת ודע, שגם לעתיד שתמלא הארץ דעה ויהיה נעשה מהשכל המקיף שכל פנימי גם אז יהיו מקיפים ... מקיף לזה יהיה פנימי לזה כנ"ל: 'כל צדיק נכוה מחפתו של חברו' כנ"ל, עין שם וכמובא פרוש הפסוק: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" כי בהשכל המשתף יהיו כלם שוים שהכל ידעו את ה', ... עצמו כי אין השגה זו מחממת ומבערת אותו כלל והצדיק השני שלמטה ממנו נכוה ונבער ממנה [והענין מבאר יותר על פי מה שמבואר למעלה שעל ידי תנועת השכל וכו' שהוא בחינת שפע אלקי הינו השגת ... את עצמו נמצא מה שמבואר לעיל על מאמר זה. "כל צדיק נכוה מחפתו של חברו" שפרושו, שיהיה נכוה מהמקיף של חברו כי מקיף של זה גדול ממקיף של זה והשכל שהוא מקיף לזה הוא פנימי לזה וכו' כי ... לשנות המלבושים כדי שלא יכירו אותו כמו שכתוב: "משנה פניו ותשלחהו" כי על ידי שמשנין הפנים על ידי לבושין אחרים נפטר ממנו וכן בעקר האדם הינו בהשכל יש בחינות לבושין הינו השכל המקיף וצריך לעשות מהמקיף פנימי ולעשות ... רחמנא לצלן קריעה כי קר"ע בגימטריא ש"ע נהורין של אור הפנים שהם הגימטריא של ב' פעמים אל במלואו כי אל הוא אור הפנים הקשו כי יש מקיפים אצל השכל הינו שאינו נכנס להשכל פנימי האנושי ויש מקיפים להתורה שמקיף להתורה ואינו נכנס לתוך התורה ובהמקיפים יש שהם מקיפים ועומדים לפני העינים רק שהם מקיפין ואינם נכנסים להשכל ויש שהם בהעלם שלא באו עדין אפילו למקיפים והוא בחינת עבור ומה לעשות שיכנסו המקיפים של התורה לתוך התורה בפנים והמקיפים של השכל יכנסו לתוך השכל הפנימי דהינו שמתחלה יבואו ויתגלו המקיפים של התורה מההעלם למקיפים ואחר כך יכנסו המקיפים של התורה לפנים וכן המקיפים של השכל מה שאי אפשר להשיג מצד חסרונו האנושי ...
1 2 3 4 5
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 12_07_2025 השעה 22:25:32 - wesi2