... וסתים וכו' בהעלתך את הנרות וכו' פרש רש"י שתהא שלהבת עולה מאליה א. כתיב: "אחור וקדם צרתני" כי יש שכל שאדם משיג אותו על ידי הקדמות רבות
והשכל הזה מכנה בשם 'אחור' ויש שכל שבא לאדם בלא שום הקדמה אלא על ידי שפע אלקי וזה מכנה בשם 'קדם' בשם פנים והתלהבות הלב נולד מחמת תנועת
השכל כי טבע התנועות שמוליד חם ולפי מהירות תנועות
השכל כן מוליד חם בלב נמצא על ידי שפע אלקי
שהשכל נשפע לאדם במהירות שאין צריך להשתמש ... כי הקדוש ברוך הוא 'יהב חכמתא לחכימין' בבחינת: "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה" ד. וסכה הנ"ל הינו רוח הקדש הנ"ל שפע אלקי הנ"ל הוא בחינת מקיפין
שהשכל הזה הוא גדול עד למאד עד שאין המח יכול ... שאין יכלת במח האנושי להבין על בריו כמו כמה וכמה מבוכות שאנו נבוכים בהם כמו הידיעה והבחירה שאין מח של אנושי יכול להבין את הידיעה הזאת
והשכל הזה הוא בחינת מקיף שאין נכנס בפנימיות המח כי אם מקיף אותו מבחוץ
והשכל הפנימי מקבל חיותו מהמקיף הזה ודע, שזה עקר כח הבחירה כל זמן
שהשכל אין כל כך גדול להבין הידיעה והבחירה אזי כח הבחירה על מקומו כי יש בידו כח לבחר החיים או הפוכו אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים ואז יתגדל
השכל האנושי ויתגלה לאנושי הידיעה והבחירה אז יתבטל הבחירה כי אז על ידי גדולו של
השכל יצא מגדר האנושי ויעלה לגדר מלאך ואז יתבטל הבחירה וזה זה עקר כח הבחירה זה שאין יודע
השכל של הידיעה והבחירה וזה שאמרו חכמינו ... הבחירה ועטרותיהם, הינו המקיפים כמו: "שאול ואנשיו עטרים אל דוד" בראשיהם ולא על ראשיהם הינו המקיפים יכנסו בתוך המחין לפנים ואז יכנסו כל
השכליות שלא היה יכול להבין אותם יכנסו לפנים ... הנ"ל הוא בחינת קדש בחינת חפה מקיפין וזה שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה . 'כל צדיק וצדיק נכוה מחפתו של חברו' כי מקיף של זה גדול ממקיף של זה
והשכל שהוא מקיף לזה הוא פנימי לזה וזה בחינת ... תבות של: צ'עקתנו י'ודע ת'עלומות כנ"ל וזה: תשי ראשי תבות של ת'כלם ש'בעת י'מים ח. וכשאדם לומד תורה ואין מבין בה שום חדוש זה מחמת שהמחין
והשכל של התורה והלמוד הזה הן בבחינת עבור וזה ... נקראים 'עם סגלה' כמו סגלה שעושין לרפואה אף על פי שאין הטבע מחיב שיהיה זה לרפואה אף על פי כן הדבר הזה מסגל לרפואה וזה למעלה מהטבע שאין
השכל האנושי מבין זה כמו כן אנחנו לקח אותנו השם יתברך לעם סגלתו אף על פי שאין
השכל האנושי מבין את כל זה איך לקח עם מתוך ... ומי שהוא נכלל בו יש לו שלמות ועקר הכלליות שיהיה נכלל באחד הוא על ידי הדעת אותו יתברך כמו שאמר החכם: 'אלו ידעתיו, הייתיו' כי עקר האדם הוא
השכל ועל כן במקום שחושב
השכל שם כל האדם וכשיודע ומשיג בידיעת השם ... בחינת הדעת וזה שכתוב: "וידעתם כי אני ה' המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים" כי עקר הגאלה על ידי הדעת ודע, שגם לעתיד שתמלא הארץ דעה ויהיה נעשה
מהשכל המקיף שכל פנימי גם אז יהיו מקיפים ... מקיף לזה יהיה פנימי לזה כנ"ל: 'כל צדיק נכוה מחפתו של חברו' כנ"ל, עין שם וכמובא פרוש הפסוק: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" כי
בהשכל המשתף יהיו כלם שוים שהכל ידעו את ה', ... עצמו כי אין השגה זו מחממת ומבערת אותו כלל והצדיק השני שלמטה ממנו נכוה ונבער ממנה [והענין מבאר יותר על פי מה שמבואר למעלה שעל ידי תנועת
השכל וכו' שהוא בחינת שפע אלקי הינו השגת ... את עצמו נמצא מה שמבואר לעיל על מאמר זה. "כל צדיק נכוה מחפתו של חברו" שפרושו, שיהיה נכוה מהמקיף של חברו כי מקיף של זה גדול ממקיף של זה
והשכל שהוא מקיף לזה הוא פנימי לזה וכו' כי ... לשנות המלבושים כדי שלא יכירו אותו כמו שכתוב: "משנה פניו ותשלחהו" כי על ידי שמשנין הפנים על ידי לבושין אחרים נפטר ממנו וכן בעקר האדם הינו
בהשכל יש בחינות לבושין הינו
השכל המקיף וצריך לעשות מהמקיף פנימי ולעשות ... רחמנא לצלן קריעה כי קר"ע בגימטריא ש"ע נהורין של אור הפנים שהם הגימטריא של ב' פעמים אל במלואו כי אל הוא אור הפנים הקשו כי יש מקיפים אצל
השכל הינו שאינו נכנס
להשכל פנימי האנושי ויש מקיפים להתורה שמקיף להתורה ואינו נכנס לתוך התורה ובהמקיפים יש שהם מקיפים ועומדים לפני העינים רק שהם מקיפין ואינם נכנסים
להשכל ויש שהם בהעלם שלא באו עדין אפילו למקיפים והוא בחינת עבור ומה לעשות שיכנסו המקיפים של התורה לתוך התורה בפנים והמקיפים של
השכל יכנסו לתוך
השכל הפנימי דהינו שמתחלה יבואו ויתגלו המקיפים של התורה מההעלם למקיפים ואחר כך יכנסו המקיפים של התורה לפנים וכן המקיפים של
השכל מה שאי אפשר להשיג מצד חסרונו האנושי ...