ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨ביטחון אמיתי דקדושה ובטחון דסטרא אחרא
רבי נחמן מברסלב מבאר כאן breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דַּע שֶׁיֵּשׁ שְׁבִילֵי הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל

וגם כאן breslev.eip.co.il/?key=334 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סג - סוֹד כַּוָּנַת הַמִּילָה

כי יש בחינת ביטחון אמת דקדושה, ויש בטחון של שקר של הסטרא אחרא. ובטחון דקדושה הוא אמת וביטחון דסטרא אחרא הוא שקר וכולי.

והביטחון דקדושה שהוא כולו אמת, הוא תלוי בשכל, כמבואר כאן breslev.eip.co.il/?key=495 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רכה - כְּשֶׁהָרֵאָה בִּשְׁלֵמוּת עַל יְדֵי זֶה הַבִּטָּחוֹן בִּשְׁלֵמוּת

כִּי עִקַּר הַבִּטָּחוֹן בִּשְׁלֵמוּת הוּא עַל יְדֵי הַשֵּׂכֶל

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עֵינֵי כל אֵלֶיך יְשַׂבֵּרוּ"

'עֵינֵי' זֶה בְּחִינַת הַשֵּׂכֶל

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם", וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י 'עַל שֵׁם הַחָכְמָה נֶאֱמַר'

וּלְפִי הַשֵּׂכֶל כֵּן הוּא הַבִּטָּחוֹן



בטחון עצמי. אמונה עצמית. הערכה עצמית. איך משיגים?

על האדם לדעת כי יש שני סוגים של בטחון עצמי ואמונה עצמית.

יש בטחון עצמי אמיתי ויש בטחון עצמי שקרי.

ביטחון עצמי אמיתי = בטחון עצמי שנובע מהאמת. האדם בוטח במשהו אמיתי.

בטחון עצמי שקרי = ביטחון עצמי שנשען על שקר ועל דמיון.

לדוגמא: אדם שיש לו ביטחון עצמי שהוא יכול לעוף בשמים כמו ציפור, זהו לדוגמא ביטחון עצמי שקרי שאינו תואם את המציאות. זהו בטחון עצמי שסופו במפלה.

לעומת זאת, אדם שבטוח בעצמו שהוא יצליח להשיג מטרה שהוא אכן באמת יכול להשיג אותה, זהו בטחון עצמי אמיתי וטוב.

ברמה המעשית:

ביטחון עצמי שקרי = האדם בטוח שהעולם יהיה כפי מה שהוא רוצה.

ביטחון עצמי אמיתי = האדם בטוח שהוא אישית ירגיש טוב בכל מצב.

בטחון עצמי שקרי מתמקד בחיצוניות.

בטחון עצמי שקרי מבטיח לאדם הבטחות שונות שהאדם אינו יכול להיות בטוח בכך שהן אכן יקרו.

ביטחון עצמי שקרי מבטיח לאדם שהצורה החיצונית של המציאות תהיה כרצונו.

האדם נשען על כוחו החיצוני המדומה, ונדמה לו כאילו הוא יגרום למציאות החיצונית להיות כרצונו.

בטחון עצמי שקרי מלווה בפחד וחשש מפני זה שהביטחון העצמי יתגלה כשקרי.

לעומת זאת יש גם בטחון עצמי אמיתי.

מהו ביטחון עצמי אמיתי?

בטחון עצמי אמיתי = בטחון עצמי שבו האדם נשען על האמת.

האדם בטוח אך ורק במה שהוא אמיתי שיהיה כפי שהוא באמת.

ביטחון עצמי אמיתי הוא פנימי.

בטחון עצמי אמיתי מאפשר לאדם לדעת בידיעה שלמה וברורה, כי מה שלא יהיה, יהיה רק טוב.

בטחון עצמי אמיתי נובע מההשענות של האדם על הפנימיות שלו.

כאשר השמחה של האדם תלויה בדברים חיצוניים, הרי שהוא אינו יכול להיות באמת בטוח בכך שהמציאות החיצונית תמיד תהיה כרצונו.

וגם אם היא כרצונו, הוא לא יכול להיות בטוח שהיא תמשיך להיות כרצונו גם בעתיד.

לעומת זאת, בטחון עצמי אמיתי הוא בטחון עצמי שנובע מכך שהחוזק הנפשי של האדם נובע מהפנימיות שלו, בלי קשר לתלות רגשית כלשהי בצורה החיצונית של המציאות.

כאשר החוזק הנפשי של האדם נובע מכך שהאדם מודע לעצמו, מחובר לעצמו וכולי, במקרה כזה יש לאדם ביטחון עצמי אמיתי.

ביטחון שלא משנה מה יקרה, הכל טוב בכל מקרה.

איך משיגים ביטחון עצמי אמיתי?

על ידי זה שהאדם נצמד אל האמת.

כאשר ההערכה העצמית של האדם נובעת מדברים אמיתיים ולא ממה שחושבים עליו, הרי שאדם כזה יש לו בטחון עצמי אמיתי.

על האדם לחפש את האמת, ולהעריך ולאהוב את עצמו בגלל האמת.

על האדם למצוא את מה שטוב בו. ואם הוא לא מוצא, הוא צריך לחפש עד שהוא ימצא.

על האדם לאהוב את עצמו בכל מצב ללא תנאים.

כאשר האדם אוהב את עצמו ללא שום תנאי באהבה עצמית אמיתית, על ידי זה יש לו בטחון עצמי אמיתי, שמה שלא יהיה, יהיה טוב בכל מקרה.

בנוסף:

על האדם לדעת לבטוח במה שהוא אמת.

על האמת אפשר לסמוך. אם זו האמת, אפשר לסמוך עליה.

על האדם להיצמד אל האמת ורק אל האמת.

רק כאשר הבטחון העצמי של האדם נובע ממה שהוא אמת, רק אז זה בטחון עצמי אמיתי.

וראה גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=164 - עקר הגבורה הוא בלב
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קיא - עַל יְדֵי תְּפִלָּה יְכוֹלִין לָבוֹא לַכּל, לְכָל טוּב
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קיא - על ידי תפלה יכולין לבוא לכל, לכל טוב אחד שאל אותו בענין הנהגת התקרבות להשם יתברך וצוה לו ללמד וכו' ושאל אותו: הלא איני יכול ללמד השיב לו: על ידי תפילה יכולין לבוא לכל, לכל טוב לתורה ועבודה ולכל הקדשות ולכל העבודות ולכל הטובות שבכל העולמות פעם אחד אמר אם היו מניחין מת לעולם הזה להתפלל בודאי היה מתפלל יפה יפה בכל כחו
ספר המידות - נדה
...בדמים, היא דברנית, ואל תתיפה בעיני בני אדם, גם תרחץ את עצמה במי מעינות, גם אל תיגע את עצמה הרבה, גם בעלה יזהר בנטילת ידים, גם אל תכעס, גם אחר הטבילה תתן צדקה. גם בעלה ילמד מסכת נדה ואחר כך יאמר שיר של יום. גם תרחץ את עצמו בדברים, העולים מתוך המצודה מן הנהר, גם תשתה חלב עז, גם תרחץ בנוצת עזים, גם תעשן את עצמה בלבונה. ב. אשה ששופעת דם, תכתב אותיות "לא אחד" ותשא עליה. ג. אשה שהיא פרוצה, על ידי זה אין לה וסת ומרבה בדמים. ד. נדה שראתה דם דרך מקרה הוא...
שיחות הר"ן - אות קכד
...? ואמר שאינו יכול לומר דברי מוסר כי כל דבור מוסר שלו הוא מטבל ומרחץ בדמעות ומחמת זה אינו יכול לומר מוסר בפרוש ובתחלה היה אצלנו קצת תמיהה מה שאמר שאינו אומר מוסר כי לפי דעתנו כל דבריו הם דברי מוסר גדול מאד מאד כאש בוערת ממש אך באמת לא היה רגיל לומר דברי מוסר בפרוש כדרך המוכיחים אבל אף על פי כן כל דבריו וכל שיחותיו היה רק מענין עבודת ה' וכל דבריו היה כגחלי אש ממש ומי שזכה לשמע דבור מפיו היה נכנס בקרבו כאש בוערת ממש ואי אפשר לבאר ולציר לא בכתב ולא בפה...
דמותו של ר' נחמן מברסלב
...הוא גם אמר שאדם ללא חברים טוב לו שימות וכולי. מצד שני הוא בעצמו היה די בודד. הוא העיד זאת על עצמו, ופניו אף פעם לא היו שוחקות, איך כל זה מסתדר מבחינת אישיותו? תשובה: לשואל, תרשה לי לתקן אותך ולתת נקודה למחשבה, כאשר אומרים משהו בשם רבי נחמן, זה קריטי ביותר לברר את הציטוט המקורי ואת הלשון המקורית ואת ההקשר המקורי שבו נאמרו הדברים. דהיינו אכן רבי נחמן דיבר על השמחה, אך על עניין הביחד הוא לא דיבר אלא על ההפך שהוא ההתבודדות שהוא מעלה עליונה וגדולה מן...
שיחות הר"ן - אות קצו - גדולות נוראות השגתו
...אור ליום שני פרשת נח תק"ע] התורה שלי גדולה מאד והיא כלה רוח הקדש ויכולין לידע ממנה עתידות שמי שיטה עצמו ויאזין ויקשיב התורה שלי יכול לידע עתידות שיהיה ואין צריך לומר אחר כך כשנעשין הדברים בעולם שאז יכולין בודאי למצא הכל בתוך התורה שלי ולראות ולהבין שהכל מבאר בתוך התורה שנאמרה כבר כל זה שמעתי אחר שבת בראשית שנת תק"ע, בעת שהראיתי לו התורה בראשית לעיני כל ישראל בכתב הנדפסת ב"לקוטי תנינא" סימן ס"ז ובאותו השבוע ראינו בחוש כל הנזכר לעיל, איך בהתורה הקדושה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ריג - כְּשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא רוֹצֶה לְהַסְתִּיר וּלְכַסּוֹת אֶת הָאָדָם
...מוהר"ן ח"א - תורה ריג - כשהקדוש ברוך הוא רוצה להסתיר ולכסות את האדם דע שיש שם שכשהקדוש ברוך הוא רוצה להסתיר ולכסות את האדם מן הבעל דבר להציל אותו ממות שנגזר עליו אזי הוא מסתיר ומכסה אותו בזה השם ואזי הבעל דבר משוטט ומחפש סביבות זה האדם לבקש לו מקום שיוכל להכנס תחת המסתר והמכסה להזיק לזה האדם אך תכף כשמביט עליו נסתלק ואין לו כח מחמת זה השם אבל דע שכשחס ושלום, מוצא מקום לכנס תחת המסתר והמכסה לשלט על האדם אזי אדרבא מקבל עוד הבעל דבר יותר כח מזה השם...
חיי מוהר"ן - קיג - מקום לידתו וישיבתו ונסיעותיו וטלטוליו
...וטלטוליו אות קיג אחר כך נסע ממעדוועדיווקע לארץ ישראל. בבואו מארץ ישראל נשתדך עם בתו אדיל עם כבוד הרב הגאון החסיד הקדוש המפרסם מורנו הרב אברהם דב זכרונו לברכה הרב אב בית דין דקהלת קדש חמעלניק. ואחר ביאתו מארץ ישראל ישב עוד בערך שנה ויותר קצת במעדוועדיווקע. גם תכף בבואו מארץ ישראל נסע לקהלת קדש לאדי להרב החסיד הגאון המפרסם מורנו הרב שניאור זלמן זכר צדיק וקדוש לברכה. ודבר עמו הרבה מענין אנשי ארץ ישראל כי בעת היות רבנו זכרונו לברכה בארץ ישראל, שחרו פניו...
שיחות הר"ן - אות רפז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רפז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן אמר: מה יש להאדם לעשות בזה העולם אין צריך כי אם להתפלל וללמד ולהתפלל עוד שמעתי כמה דברים ושכחתי
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה צד - עִנְיַן שֶׁצְּרִיכִין לִנְסֹעַ לְצַדִּיקִים עַל ראשׁ הַשָּׁנָה
...תורה צד - ענין שצריכין לנסע לצדיקים על ראש השנה שמעתי מפיו הקדוש שהיה כתוב אצלו תורה על ענין ראש השנה שצריכין לנסע לצדיקים על ראש השנה והיה מבאר שם מענין שלשה ראשים שמתקבצין בראש השנה כשזוכין אז להיות אצל הצדיק כי הצדיק הוא בחינת ראש, כי הוא ראש בני ישראל וראש השנה הוא גם כן בחינת ראש, כי הוא ראש השנה וכל אחד בא עם מחו ודעתו להצדיק ומקשר דעתו ומחו שבראשו שזהו גם כן בחינת ראש להצדיק שהוא ראש בני ישראל בראש השנה נמצא שנתקבצו שלשה ראשים יחד והיה לו...
מה היה החטא של משה רבנו?
...מברסלב מבאר כאן breslev.eip.co.il/?key=68 את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ? ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל? תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו: וכשמתפלל קדם הדרוש צריך להתפלל בתחנונים ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם ולא יתלה בזכות עצמו אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו אין זה המטה כדי להתגאות אלא כדי להכניע הרע שבעדה כי ברבים יש בהם טובים ורעים וצריך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.3594 שניות - עכשיו 08_08_2025 השעה 17:13:20 - wesi2