... אלקות כי צריך לזה רבי גדול מאד מאד שיוכל להסביר שכל גדול כזה על ידי
השכל התחתון כנ"ל כדי שיוכלו הקטנים להבינו וכל מה שהוא קטן ביותר ומרחק ביותר מהשם יתברך הוא צריך רבי גדול ביותר כמו שמצינו בעת שהיו ... גדול ביותר כנ"ל ג. וזה בחינת שערות שההארות המחין יוצאין בהשערות כן
השכל העליון שהוא השגות אלקות הוא מתלבש
בהשכל התחתון וזה בחינת שערא בעגולא בחינת סיבובים דהינו ההקדמות המסבבין עד שבאים אל המכון כנ"ל והעקר הוא המכון כמו שמצינו בדברי ... ונאוה" כי השחרות הוא מקבץ את הראות ומצמצם אותו כדי לראות היטב כן
השכל התחתון הוא בחינת שחרות שמצמצם בו נאוה ויפי שבשכל העליון ואלו השערות הן בחינת 'שעורא דאתון דאוריתא' כי המצוות הם חכמות הבורא ... שהם שעורים וגבולים שמצמצם בהן חכמתו יתברך שמו שזה בחינת התלבשות
השכל העליון בשכל התחתון שעל ידי זה זוכין להשגות אלקות כנ"ל וזה בחינת 'בת היתה לו לאברהם אבינו ובכל שמה' 'בת', זה בחינת בת עין ... ונכללין ונראין בתוכו ועל ידי זה רואין ומשיגין הדבר שרואין כמו כן זה
השכל התחתון מצמצם ומגביל
השכל הגדול העליון ונכלל בתוכו ועל ידי זה רואין ומבינים ומשיגים את
השכל העליון הגדול כנ"ל וזה בחינת: "וירא אליו ה' בלבת אש" שהשם יתברך רצה להלביש לו השגות אלקות והלביש לו בבחינת בת עין הנ"ל . וזה בחינת 'בת תחלה סימן יפה לבנים' 'בת תחלה', זה בחינת
השכל התחתון שהוא תחלה והקדמה לשכל העליון וזה בחינת: 'סימן יפה לבנים' 'בנים', זה בחינת
השכל העליון כמאמר חכמינו, זכרונם לברכה: "הביאי בני מרחוק ובנותי מקצה הארץ" 'הביאי בני אלו גליות שבבבל שדעתן מישבת כבנים' 'בנותי ... שמשיגין על ידי ההקדמות בחינת שכל התחתון כנ"ל וזהו 'בת תחלה', שהוא
השכל התחתון 'סימן יפה לבנים' שעל ידו משיגין
השכל העליון שהוא בחינת בנים כנ"ל וזהו 'סימן יפה' שבו מסמן ומגבל
השכל העליון בבחינת 'שיעורא דאתון דאוריתא' בחינות 'שחורה אני ונאוה' כנ"ל ד. ולבוא
להשכל התחתון הזה אי אפשר כי אם על ידי שונא בצע שישנא הממון בתכלית השנאה כי שערא אכמא שהוא בחינת
השכל התחתון הוא מסטרא דמלכות וכן שונא בצע הוא מסטרא דמלכות כי
השכל התחתון הוא בחינות מלכות שהוא בחינות חכמה תתאה שבכל עולם ועולם שהוא מנהיג אותו העולם שזה
השכל של ההנהגה והמלכות הוא בחינת חכמה ושכל תחתון כנגד
השכל של השגות אלקות ועל כן ביומוי דשמואל שנפלו ראשי הדור אל הממון כמו שכתוב: "ויטו אחרי הבצע" על כן תכף פגמו במלכות דקדשה כמו ... "וישב שלמה על כסא ה'" שמלך על עליונים ותחתונים ועל כן זכה שלמה לזה
השכל התחתון הנ"ל כמו שכתוב: "ויחכם מכל האדם" וכמו שכתוב: "ותרב חכמת שלמה מכל בני קדם" כי זה
השכל הוא בחינת מלכות כנ"ל אבל על ידי אהבת ממון הוא נופל לאכמא דסטרא אחרא בחינות: 'שבתאי פתיא אכמא' מרה שחורה בחינות "בעצבון ... כי המלכות הוא בחינות דל"ת בגין דלית לה מגרמה כלום כי אם על ידי ענפי
השכל העליון המתפשטין לשם וגם היא כלולה מארבעה עולמות כי בכל עולם ועולם יש בחינות המלכות בחינות חכמה תתאה שהיא בחינות החכמה המנהגת ... אני העשרתי את אברם" כי אברהם תקן שחרית בחינת שחרות הנ"ל שהוא בחינת
השכל התחתון הנ"ל בחינת חכמה תתאה שהוא בחינת שחרות כנ"ל שזוכין לתקן בחינת זאת על ידי שונא בצע כנ"ל. ועל כן יצא מאברהם יצחק וישמעאל ...