ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל?
שאלה:

יוצא לי לשמוע יותר מפעם אחת בכמה צורות שונות שחסידי ברסלב הם נגד שימוש בשכל, ולזרוק את השכל, ולהיות רק בפשיטות, ולא להתעסק בחוכמות וכיו"ב.

השאלה שלי היא מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל. האם הם כולם נבערים מדעת ומשום כך הם מפחדים להשתמש בשכלם?

אינסטנקטיבית כאשר מישהו מבקש ממני להאמין לו ולא להשתמש בשכל שלי, אני ישר קולט שהוא נוכל רמאי ושקרן במקרה הרע, או טיפש במקרה הטוב.

לא ברור לי מדוע חסידי ברסלב בורחים משימוש בשכל.

האם האמונה שלהם כ"כ חלשה שהם מפחדים לגלות שהיא שקרית? האם יש כאן שקר שאנשים מפחדים שמי שישתמש בשכל שלו יגלה אותו?

מדוע הם נגד חקירות? מדוע מפחדים מהשכל שיגלה את השקר של אמונתם?

ממבט על החסידים בלבד, מצטיירת התמונה כאילו הרב שלהם הוא נבער מדעת, משום שהם כולם כל הזמן מדברים בשבח האמונה ובגנות השכל.

אך מהמעט שעיינתי בספרי רבי נחמן מברסלב, מצטיירת התמונה של אדם מאוד מאוד חכם. אז מדוע כמעט כל חסידיו מפחדים כ"כ הרבה מהמילה שכל? מדוע מפחדים מחקירות?

מה פשר העניין הזה?

אשמח לתשובה

תודה.

תשובה:

לשואל היקר.

עליך לעשות הפרדה ברורה ומוחלטת בין רבי נחמן עצמו לבין תלמידיו בכל הדורות עד דורנו אנו.

רבי נחמן מברסלב עצמו היה החכם באדם. ולא סתם בחוכמה פשוט של העולם הזה, אלא בהשגות רוחניות גדולות של השי"ת עצמו. רבי נחמן מברסלב עצמו הכיר את השי"ת אישית ולא באמצעות שליח / מתווכים וכיו"ב.

רבי נחמן מברסלב עצמו זכה לתקן את חטא עץ הדעת של אדם הראשון בשלמות וזכה לשכל שלם ואמיתי.

כל התורות של רבי נחמן מברסלב, הן רק הפסולת של השכל של רבי נחמן. כי השכל של רבי נחמן עצמו הוא כ"כ גדול שהוא לא נכנס למילים, ולכן הוא הוכרח לצמצם את שכלו בתוך הליקוטי מוהרן.

יחד עם זאת כל תלמידיו של רבי נחמן מברלסב ללא יוצא מן הכלל הם עניין אחר ונפרד מרבי נחמן עצמו. כי באמת בדברי הצדיק יש אין סוף דרגות עמקות שונות. ורק מי שמגיע לדרגת הצדיק עצמו, רק הוא באמת מבין את הצדיק באמת, וכל השאר הם רק מדמים בנפשם שהם מבינים את דברי הצדיק, והכל זה באספקלריא שאינה מאירה.

כי רק הצדיק עצמו הבין את עצמו. ורק מי שהוא כמו הצדיק ממש, רק הוא מבין את הצדיק ממש.

וראה בעניין זה כאן: breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

וְאָמַר לָנוּ אַתֶּם אֲנָשִׁים קְטַנִּים בְּמַעֲלָה מְאד וְאֵין לִי עִם מִי לְדַבֵּר

וכן, breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

עוֹד שָׁמַעְתִּי אָז מֵהָרַב רַבִּי נַפְתָּלִי

שֶׁפַּעַם אַחַת שָׁאַל הוּא בְּעַצְמוֹ אֶת פִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

בַּמֶּה יֵשׁ לְאֵלּוּ הַקַּלֵּי עוֹלָם אֵיזֶה שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֵלָיו

מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת הֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשָּׁתוֹ מְאד מְאד בְּלִי שִׁעוּר

וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

בַּמֶּה יֵשׁ לָכֶם שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֶצְלִי

הֲלא אַתֶּם אֶצְלִי רַק כְּמוֹ נוֹצוֹת שֶׁעַל הַבֶּגֶד

שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵחַ עֲלֵיהֶם, מִיָּד פּוֹרְחִין וְנִסְתַּלְּקִין מֵעָלָיו.

ואת זה רבי נחמן עשה כהשוואה בין האפיקורסים הגדולים באומן לבין התלמידים שלו.

וכעין זה מובא בעוד מקומות, שאין מי שיבין באמת בדברי הצדיק, אלא מי שהוא צדיק כמוהו ממש, ואילו ידעתיו הייתיו, ועל ידי זה הוא זוכה להבין את דברי הצדיק בשלמות.

כך שכנ"ל, תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו לבין תלמידיו.

חסידי ברסלב זכו עם יותר מזל משכל בכך שיש להם רבי כזה. אך זה שאדם משייך את עצמו לרבי נחמן מברסלב, זה אומר שיש לו בעיקר הרבה מזל שהוא מאמין במשהו אמיתי, אך זה לא מעיד על כך שיש לו הרבה שכל.

כי להתקרב לרבי נחמן מברסלב מצד השכל... זה עניין אחר לגמרי... כי לשם כך צריך להבין את השכל של הצדיק... וזה כבר עניין אחר...

וכל חסידי ברסלב וכל תלמידי רבי נחמן מברסלב, יש להם את הזכות שיש להם את המזל שהם לא חולקים על הצדיק אלא רוצים להתקרב אליו. אך להתקרב באמת זה עניין אחר לגמרי.

ומקורב באמת לצדיק היינו רק כאשר האדם מגיע לדרגת הצדיק עצמו. שאז הדעת שלהם מתאחדת, ושלא נשאר אצל האדם שום שכל עצמי כלל, אלא יש לו רק את השכל של הצדיק בלבד.

והשכל של הצדיק נכלל בשכל של השי"ת שהוא מעל הזמן והמקום. כך שכל זמן שהשכל של האדם הוא לא מעל הזמן והמקום כמו השי"ת ממש, הרי שזה אומר שהוא רחוק מדעתו של הצדיק וכולי.

ולסיכום: תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו, לבין כל השאר יהיה מי שיהיה.



לעצם שאלתך לגבי השכל והשימוש בשכל, רבי נחמן מברסלב כתב בפירוש כי כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, מצווה גדולה להשיג את השכל הזה.

השכל הוא קודש הקודשים. ובניין הדעת הוא בניין בית המקדש. והשכר של העולם הבא הוא רק שכל. זה כל השכר כולו, שלאדם יהיה שכל יותר גדול. וגם בעולם הבא עולים מדרגה לדרגא על ידי הגדלת השכל. ורק על ידי השכל האדם יכול לזכות להכלל בהשי"ת ולזכות לשלמות אמיתית.

וללא שכל, אין שום דרך בעולם להשיג את השכל הנקנה באמת. ולמרות שאפשר להתחזק באמונה חזקה מאוד, אך כל זמן שהוא רק אמונה בלי שכל, הוא לא טוב. והטעם של ארץ ישראל הוא כולו שכל. וכל התענוג וכל השעשועים הם של השכל וכולי...

אלא מאי?

שלא כולם מסוגלים להגיע לשכל הזה. לא שאינם מסוגלים באמת, אלא שאינם מוכנים למסור את נפשם כדי להגיע לשכל הזה של הצדיק האמת. כי אילו רצו באמת להשיג את השכל הזה, היו כולם משיגים את השכל הזה. כי אין דבר העומד בפני הרצון. ואפילו אנוס שרחמנא פטריה, אם יחזק את רצונו, בוודאי שיוציא את רצונו מכוח אל הפועל כמובא.

כך שאם האדם באמת היה רוצה בלב שלם להשיג את האין סוף שהוא השכל האמיתי, בוודאי שהוא היה זוכה לזה.

אך מחמת שלא כל אחד נמצא במצב הנ"ל, לכן יש את העניין של להאמין לצדיק, דהיינו לדעת שהשכל של הצדיק האמת הוא האמיתי, ולא להקשיב לשכלך שאומר את ההפך. מאחר ששכלו של האדם אינו שלם, בניגוד לשכלו של הצדיק.

אך כל זה שצריך להתחזק באמונה וכולי, זה הכל נכון עבור מי שמוכן לצאת ידי חובה, כי אנוס רחמנא פטריה, ומה לעשות שאי אפשר בשכל אנושי לדעת את הכל, ואז האדם סומך על האמונה ועוזב את השכל.

אך מי שליבו חזק, הוא לא מתפשר על כך שהשכל האנושי מוגבל, והוא דייקא מנסה להשיג את האור אין סוף. איך? על ידי זה שהוא משלים את שכלו בכל מה שאפשר, ועל ידי זה בסופו של דבר השכל שלו יוצא מגדר אנושי וזוכה להשגת האין סוף וכולי.

וראה גם כאן breslev.eip.co.il/?key=2232 - שיחות הר"ו - אות עו

כי באמת אפשר לחיות חיים טובים על ידי אמונה בלבד. אבל מי שרוצה את האמת לאמיתה, ורוצה להנות באמת מחיים טובים באמת בשלמות, הוא דייקא צריך להשתמש בשכלו בכל מה שאפשר.

*

לפי הנ"ל יוצא שאין היום כמעט חסידי ברסלב במובן המוסבר כאן אלא יותר בגדר של "אוהדים" (אם אפשר לכנות זאת כך).

והאמת היא שתמיד הפריעה לי מאוד הנקודה הזאת ואפילו הרחיקה אותי מברסלב כי כל מי שדיברתי איתו בענייני החסידות לא הראה אלא הבנה שטחית ביותר במקרה הטוב. וכל ההתנהלות כולה היא של מוחין דקטנות רחוק מדעת הצדיק באמת בשעה שחסיד ברסלב אמיתי צריך להיות אדם משכיל מאוד ומתבונן

*

במעשה מהבעל תפילה מבואר כי הכי קל להחזיר בתשובה היה דווקא את הכת של החכמים.

והאפיקורסים היו החברים הכי טובים של רבי נחמן מברסלב...

בכל מקרה, השי"ת הוא הדעת עצמה. והתכלית זה להתקרב אליו. על ידי הדעת.

אז איך בדיוק אפשר בלי שכל להתקרב להשי"ת?

אם השי"ת היה נוכל ח"ו... אז היה צריך להאמין בו.

אך השי"ת הוא האמת... וצריך לדעת אותו... על ידי מידת האמת ולא על ידי אמונות כזביות.

בכל מקרה, רבי נחמן מברסלב עצמו אמר לתלמידיו שהם רק כמו נוצות שעל הבגד שלו...

כמו שיש ארץ ישראל של מעלה ושלמטה... וכמו שיש תורתו ותורת ה ממש וכולי, כך גם יש בחינות שונות של ברסלב.

יש ברסלב על השם המושאל... ויש את רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא ורק הוא היה ברסלבר אמיתי.

מאחר שהוא הבטיח שמי שיצייט אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שמי שלא כמוהו ממש, הרי שהוא לא מצייט אותו. וגם אם זה יהיה מי שיהיה... אם הוא לא במדרגה של רבי נחמן מברסלב עצמו בשלמות, אז הוא לא מצייט את רבי נחמן מברסלב...

וכפי שהתבאר כאן בפורום במספר מקומות לגבי מה העניין של לזרוק את השכל ולהיות מקושר לצדיק... עיי"ש.



נכון, תתרחק מברסלב... זה הכל שקר...

אבל תתקרב לרבי נחמן מברסלב... כי יש שם אמת...

בהצלחה
סיפורי מעשיות - מעשה ממרור
...יהודי וגרמני יחד לנדוד ולמד היהודי את הגרמני שיעשה את עצמו כמו יהודי ולא יקשה עליו הדבר כיון שהלשון הוא אחד והיהודים הרי רחמנים ובודאי ירחמו עליו. כיון שבא סמוך לפסח למדו איך שיתנהג בבית היהודי שיזמינו לשלחן הסדר בתחלה עושין קדוש ואחר כך רוחצים ידים אולם שכח לומר לו שאוכלים מרור. וכן היה שהזמינו יהודי אחד אליו לסדר אולם הוא היה רעב מכל היום וצפה שכבר יגיעו לאכול את הדברים הטובים שאמר לו היהודי. אולם הוא ראה כי נתנו לו חתיכת כרפס במי מלח ושאר הדברים...
שיחות הר"ן - אות קכט
שיחות הר"ן - אות קכט עקר התגברות התאוה הידוע דהינו תאוות המשגל הוא רק מחמת עצבות ומרה שחורה וצריכין להתגבר בכל עז להיות אך שמח תמיד ואמר: אפילו כשנופלין לפעמים לתוך רפש וטיט שקשה לו מאד לצאת משם צועקין וצועקין וצועקין והגביה ידיו קצת ולא אמר יותר ואמר שלענין המחשבות והבלבולים שמבלבלין לאדם בענין זה שדיה לצרה בשעתה ולא יבלבל עצמו כלל כלל בענין זה לא קדם ולא אחר כך
ספר המידות - שכרות
...- שכרות חלק א' א. על ידי שכרות נופל ממדרגתו. ב. על ידי שתית יין, לסוף שמקבל שחד. ג. השכרות מביא לידי כפירה באמת ולהודות לשקר. ד. הקדוש ברוך הוא אוהב מי שאינו משתכר. ה. השמן מבטל השכרות. ו. הראיה משכרת ביותר. ז. על ידי שכרות נופל להרהורי ניאוף. ח. השכור אין יכלת בידו להמתיק דינים. ט. השכור אין מגלין לו רזין דאוריתא. י. יין עם לבונה מטריפין דעתו של אדם. חלק שני א. מי שלהוט אחר עבודת אדמה, בא לידי אחד משלשה, או לידי שפיכות דמים או לידי צרעת או לידי...
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות ו
...- סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות ו וכאשר שמעה אשתו זאת שלחה בתה אליו לשאל אותו איך אפשר לו להניח אותם מי יפרנסם והשיב כך: את תסעי למחתנך אחותך הגדולה יקח אחד אותה להיות בביתו משרתת קטנה שקורין ניאנקע אחותך הקטנה יקח אחד אותה לביתו מצד רחמנות ואמך תהיה משרתת קעכין וכל מה שבביתי אמכר הכל על הוצאת הדרך וכאשר שמעו זאת בני ביתו געו כלם בבכיה ובכו כמה ימים ולא היה לו שום רחמנות עליהם ואמר כי לא סגי בלאו הכי יהיה איך שיהיה הוא יסע בודאי כי רבו כבר הוא...
צדיק ורע לו רשע וטוב לו - מידה כנגד מידה?
...של "מידה כנגד מידה" עם העניין של "צדיק ורע לו רשע וטוב לו"? ובנוסף, מחמת שהקב"ה הוא טוב ודרכו להיטיב, אז איך זה שבכלל יש מישהו בעולם שרע לו, בין אם זה צדיק ובין אם זה רשע? תודה תשובה: יש כאן 2 בחינות שונות. בחינה אחת היא מידה כנגד מידה, דהיינו שיש גם טוב וגם רע מידה כנגד מידה. ובחינה שניה היא שהשם טוב תמיד ועושה אך ורק טוב תמיד. ושתי הבחינות האלו מחוברות אחת בשניה, כדלקמן: מצד האמת באמת, אין שום רע בעולם כלל. וגם מה שנדמה לאדם כרגע ממש, זה אך ורק...
שיחות הר"ן - אות צה
...הר"ן - אות צה דע שהשם שנותנין לו לאדם הוא לפי הפעלה שיש לו לאדם לעשות בעולם ויש אחד שעושה הפעלה שלו בחצי שנים שיש לו וצריך לקרא לו שם אחר דהינו שם חדש כי השם שנותנין לאדם הוא לאחר מותו לבושין שלו כי השם הוא בחינת לבושין, כמו שכתוב: "אני ה' הוא שמי וכבודי" וכו' 'כבודי' זה בחינת לבושין כי 'רבי יוחנן קרא למאנה מכבדותא' כי הקדוש ברוך הוא נקרא הוי"ה כי בשם הוי"ה נתהוה כל העולמות אבל למעלה מכל העולמות אין לו שם כי למעלה מכל העולמות אי אפשר להשיג אותו וזהו:...
ספר המידות - וותרן
ספר המידות - וותרן חלק שני א. מי שהוא ותרן, אין עונותיו יכולין להכריע זכיותיו.
שיחות הר"ן - אות קעד - גדולות נוראות השגתו
...רבנו זכרונו לברכה, פה ברסלב סוף ימיו. כמו שאתה רואה אותי כל מה שיגעתי וטרחתי ופעלתי על ידי עבודתי מעודי עד היום הזה עתה אני יכול לפעל כל זה ביום אחד ואחר כך בזמן אחר אמר לו שעתה יכול לפעל כל זה בשעה אחת ואחר כך אמר שעתה יכול לפעל כל זה ברגע אחת והבן היטב עד היכן הדברים מגיעים כי בעת שאמר זאת לרבי שמעון כבר השיג מה שהשיג וכבר אמר עד אותה העת כמה פעמים שכל העבודה והשגה שמקדם אינה נחשבת לכלום נגד מה שהשיג עכשו אף על פי שגם מקדם היתה השגתו עצומה ונשגבה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רכח - כְּשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא מִסְתַּכֵּל בַּנְּשָׁמָה
...בנשמה דע שכשהקדוש ברוך הוא מסתכל בנשמה שתוכל להחזיר בני אדם בתשובה ולעשות גרים אזי הוא יתברך בעצמו כביכול מבקש ורואה שיהיה מחלקת עליו כי 'אין מקבלין גרים לימות המשיח ולא בימי שלמה' 'משום שלחן מלכים' כי אז אינן מתגירין מאהבה רק מחמת שרואין גדלת ישראל ועקר הגרים הוא כשמתגירין בעת שישראל סחופים בעני ודחק כמו שכתוב: "מי גר אתך בעניותך" וכו' ועל כן בהכרח שיהיה מחלקת על מי שמחזיר בני אדם למוטב ומגיר גרים כדי שלא יהיה לו שום שלוה כי אז מי שמתקרב אליו הוא...
להיות לבד - בריא או לא?
...- שיחות הר"ו - אות עז ועל כן לפעמים כשאחד יושב לבדו ביער יכול להיות שיהיה נעשה משגע וזה נעשה מחמת שהוא לבדו ונכללין בו לבד כל האמות והם מתגרין זה בזה והוא מכרח להשתנות בכל פעם לבחינת אמה אחרת כפי התגברות אמה על אמה שהם כלם נכללין בו לבדו ומחמת זה יכול להשתגע לגמרי מחמת התהפכות הדעות שבו על ידי התגרות האמות שנכללין בו לבדו כנ"ל אבל כשהוא בישוב בין אנשים יש מקום להמלחמה להתפשט בכל אחד מהבני בית או בין השכנים כנ"ל מצד שני אמר רבי נחמן מברסלב: - שיחות...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 03_09_2025 השעה 10:42:13 - wesi2