... רק לבוש גשמי של עניין אחר. אז כאן נעסוק בשורש העניין של לדון לכף זכות כדלהלן: והעניין הוא, כי קודם הבריאה היה כולו
טוב וכולו אחד. ואחרי הבריאה
הטוב האין סופי צמצם את עצמו ללבושים שונים, שבהם הוא מצטייר בעיני האדם גם כרע, למרות שהוא כולו
טוב ממש. ועיקר עבודת האדם בעולם, היא לדון את כל העולם לכף זכות, היינו לקשר את בחינה הבריאה לבחינת לפני הבריאה, היינו לגלות את שורש
הטוב שיש בכל רע. ועל ידי זה לבטל את הרע לגמרי. ועל ידי זה להעלות את מידת היראה לשורשה, כי אם ... ממה להתיירא. ועל ידי זה זוכה להתגלות סודות התורה וזוכה לתכלית הנצחית. ולדון את חברו לכף זכות, היינו למצוא את שורש
הטוב במה שעשה חברו. היינו לחפש ולנבור ולמצוא את
הטוב שמלובש בדבר שנדמה לאדם כרע. ומשה רבנו הייתה לו את הבחינה הזאת של פסול לך, היינו שבכל מקום שהוא ראה פסולת הוא תלה אותה בעצמו. היינו שהוא הבין שבאמת מפי עליון לא תצא הרעות
והטוב, ובאמת הכל
טוב תמיד והכל אחד, אלא שרק בגלל הכלי של האדם, רק בגלל זה נצטייר בעיניו משהו רע. והכל זה רק ... עצמו. כי ראה אנוכי נותן לפניכם היום את החיים וכולי, וזהו דייקא לפניכם, הכל לפי הכלי של האדם עצמו. אך אצל השי"ת הכל
טוב תמיד. וכאשר משה ראה פסולת היינו רע, הוא הבין שהבעיה נמצאת רק בו ולא בחברו. וכן למשה היתה ... של כולו סג יחדיו, היינו שגם כאשר הוא היה רואה מישהו שהוא כולו סג מהשי"ת, הוא היה איתו יחדיו, היינו שהיה מוצא את
הטוב שבו. כי עיקר עבודת משה הייתה לגלות את הבורא בעשרה כתרי דמסאבותא דייקא, כי שם יש את סודות התורה הגדולים ביותר. וזו הייתה בקשת משה לדעת מדוע צדיק ורע לו רשע
וטוב לו, משום שבוודאי הכל
טוב. ואף על פי כן
הטוב מלובש כאן במשהו שנראה כרע. ומשה רצה לגלות את העניין הזה. והשי"ת אמר לו שתוק כך עלה במחשבה ... את הדיבור ואת מידת המלכות שלך, היינו להגיע לשתיקה מוחלטת של המחשבות שלך, ולהכלל בא"ס לגמרי ועל ידי זה להבין איך
הטוב מלובש בכל דבר. וזה עניין מ"ש אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, כי רק מי שמגיע למקומו של עולם, היינו רק מי שנכלל בא"ס לגמרי, רק הוא יכול לדון את כל העולם כולו לכף זכות, כי הוא רואה את התלבשות
הטוב בכל דבר. וזה עניין ראש השנה של רבי נחמן מברסלב, כי הוא נכלל בא"ס לגמרי ולכן הוא דן את כולם ... שלהם מתאחדות בשורשם. ומי שיכול לדון את כולם לכף זכות, הוא דייקא יכול לנגן ולהיות חזן. כי הניגון הוא בירור הרוח
הטובה מהרוח הרעה, שזו בחינת קטורת. וכאשר האדם רואה את התורה ואת
הטוב שמלובש בכל דבר, הרי שזהו ניגון. כי באמת גן עדן זה כאן, וכל העולם הזה הוא ניגון אחד גדול. ... של הבזיונות שמבזים אותו לשבחים למלך. והכל עניין אחד כמובן, שהוא לקשר את הבריאה בבחינת לפני הבריאה, דהיינו למצוא את
הטוב שיש בכל רע וכולי כנ"ל. בעניין לדון לכף זכות, ראה גם כאן: breslev.eip.co.il/?key=549 - ... שהוא חזר מארץ ישראל, הוא אהב גם את מי שעשה לו את כל הרעות שבעולם. וזה גם בחינת מ"ש שצריך לדון את השונאים ולעשות להם
טובות, כמו הארץ שכולם דורכים עליה והיא מצמיחה וכולי... וזה גם סוד העניין של המתקת הכעס ברחמים ... כרצונו יתברך התחיל לשבר מדה זו של כעס עד שזכה לשבר מדה זו של כעס אבל תכלית שבירת מדה זו מהפך אל הפך, דהינו להתהפך
לטוב גמור שלא יכפת לה כלל וכלל שום דבר, ויהיה רק
טוב בלי שום צד קפידא בעולם זה זכה רק בארץ ישראל שם זכה לזה שנתבטל הכעס בתכלית הביטול וזכה ונעשה
טוב ממש, ולא נשאר בו שום צד קפידא בעלמא עד שאחר כך אפילו מי שהיה עושה לו כל הרעות שבעולם לא היה בלבו שום צד שנאה וקפדא עליו אדרבא היה אוהבו ולא היה בלבו עליו כלל כי היה רק כלו
טוב ממש וגדל עצם הפלגת מדת
טובו היה מפרסם לכל מכיריו כי היה רק כלו
טוב בלי שום צד קפדה וכעס כלל רק כלו
טוב וזה זכה בארץ ישראל כנ"ל וכבר מבאר בספריו הקדושים תורה על זה שדיקא בארץ ישראל זוכין לבחינת ...