ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יט - תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק... ידי לשון הקדש בבחינת 'לשון נופל על לשון' כנ"ל שהרוח שטות נתבטל על ידי רוח הקדש וזה בחינת תקון הברית שהוא בחינת רוח הקדש בבחינת "ולא קמה עוד רוח באיש" וזה: "ויסגר בשר תחתנה" לא נצרכה אלא למקום החתך ... המדבר אליכם" בלשון הקדש על כן כתוב בו: "הנמצא כזה איש אשר רוח אלהים בו" רוח אלהים הינו תקון הברית בבחינת "ולא קמה עוד רוח באיש" כי בלשון הקדש תלוי תקון הברית בבחינת "מכאן שנאסר להם עריות". כי זה בלא זה אי אפשר להיות הינו תקון הברית ושלמות לשון הקדש הם תלויים זה בזה וזה: "ורעה זונות יאבד הון" אל תקרי 'מהונך' אלא 'מגרונך' [בפסיקתא עצמה איתא ממה שחננך אם נתן לך קול ערב וכו'] שהוא בחינת לשון הקדש כי מי שפוגם בברית מאבד לשון הקדש וזהו: "כבד את ה' מהונך" כבד דיקא כי בו תלוי בחינת כבוד כי הפך הכבוד הם חרפות ובזיונות והם תולים במקום עריין כמובא בתקונים: "ולא יתבששו" 'אין בשת אלא במקום עריין' עריין הוא פגם הברית בבחינת ערלה בחינת "כי חרפה היא לנו" וזה: 'כבד' שהיא הפך של חרפות ובזיונות שהוא תולה ב'הונך' הינו בגרונך שהוא שלמות לשון הקדש כנ"ל ושם יוסף על שם שלמות לשון הקדש שהוא תקון הברית בבחינת: "אסף אלהים את חרפתי" כי בו תלוי כבוד כי אין בשת אלא במקום עריין כנ"ל ונחש שהוא הרע ... שטות הינו השבעים לשון עולה על ידי תרגום על ידי תרדמה על ידי שנה ויונק מלשון הקדש מרוח הקדש מברית קדש כי מי שיש לו שלמות לשון הקדש מקרר את חמימותו בלשון הקדש בבחינת "חם לבי בקרבי וכו', דברתי ... סדינו' כי על ידי שלמות לשון הקדש נצולין ממקרה לילה כנ"ל כי על ידי שלמות לשון הקדש זוכין לתקון הברית כנ"ל כי עקר שלמות לשון הקדש הוא על ידי תרגום שהוא בחינת תרדמה ושנה דהינו על ידי שמבררין את ... ספר' והבן מאד כי על ידי לשון ארמית שהוא לשון תרגום משכה וינקה הערלה שהוא רע הכולל מלשון הקדש, מברית קדש כנ"ל עין שם היטב כי עקר פגם הברית, שהוא רע הכולל בחינת לשונות העמים יניקתם על ידי לשון תרגום שהוא בחינת נגה שעל ידי זה הם עולים לינק מלשון הקדש מברית קדש כנ"ל כי עקר המתקלא והנסיון והבחירה הוא בבחינת נגה שהוא בחינת תרגום כי נגה נקרא 'תקלא' כנ"ל וזהו: 'אדם הראשון משוך בערלתו היה' 'אדם הראשון בלשון ארמית ספר' כי הא בהא תליא כי עקר פגם הברית בחינת משוך בערלתו נמשך על ידי לשון ארמית שהוא לשון תרגום כשאין מעלין אותו ללשון הקדש כנ"ל "עשי דברו ... הקדוש ברוך הוא דבר המחסר תקון ? אך הוא על כונה זו, הינו כנ"ל שהלשון הקדש שהוא בחינת תקון הברית הבא מלמעלה הוא עדין חסר תקון ועקר תקונו למטה בזה העולם על ידי שאנו מעלין הטוב שבתרגום ומשלימין את ... הטוב שבעץ הדעת שעל ידי זה משלים ומתקן כל הדברים שבעולם ועל כן צריכין לתקן תקון המילה בחינת תקון הברית בזה העולם דיקא שזהו בחינת שלמות לשון הקדש על ידי תרגום דיקא שהלשון הקדש הבא מלמעלה אין לו שלמות ... ו"מל" גימטריא שבעים בחינות מדורה של שבעין כוכבין הנ"ל שנתמלל ונחתך ונתבטל על ידי מצות מילה שהוא בחינת תקון הברית כנ"ל עין בכונות והבן ולהעלות הטוב מן התרגום הוא על ידי תקון השגגות שצריך לתקן כל מה שחטא בשוגג, ...