... האמת? כמו כן, אם לא נחקור אז כיצד נדע במה להאמין? הרי גם אדם שמאמין במשהו, זה הכל תמיד תוצאה של חקירה. ז"א אף אחד לא נולד עם
אמונה. ורק החקירות של האדם מביאות אותו
לאמונה. אפילו ההתקרבות לרבי נחמן היא תלויה בחקירות. דהיינו ... ענייני העבודה זרה, והיו לו 400 מסכתות של עבודה זרה, ובוודאי שהוא החזיר את האנשים באותה תקופה בתשובה באמצעות חקירות. ובעצם כל
האמונה שורשה בחקירות. כי אם לא נחקור אז כיצד נדע במה להאמין? ... להאמין ב X ולא ב Y? רק חקירות מאפשרות לאדם לדעת את האמת. אז מה הבעיה בחקירות? תודה תשובה: כפי שהתבאר במקום אחר יש 2 סוגים של
אמונה ושכל. יש
אמונה ששורשה בשכל ובחקירות. ויש שכל ששורשו
באמונה ללא שכל כלל. רוב או כל המין האנושי, אצל כולם
האמונה שלהם נובעת מהשכל שלהם. אכן בלי חקירות אף אחד לא היה מאמין בשום דבר. ורק השכל של האדם אומר לו להאמין. וזו אינה
אמונה כלל אלא רק שכל שאנשים קוראים לו
אמונה. כי מי ששכלו חזק ולא מפחד לחפש את האמת, אדם כזה יודה ... אותה באמת. אך מי שמפחד לחפש את האמת (משיקולים רגשיים ומפחד שמא הוא ילך לאיבוד וכולי), כאשר שואלים אותו שאלות, הוא אומר שיש לו
אמונה בלי שכל. למרות שזהו שקר ברור, כי באמת כל
האמונה של כל אחד, היא
אמונה ששורשה בשכל. וההוכחה לכך היא די פשוטה. נשאל את האדם, מדוע אתה מאמין דווקא ב X ולא ב Y? וממילא נבין שיש שם שכל מסויים שבגללו דווקא הוא בוחר להאמין. וממילא זהו רק שכל בחיפוי של
אמונה, כדי להמנע מהסתבכות שכלית וכולי. לעומת זאת יש גם שכל ששורשו
באמונה. היינו כי אצל מי שזוכה להשתמש בשכלו בשלמות ולהוציא את כל שכלו האנושי מכוח אל הפועל, על ידי זה שכלו האנושי מתבטל לגמרי, והוא זוכה לשכל הנקנה, שהוא כולו
אמונה ללא שום שכל אנושי כלל. כמובן שזהו שכל, אך לא שכל אנושי, אלא שכל על אנושי, שלכן הוא נקרא
אמונה, למרות שהוא באמת כולו שכל. וכאשר האדם זוכה לשכל הזה שהוא
אמונה שלמה, אז כל השכל האנושי שלו שורשו
באמונה. היינו
שהאמונה שהיא השכל הנקנה שהוא ללא שכל אנושי כלל, הוא הבסיס של השכל האנושי של האדם. כך שאצל האדם השלם שזכה להשתמש בשכל אנושי בשלמות, הוא דייקא זוכה
לאמונה אמיתית, שהיא שכל אמיתי כמו של המלאכים, ואז גם מתבטלת אצלו הבחירה החופשית, ואז אח"כ הוא פועל בעולם הזה בשכל אנושי ששורשו
האמונה. **** אז מה העניין להתרחק מחקירות? על זה נשיב כי רבי נחמן עצמו עסק בספרי חקירות ועיין בהם ולמד אותם. כמו כן בליקוטי מוהרן מובא בפירוש שעל ידי
אמונה אפשר לעבור גם בחלל הפנוי ללא שום פגע. אלא מה? שאצל בני האדם
האמונה שלהם היא בכלל שכל ולא באמת
אמונה. ואם הם יעברו בחלל הפנוי הם יסתבכו לגמרי, כי באמת אין להם
אמונה אמיתית כלל, אלא הם כולם שכל אנושי. וכאשר אנשים עם שכל אנושי יחקרו את השאלות של החלל הפנוי, מאחר שבאמת אין להם
אמונה, ממילא הם יכולים להשאר שם וכולי. כי לכאורה מחמת שבחלל הפנוי אפשר לעבור ללא שום בעיה עם
אמונה, אז מדוע לא לעיין שם עם
אמונה? אלא שבאמת
האמונה של כל מי שלא תיקן את חטא אדם הראשון שהוא פגם הדעת,
האמונה הזאת היא לא באמת