ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - כשרואה אדם שהקליפות והתאות גוברים עליו
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל] כשרואה אדם שהקליפות והתאות גוברים עליו אזי יתענה וע"י התענית נזדווגו קוב"ה ושכינתי' אחור באחור כדי שלא יאחזו באחוריים וזהו ר'ע'ב' שמרעיב א"ע בתענית אותיות רי"ש ע"ב רי"ש אחוריים דשכינתיה שהיא אלהים ע"ב אחוריים של שם העצם שע"י הרעב שע"י התענית מזווגם אחור באחור שלא יינקו החצונים כנ"ל וע"י התענית נמשך הדיבור כי נתלחלחל הגרון מנגיבה דילה ויוצא מבחי' ניחר גרוני ובא לבחי' קרא בגרון ואל תחשוך וזהו ויהי רעב בארץ היינו ע"י התענית וירד אברם מצרימה אברם בחי' מים החסדים המלחלחים מיצר הגרון בבחי' הלוך ונסוע הנגבה שהחסדים הולכים ללחלח נגיבה דילה והקליפות שהם בחי' פרעה עורף שעיקר יניקתם מאחוריים יש להם שלש שרים שר המשקים והאופים וטבחים שהם עיקר התאוות שהם קנה וושט וורידין שהם תאוות אכילה ושתיה שהם ראשי התאוות כלם והם להדיבור היוצא מהגרון סמוכים. אבל אין להם כוח לינק ממנה כי מאחוריים אי אפשר לחם לינק כי נתדבקו אחוריים כנ"ל ע"י התענית ומפנים אי אפשר להם לינק מגודל הארה אבל הקב"ה בגודל חכמתו נותן להם כוח להשיג מהארת פניה כדי שיתגברו לינק ממנה ועי"ז תוציא מהם נצוצות הקדושה שיש בהם מכבר בבחי' עת שליט האדם באדם לרע לו וזה ויראו אותה שרי פרעה עי"ז ויהללו אותה אל פרעה וכו' עי"ז וינגע ה' בית פרעה היינו הוצאות ניצוצות הקדושה וע"י הניצוצות נתוסף לחלוחית על לחלוחית וזה ולאברם היטב בעבורה כנ"ל וזה שקר החן והבל היופי שהם הקליפות אשה יראת ה' היא תתהלל. שהם מהללים את השכינה בבחי' ויהללו אותה (שרי) אל פרעה כנ"ל בשביל תנו לה מפרי ידיה כדי להוציא ניצוצות הקדושה כנ"ל ועי"ז נתוסף בה הארה גדולה עד שנתבטל הקליפות ונכנעים תחת הקדושה בבחי' אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לעובדו שכם וזהו ויהללוה בשערים מעשיה מעשיה דייקא אפילו מעולם עשיה ששם רוב הקליפות יתהפכו לעבדו שכם אחד וכשנתעלין כל ניצוצותיה עד שיתקיים לעובדו שכם אחד אזי נשלם האמונה בחי' עולימתא שפירתא דלית לה עיינין כנ"ל כי עיקר שלימות וקישוט של אמונה אינו אלא ע"י שגם אחרים מקרבים א"ע תחת כנפיה בבחי' ואתקשטת בקישוטין דלא הוו כנ"ל וכשאמונה בשלימות אזי אין צריך לתענית ומותר לו לאכול בבחי' ורעה אמונה ורעה בחי' אכילה ואכילה הזאת מעורר זווג פב"פ בבחי' והי' האוכל לפקדון לארץ פקדון בחי' זווג ארץ בחי' אמונה שכינה בחי' שכן ארץ כי אז אין הקליפות יכולין לינק ממנה אפי' מאחוריים כי אז נתבטל הקליפות וזה בחי' ויאמר בועז אל רות לעת האוכל גשי הלם היינו בחי' זווג פב"פ ע"י אכילה וכל אחד ואחד לפי בחי' תיקונו את האמונה בשלימות כן מיחד את השכינה שהיא אמונה עם הקב"ה פב"פ והאמונה מתקנת בעצמה כל הכפירות שהיה בו מקודם והיא מתחננת (וממליץ) וממלצת טוב עליו לפני הקב"ה שימחול לו השי"ת ועיקר המליצה כי אין יודעים את השי"ת אלא מן הגלוי על הסתום היינו מן המידות המגולות אנו מכירים גדולתו ועי"ז יש בני אדם שכופרים בו ואומרים עולם כמנהגו נוהג ויש שמודים במציאות אבל אומרים שגם העולם קדמון והעולם מחויב המציאות כמו חיוב האור מן השמש ועי"ז כופרים במצוות כי אומרים שלא ישונה דבר ממנהגו ע"י מצוות ויש מודים במצוות ובעבודות אבל עובדים את כחות וצורות עליונות ועושים את הצורות שיהיו אמצעים בינם לבין הבורא וכל הכפירות נעשים מחמת שרואים שמערכת השמים לא נשתנים ממעמדם ורואים צדיק ורע לו רשע וטוב לו אבל כשהקב"ה משדד המערכה בשביל תפילת צדיק אזי מודים שהוא המחדש והמהוה את העולם כרצונו ומנהיג את העולם כרצונו וזהו ויגש אליו יהודה איתא בזוהר תקרובתא מלכא במלכא היינו יחוד קוב"ה ושכינתיה כנ"ל אזי ויאמר אליו בי אדוני היינו שהשכינה שהיא האמונה מבקשת רחמים ידבר נא עבדך דבר באזני אדוני שהיא מבקשת את השי"ת שיקרב את האיש הזה שתיקן אותה והעלה אותה לבחי' פב"פ באזני אדוני היינו שהיא ממלצת על האיש הזה שלא יעשה עוד אמצעי בינו לבין השי"ת וכל ההצטרכות שלו ידבר באזני [*אדוני] שלא ישמע אחר אמצעי ואל יחר אפך עליו שהיה מלא פניות וע"ז עד עכשיו כי כמוך כפרעה לשון התגלות היינו לפי התגלות כן מכירין אותך כנ"ל ועי"ז נפל בטעות כנ"ל שראה במערכת השמים המנהיגים את העולם עי"ז כל אחד נפל בטעות לפי טעותו כנ"ל אבל ע"י שידוד המערכות יודו הכל בבורא ומשגיח ולעתיד יתבטל מערכת השמים כ"ש כי שמים כעשן נמלחו ואז יכירו כל יושבי תבל כי יש בורא ומנהיג וכן עכשיו כשרואים כשהצדיק בתפילתו משדד המערכה והטבע אז מודים שלד' הארץ ומלואה וזה כמוך כפרעה מה פרעה גוזר ואינו מקיים היינו כשרואים שידוד מערכת השמים הגלוים לכל טבעם וגזירתם ורואים שגזירתם נתבטל מזה יודעים שאף אתה גוזר ואין מקיים מחמת הצדיק שהקב"ה גוזר והצדיק מבטל היינו שיודעים עי"ז שגם הטבע של מערכת השמים היא ברצון השי"ת היתה עד עכשיו ועכשיו בטל הקב"ה גזירתו ורצונו מחמת תפילת הצדיק מחמת [*זה] נתבטל טבע של מערכת השמים הגלוים לכל אבל כל זמן שאין רואים ביטול הטבע בגלוי אין יודעין שיש בורא ועי"ז טועה כל אחד לפי שכלו העכור כי אינם יודעין אלא מן הגלוי אל הסתום בשביל זה לעתיד שיתבטלו כל האמונות כוזביות ויאמינו הכל בה' אחד עי"ז יתקרא שבת כי אמונה בשלימות נקרא שבת כי שבת מורה על מחדש את עולמו בששת ימים וביום השביעי שבת וינפש בשביל זה אמרו חז"ל כל השומר שבת אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו כי שבת עיקר אמונה והשבתת עבודות זרות וזהו אם תשיב משבת רגליך רגל זה בחי' אמונה כי הכפירות מכונים בשם כמעט נטוי רגלי ואמונה מכונה בשם רגלי עמדה במישור כי אמונות כוזביות יונקים מבחי' רגלין דקדושה בבחי' הני ברכי דרבנן וכו' היינו אמונה קדושה בחי' איש אמונות רב ברכות ברכות היינו ברכי דרבנן אודך ביושר לבב וכו' כל המחלוקות שרשם מהתורה היינו מהמחלוקות התנאים נשתלשל למטה ומהסיגים נעשה מחלוקות שלא לשם שמים וצריך לראות להשלים את לבו שלא יהי' לבו חלק עליו היינו שיעבוד את השם בשני יצרין כמאמר בכל לבבך וכו' שלא יהי' בבחי' חלק לבם והמחלוקת של היצר שבלב האדם הן הן הכפירות שמטיל על האדם ומונע מן האדם שבילי אמונה ומחשיך את שכלו מלהבין תשובות על הכפירות ועצה ע"ז ללמוד פוסקים ועי"ז ישלים מחלוקת היצר שבלב ששרשו מהתורה כנ"ל כי הפוסקים הם בחי' השלום של מחלוקת התנאים שבגמרא וכשיעשה שלום בהשורש היינו בהתורה אזי נעשה שלום גם למטה ואז גם אויביו ישלים אתו ואותיות ש'ל'ו'ם' מרמזין על זה נוטריקון ו'דע מ'ה ש'תשיב ל'אפיקורס כי זה עיקר השלום שנזדכך שכלו ויודע תשובות על הכפירות וזהו אודך ביושר לבב היינו בשני יצרין אימתי כד בלי משפטי צדקך היינו ע"י לימוד פוסקים שהם שלום שבבחי' תורה וע"י שלום שבתורה נשלם הכל ונפתח לו תשובות [*על] אפיקורסין כנ"ל [אלו השני מאמרים הנ"ל כלולים בתורה אחת בסי' ס"ב וה' יודע נסתרות למה חלקן כאן לשנים גם יש הרבה דברים שמבוארין שם מה שלא נכתבו כאן וכן יש כמה דברים שמבוארין כאן ביותר ודע שגם שם בסי' ס"ב הנ"ל הוא לשון רבינו ז"ל בעצמו רק ששם הוא לשונו הקודש שאמר בע"פ לפני א' מאנשיו בלשון הקודש והאיש כתב לפניו וכאן הוא לשונו וכתיבתו של רבינו ז"ל בעצמו ומחמת זה נמצא ביניהם כמה שינויים כי כן הי' דרכו שלעוצם קדושת רהיטת מוחו הנורא היו משתנים כמה ענינים מהאמירה להכתיבה וכן בין כתיבה לכתיבה ועוד יש בזה נסתרות שנעלמו ממני כי מאד עמקו מחשבותיו]
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל]

כשרואה אדם שהקליפות והתאות גוברים עליו אזי יתענה

וע"י התענית נזדווגו קוב"ה ושכינתי' אחור באחור

כדי שלא יאחזו באחוריים

וזהו ר'ע'ב' שמרעיב א"ע בתענית

אותיות רי"ש ע"ב

רי"ש אחוריים דשכינתיה שהיא אלהִים

ע"ב אחוריים של שם העצם

שע"י הרעב

שע"י התענית מזווגם אחור באחור שלא יינקו החצונים כנ"ל

וע"י התענית נמשך הדיבור

כי נתלחלחל הגרון מנגיבה דילה

ויוצא מבחי' ניחר גרוני ובא לבחי' קרא בגרון ואל תחשוך

וזהו ויהי רעב בארץ

היינו ע"י התענית

וירד אברם מצרימה

אברם בחי' מים החסדים המלחלחים מיצר הגרון

בבחי' הלוך ונסוע הנגבה

שהחסדים הולכים ללחלח נגיבה דילה

והקליפות שהם בחי' פרעה עורף

שעיקר יניקתם מאחוריים

יש להם שלש שרים

שר המשקים והאופים וטבחים שהם עיקר התאוות

שהם קנה וושט וורידין

שהם תאוות אכילה ושתיה

שהם ראשי התאוות כלם

והם להדיבור היוצא מהגרון סמוכים.

אבל אין להם כוח לינק ממנה

כי מאחוריים אי אפשר לחם לינק

כי נתדבקו אחוריים כנ"ל ע"י התענית

ומפנים אי אפשר להם לינק מגודל הארה

אבל הקב"ה בגודל חכמתו נותן להם כוח להשיג מהארת פניה

כדי שיתגברו לינק ממנה

ועי"ז תוציא מהם נצוצות הקדושה שיש בהם מכבר

בבחי' עת שליט האדם באדם לרע לו

וזה ויראו אותה שרי פרעה

עי"ז ויהללו אותה אל פרעה וכו'

עי"ז וינגע ה' בית פרעה

היינו הוצאות ניצוצות הקדושה

וע"י הניצוצות נתוסף לחלוחית על לחלוחית

וזה ולאברם היטב בעבורה כנ"ל

וזה שקר החן והבל היופי שהם הקליפות

אשה יראת ה' היא תתהלל.

שהם מהללים את השכינה בבחי' ויהללו אותה אל פרעה כנ"ל

בשביל תנו לה מפרי ידיה

כדי להוציא ניצוצות הקדושה כנ"ל

ועי"ז נתוסף בה הארה גדולה

עד שנתבטל הקליפות ונכנעים תחת הקדושה

בבחי' אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לעובדו שכם

וזהו ויהללוה בשערים מעשיה

מעשיה דייקא

אפילו מעולם עשיה ששם רוב הקליפות

יתהפכו לעבדו שכם אחד

וכשנתעלין כל ניצוצותיה עד שיתקיים לעובדו שכם אחד

אזי נשלם האמונה בחי' עולימתא שפירתא דלית לה עיינין כנ"ל

כי עיקר שלימות וקישוט של אמונה

אינו אלא ע"י שגם אחרים מקרבים א"ע תחת כנפיה

בבחי' ואתקשטת בקישוטין דלא הוו כנ"ל

וכשאמונה בשלימות

אזי אין צריך לתענית ומותר לו לאכול בבחי' ורעה אמונה

ורעה בחי' אכילה

ואכילה הזאת מעורר זווג פב"פ

בבחי' והי' האוכל לפקדון לארץ

פקדון בחי' זווג

ארץ בחי' אמונה שכינה בחי' שכן ארץ

כי אז אין הקליפות יכולין לינק ממנה אפי' מאחוריים

כי אז נתבטל הקליפות

וזה בחי' ויאמר בועז אל רות לעת האוכל גשי הלם

היינו בחי' זווג פב"פ

ע"י אכילה

וכל אחד ואחד לפי בחי' תיקונו את האמונה בשלימות

כן מיחד את השכינה שהיא אמונה עם הקב"ה פב"פ

והאמונה מתקנת בעצמה כל הכפירות שהיה בו מקודם

והיא מתחננת וממלצת טוב עליו לפני הקב"ה

שימחול לו השי"ת

ועיקר המליצה

כי אין יודעים את השי"ת אלא מן הגלוי על הסתום

היינו מן המידות המגולות אנו מכירים גדולתו

ועי"ז יש בני אדם שכופרים בו ואומרים עולם כמנהגו נוהג

ויש שמודים במציאות

אבל אומרים שגם העולם קדמון והעולם מחויב המציאות

כמו חיוב האור מן השמש

ועי"ז כופרים במצוות

כי אומרים שלא ישונה דבר ממנהגו ע"י מצוות

ויש מודים במצוות ובעבודות

אבל עובדים את כחות וצורות עליונות

ועושים את הצורות שיהיו אמצעים בינם לבין הבורא

וכל הכפירות נעשים

מחמת שרואים שמערכת השמים לא נשתנים ממעמדם

ורואים צדיק ורע לו רשע וטוב לו

אבל כשהקב"ה משדד המערכה בשביל תפילת צדיק

אזי מודים שהוא המחדש

והמהוה את העולם כרצונו

ומנהיג את העולם כרצונו

וזהו ויגש אליו יהודה

איתא בזוהר תקרובתא מלכא במלכא

היינו יחוד קוב"ה ושכינתיה כנ"ל

אזי ויאמר אליו בי אדוני

היינו שהשכינה שהיא האמונה מבקשת רחמים

ידבר נא עבדך דבר באזני אדוני

שהיא מבקשת את השי"ת שיקרב את האיש הזה שתיקן אותה

והעלה אותה לבחי' פב"פ

באזני אדוני

היינו שהיא ממלצת על האיש הזה

שלא יעשה עוד אמצעי בינו לבין השי"ת

וכל ההצטרכות שלו ידבר באזני [*אדוני]

שלא ישמע אחר אמצעי

ואל יחר אפך עליו שהיה מלא פניות וע"ז עד עכשיו

כי כמוך כפרעה לשון התגלות

היינו לפי התגלות כן מכירין אותך כנ"ל

ועי"ז נפל בטעות כנ"ל

שראה במערכת השמים המנהיגים את העולם

עי"ז כל אחד נפל בטעות לפי טעותו כנ"ל

אבל ע"י שידוד המערכות יודו הכל בבורא ומשגיח

ולעתיד יתבטל מערכת השמים

כ"ש כי שמים כעשן נמלחו

ואז יכירו כל יושבי תבל כי יש בורא ומנהיג

וכן עכשיו כשרואים כשהצדיק בתפילתו משדד המערכה והטבע

אז מודים שלד' הארץ ומלואה

וזה כמוך כפרעה

מה פרעה גוזר ואינו מקיים

היינו כשרואים שידוד מערכת השמים הגלוים לכל טבעם וגזירתם

ורואים שגזירתם נתבטל

מזה יודעים שאף אתה גוזר ואין מקיים

מחמת הצדיק

שהקב"ה גוזר והצדיק מבטל

היינו שיודעים עי"ז

שגם הטבע של מערכת השמים היא ברצון השי"ת היתה עד עכשיו

ועכשיו בטל הקב"ה גזירתו ורצונו מחמת תפילת הצדיק

מחמת [*זה] נתבטל טבע של מערכת השמים הגלוים לכל

אבל כל זמן שאין רואים ביטול הטבע בגלוי

אין יודעין שיש בורא

ועי"ז טועה כל אחד לפי שכלו העכור

כי אינם יודעין אלא מן הגלוי אל הסתום

בשביל זה לעתיד שיתבטלו כל האמונות כוזביות

ויאמינו הכל בה' אחד

עי"ז יתקרא שבת

כי אמונה בשלימות נקרא שבת

כי שבת מורה על מחדש את עולמו בששת ימים

וביום השביעי שבת וינפש

בשביל זה אמרו חז"ל

כל השומר שבת אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו

כי שבת עיקר אמונה והשבתת עבודות זרות

וזהו אם תשיב משבת רגליך

רגל זה בחי' אמונה

כי הכפירות מכונים בשם כמעט נטוי רגלי

ואמונה מכונה בשם רגלי עמדה במישור

כי אמונות כוזביות יונקים מבחי' רגלין דקדושה

בבחי' הני ברכי דרבנן וכו'

היינו אמונה קדושה

בחי' איש אמונות רב ברכות

ברכות היינו ברכי דרבנן




אודך ביושר לבב וכו'

כל המחלוקות שרשם מהתורה

היינו מהמחלוקות התנאים נשתלשל למטה

ומהסיגים נעשה מחלוקות שלא לשם שמים

וצריך לראות להשלים את לבו שלא יהי' לבו חלק עליו

היינו שיעבוד את השם בשני יצרין

כמאמר בכל לבבך וכו'

שלא יהי' בבחי' חלק לבם

והמחלוקת של היצר שבלב האדם

הן הן הכפירות שמטיל על האדם

ומונע מן האדם שבילי אמונה

ומחשיך את שכלו מלהבין תשובות על הכפירות

ועצה ע"ז ללמוד פוסקים

ועי"ז ישלים מחלוקת היצר שבלב ששרשו מהתורה כנ"ל

כי הפוסקים הם בחי' השלום של מחלוקת התנאים שבגמרא

וכשיעשה שלום בהשורש היינו בהתורה

אזי נעשה שלום גם למטה

ואז גם אויביו ישלים אתו

ואותיות ש'ל'ו'ם' מרמזין על זה

נוטריקון ו'דע מ'ה ש'תשיב ל'אפיקורס

כי זה עיקר השלום

שנזדכך שכלו ויודע תשובות על הכפירות

וזהו אודך ביושר לבב היינו בשני יצרין

אימתי

כד בלי משפטי צדקך

היינו ע"י לימוד פוסקים שהם שלום שבבחי' תורה

וע"י שלום שבתורה נשלם הכל

ונפתח לו תשובות [*על] אפיקורסין כנ"ל

[אלו השני מאמרים הנ"ל כלולים בתורה אחת בסי' ס"ב

וה' יודע נסתרות למה חלקן כאן לשנים

גם יש הרבה דברים שמבוארין שם מה שלא נכתבו כאן

וכן יש כמה דברים שמבוארין כאן ביותר

ודע שגם שם בסי' ס"ב הנ"ל הוא לשון רבינו ז"ל בעצמו

רק ששם הוא לשונו הקודש שאמר בע"פ לפני א' מאנשיו בלשון הקודש

והאיש כתב לפניו

וכאן הוא לשונו וכתיבתו של רבינו ז"ל בעצמו

ומחמת זה נמצא ביניהם כמה שינויים

כי כן הי' דרכו

שלעוצם קדושת רהיטת מוחו הנורא

היו משתנים כמה ענינים מהאמירה להכתיבה

וכן בין כתיבה לכתיבה

ועוד יש בזה נסתרות שנעלמו ממני כי מאד עמקו מחשבותיו]
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לה - לוֹמְדֵי תוֹרָה רָאוּי לָהֶם לֵידַע עֲתִידוֹת
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לה - לומדי תורה ראוי להם לידע עתידות לומדי תורה ראוי להם לידע עתידות וזה שכתוב: "קדם ידעתי" שאני יודע מקדם מה שיהיה ומהיכן "מעדתיך" דהינו מן התורה
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלג - כְּשֶׁמִּתְגַּבְּרִים עַל הָאָדָם מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וְהִרְהוּרִים
...והרהורים והוא מתחזק ומתגבר עליהם ומנצח אותם יש להקדוש ברוך הוא תענוג גדול מזה והוא יקר מאד בעיני השם יתברך כמשל שיש אצל המלכים לפעמים ביומא דפגרא הם מניחין כמה חיות שינצחו זה עם זה והם עומדים ומסתכלים ויש להם תענוג גדול מן הנצחון כמו כן המחשבות הם באים מבחינת החיות ומחשבות קדושות הם בחינת חיות טהורות ומחשבות רעות הם בחינת חיות טמאות ומניחים בכונה מלמעלה שינצחו זה עם זה ויש להקדוש ברוך הוא תענוג גדול כשהאדם מתגבר על החיות טמאות ומנצח אותם. הכלל שא
ספר המידות - נפילה
...גבית מס נופל אדם ממדרגתו. ג. על ידי קנאה נופל ממדרגתו. ד. על ידי קנאה אינו הולך בדרך אחד, לפעמים מתפלל בהתלהבות ולומד בהתמדה, ולפעמים התפילה והלמוד עליו כמשא. ה. מי שנמעד בדבורו, ובודאי הרגילות של לשונו היה צריך לדבר כל מה שצריך, אבל מי שנמעד ברגילות לשונו, בידוע שפרנסתו נתמעט והוא צריך לחסד גדול וישועה שיתן לו הקדוש ברוך הוא פרנסה. ו. על ידי השבועה נכרת [נכרת] ההשתוקקות של אדם. ז. כשאדם מחליק ונופל, זה על ידי שהתחזק לעבר עברה. ח. כשאתה מתחיל לעשות...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מה - בְּעִנְיַן בְּנֵי אָדָם שֶׁרוֹצִים לִנְסֹעַ לְצַדִּיק הָאֱמֶת
...עצמן כמה פעמים לנסע לצדיק האמת ואחר כך יש להם מניעות, ונמנעים דע, כי שבת היא נקדה הפנימית וממנה יונקים כל הששה ימים שהם בחינת העגולים סביב הנקדה, כמו שכתוב בזוהר והקליפות מוליכין את הרשעים סביב הנקדה, בבחינת: "סביב רשעים יתהלכון" ואינם מניחים אותם להתקרב לפנים אל הנקדה הפנימית וכל זמן שהם עדין בתוך העגולים עדין יש להם תקוה להתקרב אפילו פושעי ישראל כל זמן שלא יצא מן העגולים לגמרי, חס ושלום עדין יש לו תקוה להתקרב אל הנקדה הפנימית אבל מי שכבר יצא לגמרי...
שיחות הר"ן - אות קמא
...כמבאר בסימן ר"ה וכו' ודע שאלו הם העשרה קפיטל מזמורי תהלים וכו' דע אחי, כי בתחלה אמר הוא זכרונו לברכה, התורה המתחלת תקון למקרה לילה כנדפס בספר הראשון בסימן ר"ה ובתחלה בעת שהתחיל לגלותה לא הייתי לפניו אז אך השם יתברך זכני ובאתי אצלו סמוך מאד לאותה העת שהתחיל לגלותה וספר לי אחד בשמו התורה הנ"ל כפי מה ששמעה מפיו הקדוש ובתוך כך, באותה השעה ששמעתי מפי אחר בשמו התורה הנ"ל בתוך כך סבב השם יתברך שדברתי עמו מזה וחזר ואמרה לפני בקצור כנדפס כבר בסימן ר"ה הנ"ל...
שיחות הר"ן - אות רנד - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רנד - שיחות מורנו הרב רבי נחמן לענין קדשת שבת אמר ששבת דומה כמו שיש חתנה גדולה מאד ושמחים ומרקדים שם הרבה מאד מאד בשמחה וחדוה גדולה ועומד אחד ומלביש עצמו בבגדיו היקרים ורץ מהרה ורוצה לכנס ולשמח שם אבל צריכים זכיה שיוכל לראותו מן החרכים מתוך סדק קטן
חיי מוהר"ן - ס - שיחות השיך לספורי מעשיות
...ס המעשה של הבערגיר ספר אחרי שספרו לפניו מקדם מענין כתב עם אותיות של זהב וזה היה אחר פורים תקס"ט קדם פורים ספר המעשה מחכם ותם אות סא במוצאי שבת פרשת נח שנת תק"ע אחרי שאמר בליל שבת התורה המתחלת [סימן סז תנינא]. וזה בחינת הספד על סלוק הצדיק ובמוצאי שבת נכנסנו אליו כדרכנו והטה בידו שנלך מאתו ותכף הלכנו מאתו. והיה לנו לפלא כי דרכנו היה תמיד לדבר עמו הרבה במוצאי שבת והיה לנו צער קצת מזה ונכנסנו לבית הרב דפה. אחר איזה שעות שלח המשרת שלו וקרא אותנו שנכנס...
ספר המידות - צדיק
...שיניח מקום לבניו להתגדל בו. ב. פעמים שבטולה של תורה זהו יסודה. ג. מקבלים מתנות מרשעים, כדי שיחזרו בתשובה. ד. צדיקים מהני זכותיהו אעלמא, אדידהו לא. ה. מצינו שצדיק אחד עושה דבר, כדי שיהיה רבו לצדיק אחר. ו. תועלת גדול לראות פני גדולי הדור. ז. הצדיק נענש, כשאינו מתפלל על דורו. ח. הלומד תורה לתלמיד שאינו הגון, נקרא רשע. ט. לשון חכמים היא מעשרת ומרפא, בכן תלמד לדבר בלשונם. י. המלמד תורה לאחרים, התורה נתגלה לו בלא טרח. יא. מצינו שהצדיק מתרעם, כשאחד מתלמ...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר, הָעִקָּר הוּא הָאֱמוּנָה
...מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תקעו בחדש שופר, העקר הוא האמונה תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו, כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב א. העקר הוא האמונה וצריך כל אחד לחפש את עצמו ולחזק את עצמו באמונה כי יש סובלי חלאים, שיש להם מכות מפלאות והם סובלים החלאים רק בשביל נפילת האמונה בבחינת: "והפלא ה' את מכתך מכות גדלת ונאמנות וחלים רעים ונאמנים" 'ונאמנים' דיקא כי הם באים על ידי פגם אמונה כי על ידי נפילת האמונה באים מכות מפלאות שאין מועיל להם לא רפואות ולא תפילה ולא זכות...
ספר המידות - אמונה
...ענווה תזכה לאמונה. ג. בראותך שנוי מעשה, אל תאמר מקרה הוא, אלא תאמין כי זה השגחת השם יתברך. ד. יש דברים שהם מביאים הזק גדול לעולם. והדבר קשה: למה נבראו ? תדע, שבודאי יש בהם צד אחד לטובה. ה. מי שיש לו הנאה מדבור של אפיקורוס אפילו שאינו מדברי אפיקורסות, על ידי זה בא להרהורי עבודה זרה. ו. על ידי אמונה האדם חביב להשם יתברך כאשה לבעלה. ז. מי שאינו מכין את לבו, אינו יכול לבוא לאמונה. ח. מי שנאבד לו איזהו דבר, בידוע שנפל מאמונתו. ט. מי שנאבד אמונתו ממנו...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 1.0625 שניות - עכשיו 23_06_2025 השעה 18:23:36 - wesi2