... לזרוק את השכל ולהחליף את השכל
באמונה רגילה. שזה המצב של רוב האנשים. במצב הזה, האדם זורק לא זורק את ... השכל של עצמו. ז"א השורש של
האמונה של האדם, הוא השכל של האדם. דהיינו
האמונה תלויה בשכל של האדם. דהיינו נשאר עדיין שכל. לעומת זאת יש גם ... הא"ס בבחינת מטי ולא מטי, ששם
האמונה היא מעל השכל ולא מתחת לשכל. ז"א
האמונה ששם היא השכל האמיתי. היא השכל שבו השאלות של החלל הפנוי נעלמות. ... על אנושי, שהוא בחינת שלמות
האמונה, שבו אין לאדם שום שכל עצמי כלל, ואפילו אין לו בחירה חופשית וכולי. וכדי לזכות
לאמונה הזאת שהיא מעל השכל, לשם כך חייב שכל כדי להוציא את השכל מכוח אל ... אדם כזה, השכל שלו הוא תוצאה של
אמונה. ז"א אצל האדם הרגיל
האמונה היא תוצאה של שכל. אבל אצל האדם השלם, השכל נובע מתוך
האמונה. קודם כל יש
אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה, בלי שכל כלל. דהיינו
אמונה שלא נובעת מהשכל, אלא
אמונה נגד השכל לגמרי. דהיינו בחינת משה שעובר בחלל הפנוי שאין שם שום ... השכל החדש שלו, הוא תוצאה של
האמונה ולא להפך וכולי. לסיכום: צריך שכל אין סופי, כדי לזכות למה שיש ... הכרת הבורא ממש, שרק זה נחשב
לאמונה אמיתית. * יחד עם זאת, רבי נחמן מברסלב אמר בפירוש שצריך להוציא ... נחשב לבחינת שכל שלם, שהוא בחינת
אמונה שמחוברת אליה אמת. כי כל זמן
שהאמונה נובעת מהשכל, הרי שזו רק
אמונה ולא אמת. אך כאשר
האמונה היא ללא שכל כלל, דהיינו שיש לאדם
אמונה שלמה, והוא עובר את השאלות שיש בחלל הפנוי עם
אמונה, רק אז יש לו
אמונה שלמה. ורק השכל שנובע ממנה, רק הוא בכלל נקרא שכל אמיתי. נוסיף ... משה, בחינת ענווה שלמה, בחינת
אמונה בשלמות מוחלטת. * ועדיין צריך לזכור, כי לזרוק את השכל בשלמות ...