ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
חיפוש בספרי רבי נחמן מברסלב
1 2 3 4 5
שיחות הר"ן - אות רכ - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
... הר"ן - אות רכ - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה פעם אחת אמר לאחד. אגלה לך סוד, שיהיה אפיקורסות גדול בעולם כי מלמעלה יבוא אפיקורסות בעולם בשביל נסיון ואני יודע שאנשים שלי גם בלא זה יתחזקו באמונה באמת וישארו קימים באמונתם אך אני מגלה לך זאת כדי שיתחזקו יותר כשיראו שדברו מזה מקדם וכדברים האלה נשמע מפיו הקדוש כמה פעמים והיה מתאנח מאד על זה ואמר אוי, איך ... דניאל שאמר: "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים" וכו' שכל כונתם היה שבאחרית הימים האלה יתנסו ויצטרפו ישראל באמונה שיעמדו ויקומו רבים שירצו להטעות אותם מהאמונה הקדושה שהם האפיקורסים והמחקרים שבימינו ומאחר שכבר הודיע זאת מקדם שזה יהיה הנסיון היה ראוי לעמד בנסיון בודאי אף על פי כן יהיה נסיון גדול עד אשר רבים יהיו נכשלים מאד אך אף על פי כן אנו כותבים כל זאת למען ידעו החפצים באמת ובאמונה הקדושה שכבר הודיע הוא זכרונו לברכה, לנו את כל זאת מקדם למען יהיה להם למשיב נפש לחזק לבם בה' ובתורתו הקדושה, כאשר קבלנו מרבותינו, זכרונם לברכה בגמרא ופוסקים ...
ספר המידות - ממון
... פנים וביטול תורה ועוון גזל. כז. התקון למטר ירבה בתפילה. כח. על ידי אמונה נתרבה פרנסה. כט. כשיש שבע בעולם, אזי החלשות נתמעטים. ל. אין הגשמים נעצרין אלא על פוסקי צדקה ברבים ואינם נותנים. לא. מאיסותא דביתא מביא לידי עניות. לב. שלשה דברים ... ידי כפירה בא דלות. פב. מי שהוא עני, ישתדל לספק מזון לדורשי השם. פג. אמונה הוא טוב לפרנסה. פד. כאב עינים הוא סימן לעניות. פה. על ידי הכנעה בהמותיו של אדם נתרבה. פו. על ידי צדקה זוכין לפרנסה. פז. מי שנותן ממון למכשפים, על ידי זה תולין לו ... את עצמו מלעבר על "לא תחמד", על ידי זה נצול מכעס ומגאוה ומחסרון אמונה, הבאה על ידי כעס וגאוה. יח. על ידי משא ומתן באמונה נתבטלים הקללות. יט. מי שצריך ללוות מאחרים, הוא דומה לבהמה. כ. מי שהוא סרסור, כשרוצה לסרסר, שיקנה אדם גדול איזהו דבר מאדם פחות ורואה שאין דבריו נכנסין באזני האדם ...
כדי לזרוק את השכל צריך שכל?
... את הציטוטים והמקורות * יש 2 דרגות בלזרוק את השכל. דרגה 1 - לזרוק את השכל ולהחליף את השכל באמונה רגילה. שזה המצב של רוב האנשים. במצב הזה, האדם זורק לא זורק את כל השכל, אלא רק את רוב השכל. כל אחד לפי דרגתו הוא. ונחדד: בדרגה הנ"ל האדם מאמין בצדיק ובהשי"ת מתוך השכל של עצמו. ז"א השורש של האמונה של האדם, הוא השכל של האדם. דהיינו האמונה תלויה בשכל של האדם. דהיינו נשאר עדיין שכל. לעומת זאת יש גם דרגה נוספת שהיא הדרגה של השכל הנקנה. פירוש: קיימת דרגה שבה האדם זורק את השכל לגמרי. יש דרגה שבה האדם זוכה להשיג את הא"ס בבחינת מטי ולא מטי, ששם האמונה היא מעל השכל ולא מתחת לשכל. ז"א האמונה ששם היא השכל האמיתי. היא השכל שבו השאלות של החלל הפנוי נעלמות. היא השכל הנקנה שאליו זוכים רק אחרי שאדם מוציא את שכלו מכוח אל הפועל בשלמות. כך ... בשכלו ומוציא את כל שכלו מכוח אל הפועל, אז דייקא הוא זוכה לשכל על אנושי, שהוא בחינת שלמות האמונה, שבו אין לאדם שום שכל עצמי כלל, ואפילו אין לו בחירה חופשית וכולי. וכדי לזכות לאמונה הזאת שהיא מעל השכל, לשם כך חייב שכל כדי להוציא את השכל מכוח אל הפועל בשלמות. ואחרי שהאדם מוציא את השכל מכוח אל הפועל, אז הוא זוכה שההבדל בין ... זוכה להא ההולדה, דהיינו ה 5 דברים שהם מעל השכל כמובא. ואצל אדם כזה, השכל שלו הוא תוצאה של אמונה. ז"א אצל האדם הרגיל האמונה היא תוצאה של שכל. אבל אצל האדם השלם, השכל נובע מתוך האמונה. קודם כל יש אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה, בלי שכל כלל. דהיינו אמונה שלא נובעת מהשכל, אלא אמונה נגד השכל לגמרי. דהיינו בחינת משה שעובר בחלל הפנוי שאין שם שום שכל בכלל. ואז זוכה האדם לשכל חדש. ואז השכל החדש שלו, הוא תוצאה של האמונה ולא להפך וכולי. לסיכום: צריך שכל אין סופי, כדי לזכות למה שיש מעל השכל האנושי, דהיינו הכרת הבורא ממש, שרק זה נחשב לאמונה אמיתית. * יחד עם זאת, רבי נחמן מברסלב אמר בפירוש שצריך להוציא את השכל כולו מכוח אל הפועל. ורק אז אפשר לזכות למה שיש מעל השכל. רבי נחמן מברסלב גם ... שזה בחינת גן עדן וכולי. והחיבור של חוכמה עילאה ותתאה, רק הוא נחשב לבחינת שכל שלם, שהוא בחינת אמונה שמחוברת אליה אמת. כי כל זמן שהאמונה נובעת מהשכל, הרי שזו רק אמונה ולא אמת. אך כאשר האמונה היא ללא שכל כלל, דהיינו שיש לאדם אמונה שלמה, והוא עובר את השאלות שיש בחלל הפנוי עם אמונה, רק אז יש לו אמונה שלמה. ורק השכל שנובע ממנה, רק הוא בכלל נקרא שכל אמיתי. נוסיף גם, כי כאשר רבי נחמן מברסלב מדבר על חוכמות העולם אל מול חוכמות התורה, הוא מדבר גם ... היא דווקא כאשר האדם זורק את השכל שלו לגמרי, שאז הוא בבחינת משה, בחינת ענווה שלמה, בחינת אמונה בשלמות מוחלטת. * ועדיין צריך לזכור, כי לזרוק את השכל בשלמות ולעבור בחלל הפנוי, ולהכלל בא"ס בשלמות שאין שלמות אחריה, לזה זכה רק רבי נחמן מברסלב ...
שיחות הר"ן - אות ריז - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
... הר"ן - אות ריז - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה אמר: שאיתא בספר אחד שמה שמובא בספרי המחקרים ראיה שצריכין לחקר, מפסוק: "וידעת היום והשבות ... אבל האמת לא כן הוא כי באמת העקר לדעת אותו יתברך הוא רק על ידי אמונה שלמה שעל ידי זה דיקא זוכין אחר כך לדעת והשגה גדולה בידיעת רוממותו יתברך שמו וכמו שכתוב: "וארשתיך לי באמונה וידעת את ה'" ובאמת עקר הפרוש הפשוט של פסוקים אלו, המזהירים לדעת אותו יתברך כגון "וידעת ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לא - אִית לָן בֵּירָא בְּדַבְרָא
... עקר התנוצצות אור הצדקה ושלמותה אינה אלא בשבת כי עקר החשיבות הצדקה היא האמונה בבחינות: "והאמין בה'" וכו' ושבת היא אמונה שמאמין בחדוש העולם וביחודו ואמונה היא מקור הברכות בבחינות: "איש אמונות רב ברכות" בבחינות: ... דוד והעמידן על אחד עשר, בא ישעיה והעמידן על שש, בא חבקוק והעמידן על אמונה' להורות שאין שלמות להדעת שהוא התורה ואין שלמות לגלגלים אלא על ידי אמונה גם שמה שמצינו גבי גלגלים שעקר הליכתם ממערב למזרח וגלגל ... ממערב למזרח הינו עקר העשיה העני עושה עם בעל הבית ג. ודע שאין קיום אמונה אלא על ידי בחינות ברית בבחינות: "ובריתי נאמנת לו" וזהו ... לחם הפנים כנ"ל איתא פארי ושדי להו ואמר לון, אפשילו לי חבלי פארי זה שבת אמונה כפרוש רש"י: "את ה' האמרת וה' האמירך" לשון פארי ושבח שאנו ... הקדוש תחלה בבאור יותר [עם עוד כמה חדושים שלא נזכרו כאן כלל וכן בענין האמונה ושאר הבחינות שנזכרו כאן שמעתי גם כן מפיו הקדוש תחלה, פסקא ... אשר נעשה על הארץ אשר יש צדיקים וכו', עין שם והבן שלמות כל הדברים היא האמונה ובלתי האמונה כל הדברים חסרים כמו שאמרו: לענין צדקה 'הנותן פרוטה לעני ... שהצדקה חסרה ואין לה שלמות ועדין חסר אחת, הן בנותן והן במפיס הינו שחסר האמונה שבלעדיה הצדקה חסרה עדין ועל ידי האמונה נשלם ומאירה בחינות הצדקה וזה שכתוב: "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה" שעל ידי האמונה נחשבת הצדקה כי בלתי האמונה היא חסרה. וזה שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה, 'שמש בשבת צדקה לעניים' כי שבת הוא בחינות אמונה כי שבת הוא מעיד על יחודו ועל חדוש העולם כמובא בספרים ועל ידי אמונה שהוא בחינות שבת, מאירה הצדקה וזה: "שמש בשבת צדקה" שמש לשון אור הינו שבשבת שהוא בחינות אמונה מאירה הצדקה כנ"ל. וכן התורה, גם כן חסרה בלי אמונה ועל כן אמרו רבותינו, זכרונם לברכה 'בא דוד והעמידן על אחד ... מן המנין מכון ממש כמו שאמרו אצל צדקה שש ואחת עשרה כי התורה חסרה בלי אמונה וזה שאמרו: 'עד שבא חבקוק והעמידן על אחת, וצדיק באמונתו יחיה' כי על ידי האמונה נשלם התורה. וזה כונת התנא שהתחיל במשנה 'יציאות השבת שתים ... ומאירה הצדקה כנ"ל 'שמש בשבת צדקה לעניים' כי על ידי שבת שהוא בחינות אמונה נשלם ומאירה הצדקה ועל ידיהם נתמלאו הברכות שהיו חסרים כי אמונה הוא מקור הברכות כמו שכתוב: "איש אמונות רב ברכות" וכן שבת ...
שיחות הר"ן - אות ה
... אלו הספרים רחמנא לצלן ואמר: אשרנו שמשה רבנו עליו השלום, בחר לנו חלק טוב מאד ונתן לנו את התורה ופתח בה: בראשית ברא אלהים את השמים וכו' בלי שום חקירות ומופתים שלהם רק צוה עלינו להאמין בהשם יתברך באמונה לבד ועל כן אסור לנו לכנס בחקירות כלל חס ...
החלל הפנוי - למה בעצם להאמין?
... הפנוי - למה בעצם להאמין? שאלה: קראתי בליקוטי מוהרן את העניין הזה שיש שאלות באמונה שאין עליהן תשובה, ושאפילו משה רבנו לא ידע עליהן תשובה, ושלאף אחד בעולם לא היה ולא תהיה עליהן תשובה, ושכל מי שנכנס לשאלות האלו עם השכל שלו עוזב את האמונה . והשאלה שלי היא, מדוע בעצם להאמין? ז"א אם באמת זה נגד השכל האנושי, אז מדוע בעצם להאמין למשהו שהוא נגד השכל האנושי? האם יש עניין ללכת נגד השכל? אם בשכל מבינים שמשהו הוא לא נכון, אז מדוע להאמין בו? האם האמונה היא שגעון? כי הרי היא נגד השכל... ובכלל, מי בכלל אומר שזאת האמת, אם השכל אומר אחרת? תשובה: ראשית נסכים איתך שהאמת היא אחת ושאין ... והדבר היחיד שצריך להצמד אליו הוא אל השכל הישר ואך ורק אל השכל הישר בלבד. ואז כמובן נשאלת השאלה, כיצד הדבר הזה מסתדר עם עניין האמונה שהיא נגד השכל? וכיצד זה שבאמת צריך להאמין נגד השכל? ונוסיף גם לשאול, מאחר שזה נגד השכל, אז מדוע להאמין דווקא בזה, הרי אפשר גם להאמין בכל דבר אחר. אז מדוע דווקא בזה? והעניין צריך כמובן ביאור כדלהלן. והתשובה: אמר רבי נחמן מברסלב במספר מקומות "אמונה איתקריאת כד איתחבר בה אמת" היינו שאמונה אמיתית ושלמה, היא רק כאשר היא מחוברת אל האמת. ונסביר את העניין כולו. השכל הוא אכן האמת ואפשר ומומלץ ורצוי להשען על השכל ואפשר לסמוך רק על השכל ולא צריך אמונה כלל. מצד האמת השכל הוא מספיק חזק ואמיתי כדי לדעת את האמת. הנשמה היא השכל. והיא חלק אלוקה ממעל. והיא מספיק מזוככת כדי לדעת ... את הנושא הזה של החלל הפנוי באמת. היינו כי מי ששכלו שלם בשלמות שאין שלמות אחריה, הוא דייקא ורק הוא זוכה להבין בשכל שלו (ללא צורך באמונה) את האמת של החלל הפנוי. והוא דייקא זוכה להבין בשכל שלו ששני ההפכים האלו הם אמת לגמרי. וזו ורק זו נקראת ידיעה שלמה, ידיעת האמת ... בא"ס לגמרי, תשובה שלמה, תורת ה ממש וכולי. אלא מה? שהשכל הזה הוא כ"כ גדול, שאי אפשר להסביר אותו בשכל אנושי. ולכן השכל הזה "נקרא" אמונה ביחס לאלו שאינם מבינים את השכל הזה. כי ביחס אליהם זו אכן רק אמונה כי זה נוגד את השכל האנושי. אך בייחס למי שהשלים את דעתו לגמרי, אצלו זה שכל לגמרי ולחלוטין לא אמונה, אלא שכל ממש. ואדרבה, כל מה שנקרא אצל האדם שכל זו בכלל אמונה. כי באמת כל זמן שהאדם לא מגיע לשלמות השכל לגמרי, הרי שגם מה שנקרא אצלו שכל ממש, זו רק אמונה, כי מאחר שהוא אינו יודע עדיין את הכל, ממילא יכול להיות שהוא טועה... ואולי הוא יגלה פתאום משהו נוסף שיהפוך אצלו את כל הקערה על פיה וכולי. כך שבאמת כל זמן שאדם לא זוכה לתכלית הידיעה ולידיעה שלמה, הרי שכל מה שהוא בטוח בו, הוא רק אמונה בלבד ולא שכל אמיתי. *** ואדרבה על האדם להלחם בכל האמונות הכוזביות שבו, על ידי שימוש בשכל. והדרך היחידה לגלות את השקר, היא על ... לשכל הנקנה, אז הוא מפסיק להאמין ומתחיל להבין באמת. כי רק שם זו נקראת ידיעה שלמה, ורק שם כאשר השכל שלם, רק שם זהו שכל אמיתי ולא אמונה. כי האמונה שייכת רק אצל אלו שאין להם שכל וידיעתם אינה שלמה בלב שלם. אך אצל מי שזוכה לשכל הנ"ל, הוא דייקא אינו מאמין אלא דווקא מבין בשכל ...
איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?
... - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קרא את יהושע כי כשאין מבין בשכלו האנושי תירוץ על הקושיות האלו, זה בזיונו של האדם. ועל ידי זה שהאדם מתחזק באמונה נגד השכל האנושי ושותק, על ידי זה האדם זוכה לבסוף לצאת גם מהקושיות האלו של החלל הפנוי. ועניין זה מובא גם כאן breslev.eip.co.il/?key=74 - ספר המידות - אמונה טו. כשנופל איזה קשיא על השם יתברך, אזי תשתק, ועל ידי השתיקה מחשבותיך בעצמם ישיבו לך תרוץ על קשיותיך. טז. כשמחרפין אותך, ואתה שותק, תזכה להבין ... משה הוא צריך דייקא לעיין בשאלות האלו. כי על ידי שהאדם משלים את דעתו, על ידי זה הוא זוכה לבחינת משה, דהיינו שלמות הדעת. ועל ידי זה הוא יכול לעבור בשלום עם אמונה בחלל הפנוי. כי באמת, אמונה היא שכל מאוד גדול, שהיא השכל שיש מעל החוכמה ומעל הכתר. ורק מי שזוכה להשלים את דעתו בדברים פשוטים, רק הוא יכול לאחר מכן להשיג את סוד החלל הפנוי ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עט - בְּטַח בַּה' וַעֲשֵׂה טוֹב
... מוהר"ן ח"א - תורה עט - בטח בה' ועשה טוב [לשון החברים] בטח בה' ועשה טוב שכן ארץ ורעה אמונה הנה הכלל שצריך כל אדם לראות שמצדו לא יהיה עכוב משיחא ... כנ"ל וכשעושה תשובה שלמה הוא בחינות שבת, ויכול לראות שפלותו, וחשיבות וגדלות ישראל ורעה אמונה, הינו שיכול להיות כמו רעיא מהימנא שיכול למסר את נפשו בעד ...
ספר המידות - שמחה
... לידי שמחה והתלהבות. טו. כשתשמח את הצדיק, תוכל לעבד את השם יתברך בשמחה. טז. מי שמפרסם את הצדיק, זוכה לשמחה. יז. על ידי בטחון בא שמחה. יח. על ידי תנועות הגוף בא התלהבות הלב. יט. על ידי אמונה שלמה תבוא למדרגה שתתאוה בגוף ונפש לעבודת השם יתברך. כ. מי שמשים עצמו כשירים, יזכה להתלהבות. ...
1 2 3 4 5
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.2148 שניות - עכשיו 23_06_2025 השעה 18:04:55 - wesi2