... - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רנה - כשהאדם הוא מאמין בהצדיק בלי שום דעת כשהאדם הוא מאמין בהצדיק בלי שום דעת אפשר לו לפל
מהאמונה כי
מאמונה לבד אפשר לפל אבל אם יש לו גם דעת שמבין גם בהדעת אזי אי אפשר לו לפל **** ויש כאן 2 בחינות שונות. בפשט הדברים, רבי נחמן מברסלב מדבר על
אמונה בלי שכל בכלל בייחס
לאמונה עם שכל.
אמונה בלי שכל בכלל היינו
אמונה שהיא כאילו סתם כך בלי סיבה,
ואמונה עם שכל, היינו
אמונה שנובעת מהשכל. ורבי נחמן מברסלב אומר
שמאמונה סתם כך שהיא בשביל מצב הרוח בלבד, ממנה אפשר ליפול. אך אם האדם מאמין עם שכל, דהיינו שיש לו סיבה שכלית מדוע הוא ... שום שכל. וכמעט אין אף אחד בעולם שמאמין בצדיק כלשהו, בלי שיהיה לו שכל כלשהו מדוע הוא מאמין בצדיק הזה. אף אחד לא נולד עם
אמונה בצדיק. ואם האדם מאמין בצדיק, הרי שבהכרח זה נובע משכל כלשהו שהוא למד אותו. כי אלמלא היה שכל כלשהו שהאדם למד אותו, הרי שהוא לא היה מתחיל להאמין בצדיק, כי אף אחד הרי לא נולד עם
אמונה בצדיק. כך שהעניין הזה צריך ביאור. 2 - רבי נחמן מברסלב אומר
שמאמונה עם שכל אי אפשר ליפול. וכאן הקושיא ממש חזקה. כי באמת קרו דברים מעולם שאנשים האמינו בצדיק עם שכל והתרחקו ממנו. כמו כן, כל זמן
שהאמונה היא עם שכל, הרי שתמיד יכול להיות פתאום שכל אחר חזק יותר שיחליש את
האמונה של האדם בצדיק. כגון לדוגמא
האמונה בהשי"ת, שהשכל של השאלות של החלל הפנוי, עלול לגרום לאדם לכפירה. ושם לדוגמא צריך
אמונה בלי שום שכל כלל! וכיו"ב רבי נחמן מברסלב מדבר גם על העניין של
"אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה", שמובן שרק ממנה אי אפשר ליפול, ולכן היא בשלמות מוחלטת. אך לא הגיוני שכל מי שיש לו
אמונה עם שכל, שהוא לא יוכל לפול ממנה. כי החוש מעיד אחרת. וגם השכל מעיד אחרת, כך שהעניין הזה צריך ביאור גם הוא. והביאור של פנימיות כוונת רבי נחמן מברסלב היא כדלהלן: כפי שהתבאר יש 2 סוגים של
אמונה ושכל. 1 - יש
אמונה שנובעת מהשכל. 2 - יש שכל שנובע
מאמונה. והעניין הזה התבאר בהרחבה כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=56 - איך להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע ... מעל השכל. כי אף אחד לא נולד מאמין. ואף אחד לא סתם כך פתאום מתחיל להאמין. ותמיד יש שכל כלשהו שגורם לאדם להאמין. וכל זמן
שהאמונה של האדם מבוססת על השכל, שזה בעצם המצב אצל כל בני העולם, הרי שאדם כזה תמיד יוכל ליפול
מהאמונה האמיתית. ולראיה העניין של החלל הפנוי, שלא ימצא אדם אחד בעולם שיעבור בשאלות האלו ושיצא משם בשלום. וכל מי שעובר ... שאפשר למצוא שם היא של אפיקורסות. כך שהאדם יכול להאמין עד מחר... אבל כל זמן שהוא מאמין עם שכל, הרי שהוא יכול לפול
מהאמונה שלו, על ידי זה שהוא יתקל בשכל אחר גדול יותר. וכמובן שאם זה לא היה ברור, אז כל מה שנכון לגבי
האמונה בצדיק, נכון לגבי
אמונה בשהי"ת שהוא באמת הצדיק האמת של הדור וכולי, כפי שכבר התבאר במקום אחר. כך שבשורה התחתונה, כל
אמונה שנובעת מהשכל האנושי, הרי שהיא בבחינת אהבה שהיא תלויה בדבר וסופה להבטל. ונעמיק ונאמר, כי השכל הוא בחינת צמצום. וכל
אמונה שהיא קשורה / תלויה בבחינת צמצום, סופה להבטל. ואז נשאלת השאלה, איזוהי
אמונה שהיא נצחית ושאינה בטלה לעולם? והתשובה היא כי יש שני סוגים של שכל. 1 - השכל האנושי הרגיל. 2 - השכל הנקנה שהוא כולו
אמונה בלבד. והוא השכל האמיתי שיש מעל השכל האנושי. וכל זמן שה