... הפנוי - למה בעצם להאמין? שאלה: קראתי בליקוטי מוהרן את העניין הזה שיש שאלות
באמונה שאין עליהן תשובה, ושאפילו משה רבנו לא ידע עליהן תשובה, ושלאף אחד בעולם לא היה ולא תהיה עליהן תשובה, ושכל מי שנכנס לשאלות האלו עם השכל שלו עוזב את
האמונה . והשאלה שלי היא, מדוע בעצם להאמין? ז"א אם באמת זה נגד השכל האנושי, אז מדוע בעצם להאמין למשהו שהוא נגד השכל האנושי? האם יש עניין ללכת נגד השכל? אם בשכל מבינים שמשהו הוא לא נכון, אז מדוע להאמין בו? האם
האמונה היא שגעון? כי הרי היא נגד השכל... ובכלל, מי בכלל אומר שזאת האמת, אם השכל אומר אחרת? תשובה: ראשית נסכים איתך שהאמת היא אחת ושאין ... והדבר היחיד שצריך להצמד אליו הוא אל השכל הישר ואך ורק אל השכל הישר בלבד. ואז כמובן נשאלת השאלה, כיצד הדבר הזה מסתדר עם עניין
האמונה שהיא נגד השכל? וכיצד זה שבאמת צריך להאמין נגד השכל? ונוסיף גם לשאול, מאחר שזה נגד השכל, אז מדוע להאמין דווקא בזה, הרי אפשר גם להאמין בכל דבר אחר. אז מדוע דווקא בזה? והעניין צריך כמובן ביאור כדלהלן. והתשובה: אמר רבי נחמן מברסלב במספר מקומות
"אמונה איתקריאת כד איתחבר בה אמת" היינו
שאמונה אמיתית ושלמה, היא רק כאשר היא מחוברת אל האמת. ונסביר את העניין כולו. השכל הוא אכן האמת ואפשר ומומלץ ורצוי להשען על השכל ואפשר לסמוך רק על השכל ולא צריך
אמונה כלל. מצד האמת השכל הוא מספיק חזק ואמיתי כדי לדעת את האמת. הנשמה היא השכל. והיא חלק אלוקה ממעל. והיא מספיק מזוככת כדי לדעת ... את הנושא הזה של החלל הפנוי באמת. היינו כי מי ששכלו שלם בשלמות שאין שלמות אחריה, הוא דייקא ורק הוא זוכה להבין בשכל שלו (ללא צורך
באמונה) את האמת של החלל הפנוי. והוא דייקא זוכה להבין בשכל שלו ששני ההפכים האלו הם אמת לגמרי. וזו ורק זו נקראת ידיעה שלמה, ידיעת האמת ... בא"ס לגמרי, תשובה שלמה, תורת ה ממש וכולי. אלא מה? שהשכל הזה הוא כ"כ גדול, שאי אפשר להסביר אותו בשכל אנושי. ולכן השכל הזה "נקרא"
אמונה ביחס לאלו שאינם מבינים את השכל הזה. כי ביחס אליהם זו אכן רק
אמונה כי זה נוגד את השכל האנושי. אך בייחס למי שהשלים את דעתו לגמרי, אצלו זה שכל לגמרי ולחלוטין לא
אמונה, אלא שכל ממש. ואדרבה, כל מה שנקרא אצל האדם שכל זו בכלל
אמונה. כי באמת כל זמן שהאדם לא מגיע לשלמות השכל לגמרי, הרי שגם מה שנקרא אצלו שכל ממש, זו רק
אמונה, כי מאחר שהוא אינו יודע עדיין את הכל, ממילא יכול להיות שהוא טועה... ואולי הוא יגלה פתאום משהו נוסף שיהפוך אצלו את כל הקערה על פיה וכולי. כך שבאמת כל זמן שאדם לא זוכה לתכלית הידיעה ולידיעה שלמה, הרי שכל מה שהוא בטוח בו, הוא רק
אמונה בלבד ולא שכל אמיתי. *** ואדרבה על האדם להלחם בכל האמונות הכוזביות שבו, על ידי שימוש בשכל. והדרך היחידה לגלות את השקר, היא על ... לשכל הנקנה, אז הוא מפסיק להאמין ומתחיל להבין באמת. כי רק שם זו נקראת ידיעה שלמה, ורק שם כאשר השכל שלם, רק שם זהו שכל אמיתי ולא
אמונה. כי
האמונה שייכת רק אצל אלו שאין להם שכל וידיעתם אינה שלמה בלב שלם. אך אצל מי שזוכה לשכל הנ"ל, הוא דייקא אינו מאמין אלא דווקא מבין בשכל ...