... אלמלא היה האדם מבדיל בין טוב לרע כמו אדם הראשון לפני החטא, הרי שהיראה הזאת לא הייתה קיימת. וממילא היראה הזאת היא יראה פסולה. וכל הצרות והיסורים שיש לאדם בעולם הזה
ובעולם הבא ובכל עולם ועולם ובכל עניין ועניין, שורשם ביראה הזאת. וזה מה שנקרא יראות נפולות, היינו יראה נמוכה שיש לאדם, שבגללה האדם סובל. ואפילו כאשר האדם נהנה מהנאה כלשהי גשמית / רוחנית, ... כבר קיים ממילא. ועכשיו צריך להעלות אותוה לשורשה. לגבי יראת הרוממות, לא מדובר על יראה ופחד להפסיד משהו, כי זה עדיין עונש, וזה עדיין גהנום, ואין לזה שום קשר לשעשוע של
העולם הבא / סודות התורה / האור הגנוז וכולי. וזה בדיוק מה שניסתי להבהיר בתגובה הקודמת, שאדם יכול להמצא בגן עדן (לפי דמיונו), אך כל זמן שהוא מתיירא לאבד את הגן עדן, דהיינו מתיירא לאבד את הדבקות וההנאה, הרי שהוא עדיין ביראות נפולות, ששורשן הוא רק באחרי הבריאה שיש רע. תקשר את כל עניין יראת הרוממות הזו, לשכר של
העולם הבא, סודות התורה, האור הגנוז וכולי, ותראה שבאמת רק בבחינת לפני הבריאה שאין שם שום רע כלל, רק שם זוכים לכל הנ"ל. לגבי הליקוטי תפילות וכיו"ב שאולי תמצא דברים שסותרים את הנ"ל. אז קודם ...