ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד?
שאלה:

רציתי לשאול שאלה פשוטה

בספרי רבי נחמן מובא בהמון מקומות העניין הזה שהאמת היא אחת, ושאין שני אמת ואין הרבה אמת ואין ממוצע, אלא שהאמת היא אחת בלבד וכולי.

ומצד שני מובא גם העניין הזה של הבחירה והידיעה או השאלות של החלל הפנוי, שיש בהן סתירות של 2 הפכים, ואף על פי כן שניהם אמת.

והשאלה שלי היא כיצד יכול להיות ששני הדברים האלו אמת למרות שהם סותרים זה את זה, אם מצד שני אנחנו אומרים שהאמת היא אחת?

תודה מראש.



כיצד אוכל לדעת בוודאות כי הדברים האלו אינם סותרים?

ז"א איך הגעת למסקנה שהעיניים של השכל שלנו מוגבלות? על סמך מה?

אם אני רואה משהו בשכל שלי. ולא רק בשכל שלי אלא בשכל של כל בני האדם, למה שאני אאמין שההפך של זה נכון? האם זה נראה לך הגיוני להאמין במשהו שהשכל של כל בני האדם בעולם ללא יוצא מן הכלל אומר את ההפך?

אתה אומר שאי אפשר למצוא תשובה בגוף הגשמי.

איך אתה יודע את זה שבלי הגוף הגשמי יש תשובה? הרי הנשמה היא אותה הנשמה עם או בלי גוף גשמי. אז מדוע בלי גוף גשמי היא כן מבינה תשובה?

זה כמו לומר שבלי חולצה יש תשובה ועם חולצה אין תשובה. הכיצד?

ובכלל, מנין לך שבלי גוף גשמי יש תשובה? על סמך מה הגעת למסקנה הזאת?

ודבר נוסף, כאשר מישהו מבקש ממני לא לחקור משהו, בד"כ זה מעיד על כך שהוא נוכל ומנסה להסתיר משהו. הלא כן?

הרי האמת היא אחת, אז מדוע לא לחקור ולחפש אותה?! זה לגמרי נשמע חשוד כאשר מישהו מבקש ממך לא לחקור... זה מראה שהוא מאמין במשהו שקרי ולא רוצה שיגלו את זה...

אז מדוע בעצם לקבל משהו שהוא נגד השכל?

ובכלל לעצם השאלה, אם נניח שבאמת הבחירה והידיעה שניהם אמת למרות שהם סותרים זה את זה, אז כיצד מצד שני אנחנו אומרים שהאמת היא אחת? מה המשמעות של אמת אחת, אם אנחנו תוך כדי זה אומרים ששני הפכים הם אחד?

האם האמת היא באמת אחת? או שאולי 2 הפכים שניהם אמת? מהי האמת?

תשובה:

ראשית למיטב הבנתי אין שום הבדל בין גוף ללא גוף. ז"א מה שהאדם אינו מבין בגוף, הוא לא יבין אותו גם ללא גוף. ומצד שני, כל מה שאפשר להבין בלי גוף, אפשר להבין גם עם גוף.

הנשמה היא השכל. זו ישות אחת כמובא. הגוף הוא אכן רק חולצה. ומה שהשכל אינו תופס עם חולצה, הוא לא יתפוס בלי חולצה. העניין של "לא יראני האדם וחי" הוא עניין אחר לגמרי שצריך לבארו במקום אחר.

לעצם העניין האמת היא אכן אחת. אין שני אמת. זה דבר הגיוני לגמרי. עצם הגדרת האמת, היא כדבר אחד. כי אם יש 2 אמת, אז אף אחד מהם הוא אינו האמת.

דבר נוסף. צריך לעשות הפרדה בין השאלות של החלל הפנוי לבין השאלה של הבחירה והידיעה. למרות שהדברים דומים, הם אינם זהים.

העניין הוא כדלקמן:

לגבי הבחירה והידיעה אכן יש רק אמת אחת בלבד. ז"א או בחירה או ידיעה. וכפי שרבי נחמן עצמו אמר שמי שיבין את השכל של הבחירה והידיעה, תתבטל אצלו הבחירה. כי אי אפשר שיהיה גם בחירה וגם ידיעה.

הסיבה שיש בחירה חופשית, היא רק כי האדם לא מבין את השורש של הסתירה בין הבחירה לידיעה. מי שמבין את השורש הזה, הבחירה שלו מתבטלת לגמרי.

ראה את הציטוט המקורי כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=76 לגבי החלל הפנוי יש כאן עניין אחר לגמרי.

העניין הוא כי אכן האמת היא אחת. ואכן בשכל אנושי יש כאן סתירה. ואכן באמת מצד האמת עליך לחפש תמיד את האמת האחת, כי אין שני אמת.

יחד עם זאת, יש שכל אחר שקוראים לו "השכל הנקנה". בשכל הנקנה הזה הסתירה הנ"ל של 2 ההפכים אינה קיימת, כי שם גם מצד אחד האמת היא אחת, וגם מצד שני שני ההפכים נכונים באותה המידה.

לעתיד לבוא יתגלה דעת גדול, וידעו שכל ההפכים הם אחד. אז כיצד זה מסתדר עם זה שהאמת אחת, אם אנחנו אומרים שכל ההפכים הם אמת?

אלא שבשכל הגדול הנ"ל שם בכלל אין את השאלה הזאת, כי שם המושג אמת אחת פירושו שונה לגמרי ממה ששכל אנושי מבין את המשמעות של אמת אחת.

וכיו"ב שם גם המושג הפכים גם הוא שונה לגמרי, ממה ששכל אנושי מבין מה הם הפכים.

מטבע הדברים לא ממש ניתן להסביר ולהבין בשכל אנושי את הדבר הזה, כי זה נגד השכל האנושי.

אז נסכם כדלהלן:

האמת היא אחת ואין שני אמת, ותוך כדי זה כל ההפכים הם אמת וכולם אמת ואין שום שקר בעולם כלל.

נכון, בשכל אנושי רגיל אי אפשר להבין את זה, אך בשכל הנקנה, בהחלט אפשר להבין את הדבר הזה. ואף אחד לא מסתיר שום דבר. רק שעליך לזכות לשכל הנקנה.

ועכשיו נשארה השאלה שלך לגבי למה בעצם להאמין במשהו שהוא נגד השכל האנושי?

אך על זה אשיב לך כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=82, כי זה שווה דיון נפרד לטובת הכלל...

שאלה:

כתוב שרבינו אמר לפני הפטירה שלו: "אני מתגעגע לפשוט את הכתונת שלי... "

והבנת הדברים הייתה שמאחר ומעולם לא עמד על מדריגה אחת, והגיע כבר למדריגה כזו שבשביל לעלות הלאה הוא מוכרח לפשוט את גופו.

מכאן נראה שיש הבדל בין גוף ללא גוף. תקן אותי אם אני טועה.

תשובה:

הנ"ל נאמר על ידי רבי נחמן מברסלב בערך 10 שנים אחרי שהוא כבר זכה לצאת מגדר אנושי, זכה לשכל הנקנה וכולי, שזה כמובן קרה כאשר הוא חזר מארץ ישראל. וכל זה קרה בתוך הגוף האנושי הרגיל שלו.

רבי נחמן מברסלב אומר בפירוש שהצדיק יש לו גוף רגיל לגמרי והוא נראה אנושי לגמרי.

כמו כן אצל הצדיק הגוף שלו קדוש בקדושה של הנשמה.

כמו כן רבי נחמן מברסלב כותב שהצדיק האמת לא מפחד מהגוף שלו "מה יעשה בשר לי", מאחר שהגוף שלו באמת לא מפריע לו.

כמו כן כותב רבי נחמן מברסלב בפירוש שאין חילוק בין חי למת, אלא הוא רק כמו מי שעובר מחדר לחדר בלבד.

הנשמה היא אותה הנשמה. וזה לא משנה אם יש לה גוף או אין לה גוף. יכולת הקיבול של הנשמה היא אותה יכולת קיבול.

ובא נניח לרגע אחד שהגוף כן הפריע לו, אז מה?

אדרבה המחלוקת מגביה את האדם. ואם זה מפריע לו זה אמור להגביה אותו.

האם אתה באמת חושב שאם רבי נחמן מברסלב היה נשאר בגוף הגשמי כאן, האם אתה חושב שהוא היה מפסיק לעלות מדרגה לדרגה?

אצל הצדיק האמת הוא עולה מדרגה לדרגה תמיד, ולא משנה באיזה מצב הוא נמצא, הכל קורה אצלו ממילא ללא מאמץ. שזאת הבחינה של מצווה גוררת מצווה, שהמדרגה הבאה רודפת אחרי הצדיק האמת שעשה תשובה שלמה (בלבד) ממילא, ולכן הוא תמיד עולה מדרגה לדרגה.

רבי נחמן מברסלב בירך את אחד, שיזכה להבין את השיחות חולין שלו בעולם הבא. וזה היה עוד לפני שהגיע לארץ ישראל.

אז האם אתה באמת חושב שמישהו באמת מבין את הדיבור האחרון של רבי נחמן מברסלב רגע אחד לפני מותו?

שם היה משהו אחר לגמרי שלא צריך להכנס אליו, כי הוא אינו משנה פרקטית לאף אחד.

ברמה הפרקטית רבי נחמן מברסלב כותב בפירוש במספר מקומות שאין חילוק בין הגוף ללא גוף. וכמובן שזה גם הגיוני וברור בשכל אנושי.

הנשמה היא השכל כמובא. ואם יש מקיף שלא נכנס לתוך השכל בגלל שהוא גדול, האם אתה חושב שאחרי שהאדם יעזוב את הגוף המקיף הזה כן יכנס? הרי זה אותו השכל ממש!

בשורה התחתונה אין הבדל בין גוף ללא גוף.

וכשתזכה להגיע למה שרבי נחמן מברסלב הגיע 10 שנים אחרי שהוא כבר הבין את הבחירה והידיעה, אז תבין מה פשר מה שהוא אמר...

וראה גם כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=113 לגבי "ולא יראני האדם וחי"
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קעט - כְּנֶגֶד כָּל מִינֵי מַחֲלקֶת הֵן בְּגַשְׁמִיּוּת הֵן בְּרוּחָנִיּוּת
...- כנגד כל מיני מחלקת הן בגשמיות הן ברוחניות דע שכנגד כל מיני מחלקת הן בגשמיות הן ברוחניות שאינו יכול להתפלל או לעשות מה שצריך בעבודת השם הכל בכלל מחלקת שעומדים וחולקים עליו ורוצים לבטל דעתו ורצונו מה שרוצה לעשות וכדי לבטל המחלקת מאיזה בחינה שתהיה ולעשות שלום על זה צריך תענית וזה מה שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: "מרבה צדקה מרבה שלום" צדקה הוא בחינת תענית כי עקר התענית הוא צדקה כמאמר חכמינו, זכרונם לברכה . 'אגרא דתעניתא צדקתא' כי בחינת המחלקת, הוא רצון אחר, שעומדים עליו לבטל רצונו וסגלת התענית איתא...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה פט - וַתְּחַסְּרֵהוּ מְעַט מֵאֱלקִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ
...וכבוד והדר תעטרהו [לשון החברים] ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו הנה ידוע כי כל מה שחסר לאדם הן ברוחני הן בגשמי החסרון הוא בהשכינה, שהוא בחינת אלהים וזהו ותחסרהו בודאי מעט מאלהים הינו החסרון בודאי מאלהים, הינו בהשכינה אך כשידע זאת, שהחסרון הוא למעלה ולמטה בודאי יהיה לו צער גדול ועצבות, ולא יוכל לעבד השם יתברך בשמחה לכך צריך להשיב לעצמו, מה אני ומה חיי כי המלך בעצמו מספר לי החסרון שלו וכי יש כבוד גדול מזה מתוך כך בא לשמחה גדולה, ונתחדשו המחין שלו וכבוד והדר תעטרהו הינו על ידי כבוד והדר שיש לו...
שיחות הר"ן - אות רפד - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
...שיחות מורנו הרב רבי נחמן אמר לענין בני הנעורים הכשרים והמתפללים בכונה ובהתלהבות ויש בני אדם המבלבלים אותם ועושים להם יסורים וכשאלו המתפללים מתחילים להקפיד ולהתקוטט עמהם עם אלו המצערים אותם ומבלבלים אותם אזי אומרים המבלבלים אם אתם מתפללים בכונה גדולה באמת לאמתו ואתם טרודים וקשורים בתפילתכם בכונה באמת מדוע אתם שומעים הבלבולים ? כי מחמת גדל כונת התפילה ראוי לכם לבלי לשמע שום בלבול כלל אמר רבנו זכרונו לברכה, שהאמת אינו כן כי באמת אפילו צדיק גדול אמתי מגדולי המפרסמים באמת המתפללים בכח ובדבקות גדול אף...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה
...מכת"י - רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה [הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל] רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה הנה הגדלות מפיל את האדם ומשפילו הן בגשמיות והן ברוחניות כי איש ישראל אם הוא דבוק בהשי"ת ובאמונתו הקדושה אזי אינו יכול לשלוט עליו שום דין ולא יהי' לו שום נפילה כי מי יוכל ליגע בו באשר הוא קרוב אל המלך ובאיזה מקום אשר הוא חונה שם הר אלהים וממשלת הקב"ה עליו אבל אם הוא נופל מאמונה היינו שנפל בגדלות ואזי הוא מובדל מהקב"ה ואז אין אני והוא יכולין לדור במקום אחד ואז כל הדינין שורין עליו ומאין בא לו הגדלות...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ח - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר
...תקעו בחדש שופר בכסא ליום חגנו כי חק לישראל הוא משפט לאלקי יעקב א. אף על פי שתוכחה הוא דבר גדול ומטל על כל אחד מישראל להוכיח את חברו כשרואה בו שאינו מתנהג כשורה, כמו שכתוב: "הוכח תוכיח את עמיתך" אף על פי כן לאו כל אדם ראוי להוכיח כמו שאמר רבי עקיבא 'תמה אני, אם יש בדור הזה מי שיכול להוכיח' ואם רבי עקיבא אמר זאת בדורו, כל שכן בדור הזה של עכשו כי כשהמוכיח אינו ראוי להוכיח אזי לא די שאינו מועיל בתוכחתו אף גם הוא מבאיש ריח של הנשמות השומעים תוכחתו כי על ידי תוכחתו הוא מעורר הריח רע של המעשים רעים ומדות...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רטו - דַּע שֶׁיֵּשׁ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה מִינֵי פִּדְיוֹנוֹת
...תורה רטו - דע שיש עשרים וארבעה מיני פדיונות דע שיש עשרים וארבעה מיני פדיונות כי יש עשרים וארבעה בתי דינים וכנגד כל בית דין ובית דין יש פדיון מיחד להמתיק הדין שיש שם על כן לפעמים אינו מועיל הפדיון שעושין כי לא כל אחד ואחד יודע כל העשרים וארבעה פדיונות ואפילו אם יודע אותם אינו עושה כלם ועל כן כשאינו עושה הפדיון המיחד לאותו הדין על ידי זה אינו מועיל אך דע, שיש פדיון אחד שכולל את כל העשרים וארבעה בתי דינין ויכול להמתיק כל העשרים וארבעה בתי דינים ולזה הפדיון צריך עת רצון בחינת התגלות מצח הרצון כמו בשבת...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רפה - טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ
...תורה רפה - טעמה כי טוב סחרה "טעמה כי טוב סחרה" הינו תכף כשטועמין טעם התורה של הצדיק האמת שוב "לא יכבה בלילה נרה" הינו אף על פי שאחר כך ימנע ולא יתקרב אליו ויהיה רחוק ממנו שזהו בחינת לילה וחשך אף על פי כן לעולם יאיר לו אור התורה שטעם קצת ממנה בהיותו אצלו וזהו: "טעמה כי טוב סחרה" תכף כשטועמין "כי טוב סחרה", שהוא התורה של הצדיק שהסחורה שלו, הינו התורה שלו טעמה טוב אזי שוב לעולם "לא יכבה בלילה נרה" כי תמיד תאיר לו אור התורה שטעם אצלו אפילו בלילה, הינו בעת ההתרחקות, שהיא בחינת לילה כי לא יכבה בלילה נרה...
שיחות הר"ן - אות סח
...סח הזהיר מאד כמה פעמים על ענין השיחה בינו לבין קונו שכל אדם ידבר וישיח בינו לבין קונו ויישב עצמו היטב מה הוא עושה בעולם הזה וירחם על עצמו ויפרש כפיו בתחנונים ופיוסים לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך שיזכהו ברחמיו המרבים להתקרב לעבודתו יתברך וישתדל להמציא לו טענות ובקשות על זה וענין שיחה זו יהיה בלשון אשכנז שמדברים בו וכבר מבאר זאת בספרים הנדפסים אבל יותר מזה הרבה לדבר עמנו הרבה מאד בענין זה כי מי שירגיל עצמו לנהג הנהגה זו בכל יום על כל פנים שעה אחת בודאי יזכה להתקרב אליו יתברך באמת ואף אם לפעמים הוא רואה...
בגדים - חשוב או לא חשוב?
...חשוב? בסיפור על הבעל תפילה מובא breslev.eip.co.il/?key=59 "ועל בגדים לא היה מקפיד כלל" מצד שני כאן: breslev.eip.co.il/?key=171 רבי נחמן מברסלב מדבר הרבה על פגם הבגדים, ושהבגדים נוקמים באדם. אז בגדים זה חשוב או לא? מהו סוד העניין? וכמובן, בגדים זה הרי עניין חיצוני לגמרי, אז מדוע בכלל שהם יהיו חשובים? טיפ ורמז: כאן breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%91%D7%92%D7%93%D7%99%D7%9D&cid=150 אפשר לראות את כל המקומות בליקוטי מוהרן שרבי נחמן מברסלב מדבר על בגדים רמז נוסף לתשובה עצמה: התשובה נמצאת כאן: breslev.eip...
מדוע העולם הזה קיים? הרי התכלית היא העולם הבא!
...הרי התכלית היא העולם הבא! שאלה כידוע התכלית היא העולם הבא. אז מדוע בעצם הקב"ה ברא את העולם הזה. הרי הוא היה יכול ישר לברוא את העולם הבא. הלא כן? ז"א מאחר שהעולם הבא הוא התכלית הסופית, שבו הכל יהיה טוב וכולי, אז מדוע בכלל העולם הזה קיים? למה לא לברוא ישר את העולם הבא? מה התכלית בכלל של קיומו של העולם הזה. הרי אפשר לברוא ישר את העולם הבא. הלא כן? אשמח לתשובה בעניין. תודה תשובה: השאלה הזאת נכונה, והתשובה עליה יותר פשוטה ממה שנדמה. מצד האמת העולם הזה הוא העולם הבא. מצד האמת כאן ממש זה גן עדן ממש, במציאות...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 19_10_2025 השעה 06:38:59 - wesi2