... ה' פשוטה לקבל תשובתו [וזה סוד כונת אלול] ה. ועל ידי הדמימה
והשתיקה נעשה בחינת חיריק כמובא בתקונים "ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר" דא חיריק וזה בחינת: "והארץ הדם רגלי" 'הדם' זה בחינת דמימה וזה ... הוא רקיע, כלליות הגונין, הינו הבושה, כנ"ל והנקדה התחתונה היא
השתיקה והדמימה כמו שכתוב: "והארץ הדם רגלי" וזה בחינת חיריק, בחינת: "ותחת רגליו" והנקדה העליונה הוא כסא דמתכסיא בחינת תשובה, בחינת: ... על מחלקת ובזיונות שמבזין אותן ושומעים חרפתן ואינם משיבים ועל שם
השתיקה נקראים חכמים כי: 'סיג לחכמה
שתיקה' [כי
השתיקה היא בחינת כתר כי על ידי
השתיקה זוכין לתשובה שהיא בחינת כתר, כנ"ל] וזה לשון דשמטין כמו שכתוב: "שמוט כל בעל משה ידו" הינו שלא יתבע עלבונו וזה בחינת: 'סיג לחכמה
שתיקה' 'סיג' דיקא זה בחינת כתר שהוא בחינת סיג וגדר סביב סביב שמסבב ומכתיר ומעטיר את החכמה וזה הכתר, שהוא בחינת סיג נעשה
מהשתיקה, כנ"ל וזה פרוש משמניהו מלשון: "שמנת עבית" [כלומר: מחמת שאוחזין עצמן בבחינת:שמנת עבית] הינו בשביל זה שומעין חרפתן ואינם ... להיות בשלשה תנאים אלו] ונגדי נחלי דמשחא מתחותיהו הינו על ידי
השתיקה זוכין לכבוד אלקי שהוא בחינת שמן כמו שכתוב: "אהבת צדק ותשנא רשע, על כן משחך" וזה בחינת: "מלך הכבוד" ואמינא להו: אית לי מיניכו ... כבוד עולם הזה, זה בחינת נקדה התחתונה, שנעשית מבחינת הדמימה
והשתיקה, מבחינת דם לה' וכל זה הוא בחינת חיריק דס"ג וכו', שהוא בחינת בקי בשוב, כנ"ל ותשובה השניה שעושה על תשובתו הראשונה, שהוא בחינת ... על עצמו הקדשה משם והבן היטב והנה מבאר לעיל שעל ידי הדמימה
והשתיקה ששותקין לחברו כשמבזין אותו על ידי זה זוכה לתשובה, שהיא בחינת כתר כנ"ל, עין שם כי 'סיג לחכמה
שתיקה' כנ"ל כי צריכין לזהר מאד לדון את כל אדם לכף זכות ואפילו החולקים עליו ומבזין אותו צריך לדונם לכף זכות ולשתק להם ועל ידי זה ... אותו וכו' על ידי זה נעשה בחינת כתר הינו כנ"ל שעל ידי הדמימה
והשתיקה נעשה בחינת כתר, כנ"ל ...