ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק?
שאלה:

אשמח לדעת איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק? איפה אפשר למצוא פירוש לספר ליקוט מוהר"ן? וכיצד אוכל לדעת שבאמת הבנתי את הליקוטי מוהר"ן כפי מה שרבי נחמן עצמו התכוון בדבריו?

תודה

תשובה:

קיימת מילת קסם אחת שבאפשרותה אפשר לזכות להבין את הליקוטי מוהרן לעומקו, עד לשורש הדעת של רבי נחמן מברסלב שממנו נלקחו התורות שלו.

המילה היא "למה? ". היינו על האדם כל הזמן לשאול שאלה אחת בהתמדה וללא הרף, והשאלה היא "למה", למה ומה הסיבה שבגללה הדברים של רבי נחמן נכונים.

לדוגמא: אם רבי נחמן כותב שעל ידי בחינת X זוכה לבחינת Y. או על ידי X נעשה Y. באפשרותו של האדם להאמין בדברי רבי נחמן מברסלב, אך יחד עם זאת עליו גם לחקור בשכלו ולנסות ולגלות את שורש הסיבה שבגללה הדברים הם כפי מה שהם.

הדבר הכי קריטי בהבנת הליקוטי מוהרן ואת דברי רבי נחמן מברסלב בכלל, הוא לגלות מדוע ולמה הדברים כפי מה שהם. ועל ידי זה שאדם חוקר ומשתמש בשכלו, על ידי זה בסופו של דבר הוא זוכה לדעת אמיתית של רבי נחמן עצמו, שממנו נלקחו התורות שלו.



כמו כן יש להבהיר כי הפירוש לדברי רבי נחמן מברסלב נמצא אך ורק בתוך דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, ולא בשום מקום אחר בעולם. דברי רבי נחמן הם כולם הקדמות, גם הקדמות להכרת הבורא, אך גם הקדמות ללימוד הליקוטי מוהרן עצמו. הפירוש לספר ליקוטי מוהרן נמצא אך ורק בתוך הספר ליקוטי מוהרן (ודברי רבי נחמן מברסלב עצמו בלבד), ולא בשום ספר / מקום / פירוש / אדם אחר.

וזה פירוש מ"ש כאן breslev.eip.co.il/?key=557 - חיי מוהר"ן - פא - סיפורים חדשים

וּמָצָא שָׁם סֵפֶר וְהָיוּ בּוֹ צֵרוּפֵי אוֹתִיּוֹת אז"ח הוּא ד' וְכוּ'

וְהָיָה מְצֻיָּר בְּהַסֵּפֶר כֵּלִים

וּבְתוֹךְ הַכֵּלִים הָיוּ אוֹתִיּוֹת.

גַּם הָיָה בְּתוֹךְ הַכֵּלִים אוֹתִיּוֹת שֶׁל הַכֵּלִים

שֶׁיְּכוֹלִין לַעֲשׂוֹת עַל יָדָם אֵלּוּ הַכֵּלִים

היינו שעל ידי הכלים נעשים הכלים עי"ש.

והדרך היחידה להבין את הספר ליקוטי מוהרן, היא רק על ידי זה שאדם בקיא בספר ליקוטי מוהרן עצמו פנים ואחור. וכמ"ש רבי נחמן מברסלב עצמו, כי אף אחד לא מבין בליקוטי מוהרן את פנימיות כוונתו, אלא מי שיכול לומר כל תורה שלו פנים ואחור.

והפירוש למ"ש "לומר כל תורה פנים ואחור", היינו שמסוגל לפרק את התורות של רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותן מחדש מהסוף להתחלה.

לדוגמא: אם רבי נחמן מברסלב אומר שעל ידי בחינה 1 נעשה בחינה 2 וזו בחינה 3 שגורר בחינה 4 וכולי עד בחינה 100. האדם השלם שמבין את דברי רבי נחמן מברסלב, הוא יכול לקחת את דברי רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותם הפוך, דהיינו הוא יכול לבאר מדוע על ידי בחינה 100 נעשה בחינה 99 וכולי עד בחינה 1. וכמובן שהוא גם יכול להתחיל בכל תורה ושיחה בדברי רבי נחמן מברסלב ולצאת ממנה אל כל תורה וכל שיחה אחרת.

כי באמת כל דברי רבי נחמן מברסלב הם כולם אחד. והמכוון והנמשל של כל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, הם כולם אחד. ומי שאינו מבין את הנמשל של דברי רבי נחמן מברסלב, נדמה לו כאילו רבי נחמן מברסלב דיבר המון דיבורים שונים. וממילא הוא גם אינו מבין את הקשר שיש בין כל בחינה שיש בליקוטי מוהרן לבין כל בחינה אחרת שיש בליקוטי מוהרן.

ז"א כל זמן שהאדם אינו מבין כיצד כל שיחה של רבי נחמן מברסלב היא פירוש ממש לכל שיחה אחרת שלו, הרי שהוא לא מבין את השכל שמלובש בדברי רבי נחמן מברסלב.

כי כל שיחה של רבי נחמן מברסלב, אפילו שיחת חולין, כל שיחה כזו היא פירוש לכל שאר השיחות שלו.

כי מצד האמת יש שכל אחד שהוא השכל הנקנה שהוא השכל של רבי נחמן מברסלב. ורבי נחמן מברסלב מצמצם ומלביש את השכל האחד הזה בהמון לבושים גשמיים שונים, שמהם נעשות התורות שלו.

ומי שזוכה להבין את פנימיות כוונתו של רבי נחמן מברלסב, הוא גם זוכה לראות כיצד כל השיחות והתורות וכולי, כיצד הם כולם לבוש ומשל של שכל אחר לגמרי לגמרי.

כי השכל של רבי נחמן מברסלב הוא גדול מאוד. והוא הוכרח לחלק אותו לחלקים קטנים ולצמצם אותו בתוך דבריו בצורות שונות. אך כל דבריו כולל כל דבריו, הם אינם התכלית, אלא הם רק פסולת והקדמה להשיג באמצעותם שכל אחר שהוא לא מופיע בשום מקום בליקוטי מוהרן.

כי השכל של הצדיק הוא מעל הזמן והמקום. ואי אפשר לצמצם אותו ולהכניס אותו לתוך דיבור. וממילא בשום מקום בליקוטי מוהרן רבי נחמן לא באמת ביאר את פנימיות כוונתו בפירוש. כי השכל של רבי נחמן מברסלב אין שם דיבור ומילים לבאר אותו, כי הוא כולו בחינת שתיקה.

וכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, הם רק רמזים בעלמא ורק משל ונמשל על פנימיות וכוונה אחרת שהיא השכל של רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא המכוון והוא התכלית שאותה צריך להשיג.



ובפועל מי שמתנוצץ לו גדולת רבי נחמן מברסלב עליו להתמיד בספר ליקוטי מוהרן ובספרי רבי נחמן מברסלב עצמו, ועליו לעשות בעיקר המון התבודדות לזכות ולהבין את דברי רבי נחמן מברסלב ולזכות לכוון לעומק כוונתם. ובכל מקום שהאדם אינו מבין את פנימיות השכל של רבי נחמן מברסלב, עליו לעשות התבודדות עד שיזכה להבין את הכוונה של רבי נחמן מברסלב.

וכן על האדם לקיים את דברי רבי נחמן מברסלב לפי נקודת האמת שלו. היינו כי גם בתורה של הצדיק יש את הבחינה של תורתו ותורת ה ממש כמובא. וכל אדם בכל דרגה ובכל עולם יכול להוציא עצות עבור עצמו כיצד לנהוג וכולי.

ועל ידי 3 הדברים האלו שהם:

1 - לימוד בבקיאות ובעיון של ליקוטי מוהרן עצמו בלבד.

2 - התבודדות.

3 - קיום של העצות של רבי נחמן מברסלב לפי דרגת השגתו של האדם.

על ידי 3 הדברים האלו זוכה האדם לבסוף למה שהבטיח רבי נחמן מברסלב, שהאדם יזכה להיות כמוהו ממש.



וכל זמן שהאדם לא זכה שיקויים בו מ"ש רבי נחמן מברסלב שמי שיציית אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שזה מעיד על כך שהוא לא מציית את רבי נחמן מברסלב כפי מה שרבי נחמן מברסלב רצה. כי אילו ציית את רבי נחמן מברסלב, הוא היה כמוהו ממש כמובן.

וכל זמן שהאדם לא מבין מדוע ולמה הדברים של רבי נחמן מברסלב נכונים בשורשם, הרי שהוא לא באמת מבין את פנימיות הכוונה של רבי נחמן מברסלב.

ועל האדם להתמיד וכולי...

*

עוד תוספת בעניין הנ"ל:

והיא כי למרות מ"ש לעיל כי רק הליקוטי מוהר"ן הוא הפירוש של הליקוטי מוהר"ו, אף על פי כן יש להוסיף ולומר כי כל הספרים שבעולם מכל סוג שהוא גם של אומות העולם, וכל דיבורי בני האדם שבעולם, וכל החוכמות שבעולם מכל סוג שהוא, כולן הן פירוש של דברי רבי נחמן מברסלב.

כי באמת, כדי להבין את דברי רבי נחמן מברסלב בשורשם, לשם כך על האדם להיות חכם גדול ובעל שכל גדול מאוד מאוד וכולי. ומי שאינו יכול להבין את השכל של ענייני העולם הזה, כיצד יבין את השכל של ענייני העולם הבא.

והתורה של הבורא מלובשת בכל דבר בעולם. ומי שאינו מבין את הבריאה, כיצד יבין את הבורא. ומי שאני מבין את עצמו, כיצד יבין את חברו, וכיצד יבין את הבורא שברא אותו וכולי.

ומצד האמת, מי שבאמת מבין את דברי רבי נחמן מברסלב באמת, הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שיש בעולם. כי כל הדיבורים שיש בעולם שורשם בתורה של רבי נחמן מברסלב. ומי שמבין באמת את דברי רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא מבין את שורש כל הדיבורים שבעולם, וא"כ הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שבעולם.

ואם האדם אינו מסוגל להבין את השכל של כל בני האדם ללא יוצא מן הכלל, דהיינו גם את של החכמים הכי גדולים בעולם בכל תחום, וגם את של המשוגעים הכי גדולים בעולם בכל דבר ועניין, הרי שהוא רחוק מלהבין את פנימיות דעתו של רבי נחמן מברסלב וכולי. breslev.eip.co.il/?key=2345 - שיחות הר"ו - אות רד - גדולות נוראות השגתו

אָמַר: שֶׁמִּי שֶׁבָּקִי הֵיטֵב בְּתוֹרָתוֹ וּבְשִׂיחוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת

דְּהַיְנוּ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים

רָאוּי לוֹ לִמְצא כָּל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה

וְאֵין שׁוּם שִׂיחָה וְעִנְיָן בָּעוֹלָם שֶׁלּא יוּכַל הַשָּׁלֵם לִמְצא בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ

[פֵּרוּשׁ כִּי בְּוַדַּאי בֶּאֱמֶת בְּכָל הַדִּבּוּרִים וְשִׂיחוֹת שֶׁל הָעוֹלָם

בְּוַדַּאי יֵשׁ בָּהֶם תּוֹרָה בְּהֶעְלֵם

אֲבָל אֵין מִי שֶׁיִּזְכֶּה לְגַלּוֹת זאת

לֵידַע הַנִּסְתָּרוֹת שֶׁנֶּעֱלָם בְּשִׂיחוֹת בְּנֵי אָדָם

כִּי אִם אֲנָשִׁים גְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה מְאד מְאד

אֲבָל עַל יְדֵי הִתְגַּלּוּת תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

מִי שֶׁבָּקִי בִּסְפָרָיו הֵיטֵב הֵיטֵב, וְיֵשׁ לוֹ שֵׂכֶל קְצָת

יוּכַל לִמְצא בְּכָל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם רְמָזִים בְּהַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲפִילּוּ אִם לא יִהְיֶה גָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר]

היינו שמי שבקיא בדברי רבי נחמן מברסלב, אמור לראות כיצד כל החוכמות שבעולם מרומזות בתוך דברי רבי נחמן מברסלב.

לדוגמא: אם המדענים מגלים תגלית מסויימת והאדם לא מסוגל להבין כיצד השורש והשכל של התגלית הזאת מרומז וכלול בתוך דברי רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא רחוק מהבנת דברי רבי נחמן מברסלב.

וכדי להשיג השגת אלוקות באמת, לשם כך צריך כל הון דעלמא, דהיינו את כל השכל של העולם.

וכעי"ז מובא על מ"ש "ויחכם מכל האדם" אפילו מן השוטים. היינו כי בוודאי גם בתוך דברי המשוגעים יש שכל גדול, רק שהוא נסתר שם וכולי.

*

בעניין הכלים שעושים מהם כלים אחרים, כיו"ב מובא גם כאן: breslev.eip.co.il/?key=565 - חיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו

אָמַר אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּלִים נִפְלָאִים מְאד

רַק הַחִסָּרוֹן שֶׁאֲנִי בְּעַצְמִי מֻכְרָח לַעֲשׂוֹת בְּעַצְמִי אֶת הַכְּלֵי אֻמָּנוּת שֶׁקּוֹרִין גִּיצַייג

*

בעניין איך ללמוד ליקוטי מוהר"ו breslev.eip.co.il/?key=62 - לימוד ליקוטי מוהר"ן! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן?
שיחות הר"ן - אות פא
...מונעים גדולים מאד ודע, אם היה האדם לבדו ולא היה אצלו בני אדם אחרים למנעו אף על פי שגם אז היו באים על האדם כל הבלבולים וכל המחשבות הטורדות וכל המניעות אף על פי כן בודאי היה מטה עצמו לדרך החיים כי סוף כל סוף היה מטה תמיד לדרך האמת ואפילו אם היה עובר עברה חס ושלום רחמנא לצלן אף על פי כן בודאי היה מתחרט חרטה גדולה מאד בכל פעם וסוף כל דבר היה נשאר אצל האמת אבל כשיש בני אדם המבלבלים דהינו כשהאדם מתחבר חס ושלום לאיזה חכמים בדעתם שיש להם איזה ידיעה בחקירה ופילוסופיא או לכת לצים והם החכמות הנהוגים עכשו שעושים...
מחלוקת שבין הצדיקים
...eip.co.il/?key=34 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ה - בחצוצרות וקול שופר וזה פרוש: "אזן שמעת תוכחת חיים בקרב חכמים תלין" לשון תלונה ומריבה כשאתה שומע מריבות שבין הצדיקים תדע, שזה משמיעין אותך תוכחה על שפגמת בטפי מחך שעל זה נאמר: "כל באיה לא ישובון, ולא ישיגו ארחות חיים" ... הינו חכמות חיצוניות נעוצים בים חכמתך ובודאי אם לא היה נפגם מחך לא היה נשמע לך מריבות שבין הצדיקים ואין המריבה אלא בשבילך כדי שתשוב ממות לחיים, מחמץ למצה, מחי"ת לה"א ותשוב מיראה רעה, מקול פגום, מחכמה פגומה ליראה טובה, לקול טוב, לחכמה...
שיחות הר"ן - אות קג
שיחות הר"ן - אות קג טוב יותר להיות פתי יאמין לכל דבר דהינו להאמין אפילו בשטותים ושקרים כדי להאמין גם בהאמת מלהיות חכם ולכפר בכל חס ושלום דהינו לכפר בשטותים ושקרים ועל ידי זה נעשה הכל ליצנות אצלו וכופר גם בהאמת חס ושלום "ומוטב שאקרא שוטה כל ימי ואל אהיה רשע שעה אחת לפני המקום"
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קעה - מַעֲלַת הַבְּכִיָה הוּא כְּשֶׁהִיא מֵחֲמַת שִׂמְחָה וְחֶדְוָה
...ח"א - תורה קעה - מעלת הבכיה הוא כשהיא מחמת שמחה וחדוה עקר מעלת הבכיה הוא כשהיא מחמת שמחה וחדוה ואפילו' החרטה טוב מאד שתהיה מחמת שמחה שמרב שמחתו בהשם יתברך הוא מתחרט ומתגעגע מאד על שמרד נגדו בימים הראשונים ומתעורר לו בכיה מחמת רב השמחה וזה עקר מעלת הבכיה, שתהיה מחמת שמחה וזה בכיה הוא ראשי תבות בשמך יגילון כל היום שעקר הבכיה שתהיה מחמת שמחה בשמו יתברך כי בכיה הוא מתעורר משם ס"ג, שהוא בבינה ועל כן בכיה בגימטריא המלוי של ס"ג כמובא בכתבי האר"י הינו שהתעוררות הבכיה תהיה משמחה כי בינה לבא כמו שכתוב: "הלב...
חיי מוהר"ן - ז - שיחות השיכים להתורות
...התורה ויהי הם מריקים שקיהם בסימן י"ז בשבת חנוכה תקס"ו. באותה השנה נתגירו גרים הרבה מחמת שמצאו בספריהם הפך אמונתם וזה הענין מבאר היטב שם באותה התורה הנ"ל מהיכן בא זאת שימצאו עכו"ם בספריהם הפך אמונתם וכו' עין שם. ובאור הענין כפשוטו כי כבר נשמעו דברים כאלו מפי כמה גרים ובפרט באותה השנה שאמר רבנו זכרונו לברכה המאמר הזה אז היו בעולם מעשיות הרבה כאלו שפתאם אחר שבת חנוכה שאמר רבנו זכרונו לברכה אז המאמר הנ"ל, אז נתגיר פתאם כמר אחד מכפר. והוא היה אחר כך אצלו זכרונו לברכה וספר לפניו שמצא בדבריהם הפך אמונת
שיחות הר"ן - אות סב
...אדם סגלות גדולות כי יכולין לפעל על ידי מחשבתם מה שהם חושבים ואפילו היקרות חס ושלום, הוא בא ממחשבות בני אדם כי כשהמחשבה היא כלה אחוזה ודבוקה בדבר אחד שיהיה כן דהינו כל הבחינות שיש במחשבה דהינו פנימיות וחיצוניות ושאר הבחינות כלם עד הנקדה וכשכלם כאחד אחוזים ודבוקים וחושבים שיהיה כן בלי בלבול ונטיה למחשבה אחרת על ידי זה הם פועלים שבהכרח יהיה כן כמו שהם חושבים וגם שהמחשבה תהיה בפרטי פרטיות, לא בדרך כלל כגון שיחשב שאם יהיה כן יהיה כך וכך בפרטיות אבל כשחושב בדרך כלל הוא בחינת גלמי כלים ויכול לטעות כמו...
שיחות הר"ן - אות קי
שיחות הר"ן - אות קי יש כמה שטותים ובלבולים המתדבקים ומתחברים בהמח ובפרט בלבולי האמונה ועל ידי השנה נפרדים מהמח וביותר מועיל השנה לאמונה כנזכר לעיל
שיחות הר"ן - אות קסו - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
שיחות הר"ן - אות קסו - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה' שמעתי בשמו שאמר העולם סוברים שמחמת שאני נכד הבעל שם טוב זכרונו לברכה מחמת זה זכיתי למדרגתי לא כן הוא רק עם דבר אחד הצלחתי ועל ידי זה זכיתי לעלות למה שזכיתי ואמר בלשון אשכנז בזה הלשון: מיט איין זאך איז מיר גיראטין
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טז - הַאי כַּוְרָא דְּאַפִּיק רֵישֵׁהּ מִמַּיָּא
...תורה טז - האי כורא דאפיק רישה ממיא [לשון רבנו, זכרונו לברכה] רבי יוחנן משתעי: זמנא חדא הוה קאזלינן בספינתא, וחזינא האי כורא דאפיק רישה ממיא, ודמיא עינה כתרי סהרי, ונפיץ מיא מתרתי אוסיא כתרי מברי דסורא רשב"ם: ונפיץ ושפך. אוסיא נחיריו. מברי דסורא נהרות שבסורא וחזינא האי כורא שהוא הצדיק, המכנה בשם דג, כידוע דאפיק רישה ממיא, ודמיא עינה כתרי סהרי, ונפיץ מיא מתרי אוסיא כתרי מברי דסורא כי אי אפשר לצדיק להיות מחשבתו משוטט תמיד בחכמות עליונות כי לפעמים צריך לצאת לחוץ לעסק בדברי העולם כמו שאמרו חכמינו, זכרונם...
שבחי הר"ן - אות יט
...היה רגיל מאד בימי קטנותו ובימי ילדותו לרוץ בכל פעם על קבר הבעל שם טוב, זכר צדיק וקדוש לברכה לבקש מאתו שיעזרו להתקרב להשם יתברך והיה רגיל לילך לשם בלילה ובזמן החרף בעת שהיה הקרירות גדול מאד היה הולך לשם בלילה ומשם חזר והלך אל המקוה והיה שם מקוה חוץ למרחץ ומקוה אחד בתוך המרחץ ובחר לו לילך בהמקוה שחוץ למרחץ, בעת הקרירות גדול וכבר היה קר לו מאד מחמת שבא מהקבר הנ"ל כי היה דרך רחוק בין ביתו להבית עלמין וכן מהבית עלמין למקוה מלבד השהיות שנשתהה הרבה על הקבר אף על פי כן אחר כל זה היה הולך דוקא לטבל בהמקוה...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 13_09_2025 השעה 21:20:34 - wesi2