ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק?
שאלה:

אשמח לדעת איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק? איפה אפשר למצוא פירוש לספר ליקוט מוהר"ן? וכיצד אוכל לדעת שבאמת הבנתי את הליקוטי מוהר"ן כפי מה שרבי נחמן עצמו התכוון בדבריו?

תודה

תשובה:

קיימת מילת קסם אחת שבאפשרותה אפשר לזכות להבין את הליקוטי מוהרן לעומקו, עד לשורש הדעת של רבי נחמן מברסלב שממנו נלקחו התורות שלו.

המילה היא "למה? ". היינו על האדם כל הזמן לשאול שאלה אחת בהתמדה וללא הרף, והשאלה היא "למה", למה ומה הסיבה שבגללה הדברים של רבי נחמן נכונים.

לדוגמא: אם רבי נחמן כותב שעל ידי בחינת X זוכה לבחינת Y. או על ידי X נעשה Y. באפשרותו של האדם להאמין בדברי רבי נחמן מברסלב, אך יחד עם זאת עליו גם לחקור בשכלו ולנסות ולגלות את שורש הסיבה שבגללה הדברים הם כפי מה שהם.

הדבר הכי קריטי בהבנת הליקוטי מוהרן ואת דברי רבי נחמן מברסלב בכלל, הוא לגלות מדוע ולמה הדברים כפי מה שהם. ועל ידי זה שאדם חוקר ומשתמש בשכלו, על ידי זה בסופו של דבר הוא זוכה לדעת אמיתית של רבי נחמן עצמו, שממנו נלקחו התורות שלו.



כמו כן יש להבהיר כי הפירוש לדברי רבי נחמן מברסלב נמצא אך ורק בתוך דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, ולא בשום מקום אחר בעולם. דברי רבי נחמן הם כולם הקדמות, גם הקדמות להכרת הבורא, אך גם הקדמות ללימוד הליקוטי מוהרן עצמו. הפירוש לספר ליקוטי מוהרן נמצא אך ורק בתוך הספר ליקוטי מוהרן (ודברי רבי נחמן מברסלב עצמו בלבד), ולא בשום ספר / מקום / פירוש / אדם אחר.

וזה פירוש מ"ש כאן breslev.eip.co.il/?key=557 - חיי מוהר"ן - פא - סיפורים חדשים

וּמָצָא שָׁם סֵפֶר וְהָיוּ בּוֹ צֵרוּפֵי אוֹתִיּוֹת אז"ח הוּא ד' וְכוּ'

וְהָיָה מְצֻיָּר בְּהַסֵּפֶר כֵּלִים

וּבְתוֹךְ הַכֵּלִים הָיוּ אוֹתִיּוֹת.

גַּם הָיָה בְּתוֹךְ הַכֵּלִים אוֹתִיּוֹת שֶׁל הַכֵּלִים

שֶׁיְּכוֹלִין לַעֲשׂוֹת עַל יָדָם אֵלּוּ הַכֵּלִים

היינו שעל ידי הכלים נעשים הכלים עי"ש.

והדרך היחידה להבין את הספר ליקוטי מוהרן, היא רק על ידי זה שאדם בקיא בספר ליקוטי מוהרן עצמו פנים ואחור. וכמ"ש רבי נחמן מברסלב עצמו, כי אף אחד לא מבין בליקוטי מוהרן את פנימיות כוונתו, אלא מי שיכול לומר כל תורה שלו פנים ואחור.

והפירוש למ"ש "לומר כל תורה פנים ואחור", היינו שמסוגל לפרק את התורות של רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותן מחדש מהסוף להתחלה.

לדוגמא: אם רבי נחמן מברסלב אומר שעל ידי בחינה 1 נעשה בחינה 2 וזו בחינה 3 שגורר בחינה 4 וכולי עד בחינה 100. האדם השלם שמבין את דברי רבי נחמן מברסלב, הוא יכול לקחת את דברי רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותם הפוך, דהיינו הוא יכול לבאר מדוע על ידי בחינה 100 נעשה בחינה 99 וכולי עד בחינה 1. וכמובן שהוא גם יכול להתחיל בכל תורה ושיחה בדברי רבי נחמן מברסלב ולצאת ממנה אל כל תורה וכל שיחה אחרת.

כי באמת כל דברי רבי נחמן מברסלב הם כולם אחד. והמכוון והנמשל של כל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, הם כולם אחד. ומי שאינו מבין את הנמשל של דברי רבי נחמן מברסלב, נדמה לו כאילו רבי נחמן מברסלב דיבר המון דיבורים שונים. וממילא הוא גם אינו מבין את הקשר שיש בין כל בחינה שיש בליקוטי מוהרן לבין כל בחינה אחרת שיש בליקוטי מוהרן.

ז"א כל זמן שהאדם אינו מבין כיצד כל שיחה של רבי נחמן מברסלב היא פירוש ממש לכל שיחה אחרת שלו, הרי שהוא לא מבין את השכל שמלובש בדברי רבי נחמן מברסלב.

כי כל שיחה של רבי נחמן מברסלב, אפילו שיחת חולין, כל שיחה כזו היא פירוש לכל שאר השיחות שלו.

כי מצד האמת יש שכל אחד שהוא השכל הנקנה שהוא השכל של רבי נחמן מברסלב. ורבי נחמן מברסלב מצמצם ומלביש את השכל האחד הזה בהמון לבושים גשמיים שונים, שמהם נעשות התורות שלו.

ומי שזוכה להבין את פנימיות כוונתו של רבי נחמן מברלסב, הוא גם זוכה לראות כיצד כל השיחות והתורות וכולי, כיצד הם כולם לבוש ומשל של שכל אחר לגמרי לגמרי.

כי השכל של רבי נחמן מברסלב הוא גדול מאוד. והוא הוכרח לחלק אותו לחלקים קטנים ולצמצם אותו בתוך דבריו בצורות שונות. אך כל דבריו כולל כל דבריו, הם אינם התכלית, אלא הם רק פסולת והקדמה להשיג באמצעותם שכל אחר שהוא לא מופיע בשום מקום בליקוטי מוהרן.

כי השכל של הצדיק הוא מעל הזמן והמקום. ואי אפשר לצמצם אותו ולהכניס אותו לתוך דיבור. וממילא בשום מקום בליקוטי מוהרן רבי נחמן לא באמת ביאר את פנימיות כוונתו בפירוש. כי השכל של רבי נחמן מברסלב אין שם דיבור ומילים לבאר אותו, כי הוא כולו בחינת שתיקה.

וכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, הם רק רמזים בעלמא ורק משל ונמשל על פנימיות וכוונה אחרת שהיא השכל של רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא המכוון והוא התכלית שאותה צריך להשיג.



ובפועל מי שמתנוצץ לו גדולת רבי נחמן מברסלב עליו להתמיד בספר ליקוטי מוהרן ובספרי רבי נחמן מברסלב עצמו, ועליו לעשות בעיקר המון התבודדות לזכות ולהבין את דברי רבי נחמן מברסלב ולזכות לכוון לעומק כוונתם. ובכל מקום שהאדם אינו מבין את פנימיות השכל של רבי נחמן מברסלב, עליו לעשות התבודדות עד שיזכה להבין את הכוונה של רבי נחמן מברסלב.

וכן על האדם לקיים את דברי רבי נחמן מברסלב לפי נקודת האמת שלו. היינו כי גם בתורה של הצדיק יש את הבחינה של תורתו ותורת ה ממש כמובא. וכל אדם בכל דרגה ובכל עולם יכול להוציא עצות עבור עצמו כיצד לנהוג וכולי.

ועל ידי 3 הדברים האלו שהם:

1 - לימוד בבקיאות ובעיון של ליקוטי מוהרן עצמו בלבד.

2 - התבודדות.

3 - קיום של העצות של רבי נחמן מברסלב לפי דרגת השגתו של האדם.

על ידי 3 הדברים האלו זוכה האדם לבסוף למה שהבטיח רבי נחמן מברסלב, שהאדם יזכה להיות כמוהו ממש.



וכל זמן שהאדם לא זכה שיקויים בו מ"ש רבי נחמן מברסלב שמי שיציית אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שזה מעיד על כך שהוא לא מציית את רבי נחמן מברסלב כפי מה שרבי נחמן מברסלב רצה. כי אילו ציית את רבי נחמן מברסלב, הוא היה כמוהו ממש כמובן.

וכל זמן שהאדם לא מבין מדוע ולמה הדברים של רבי נחמן מברסלב נכונים בשורשם, הרי שהוא לא באמת מבין את פנימיות הכוונה של רבי נחמן מברסלב.

ועל האדם להתמיד וכולי...

*

עוד תוספת בעניין הנ"ל:

והיא כי למרות מ"ש לעיל כי רק הליקוטי מוהר"ן הוא הפירוש של הליקוטי מוהר"ו, אף על פי כן יש להוסיף ולומר כי כל הספרים שבעולם מכל סוג שהוא גם של אומות העולם, וכל דיבורי בני האדם שבעולם, וכל החוכמות שבעולם מכל סוג שהוא, כולן הן פירוש של דברי רבי נחמן מברסלב.

כי באמת, כדי להבין את דברי רבי נחמן מברסלב בשורשם, לשם כך על האדם להיות חכם גדול ובעל שכל גדול מאוד מאוד וכולי. ומי שאינו יכול להבין את השכל של ענייני העולם הזה, כיצד יבין את השכל של ענייני העולם הבא.

והתורה של הבורא מלובשת בכל דבר בעולם. ומי שאינו מבין את הבריאה, כיצד יבין את הבורא. ומי שאני מבין את עצמו, כיצד יבין את חברו, וכיצד יבין את הבורא שברא אותו וכולי.

ומצד האמת, מי שבאמת מבין את דברי רבי נחמן מברסלב באמת, הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שיש בעולם. כי כל הדיבורים שיש בעולם שורשם בתורה של רבי נחמן מברסלב. ומי שמבין באמת את דברי רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא מבין את שורש כל הדיבורים שבעולם, וא"כ הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שבעולם.

ואם האדם אינו מסוגל להבין את השכל של כל בני האדם ללא יוצא מן הכלל, דהיינו גם את של החכמים הכי גדולים בעולם בכל תחום, וגם את של המשוגעים הכי גדולים בעולם בכל דבר ועניין, הרי שהוא רחוק מלהבין את פנימיות דעתו של רבי נחמן מברסלב וכולי. breslev.eip.co.il/?key=2345 - שיחות הר"ו - אות רד - גדולות נוראות השגתו

אָמַר: שֶׁמִּי שֶׁבָּקִי הֵיטֵב בְּתוֹרָתוֹ וּבְשִׂיחוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת

דְּהַיְנוּ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים

רָאוּי לוֹ לִמְצא כָּל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה

וְאֵין שׁוּם שִׂיחָה וְעִנְיָן בָּעוֹלָם שֶׁלּא יוּכַל הַשָּׁלֵם לִמְצא בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ

[פֵּרוּשׁ כִּי בְּוַדַּאי בֶּאֱמֶת בְּכָל הַדִּבּוּרִים וְשִׂיחוֹת שֶׁל הָעוֹלָם

בְּוַדַּאי יֵשׁ בָּהֶם תּוֹרָה בְּהֶעְלֵם

אֲבָל אֵין מִי שֶׁיִּזְכֶּה לְגַלּוֹת זאת

לֵידַע הַנִּסְתָּרוֹת שֶׁנֶּעֱלָם בְּשִׂיחוֹת בְּנֵי אָדָם

כִּי אִם אֲנָשִׁים גְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה מְאד מְאד

אֲבָל עַל יְדֵי הִתְגַּלּוּת תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

מִי שֶׁבָּקִי בִּסְפָרָיו הֵיטֵב הֵיטֵב, וְיֵשׁ לוֹ שֵׂכֶל קְצָת

יוּכַל לִמְצא בְּכָל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם רְמָזִים בְּהַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲפִילּוּ אִם לא יִהְיֶה גָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר]

היינו שמי שבקיא בדברי רבי נחמן מברסלב, אמור לראות כיצד כל החוכמות שבעולם מרומזות בתוך דברי רבי נחמן מברסלב.

לדוגמא: אם המדענים מגלים תגלית מסויימת והאדם לא מסוגל להבין כיצד השורש והשכל של התגלית הזאת מרומז וכלול בתוך דברי רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא רחוק מהבנת דברי רבי נחמן מברסלב.

וכדי להשיג השגת אלוקות באמת, לשם כך צריך כל הון דעלמא, דהיינו את כל השכל של העולם.

וכעי"ז מובא על מ"ש "ויחכם מכל האדם" אפילו מן השוטים. היינו כי בוודאי גם בתוך דברי המשוגעים יש שכל גדול, רק שהוא נסתר שם וכולי.

*

בעניין הכלים שעושים מהם כלים אחרים, כיו"ב מובא גם כאן: breslev.eip.co.il/?key=565 - חיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו

אָמַר אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּלִים נִפְלָאִים מְאד

רַק הַחִסָּרוֹן שֶׁאֲנִי בְּעַצְמִי מֻכְרָח לַעֲשׂוֹת בְּעַצְמִי אֶת הַכְּלֵי אֻמָּנוּת שֶׁקּוֹרִין גִּיצַייג

*

בעניין איך ללמוד ליקוטי מוהר"ו breslev.eip.co.il/?key=62 - לימוד ליקוטי מוהר"ן! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן?
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קיא - עַל יְדֵי תְּפִלָּה יְכוֹלִין לָבוֹא לַכּל, לְכָל טוּב
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קיא - על ידי תפלה יכולין לבוא לכל, לכל טוב אחד שאל אותו בענין הנהגת התקרבות להשם יתברך וצוה לו ללמד וכו' ושאל אותו: הלא איני יכול ללמד השיב לו: על ידי תפילה יכולין לבוא לכל, לכל טוב לתורה ועבודה ולכל הקדשות ולכל העבודות ולכל הטובות שבכל העולמות פעם אחד אמר אם היו מניחין מת לעולם הזה להתפלל בודאי היה מתפלל יפה יפה בכל כחו
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה צג - לְעִנְיַן הַמַחֲלקֶת שֶׁהָיוּ חוֹלְקִים עָלָיו
...עליו שמעתי בשמו, שאמר לענין המחלקת שהיו חולקים עליו כי אמרו רבותינו, זכרונם לברכה: "כרם זלת לבני אדם" 'אלו דברים העומדים ברומו של עולם, ובני אדם מזלזלין בהם, ומאי ניהו, תפילה' על כן מחמת שכל עסקו תפילה כי בענין תפילה היה מרבה לדבר עם אנשיו והזהירם מאד להרבות בתפילה והתבודדות ושיחה בינו לבין קונו כמבאר בספריו הקדושים ויותר מזה הרבה לדבר עמנו וחזק אותנו בהתחזקות בלי שעור להרבות בתפילה והתבודדות על כן בני אדם מזלזלין בו ומבזין אותו וחולקין עליו כי כל...
שיחות הר"ן - אות קיט
...אמר: כשאוחזין בזה וכו' והפליג בתנועתו למעלה גדולה מאד כשאוחזין בזה דהינו כשאוחזין בזה שהוא מרצה וחפץ ומשתוקק מאד שחברו יהיה איש כשר וצדיק אף על פי שהוא לא יהיה חס ושלום זהו מעלה גדולה מאד גם נזכרתי שאמר אז זה הלשון שהוא מרצה אף על פי שאני איני זוכה חס ושלום, לעבד את ה' על כל פנים יעבד ישראל השני את השם יתברך זהו דבר גדול מאד כשאוחזין בזה כך שמעתי מפיו הקדוש ולפי דעתי נדמה לי שזהו דבר פשוט מאד כי בודאי אני רוצה וחפץ מאד ומשתוקק ומתגעגע מאד שיהיו כל...
ספר המידות - ארץ ישראל
...על ידי ישיבת ארץ ישראל משיגין השגחת השם יתברך על העולם. ב. לפי החדוש שאדם מחדש בתורה, כן נמשך לו הארה מקדשת ארץ ישראל. ג. על ידי השתוקקות שאדם משתוקק לביאת ארץ ישראל, על ידי זה נשפע פרנסה גדולה. ד. מי שהוא מפרנס את הרבים, על ידי זה ממשיך הברכה מארץ ישראל לחוץ לארץ. ה. מי שמשתוקק לארץ ישראל, על ידי זה מעורר השתוקקות אצל אביו ואמו, הינו נשמותיהם, ובאים לארץ ישראל, והקדוש ברוך הוא בא עמם ומצפים ומשתוקקים אליו. ו. על ידי הממון שנותן לעניי ארץ ישראל,...
דמותו של ר' נחמן מברסלב
...של השמחה והביחד. הוא גם אמר שאדם ללא חברים טוב לו שימות וכולי. מצד שני הוא בעצמו היה די בודד. הוא העיד זאת על עצמו, ופניו אף פעם לא היו שוחקות, איך כל זה מסתדר מבחינת אישיותו? תשובה: לשואל, תרשה לי לתקן אותך ולתת נקודה למחשבה, כאשר אומרים משהו בשם רבי נחמן, זה קריטי ביותר לברר את הציטוט המקורי ואת הלשון המקורית ואת ההקשר המקורי שבו נאמרו הדברים. דהיינו אכן רבי נחמן דיבר על השמחה, אך על עניין הביחד הוא לא דיבר אלא על ההפך שהוא ההתבודדות שהוא מעלה...
שיחות הר"ן - אות פו
...מה שאומרים על החתנה מלתא דבדיחותא ואומרים מקדם: עלא רמז שאשה עולה עמו ואינה יורדת עמו וזה "עלא" במלתא דבדיחותא הינו עולה עמו לכל שמחה וטוב ותענוג אבל אינה יורדת עמו מה שמכסין את הכלה בדעק טוך [צעיף] כי הכלה רומזת לרחל "עולימתא שפירתא דלית לה עינין" גם רמז על בחינת: "כבוד אלהים הסתר דבר" מה שמשליכין אופין [חטין וכדומה] לרמז [... חסר] וזה שמשליכין על החתן אופין, לרמז: "אל אשר יהיה שמה הרוח ללכת שמה ילכו האופנים" והחתן הוא בחינת רוח מה שנותנין כל אחד...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר, הָעִקָּר הוּא הָאֱמוּנָה
...שופר בכסה ליום חגנו, כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב א. העקר הוא האמונה וצריך כל אחד לחפש את עצמו ולחזק את עצמו באמונה כי יש סובלי חלאים, שיש להם מכות מפלאות והם סובלים החלאים רק בשביל נפילת האמונה בבחינת: "והפלא ה' את מכתך מכות גדלת ונאמנות וחלים רעים ונאמנים" 'ונאמנים' דיקא כי הם באים על ידי פגם אמונה כי על ידי נפילת האמונה באים מכות מפלאות שאין מועיל להם לא רפואות ולא תפילה ולא זכות אבות כי כל הרפואות הם על ידי עשבים והם גדלים רק על ידי אמונה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רנא - עַל יְדֵי מִלְחָמוֹת הַיְנוּ מַחֲלקֶת
...הינו מחלקת על ידי זה נופלים מחשבות של רשעים על אנשים כשרים הינו מחשבות של כפירות, שנופלים עליהם על ידי זה והתקון לזה למסר המלחמה על ה' שה' ילחם המלחמה על ידי זה מבטל מחשבות רשעים הנ"ל אבל דע שעל ידי צדקה שלהם יש כח במחשבתם להתקים אפילו אם ימסר המלחמה לה' כי יש צדקות שרשעים נותנים כי מצינו שאפילו מלכי עכו"ם נותנים צדקה ועושים טובות כמו שכתוב: "לחונן דלים יקבצנו" ודע שאיש אמת, דהינו שעושה מצוות בשלמות ובכל הדקדוקים בינו לבין קונו כמו שמדקדק לעשות המצוה...
ספר המידות - בשורה
ספר המידות - בשורה חלק א' א. מי שהוא רגיל לומר בשורות טובות, הוא נתלבש מבחינת אליהו. ב. אל תבשר בשורה רעה, כי מחמת בשורה רעה מתו כמה נפשות. ג. העושה מצוה כמאמרה אין מבשרין אותו בשורות רעות, והקדוש ברוך הוא גוזר והוא מבטל. ד. המבשר בשורות רעות, נופל למחין דקטנות. חלק שני א. מי שהוא רגיל לבשר בשורות טובות, על ידי זה לא יכאבו לו רגליו.
מהי מלחמת גוג ומגוג? ומה יקרה כשיבוא המשיח?
...ומה יקרה כשיבוא המשיח? שאלה: שמעתי בשם רבי נחמן מברסלב כי מלחמת גוג ומגוג היא מלחמת אמונה. האומנם כן הוא? אשמח לדעת מהו פישרה של מלחמת גוג ומגוג המפורסמת? אשמח גם לקבל מידע על מה יקרה כשיבוא המשיח? מהי תחיית המתים? ועל כל העניינים האלו. תודה תשובה: אכן כן הבנת נכון. מלחמת גוג ומגוג היא מלחמה של השקר באמונה הקדושה. מלחמת גוג ומגוג תתרחש לפני שיבוא המשיח ולפני הגאולה השלמה. והעניין הוא כדלקמן: המשיח שיבוא יעשה רק דבר אחד, הוא יגרום לאנשים להיות יותר...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 26_07_2025 השעה 04:00:12 - wesi2