מה השכל הכי גדול שאפשר לדבר ממנו?... שהאדם מגיע אליו, לפני שהוא זוכה לשכל הנקנה? מה מבינים שם? רמז: זה קשור לחוכמות של זעיר אנפין מול עתיקא סתימאה... תשובה: כאן מביא רבי נחמן מברסלב breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים כי השכל הכי גדול שאפשר לדבר ממנו במילים, הוא שהכל טוב ושאין שום רע בעולם כלל, רק ... השכל הנקנה הוא בחינת שתיקה, בחינת לפני הבריאה. אך הצמצום שלו הוא שהכל טוב... ובלשון רבי נחמן מברסלב שם: עתיקא טמיר וסתים, זעירא דאנפין אתגליא ולא אתגליא עתיקא זה בחינת המקיפין הנ"ל שהן טמורים וסתומים מכל צד בכל המשך הזמן של עולם הזה ולא יתגלה אלא לעתיד ... ומקיף וכל אחד לפי בחינתו יש לו פנימי ומקיף ואלו המבוכות הנ"ל שאי אפשר לשכל האדם להשיגם הם מבחינת עתיקא וכל החכמות שיכול מח אנושי להשיג אותם הם בחינת זעירא דאנפין ולפעמים הם בהעלם, בבחינת עבור כנ"ל וזה בחינת: ... כי בשכל של זעיר אנפין, בשכל הזה יש טוב ורע, כי הוא השכל של העולם הזה. אך בשכל של עתיקא, בשכל הזה הכל טוב והכל אחד. ולא ממש ניתן לדבר ממנו כאן בעולם הזה. לסיכום: השכל הכי גדול שאפשר ... במילים, הוא השכל שהכל טוב ושהכל אחד. אך עדיין יש שכל אחר גדול יותר, שהוא השכל הנקנה, השכל של עתיקאה סתימאה, שהוא כולו בבחינת שתיקה ואי אפשר לדבר ממנו כלל בדיבור, אלא רק לדעת אותו וכולי