ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨מי רוצה להיות יהודי? מה הקשר לארץ ישראל?
רבי נחמן מברסלב אמר כאן breslev.eip.co.il/?key=554 - חיי מוהר"ן - א - שיחות השיכים להתורות

ואמר בזו הלשון מי שרוצה להיות יהודי, דהינו לילך מדרגא לדרגא אי אפשר כי אם על ידי ארץ ישראל וכשמנצחין המלחמה אז נקראין איש מלחמה כי קדם שמנצחין המלחמה אז אל יתהלל חוגר כמפתח רק כשמנצחין המלחמה אז הוא איש מלחמה

וגם כאן breslev.eip.co.il/?key=68 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כ - תִּשְׁעָה תִּקּוּנִין יַקִּירִין

הינו כשבא לבחינת ארץ ישראל אזי נקרא גבר תקיף. כי קדם שבא לבחינת ארץ ישראל אזי "אל יתהלל חגר כמפתח" אבל אחר כך כשנוצח אז נקרא איש מלחמה


והשאלה, מדוע ומה הקשר בין להיות יהודי לבין ארץ ישראל?

וגם, מאחר שרבי נחמן מברסלב כבר הגיע לארץ ישראל, אז מדוע גם לאחר מכן הוא שאל מספר פעמים, "איך זוכים להיות יהודי". הרי הוא כבר יהודי?

רמז: הכל טמון בעניין של "הטעם של ארץ ישראל" והקשר של הטעם הזה לחלל הפנוי.

תשובה: העניין הוא כדלקמן:

ארץ ישראל היא בחינת שלמות האמונה בשלמות שאין שלמות אחריה.

ארץ ישראל היא בחינת תשובה שלמה. בחינת להכלל באין סוף לגמרי, בחינת לזכות לשכל הנקנה שהוא מעל השכל האנושי, בחינת ביטול הבחירה וכולי.

וכל זמן שהאדם לא זוכה לבחינת ארץ ישראל בשלמות, הרי שהאמונה שלו אינה שלמה, והרי שהוא עדיין נמצא בעמקי הקליפות והצמצומים.

וקודם שאדם הגיע לארץ ישראל, אל יתהלל חוגר כמפתח, כי כדי להגיע לארץ ישראל צריך לעבור על גשר צר מאוד מאוד, שהם השאלות שבאות מהחלל הפנוי, שהאדם צריך להשיג את השכל הנקנה שהוא אמונה בשלמות, שבו אין את השאלות של החלל הפנוי.

והנה לא כל אחד זוכה להגיע לארץ ישראל בשלמות, כי ארץ ישראל נקנית על ידי יסורים, שהם הקליפות שסובבים את הפרי.

ולא כל אחד זוכה לנצח את המלחמה.

כי נצחון המלחמה הוא בחינת לעשות שלום בין הציפורים שנפרדו זו מזו, כמובא בסיפורי מעשיות במעשה מהקבצן שהיה צווארו עקום.

ושם מובא כי הרעש שהציפורים משמיעות מחמת הצער שלהן, הוא גדול מאוד. כ"כ גדול שאי אפשר להתקרב אל הציפורים האלו.

והנמשל שם הוא, כי השאלות שבאות מהחלל הפנוי, מי שנכנס אליהן יכול לצאת מדעתו ממש (ולאו דווקא להגיע אל מעל השכל בשלום).

בכל מקרה, לא כל אחד זוכה לעבור על הגשר הצר הזה של החלל הפנוי. ולא כל אחד זוכה להשיג בחייו את האין סוף.

וכל זמן שהאדם אינו זוכה להשגת האין סוף, הוא לא באמת עולה מדרגה לדרגה, כי מצד האמת הוא בכלל נמצא בחוץ לגמרי, ואפילו אין לו בכלל הוויה כלל. כי כל זמן שהאדם לא חוזר בתשובה שלמה, הרי שעדיין אין לו הוויה כלל.

והאדם עולה מדרגה לדרגה רק על שם המושאל. אך מצד האמת הוא לא עולה משום דרגה לשום דרגה, כי הוא בחוץ לגמרי. ועדיין אין לו בכלל הוויה כלשהי.

ולכן כדי לעלות מדרגה לדרגה, וכדי לחיות חיים טובים באמת, לשם כך יש צורך להגיע לארץ ישראל, דהיינו שלמות האמונה.



ומהו יהודי? יהודי הוא מי שנכלל באין סוף לגמרי, דהיינו שזוכה להכלל בבחינת לפני הבריאה, שבה קודשא בריך הוא וישראל היו בחינה אחת.

כי בבחינת לפני הבריאה, הבורא וישראל והתורה הם בחינה אחת.

והתורה שלפני הבריאה, היא התורה של האין סוף, תורה דעתיקא סתימאה.

וישראל הוא זה שזוכה להשיג את התורה הזו, על ידי זה שהוא נכלל באין סוף לגמרי.

ששם הוא בבחינת השורש של ישראל.

כי גם מה שנקרא "יהודי", גם הוא רק על שם המושאל. כי בוודאי בחינת נשמות ישראל שהן אחת עם הבורא, הם עניין גבוה מאוד.

וכל זמן שהאדם נמצא בגוף עכור בעולם הזה, הרי שהוא רחוק מהאין סוף. וכאשר האדם מזכך את עצמו לגמרי, על ידי זה הוא זוכה כאן בגוף הגשמי להכלל באין סוף, דהיינו הוא זוכה לבחינת שורש הנשמות, ששם היא בחינת ישראל באמת.

ויחד עם זאת, גם אחרי שהאדם זוכה להיות יהודי, גם אז עולים מדרגה לדרגה. בעמקות החוכמה.

אך אלו כבר מקיפים ושכל של העתיד לבוא. כיצד זה יתכן שמצד אחד הוא הגיע לשלמות ומצד שני הוא עולה מדרגה לדרגה.

אך כדי להבין את התשובה לשאלה הזאת, לשם כך על האדם לזכות לשכל הנקנה וכולי.
חיי מוהר"ן - תקלא - עבודת השם
...תקלא - עבודת השם אות תקלא מכבר דבר לענין שמוש הצדיקים שצריכים אנשיו של הצדיק לשמש את הצדיק בכל צרכיו ולעשות לו כל מה שהוא היה צריך לעשות. ואמר שזה מרמז בפסוק: "צדיק ה' בכל דרכיו" הינו מתי זוכה הצדיק שיהיה ה' בכל דרכיו בחינת "בכל דרכיך דעהו" מתי יוכל הצדיק לקים שיהיה ה' בכל דרכיו כד "וחסיד בכל מעשיו" כשהחסיד בכל מעשיו. הינו שאנשיו של הצדיק שהם נקראים חסידים כשהם עוסקים בכל מעשיו של הצדיק. כי אין צריך לפנות לשום דבר כי אנשיו עושין לו מה שצריך אות תקלב "משך חסדך ליודעיך אל קנא ונוקם" הינו שאנו מבקשים...
רצון להתקרב לבורא הוא חיסרון.
...לבורא הוא חיסרון. לעיון בדברי רבי נחמן מברסלב : breslev.eip.co.il/?key=42 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יג - להמשיך השגחה שלמה 'מורי' זה בחינת "מרת נפש" בחינת: "ונפשה מרה לה" זה בחינות פגם הנפש פגם הרצון כשרוצה דבר תאוה זה הרצון הוא פגם ומרה לנפש וכאן: breslev.eip.co.il/?key=214 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לז - עקר התכלית הוא רק לעבד ולילך בדרכי ה' לשמו יתברך כי יש מי שעובד כל ימיו ורודף אחר תאוות עולם הזה כדי למלאות בטנו וכרסו בתאוות עולם הזה ויש מי שעובד ומשתדל, כדי לזכות לעולם הבא וגם זהו נקרא מלוי...
שיחות הר"ן - אות שב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות שב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן פעם אחת עמדתי לפניו והוא זכרונו לברכה, היה מנח על מטתו ונזרקו דבורים אלו, מתוך פיו הקדוש ואמר בזו הלשון. דער עקר איז "מבטן שאול שועתי" [העקר הוא: מבטן שאול שועתי]
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סט - הַגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ מָמוֹן, בָּזֶה הוּא גּוֹזֵל מִמֶּנּוּ בָּנִים
...בזה הוא גוזל ממנו בנים דע, שהגוזל את חברו ממון, בזה הוא גוזל ממנו בנים הינו שהגזלן נוטל מהנגזל בנים כי עקר הממון של האדם, בא לו על ידי בת זוגו כי על ידי אור נפשה, מזה בא לו הממון הינו על ידי שמתנוצץ ומתפשט אורות מאור נפשה אלו האורות הם בחינת הממון כי הממון הוא ממקום הנפש, כמבאר במקום אחר ונפש היא בחינת נקבה כידוע בכתבי האר"י כי היא הבחינה האחרונה מן נפש רוח נשמה וכן כלל נפש רוח ונשמה שלה, הוא בחינת נפש נגדו כי כלל המדרגה התחתונה היא בחינות נפש, בחינת נקבה, נגד מדרגה שלמעלה הימנה על כן, על ידי בח
שיחות הר"ן - אות פא
...פא בני אדם הם מונעים גדולים מאד ודע, אם היה האדם לבדו ולא היה אצלו בני אדם אחרים למנעו אף על פי שגם אז היו באים על האדם כל הבלבולים וכל המחשבות הטורדות וכל המניעות אף על פי כן בודאי היה מטה עצמו לדרך החיים כי סוף כל סוף היה מטה תמיד לדרך האמת ואפילו אם היה עובר עברה חס ושלום רחמנא לצלן אף על פי כן בודאי היה מתחרט חרטה גדולה מאד בכל פעם וסוף כל דבר היה נשאר אצל האמת אבל כשיש בני אדם המבלבלים דהינו כשהאדם מתחבר חס ושלום לאיזה חכמים בדעתם שיש להם איזה ידיעה בחקירה ופילוסופיא או לכת לצים והם החכמות...
ספר המידות - יחוס
ספר המידות - יחוס חלק שני א. אין כח הקללה חל על מיחס. ב. אפילו אשה צדקת כשהיא אינה מיחסת, על ידי זה מולדת בנים שאינם מהגנים. ג. קשה לפני הקדוש ברוך הוא להעביר ולבטל גדולי היחוס.
חיי מוהר"ן - עא - שיחות השיך לספורי מעשיות
...אות עא שיך ללקוטי מוהר"ו שאצל המעשיות [שיחות הר"ו פ"ט] למאמר המתחיל דע שיש חבילות וכו' וחסר שם משורה ט' עד שורה ה' שבדף י"ד הסמוך וכן צריך להיות מעביר ראשון ראשון הינו עוון ראשון שבכל חבילה [ובזה מדיק מאד לשון ראשון ראשון. כי על פי פשוטו תמוה איך שיך שתי פעמים ראשון כי אין ראשון אלא אחד אך על פי הנ"ל מדיק היטב כי הינו עוון ראשון ראשון שבכל חבילה וחבילה כנ"ל] ואזי כשהקדוש ברוך הוא מעביר עוון ראשון ראשון שבכל חבילה וחבילה, שכל שארי העוונות שבכל חבילה וחבילה היו תלויים ונגררים אחר העוון הראשון שבכל...
חיי מוהר"ן - תז - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
...אות תז מספרי החקירות וכו' ספר הרבה מאד כמה פעמים ואסר עלינו מאד מאד לבלי לעין בהם ולהביט בהם כלל חס ושלום. והפליג מאד בגדל האסור, כי הם מבלבלים דעת האדם מאד בדעות זרות שאינם מסכימים כלל לדעת תורתנו הקדושה. גם אינם מאמינים בשדים אשר בכל דברי רבותינו זכרונם לברכה מבאר ההפך. בפרט כפי מה שזכינו לספרי הזוהר הקדוש וספרי האר"י זכרונו לברכה והבעל שם טוב זכרונו לברכה, וכיוצא, שהם כלם מיסדים על פי רוח הקדש, ומעוררים את האדם מאד לעבודתו יתברך באמת. על כן כל מי שרוצה לחוס על עצמו הוא צריך להתרחק מאד בתכלית...
ספר המידות - עצירות
ספר המידות - עצירות א. על ידי עצירות באים הרהורי עבודה זרה. ב. לכל דבר מיתה יפתח נקביו. ג. עצירות מזיק לעינים.
שיחות הר"ן - אות ס
...- אות ס שיחתו הקדוש של רבנו, זכרונו לברכה בעת שארע מעשה בקהלת קדש ברסלב שנזוקה ילדה אחת בבית שחפרו בו ועשו בו בנינים חדשים גם כמה נפשות היו בסכנה גדולה אז שמעתי מפיו הקדוש ענין זה בענין בנינים עינתי והסתכלתי בענין זה וראיתי שכל העוסקים בבנינים ובחומות אין אחד מהם יוצא נקי ואפילו עכו"ם ואף על פי כן העולם עוסקים בזה, כי הוא קיום העולם כי אי אפשר להיות בלא זה ועל כן בהכרח שיהיו בני אדם שיהיה להם חשקות לזה ויש בענין זה כמה ענינים וחלוקים אך סוף כל סוף אינו יוצא נקי ונראה שזהו פרוש: 'כל העוסק בבנין מתמסכן'...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.5117 שניות - עכשיו 17_11_2025 השעה 12:07:10 - wesi2