... של הצמצום ובריאת העולם, על ידי זה הוא חוזר לבחינת לפני
הבריאה ששם הכל טוב והכל אחד, וממילא אין בחירה. כי באמת רק השי"ת מבין את השכל הזה של ... את השכל של בריאת העולם. וכדי להבין מדוע הבורא ברא את
הבריאה, לשם כך צריך לחזור לפני
הבריאה. כי כל הסיבות שנותנים מדוע הבורא ברא את
הבריאה, הן כולן שטות. כי באמת הן כולן רק בשכל של בני אדם. אך השכל של השי"ת הוא שכל אחר לגמרי. ורק השי"ת יודע למה הוא ברא את
הבריאה. ומי שנכלל בא"ס לגמרי, גם הוא יודע למה הבורא ברא את
הבריאה. כי הוא יודע מה היה לפני
הבריאה. והוא יודע כיצד
הבריאה נבראה, וכיצד התרחש הצמצום, וכיצד הכל משתלשל ומחובר לשורשו תמיד וכולי. ובאמת את השכל הזה של לפני
הבריאה, את השכל הזה לא ניתן לומר אותו במילים. כי לפני
הבריאה אין דיבור וכולו שתיקה. וממילא אין שום דרך בעולם לומר בשכל אנושי מדוע הבורא ברא את
הבריאה. וכל מי שאומר טעם מדוע הבורא ברא את
הבריאה, וחושב שזהו הטעם האמיתי, הרי שהוא אינו אלא טועה. כי דעת השי"ת היא עניין אחר ... וכדי לדעת את השכל הזה, לשם כך צריך לדעת מה היה לפני
הבריאה. ושם כולו רק טוב ואחד. וכאשר האדם יודע את השכל הזה, ממילא כבר אין לו בחירה בין ... כגון: מהו השכל של המלאכים? האם המלאכים היו קיימים לפני
הבריאה? האם קיומם נצחי? ומה היה לפני שהם עצמם נבראו? מהי הבחירה של המלאכים? האם באמת ... יתקיים העולם לעתיד לבוא כשתתבטל הבחירה? וגם, מאחר שלפני
הבריאה לא היתה בחירה, אז כיצד הבורא בחר לברוא את
הבריאה? ועוד עניינים שונים כיו"ב... אך כל הנ"ל הוא מעשה מרכבה ממש, דהיינו רכיבת הא"ס על
הבריאה והסוף... וצריך האדם שיהיה חכם ומבין מדעתו וכולי... וראה בעניין הזה עוד כאן: ... החופשית שיש לאדם בעולם הזה, שורשה הוא בבחינת אחרי
הבריאה. אך הבחירה שיש לאדם בעולם הבא, שורשה הוא מבחינת לפני
הבריאה. כי גם לפני
הבריאה היה טוב ורע. וגם לפני בריאת הזמן היה זמן. וגם לפני בריאת המקום היה מקום. וגם ... גם שם הייתה בחירה ועולם וכולי. אלא מאי? שבחינת לפני
הבריאה היא עניין אחר לגמרי. והזמן שיש לפני הזמן והמקום שיש מעל המקום והטוב והרע שיש ...