ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - ע"י צדקה מקררין חמימות תאוות ממון
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל] [זאת התורה נדפסה בסגנון אחר קצת בסי' י"ג וגם שם הוא לשון רבינו ז"ל כפי מה ששמעתי מפיו הק' בלה"ק שהי' יושב על ספרו הנכתב ואמר לי מלה במלה בלה"ק אפס איזה דברים מעוטים אמר לי בלשון אשכנז ואני כתבתים בלה"ק וזאת התורה שמצאתי עתה היא כתיבת ידו בעצמו ויש ביניהם קצת שינויים וכנ"ל ע"כ העתקתיהו וזהו] איתא בזוהר רוחא נחית לשכך חימום הלב זה בחי' צדקה שהוא רוח נדיבה ע"י מקררין חמימות תאוות ממון וזה בחי' יבצור רוח נגידים שהרוח ממעט תאוות הנגידות ועשירות וכד נחית רוחא הלב מקבל ליה בחדוה דנגונא דליואי זה בחי' משא ומתן באמונה ששמח בחלקו ואין אץ להעשיר כי נגינה זה משא ומתן כ"ש שאו זמרה ותנו תוף וחדוה זה ששמח בחלקו וזה בחי' קטורת לשון קשר שמקשר חימום הלב עם הרוח [וזה] שמן וקטורת ישמח לב וזה בחי' ישימו קטרה באפך שע"י בחי' קטרת הנ"ל נתבטל בחי' בזעת אפך תאכל וזה בחי' התגלות משיח שאז יתבטל חמדת הממון כ"ש והשליכו איש אלילי כספו ואלילי זהבו וזה בחי' רוח אפינו משיח ה' וכל זמן שיש עבודה הזרה הזאת של ממון בעולם חרון אף בעולם וכפי הביטול של ע"ז הזאת כן יתמשך חסד בעולם וזה בחי' ועושה חסד למשיחו וכשיתגלה חסד הזה יתמשך הדעת שהוא בנין הבית כ"ש בזוהר וימינא זמין למיבנא בי מקדשא בבחי' ואני ברוב חסדך אבוא ביתיך כי הדעת הוא בחי' בית כמאמר חז"ל מי שיש בו דיעה כאלו נבנה בית המקדש בימיו כי דעת ניתנה בין שתי אותיות ומקדש בין שתי אותיות וזה בחי' התגלות התורה שלעתיד לבא כמובא בזוהר שלעתיד יתגלה אורייתא דעתיקא סתימאה כי עיקר קבלת התורה ע"י השכל כ"ש עיר גבורים עלה חכם שהוא משה משיח ומי שהוא בבחי' משה משיח כנ"ל יוכל לקבל תורה גם מי שהוא במדריגה הזאת של בחי' משה משיח בחי' חכם כנ"ל יכול להמשיך הארת התורה ללמד לשאר בני אדם כי התגלות התורה בא מיחודא דאבא ואמא כ"ש שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך ויחודם מהעלאות נפשות ישראל בבחי' מיין נוקבין והחכם יכול ליקח הנפשות בבחי' ולוקח נפשות חכם ועי"ז היחוד נולד התורה שהיא עץ החיים וזה בחי' פרי צדיק עץ חיים ולוקח נפשות חכם וכשעולה החכם עם אלו הנפשות בבחי' עיר גבורים עלה חכם ואז ויורד עוז מבטחה ונפש זה בחי' רצון שכל אלו בני אדם הבאים לחכם הדור כל אחד ואחד יש לו איזהו רצון והצדיק לוקח כל הרצונות ועולה עמהם ואח"כ ויורד עוז מבטחה בבחי' והחיות רצוא ושוב רצוא בעליות הנפשות ושוב בחזרת הנפשות עם התגלות התורה וזה שמובא בזוהר רצוא דא נוריאל ושוב דא מ'ט"ט ש'ר ה'פנים דאיהו רשים בשם מ'ש'ה' דאיהו משיח שהוא רוח אפינו שעל ידו נשתכך החמימות וזה ש'כ'כ'ה' גי' משה שהוא משכך אלילי כסף וזהב רצוא דא רצון שהוא הנפש ושוב דא משה שמקבל התורה וזהו פי' הכתוב אלהים צבאות שוב נא הבט משמים וראה והלשון כפול לכאורה הבט וראה אבל דע כי עיקר הראיה מחמת שכח הראות מכה בדבר הנראה וחוזר הכוח הראות מחמת ההכאה לעינים ונצטייר הדבר הנראה בעינים ואז העינים רואים את הדבר הנראה כי הראות מביא את הדבר לתוך העינים אבל כשהדבר הנראה הוא רחוק ואז קודם שיגיע כוח הראות להדבר הנראה נתפזר בתוך האויר ונעכר ואין מגיע בהכאה על הדבר ועי"ז אין חוזר הראות לעינים ואז אין העינים רואים כי עיקר הראות מחמת ההכאה וזה שוב נא הבט משמים שישיב ההבטה שמביט משמים עלינו ישיב ע"י ההכאה ישיב הראות לעיניו ואז וראה כי הראיה ע"י השבת הבטה וזה בחי' והחיות רצוא ושוב היינו התורה שהיא החיים רצוא בבחי' הבטה מעילא לתתא ושוב בבחי' הכאת הראות בדבר הנראה ונחזר לעינים ונצטייר בעינים כי העינים הם כמראה לטושה שנתראה בהם כל דבר שעומד כנגדם והתורה היא ט'נ'ת'א' שהם תלת גווני דעינא ובת עין וזה שהתורה נקראת בראשית תמן ראשי תמן בת ראשי אלה ראשי בית אבותם שהאבות הם תלת גווני דעינא תמן בת עין נמצא כשחכם מביא תורה כמובא לעיל נמצא שמביא כוח הראות של השגחת השי"ת עלינו כנ"ל וע"י שאנחנו קרובים אל התורה נמצא שאנחנו קרובים אל כוח הראות ועי"ז כוח הראות נחזר לעיניו ונתראים ונצטיירים אנחנו בעיניו שהם כמראות הצובאות כביכול אבל אומות העולם מחמת שהם רחוקים מהתורה הם רחוקים מהשגחה והשגחתו אין מגיע אליהם בהכאה נמצא שאין נחזר הראות לעיניו ואין נצטיירים בעיניו נמצא השגחתו על האומות בחצי הראות בבחי' רצוא ואין בבחי' שוב כי השבת הראות מחמת הכאה והכאה אינו אלא על דבר קרוב ולא על רחוק וזה שמביא בתענית מעשה דר' יונה כד הוי מצטרך עלמא [*למיטרא] היינו לתורה כ"ש יערוף כמטר לקחי הוי אמר איזיל ואייתי בזוזי עבורא עיבור זה בחי' עב ריו עב זה קרירות רי"ו זה בחי' חמימות כידוע בזוזי זה בחי' תאוות ממון היינו דאזיל לשכך תאוות ממון כנ"ל והוי קאי באתרא עמיקא באתרא צניעא היינו ע"י ששיכך תאוות ממון זכה לאתרא עמיקא שהוא בחי' חסד כמראה חמה עמוקה מן הצל וחסד הוא אור יום כ"ש יומם יצוה ה' חסדו וע"י החסד זכה לבנין הבית לבחי' שכל כנ"ל וזה אתרא צניעא שהוא בית המקדש שהוא השכל כ"ש ואת צנועים חכמה והוי מיכסא שקא זה בחי' לקיחת הנפשות להעלות אותם כנ"ל לוקח נפשות חכם וכלליות הנפשות הם מכונים בשם שק כי הם מתעדנים משקיא דנחלא בבחי' והשביע בצחצחות נפשך ועי"ז אתי מטרא שהמשיך תורה לתתא כנ"ל בבחי' ויורד עוז מבטחה ויש ארבע חיות בבחי' נפש וארבע חיות בתורה נושאין הכסא אריה שור נשר אדם אריה [שבבחי'] נפש זה בחי' אריתי מורי עם בשמי מורי זה בחי' מרת נפש בחי' ונפשה מרה לה זה בחי' פגם הנפש פגם הרצון כשרוצה דבר תאוה זה הרצון הוא פגם ומרה לנפש ועכשיו כשבא זה האדם לחכם הדור עם רצון טוב עם נפש טוב והצדיק לוקח כל הרצונות ולוקט אותם אחד לאחד כדי להעלות אותם כנ"ל ואז מלקט גם הרצונות הנפשות שנפלו וזה בחי' אריה לשון לקט שמלקט מורי מרת נפש עם בשמי עם הרצון הטוב שמעלה ריח טוב ובחי' שור שבנפש זה האור המצוחצח שנתוסף [בנפש מחמת] הקיבוץ שנתקבץ פיזורי הנפש ואז מאיר [הנפש ביותר] כי כשהרצון אין מאיר אזי הנפש בבחי' ונפש רעבה כי עיקר הרעב מחמת העדר האור כ"ש חז"ל ויענך וירעיבך ויאכילך את המן מכאן [*ש] הסומא אין שבע כי עיקר השובע מחמת האור שיראה בעיניו וע"י שאין רואה אין נתמלא נפשו היינו רצונו כי טוב מראה עינים מהלך נפש וכשמצחצח נפשו בצחצחות האור אזי ונפש רעבה מלא טוב בבחי' והשביע בצחצחות [נפשך] וזה בחי' שור לשון הסתכלות בחי' טוב מראה עינים מהלך נפש נשר שבבחי' נפש זה החידוש שנתחדש הנפש בעלייתה בבחי' עיבור זה בחי' נשר תתחדש כנשר נעוריכי אדם שבנפש זה בחי' ויהי האדם לנפש חיה כי האדם בחי' מסכני ועתירי כ"ש נעשה אדם בצלמינו עתירי כדמותינו מסכני וכשנתלקטו הנפשות אזי הם בבחי' אדם נפשות גדולות וקטנות בבחי' מסכני ועתירי כי לא כל הרצונות שוות כי יש מי שרוצה דבר גדול ויש מי שרוצה דבר קטן וארי' שבתורה, התורה נקרא עוז מה עז מארי ושור זה בחי' שרים ישורו ונשר זה בחי' התחדשות התורה בבחי' תתחדש כנשר ואדם זה בחי' זאת התורה אדם כי בה קלות וחמורות ויש בה קומה שלימה רמ"ח אברים ושס"ה גידים וכסא של החיות של הנפש היא נפש החכם שנתכסה נפש החכם בנפשות ההם בבחי' ומיכסי שקא כי יקרה היא מפנינים כי מחמת שהיא יקרה, היא מלפני ולפנים וכל הנפשות נעשין לבושין אצלה וכסא של החיות של התורה הם דברים עתיקין שכיסה עתיק יומין בבחי' ולמכסה עתיק והם מכסים א"ע בספורי התורה ואדם היושב על הכסא זה החכם שהוא בעל הנפש בבחי' אם בעל נפש אתה ואדם שעל הכסא של התורה הוא עתיק יומין בבחי' ועתיק יומין יתיב והאופנים הן הגופין כי עיקר פעולותיהם של הגופים אינה אלא מן החיות שבנפש שהנפש מראה פעולותיה ע"י אברי הגוף ואין לגוף שום תנועה עצמית אלא הכל ע"י הנפש ע"י כחות הנפש ואופנים שבתורה הן הן גופי הלכות וזה בלכתם ילכו ובעמדם יעמודו וארבע אופנים שבגוף הן ארבע יסודות וארבע אופנים שבתורה הן ארבע מידות בתלמידים ספוג ומשפך משמרת ונפה וזה פי' אמר רבה בר בר חנה אישתעו לי נחותי ימא היינו ממשיכי התורה לזה העולם בין גלא לגלא תלתא מאה פרסה תלתא מאה פרסה אלו חכמי הדור שהם בבחי' מה בשלש דברים כ"ש אל יתהלל בחכמתו ובגבורתו ובעשרו כי אם בזאת וכו' וכתיב אל תקרי מה אלא מאה ואלו החכמים הם בין גלא לגלא היינו מחברים כל הנפשות בבחי' ולוקח נפשות חכם כנ"ל ונפשות הם גלגלים בבחי' עגולים כידוע. זימנא חדא אזלינן באורחא היינו שהלכנו ונכנסנו לעורר זווג הנקרא אורח כ"ש ארחי ורבעי. ודלינן גלא. היינו שדלינן הנפשות למעלה בבחי' עיר גבורים עלה חכם כי עיקר עליית הנפשות ע"י החכם כנ"ל ורומא דגלא תלת מאה פרסה היינו התרוממות הנפשות למעלה אינה אלא ע"י החכם שהוא בחי' תלת מאה פרסה. עד דחזינן [כי] [*בי] מרבעתיה דכוכבא זוטא היינו שגרמנו זווגא עילאה וזה [כי] [*בי] מרבעתיה בחי' זווג כ"ש ארחי ורבעי ושכינה נקראת בשעת זווג כוכבי זוטא כמובא בזוהר פ' פינחס. דאתעבידת נקודה זעירא מגו רחימותא כדין אתחבר בה בעלה עיין שם. דהוי כמבזר ארבעין גריוי ביזרא דחרדלא כמובא בפרשת פנחס והאי חיה כד אתעברת אסתתמת ולא יכילת לאולדא עד דאתי נחש ונשיך לה כדין אתפתחת ונפיק מינה דמא והוא שתית לדמא וזה בחי' ביזרא דחרדלא היינו בחי' טפת דם כחרדל דנפיק מינה מחמת הנשיכה בבית הזרע ביזרא בית זרע ואח"כ אולידת והולדה הזאת היא התורה כנ"ל והתורה הזאת היא הולכת דרך ארבעים היינו בחי' שאר חיותא שהם ארבעים לכל סטר עשרה כמובא בפ' פנחס ובחודש הראשון וכו'. וזה בחי' ארבעין גריוי בחי' ארבעין חיותא ואי דלינן טפי הוא מקלינין מהבלא כי יש הבל אשר יש צדיקים שמגיעים להם כמעשה רשעים והוא הדין להיפך וע"י הבל הזה רבים נתפקרו שרואים צדיק ורע לו רשע וטוב לו אבל זה מחמת שהעולם נידון אחר רובו ואז צדיקים נתפסים בעון הדור והוא הדין להיפך ואי דלינן הרבה נפשות אזי בוודאי הוי מקלינין לשון קולא מהבלא היינו שע"י שהיה רוב העולם טוב עי"ז היה טוב לצדיקים ולא היה הבל הזה כל כך קשה על הצדיקים ורמיא גלא קלא לחברתה מי שבקית מידי בעלמא דלא שטפתיה וניתי אנא וניחרביה היינו אח"כ כשכל אלו הנפשות חוזרות מעיבור הנ"ל ואז מעוררים אלו לאלו ואומרים זה לזה ומזכירים זה את זה אחי שמא שבקת איזהו דבר בעולם הזה שעדיין היא מושלת עליך ואין אתה יכול להתגבר עליה וניתי אנא וניחרביה היינו אכלה את הדבר הזה ממך והשיב לו פוק חזי גבורתיה דמרך שהוא החכם הנ"ל ראה כמה כחו גדול דאפילו כמלא חוטא דחלא לית דעבר פי' ר"ש אפי' כמלא רוחב החוט אין יכולתי לצאת חוץ מן החול פי' אתה שואלת אותי שמא שבקתי מידי בעלמא שעדיין לא תקנתי אותה תדע חברתי שעדיין אני משוקע בכל התאוות ועדיין לא יצאתי מן החול אל הקודש אפי' כמלא חוט וזה ידוע לך שמי שהוא בחול אזי הוא בבחי' אין יכול לבא אל הקודש וזה בחי' כמלא חוטא דחלא לית דעבר היינו מי שהוא בחול אפי' כמלא חוט עי"ז לית דעבר אין יכול לבא בבחי' עיבור כ"ש אני שאני משוקע בחול שלא יכולתי לצאת מן החול אל הקודש אפי' כמלא רוחב החוט כ"ש שאין אני ראוי לבא אל הקודש בבחי' עיבור אבל פוק חזי גבורתיה דמרך היינו כוח החכם שכל כך כוחו חזק שאפילו נפש שלי העלה בעיבור וזה ונגלה כבוד ה' זה בחי' חכמה כ"ש כבוד חכמים ינחלו בחי' בית המקדש כ"ש כסא כבוד מרום מראשון עי"ז וראו כל בשר יחדיו וראו זה בחי' המשכת התורה שהיא ראיה טנת"א כנ"ל כל בשר יחדיו זה בחי' לקיטת הנפשות כולם בבחי' לוקח נפשות חכם כנ"ל כי פי ה' דיבר כל זה נעשה ע"י רוח נדיבה כנ"ל שהוא פי ה' כ"ש חז"ל בפיך זו צדקה
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל]

[זאת התורה נדפסה בסגנון אחר קצת בסי' י"ג

וגם שם הוא לשון רבינו ז"ל כפי מה ששמעתי מפיו הק' בלה"ק שהי' יושב על ספרו הנכתב

ואמר לי מלה במלה בלה"ק אפס איזה דברים מעוטים אמר לי בלשון אשכנז ואני כתבתים בלה"ק

וזאת התורה שמצאתי עתה היא כתיבת ידו בעצמו

ויש ביניהם קצת שינויים וכנ"ל ע"כ העתקתיהו וזהו]

איתא בזוהר רוחא נחית לשכך חימום הלב

זה בחי' צדקה שהוא רוח נדיבה

ע"י מקררין חמימות תאוות ממון

וזה בחי' יבצור רוח נגידים

שהרוח ממעט תאוות הנגידות ועשירות

וכד נחית רוחא הלב מקבל ליה בחדוה דנגונא דליואי

זה בחי' משא ומתן באמונה

ששמח בחלקו ואין אץ להעשיר

כי נגינה זה משא ומתן

כ"ש שאו זמרה ותנו תוף וחדוה

זה ששמח בחלקו

וזה בחי' קטורת

לשון קשר שמקשר חימום הלב עם הרוח

[וזה] שמן וקטורת ישמח לב

וזה בחי' ישימו קטרה באפך

שע"י בחי' קטרת הנ"ל נתבטל בחי' בזעת אפך תאכל

וזה בחי' התגלות משיח

שאז יתבטל חמדת הממון

כ"ש והשליכו איש אלילי כספו ואלילי זהבו

וזה בחי' רוח אפינו משיח ה'

וכל זמן שיש עבודה הזרה הזאת של ממון בעולם

חרון אף בעולם

וכפי הביטול של ע"ז הזאת

כן יתמשך חסד בעולם

וזה בחי' ועושה חסד למשיחו

וכשיתגלה חסד הזה יתמשך הדעת שהוא בנין הבית

כ"ש בזוהר וימינא זמין למיבנא בי מקדשא

בבחי' ואני ברוב חסדך אבוא ביתיך

כי הדעת הוא בחי' בית

כמאמר חז"ל מי שיש בו דיעה כאלו נבנה בית המקדש בימיו

כי דעת ניתנה בין שתי אותיות ומקדש בין שתי אותיות

וזה בחי' התגלות התורה שלעתיד לבא

כמובא בזוהר שלעתיד יתגלה אורייתא דעתיקא סתימאה

כי עיקר קבלת התורה ע"י השכל

כ"ש עיר גבורים עלה חכם שהוא משה משיח

ומי שהוא בבחי' משה משיח כנ"ל

יוכל לקבל תורה

גם מי שהוא במדריגה הזאת של בחי' משה משיח בחי' חכם כנ"ל

יכול להמשיך הארת התורה ללמד לשאר בני אדם

כי התגלות התורה בא מיחודא דאבא ואמא

כ"ש שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך

ויחודם מהעלאות נפשות ישראל בבחי' מיין נוקבין

והחכם יכול ליקח הנפשות בבחי' ולוקח נפשות חכם

ועי"ז היחוד נולד התורה שהיא עץ החיים

וזה בחי' פרי צדיק עץ חיים

ולוקח נפשות חכם

וכשעולה החכם עם אלו הנפשות בבחי' עיר גבורים עלה חכם

ואז ויורד עוז מבטחה

ונפש זה בחי' רצון

שכל אלו בני אדם הבאים לחכם הדור

כל אחד ואחד יש לו איזהו רצון

והצדיק לוקח כל הרצונות ועולה עמהם

ואח"כ ויורד עוז מבטחה בבחי' והחיות רצוא ושוב

רצוא בעליות הנפשות

ושוב בחזרת הנפשות עם התגלות התורה

וזה שמובא בזוהר

רצוא דא נוריאל ושוב דא מ'ט"ט ש'ר ה'פנים

דאיהו רשים בשם מ'ש'ה'

דאיהו משיח

שהוא רוח אפינו שעל ידו נשתכך החמימות

וזה ש'כ'כ'ה' גי' משה

שהוא משכך אלילי כסף וזהב

רצוא דא רצון שהוא הנפש

ושוב דא משה שמקבל התורה

וזהו פי' הכתוב אלהִים צבאות שוב נא הבט משמים וראה

והלשון כפול לכאורה הבט וראה

אבל דע כי עיקר הראיה

מחמת שכח הראות מכה בדבר הנראה

וחוזר הכוח הראות מחמת ההכאה לעינים

ונצטייר הדבר הנראה בעינים

ואז העינים רואים את הדבר הנראה

כי הראות מביא את הדבר לתוך העינים

אבל כשהדבר הנראה הוא רחוק

ואז קודם שיגיע כוח הראות להדבר הנראה

נתפזר בתוך האויר ונעכר

ואין מגיע בהכאה על הדבר

ועי"ז אין חוזר הראות לעינים

ואז אין העינים רואים

כי עיקר הראות מחמת ההכאה

וזה שוב נא הבט משמים

שישיב ההבטה שמביט משמים עלינו

ישיב ע"י ההכאה

ישיב הראות לעיניו

ואז וראה

כי הראיה ע"י השבת הבטה

וזה בחי' והחיות רצוא ושוב

היינו התורה שהיא החיים

רצוא בבחי' הבטה מעילא לתתא

ושוב בבחי' הכאת הראות בדבר הנראה

ונחזר לעינים ונצטייר בעינים

כי העינים הם כמראה לטושה

שנתראה בהם כל דבר שעומד כנגדם

והתורה היא ט'נ'ת'א' שהם תלת גווני דעינא ובת עין

וזה שהתורה נקראת בראשית תמן ראשי תמן בת

ראשי אלה ראשי בית אבותם

שהאבות הם תלת גווני דעינא

תמן בת עין

נמצא כשחכם מביא תורה כמובא לעיל

נמצא שמביא כוח הראות של השגחת השי"ת עלינו כנ"ל

וע"י שאנחנו קרובים אל התורה

נמצא שאנחנו קרובים אל כוח הראות

ועי"ז כוח הראות נחזר לעיניו

ונתראים ונצטיירים אנחנו בעיניו

שהם כמראות הצובאות כביכול

אבל אומות העולם

מחמת שהם רחוקים מהתורה הם רחוקים מהשגחה

והשגחתו אין מגיע אליהם בהכאה

נמצא שאין נחזר הראות לעיניו ואין נצטיירים בעיניו

נמצא השגחתו על האומות בחצי הראות

בבחי' רצוא ואין בבחי' שוב

כי השבת הראות מחמת הכאה

והכאה אינו אלא על דבר קרוב ולא על רחוק

וזה שמביא בתענית מעשה דר' יונה

כד הוי מצטרך עלמא [*למיטרא] היינו לתורה

כ"ש יערוף כמטר לקחי

הוי אמר איזיל ואייתי בזוזי עבורא

עיבור זה בחי' עב ריו

עב זה קרירות

רי"ו זה בחי' חמימות כידוע

בזוזי זה בחי' תאוות ממון

היינו דאזיל לשכך תאוות ממון כנ"ל

והוי קאי באתרא עמיקא באתרא צניעא

היינו ע"י ששיכך תאוות ממון

זכה לאתרא עמיקא שהוא בחי' חסד

כמראה חמה עמוקה מן הצל

וחסד הוא אור יום כ"ש יומם יצוה ה' חסדו

וע"י החסד זכה לבנין הבית לבחי' שכל כנ"ל

וזה אתרא צניעא שהוא בית המקדש שהוא השכל

כ"ש ואת צנועים חכמה

והוי מיכסא שקא

זה בחי' לקיחת הנפשות להעלות אותם כנ"ל

לוקח נפשות חכם

וכלליות הנפשות הם מכונים בשם שק

כי הם מתעדנים משקיא דנחלא

בבחי' והשביע בצחצחות נפשך

ועי"ז אתי מטרא שהמשיך תורה לתתא כנ"ל

בבחי' ויורד עוז מבטחה

ויש ארבע חיות בבחי' נפש

וארבע חיות בתורה

נושאין הכסא אריה שור נשר אדם

אריה [שבבחי'] נפש זה בחי' אריתי מורי עם בשמי

מורי זה בחי' מרת נפש

בחי' ונפשה מרה לה

זה בחי' פגם הנפש פגם הרצון

כשרוצה דבר תאוה זה הרצון הוא פגם ומרה לנפש

ועכשיו כשבא זה האדם לחכם הדור

עם רצון טוב עם נפש טוב

והצדיק לוקח כל הרצונות

ולוקט אותם אחד לאחד כדי להעלות אותם כנ"ל

ואז מלקט גם הרצונות הנפשות שנפלו

וזה בחי' אריה לשון לקט

שמלקט מורי מרת נפש

עם בשמי עם הרצון הטוב שמעלה ריח טוב

ובחי' שור שבנפש זה האור המצוחצח

שנתוסף [בנפש מחמת] הקיבוץ שנתקבץ פיזורי הנפש

ואז מאיר [הנפש ביותר]

כי כשהרצון אין מאיר

אזי הנפש בבחי' ונפש רעבה

כי עיקר הרעב מחמת העדר האור

כ"ש חז"ל ויענך וירעיבך ויאכילך את המן

מכאן [*ש] הסומא אין שבע

כי עיקר השובע מחמת האור שיראה בעיניו

וע"י שאין רואה אין נתמלא נפשו

היינו רצונו

כי טוב מראה עינים מהלך נפש

וכשמצחצח נפשו בצחצחות האור

אזי ונפש רעבה מלא טוב בבחי' והשביע בצחצחות [נפשך]

וזה בחי' שור לשון הסתכלות

בחי' טוב מראה עינים מהלך נפש

נשר שבבחי' נפש

זה החידוש שנתחדש הנפש בעלייתה בבחי' עיבור

זה בחי' נשר תתחדש כנשר נעוריכי

אדם שבנפש זה בחי' ויהי האדם לנפש חיה

כי האדם בחי' מסכני ועתירי

כ"ש נעשה אדם

בצלמינו עתירי

כדמותינו מסכני

וכשנתלקטו הנפשות אזי הם בבחי' אדם

נפשות גדולות וקטנות בבחי' מסכני ועתירי

כי לא כל הרצונות שוות

כי יש מי שרוצה דבר גדול ויש מי שרוצה דבר קטן

וארי' שבתורה, התורה נקרא עוז מה עז מארי

ושור זה בחי' שרים ישורו

ונשר זה בחי' התחדשות התורה בבחי' תתחדש כנשר

ואדם זה בחי' זאת התורה אדם

כי בה קלות וחמורות

ויש בה קומה שלימה רמ"ח אברים ושס"ה גידים

וכסא של החיות של הנפש

היא נפש החכם

שנתכסה נפש החכם בנפשות ההם בבחי' ומיכסי שקא

כי יקרה היא מפנינים

כי מחמת שהיא יקרה, היא מלפני ולפנים

וכל הנפשות נעשין לבושין אצלה

וכסא של החיות של התורה הם דברים עתיקין שכיסה עתיק יומין

בבחי' ולמכסה עתיק

והם מכסים א"ע בספורי התורה

ואדם היושב על הכסא זה החכם

שהוא בעל הנפש בבחי' אם בעל נפש אתה

ואדם שעל הכסא של התורה הוא עתיק יומין

בבחי' ועתיק יומין יתיב

והאופנים הן הגופין

כי עיקר פעולותיהם של הגופים אינה אלא מן החיות שבנפש

שהנפש מראה פעולותיה ע"י אברי הגוף

ואין לגוף שום תנועה עצמית

אלא הכל ע"י הנפש ע"י כחות הנפש

ואופנים שבתורה הן הן גופי הלכות

וזה בלכתם ילכו ובעמדם יעמודו

וארבע אופנים שבגוף הן ארבע יסודות

וארבע אופנים שבתורה הן ארבע מידות בתלמידים

ספוג ומשפך משמרת ונפה

וזה פי' אמר רבה בר בר חנה אישתעו לי נחותי ימא

היינו ממשיכי התורה לזה העולם

בין גלא לגלא תלתא מאה פרסה

תלתא מאה פרסה אלו חכמי הדור

שהם בבחי' מה בשלש דברים

כ"ש אל יתהלל בחכמתו ובגבורתו ובעשרו כי אם בזאת וכו'

וכתיב אל תקרי מה אלא מאה

ואלו החכמים הם בין גלא לגלא

היינו מחברים כל הנפשות בבחי' ולוקח נפשות חכם כנ"ל

ונפשות הם גלגלים בבחי' עגולים כידוע.

זימנא חדא אזלינן באורחא

היינו שהלכנו ונכנסנו לעורר זווג הנקרא אורח

כ"ש ארחי ורבעי.

ודלינן גלא.

היינו שדלינן הנפשות למעלה בבחי' עיר גבורים עלה חכם

כי עיקר עליית הנפשות ע"י החכם כנ"ל

ורומא דגלא תלת מאה פרסה

היינו התרוממות הנפשות למעלה אינה

אלא ע"י החכם שהוא בחי' תלת מאה פרסה.

עד דחזינן [כי] [*בי] מרבעתיה דכוכבא זוטא

היינו שגרמנו זווגא עילאה

וזה [כי] [*בי] מרבעתיה בחי' זווג

כ"ש ארחי ורבעי

ושכינה נקראת בשעת זווג כוכבי זוטא כמובא בזוהר פ' פינחס.

דאתעבידת נקודה זעירא מגו רחימותא

כדין אתחבר בה בעלה עיין שם.

דהוי כמבזר ארבעין גריוי ביזרא דחרדלא כמובא בפרשת פנחס

והאי חיה כד אתעברת אסתתמת ולא יכילת לאולדא

עד דאתי נחש ונשיך לה

כדין אתפתחת ונפיק מינה דמא

והוא שתית לדמא

וזה בחי' ביזרא דחרדלא

היינו בחי' טפת דם כחרדל דנפיק מינה

מחמת הנשיכה בבית הזרע

ביזרא בית זרע

ואח"כ אולידת

והולדה הזאת היא התורה כנ"ל

והתורה הזאת היא הולכת דרך ארבעים

היינו בחי' שאר חיותא שהם ארבעים

לכל סטר עשרה כמובא בפ' פנחס

ובחודש הראשון וכו'.

וזה בחי' ארבעין גריוי בחי' ארבעין חיותא

ואי דלינן טפי הוא מקלינין מהבלא

כי יש הבל אשר יש צדיקים שמגיעים להם כמעשה רשעים

והוא הדין להיפך

וע"י הבל הזה רבים נתפקרו

שרואים צדיק ורע לו רשע וטוב לו

אבל זה מחמת שהעולם נידון אחר רובו

ואז צדיקים נתפסים בעון הדור

והוא הדין להיפך

ואי דלינן הרבה נפשות

אזי בוודאי הוי מקלינין לשון קולא

מהבלא היינו שע"י שהיה רוב העולם טוב

עי"ז היה טוב לצדיקים

ולא היה הבל הזה כל כך קשה על הצדיקים

ורמיא גלא קלא לחברתה

מי שבקית מידי בעלמא דלא שטפתיה וניתי אנא וניחרביה

היינו אח"כ כשכל אלו הנפשות חוזרות מעיבור הנ"ל

ואז מעוררים אלו לאלו ואומרים זה לזה ומזכירים זה את זה

אחי שמא שבקת איזהו דבר בעולם הזה

שעדיין היא מושלת עליך

ואין אתה יכול להתגבר עליה

וניתי אנא וניחרביה

היינו אכלה את הדבר הזה ממך

והשיב לו פוק חזי גבורתיה דמרך שהוא החכם הנ"ל

ראה כמה כחו גדול

דאפילו כמלא חוטא דחלא לית דעבר

פי' ר"ש אפי' כמלא רוחב החוט אין יכולתי לצאת חוץ מן החול

פי' אתה שואלת אותי

שמא שבקתי מידי בעלמא שעדיין לא תקנתי אותה

תדע חברתי שעדיין אני משוקע בכל התאוות

ועדיין לא יצאתי מן החול אל הקודש אפי' כמלא חוט

וזה ידוע לך שמי שהוא בחול

אזי הוא בבחי' אין יכול לבא אל הקודש

וזה בחי' כמלא חוטא דחלא לית דעבר

היינו מי שהוא בחול אפי' כמלא חוט

עי"ז לית דעבר אין יכול לבא בבחי' עיבור

כ"ש אני שאני משוקע בחול

שלא יכולתי לצאת מן החול אל הקודש אפי' כמלא רוחב החוט

כ"ש שאין אני ראוי לבא אל הקודש בבחי' עיבור

אבל פוק חזי גבורתיה דמרך

היינו כוח החכם

שכל כך כוחו חזק

שאפילו נפש שלי העלה בעיבור

וזה ונגלה כבוד ה' זה בחי' חכמה

כ"ש כבוד חכמים ינחלו בחי' בית המקדש

כ"ש כסא כבוד מרום מראשון

עי"ז וראו כל בשר יחדיו

וראו זה בחי' המשכת התורה שהיא ראיה טנת"א כנ"ל

כל בשר יחדיו

זה בחי' לקיטת הנפשות כולם

בבחי' לוקח נפשות חכם כנ"ל

כי פי ה' דיבר

כל זה נעשה ע"י רוח נדיבה כנ"ל

שהוא פי ה'

כ"ש חז"ל בפיך זו צדקה
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
...וסתים [לשון רבנו, זכרונו לברכה] פרקא רביעאה דספרא דצניעותא עתיקא טמיר וסתים וכו' בהעלתך את הנרות וכו' פרש רש"י שתהא שלהבת עולה מאליה א. כתיב: "אחור וקדם צרתני" כי יש שכל שאדם משיג אותו על ידי הקדמות רבות והשכל הזה מכנה בשם 'אחור' ויש שכל שבא לאדם בלא שום הקדמה אלא על ידי שפע אלקי וזה מכנה בשם 'קדם' בשם פנים והתלהבות הלב נולד מחמת תנועת השכל כי טבע התנועות שמוליד חם ולפי מהירות תנועות השכל כן מוליד חם בלב נמצא על ידי שפע אלקי שהשכל נשפע לאדם במהירות שאין צריך להשתמש בשום הקדמה על ידי זאת המהירות...
צדיק ורע לו רשע וטוב לו - מידה כנגד מידה?
...כנגד מידה? שאלה: רציתי לשאול כיצד מסתדר העניין של "מידה כנגד מידה" עם העניין של "צדיק ורע לו רשע וטוב לו"? ובנוסף, מחמת שהקב"ה הוא טוב ודרכו להיטיב, אז איך זה שבכלל יש מישהו בעולם שרע לו, בין אם זה צדיק ובין אם זה רשע? תודה תשובה: יש כאן 2 בחינות שונות. בחינה אחת היא מידה כנגד מידה, דהיינו שיש גם טוב וגם רע מידה כנגד מידה. ובחינה שניה היא שהשם טוב תמיד ועושה אך ורק טוב תמיד. ושתי הבחינות האלו מחוברות אחת בשניה, כדלקמן: מצד האמת באמת, אין שום רע בעולם כלל. וגם מה שנדמה לאדם כרגע ממש, זה אך ורק טוב...
שיחות הר"ן - אות רטו - לענין המחלוקת שעליו
שיחות הר"ן - אות רטו - לענין המחלוקת שעליו אמר: אצלי העקר הוא ראש השנה ותכף כשחולף ועובר ראש השנה אני מטה אזני ושומע אם מכין בכתל לעורר לסליחות לשנה הבאה כי אין שום זמן כלל כי כל השנה חולף ועובר כהרף עין
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נד - וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים
...ח"א - תורה נד - ויהי מקץ שנתים ימים ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חלם והנה עמד על היאר והנה מן היאר עלת שבע פרות וכו' ה' אלקי גדלת מאד הוד והדר לבשת עטה אור כשלמה נוטה שמים כיריעה א. כי צריכין לשמר מאד את הזכרון, שלא יפל לשכחה, בחינת מיתת הלב ועקר הזכרון הוא לזכר תמיד בעלמא דאתי שלא יהיה בדעתו, חס ושלום, שאין עולם אלא אחד ועל ידי מה שמדבק מחשבתו בעלמא דאתי על ידי זה נעשה יחוד ה' אלקי הנ"ל. [כי ה' אלהים הוא בחינת שם מלא, שהוא בחינת עלמא דאתי כמובא וכן מבאר בסבא על פסוק זה ה' אלקי דא שרותא דמהמנותא, סליקו...
שיחות הר"ן - אות צח
...מעלה גדולה כאלו אמרם דוד המלך בעצמו כי הוא אמרם ברוח הקדש והרוח הקדש מנח בתוך התבות וכשאומרם הוא מעורר ברוח פיו את הרוח הקדש עד שנחשב כאלו אמרם דוד המלך, עליו השלום בעצמו והוא מסגל מאד לרפאות החולה להיות לו בטחון רק על השם יתברך שעל ידי אמירת תהלים יושיעו ה' והבטחון הוא בחינת משענת כמו שהאדם נשען על המטה כן הוא נשען על הבטחון שבוטח שיושיעו ה' כמו שאמר דוד: "ויהי ה' למשען לי" ועל כן על ידי זה נתרפא החולה כמו שכתוב: "אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה" וזה בחינת: "ויצא חטר מגזע ישי" הנאמר על משיח...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רפב - צָרִיך לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת
...לדון את כל אדם לכף זכות דע כי צריך לדון את כל אדם לכף זכות ואפילו מי שהוא רשע גמור צריך לחפש ולמצא בו איזה מעט טוב, שבאותו המעט אינו רשע ועל ידי זה שמוצא בו מעט טוב, ודן אותו לכף זכות על ידי זה מעלה אותו באמת לכף זכות ויוכל להשיבו בתשובה וזה בחינת "ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו" הינו שהפסוק מזהיר לדון את הכל לכף זכות ואף על פי שאתה רואה שהוא רשע גמור אף על פי כן צריך אתה לחפש ולבקש למצא בו מעט טוב, ששם אינו רשע וזהו ועוד מעט ואין רשע שצריך אתה לבקש בו עוד מעט טוב שיש בו עדין, ששם אינו...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סו - וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲך אֵלָי
...מוהר"ן ח"א - תורה סו - ויהי נא פי שנים ברוחך אלי ויהי נא פי שנים ברוחך אלי, ויאמר וכו' אם תראה אתי לקח מאתך יהי לך כן וכו' והנה נתקים אחר כך באלישע פי שנים נמצא שהיה אלישע מתפלל בכונה יותר מאליהו רבו כי כל הנסים והגדולות שעשה אלישע, כלם היו על ידי תפילה כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה על פסוק: "ספרה נא לי את כל הגדלות אשר עשה אלישע" א. דע, שאפשר שיהיה התלמיד גדול מהרב דהינו שיהיה לו פי שנים כרבו ואף על פי כן, הכל יהיה בכחו של רבו וזה בחינת: "ויהי נא פי שנים ברוחך אלי" 'ברוחך' דיקא שעל ידי בחינת...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה פה - אֱגוֹזִים הַנִּקְרָאִים לוּזִים
...- תורה פה - אגוזים הנקראים לוזים אגוזים הנקראים לוזים הם רומזים לבחינת לאה שהיא בערף שהיא נקבא ראשונה ואחר כך נכנסין לבית המקדש שהוא בחינת: יעקב קראו בית אל וזהו שפרש רש"י, שדרך לוז, נכנסין לבית אל וזהו:"נחמו נחמו" נחמו גימטריא קדקד שהוא בחינת ערף, שעל ידה נכנסין לבית אל וזהו שלשה שבועות שהם עשרים ואחד יום שבין המצרים וכנגדו באילן לוז בשביל זה נוהגין לאכל ביצה בסעדה המפסקת בתשעה באב כי הביצה נגמרת בעשרים ואחד יום כמאמר חכמינו, זכרונם לברכה . תרנגלת מולדת לעשרים ואחד יום וכו', וכנגדו באילן לוז וזהו...
שיחות הר"ן - אות מט
שיחות הר"ן - אות מט בענין קדוש השם שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: אלמלא נגדוה לחנניה מישאל ועזריה וכו' אמר שאינו חיוב כי אף על פי כן יכול להיות שימצא אחד שיקדש השם אפילו אם יעשו לו כל היסורים והכאות שבעולם וכמו שמספרים מהדורות הסמוכים לפנינו כמה מיני ענויים שסבלו הקדושים בשביל קדוש השם אשרי להם
שיחות הר"ן - אות רעח - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
...הרב רבי נחמן אמר: שנמצאים כמה מאמרים בזוהר הקדוש שגלה רבי שמעון בר יוחאי לתלמידיו אחר הסתלקותו וזה ענין "ובחבורא קדמאה" שכתוב בזוהר הקדוש בפרשת פינחס ובשאר מקומות כי העולם אינם מבינים מהו ענין "ובחבורא קדמאה" אך האמת שהוא גלה להם כמה תורות אחר פטירתו ומה שגלה להם קדם קרא חבורא קדמאה ובזה מישב היטב מה שנמצאים בספרי הזוהר הקדוש ובתקונים פרוש על מימרות האמוראים שהיו אחר רבי שמעון בר יוחאי זמן מרבה אך באמת אלו המאמרים גלה רבי שמעון בר יוחאי אחר פטירתו ואז כבר היו אלו האמוראים בעולם אחר כך מצאתי ענין...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 11_11_2025 השעה 09:14:14 - wesi2