סיפורי מעשיות - מעשה יג - מעשה משבעה קבצנים / מעשה בשבעת הקבצנים / מעשה בשבעה קבצנים... שלא ירצה לשמע אותי ובאלו החידות והשירים שאני יודע, יש בהם כל החכמות ויש לי הסכמה על זה מאותו האיש גדול הנקרא "איש חסד האמת" ויש בזה מעשה שלמה כי פעם אחת ישבו כל החכמים וכל אחד התפאר בחכמתו זה היה מתפאר ... איזה יום, הוא חכם יותר ממנו מאחר שהוא חכם כמו איזה יום שירצה אך יש מעשה שלמה כי זה האיש חסד האמת הוא באמת איש גדול מאד והוא [הינו זה הכבד פה] הולך ומקבץ כל החסדים של אמת ומביא אותם אל זה האיש חסד האמת ועקר התהוות הזמן [כי הזמן בעצמו הוא נברא] הוא על ידי החסדים של אמת וזה הכבד פה הוא הולך ומקבץ כל החסדים של אמת ומביא אותם אל זה האיש חסד האמת כנ"ל ויש הר ועל ההר עומד אבן ומן האבן יוצא מעין וכל דבר יש לו לב וגם ... מזה [שקורין איחולים וברכות פרידה] ומתחילין לומר חידות ושירים נפלאים זה לזה [באהבה רבה והשתוקקות גדול מאד מאד] וזה האיש חסד האמת הנ"ל יש לו השגחה על זה וכשמגיע היום בסופו ממש להיות נגמר ונפסק אזי זה האיש חסד האמת הוא נותן במתנה יום אחד להלב הנ"ל והלב נותן היום להמעין ואזי שוב יש זמן להמעין וכשזה ... בין הימים כי יש יום אחד בשבוע ויום שני וכו' וכן יש ראשי חדשים וימים טובים וכל הזמן שיש להאיש חסד של אמת הכל על ידי [הינו הכבד פה שמספר כל זה] כי אני הולך ומקבץ כל החסדים של ... נתהוים על ידו הינו על ידי הכבד פה, שהוא מקבץ החסדים של אמת אשר משם הזמן ומביא אותם אל האיש חסד האמת והוא נותן יום ללב והלב נותן להמעין אשר על ידי זה נתקים העולם כלו נמצא שעקר התהוות הזמן עם החידות ושירים שיש בהם כל החכמות הכל על ידי הכבד פה] נמצא שיש לי הסכמה מזה האיש חסד האמת שאני יכול לומר חידות ושירים, שיש בהם כל החכמות [כי כל הזמן עם החידות והשירים נתהוים על ... ופרש שלו מאכילה ושתיה שלו וטנף שם עד שעל ידו נתרבה הזבל והטנוף שם על אותו ההר נמצא שזה האיש הוא מעט מחזיק את המרבה כי על ידו נתרבה הזבל כל כך [כן הוא בחינת מעט מחזיק את המרבה של האיש הנ"ל שהתפאר במחו שמחזיק כמה אנשים כנ"ל] ואחד התפאר שיש לו בחינת מעט מחזיק את המרבה כי יש [לו] ... יכל המלך לתת עצה לנפשו מה לעשות לה יהרג אותה צר לו ישלחה מעל פניו זה חרה לו, כי איש אחר יקחנה וזה חרה לו מאד כי הוא השתדל אחריה כל כך, ועתה תבוא ליד אחר וגם אם ישלחה ... מלך תוסיף" וכו', כי הוא צריך תמיד שיוסיפו לו ימים על ימיו וכו' וכנ"ל חסד ואמת מן ינצרוהו זהו איש חסד האמת וכו' כי כל הזמן והימים נעשה על ידי האיש גדול, שהוא איש חסד האמת וכו', כנ"ל שם במעשה הנ"ל והוא נותן ומוסיף בכל פעם, ימים על ימי מלך, שהוא הלב הנ"ל ... שומר ונוצר שתכף כשמגיע סמוך מאד שיסתלק היום, ואז היה מסתלק המעין, והלב, וכל העולם כלו, חס ושלום אזי איש חסד האמת נוצר ושומר זאת, ובא ונותן יום להלב וכו' וזהו: "כן אזמרה שמך לעד לשלמי נדרי יום יום" ...