... זוכין לזה כי יש כמה וכמה חדושין שאינם באים משם רק מהיכלי התמורות כי את זה לעמת זה עשה אלהים ואף שנדמה לאדם להשגה גדולה אף על פי כן, גם שם יש חדושים נאים שנדמין
להשגות וגם בזה יש כמה בחינות ... ודע שכל אדם קדם שמשיג ... ויפציר עד שיפתחו לו שערי הקדשה באמת, ואז יראה ההפרש ואפילו אם עשה עבדות ותעניתים וסגופים בשביל השם יתברך ואחר כך זכה לחדושין אף על פי כן אל יעמד על זה לסבר שהם
השגות של אמת הנ"ל כי אפילו להדמיונות של היכלי התמורות ... וכמו כן תבין הנמשל מעצמו כי יש מי שנדמה לו שנכנס לפנים, ולפני ולפנים ועדין עומד בחוץ לגמרי, כי לא התחיל להשיג השגה של אמת. והצדיק הגדול מאד אף כשזוכה להשיג
השגות גדולות של הקדשה באמת אף על פי כן אינם נחשבים ... התמורות? ז"א כיצד ניתן לדעת בוודאות האם אתה בהיכלי התמורות או לא?! דבר נוסף, רבי נחמן מברסלב בסוף דבריו כותב שאצל הצדיק האמת שהוא לא בהיכלי התמורות, בעיניו כל
ההשגות האמיתיות שלו הן כמו כלום ממש. והשאלה היא, איך זה יכול להיות שמצד אחד אנחנו אומרים שהצדיק האמת בלבד הוא לא בהיכלי התמורות ושהוא משיג
השגות אמיתיות באמת, ומצד שני אנחנו אומרים שבעיני הצדיק
ההשגות שלו הם כלום ממש. ז"א האם מצד האמת האמיתית, האם
ההשגות של הצדיק הן אמת או לא? אם הן אמת, אז מה פשר ... יש לאדם שאלות כלשהן, בתחום כלשהו, אם עדיין לא הכל ברור, אז האדם עדיין בהיכלי התמורות. * תוספת: לגבי העניין שלמרות שהצדיק משיג השגה של אמת, בכל זאת הוא מחזיק את
ההשגות שלו לכלום, ועולה מדרגה לדרגה, בקשר לזה ראה ... שהוא עדיין לא נמצא בתכלית הידיעה שלא נדע, והוא עדיין נמצא בהיכלי התמורות. על האדם להבין, כי הקליפה קודמת לפרי. וככל שהקליפה קרובה יותר לפרי, כך היא דקה יותר. ולכן
ההשגות של היכלי התמורות נראות
כהשגות של אמת, מאחר שהן קרובות לפרי, אך באמת הן כולן ...