בחירה חופשית - מתי נבין את הסוד הזה?... זוכה להבין את השכל של הידיעה והבחירה. השאלה שלי היא האם אחרי שבן אדם עוזב את הגוף, האם הוא באמת זוכה לקבל תשובה לשאלה הזאת? או שאולי רק הקב"ה עצמו יודע את התשובה וגם אחרי הפטירה גם אז האדם ... לקבל מקור לכך בדברי רבני נחמן מברסלב. האם הוא אמר את זה בפירוש? או שאולי זאת המצאה... בקיצור, מהי האמת בעניין הזה? תשובה: אין שום קשר מכל סוג שהוא, בין הפטירה של האדם מהגוף, לבין הבנת השכל של הבחירה ... מהחלל הפנוי וכיו"ב. כמו כן יש כאלו שבטעות חושבים, שאחרי שאדם עוזב את הגוף שלו, אז הוא מגיע לעולם האמת. ואז ממילא הוא רואה את האמת וכולי... כמו כן יש כאלו שבטעות חושבים שהאדם מוגבל להשיג משהו בעולם הזה עם הגוף, ושהוא מסוגל להשיג אותו ... כולל עולם האצילות ומטה עד עולם העשייה, כל העולמות האלו יכללו בא"ס בעולם הבא, שהוא ורק הוא נקרא עולם האמת. כל מה שהוא אינו האין סוף, הוא עולם השקר. גם אחרי שהאדם עוזב את העולם, דהיינו עוזב את הגוף, ... אלמלא היה האדם בעולם השקר גם אחרי מותו, הרי שלא היה ניתן להעניש אותו בשום גהנום וכיו"ב. כי מצד האמת הכל טוב תמיד בשלמות. וגם הגהנום הוא רק לבוש של גן עדן. ומי שזוכה להיות בעולם האמת באמת, הרי ששום גהנום וכיו"ב לא שייך אצלו כלל. ואצל צדיק אמיתי אין שום חילוק משום סוג שהוא בין חי ... את דעתו, דהיינו נכלל בא"ס, דהיינו מבין מה היה לפני בריאת העולם. ורק צדיק כזה הוא נקרא חי בעולם האמת באמת. כי רק האין סוף הוא אמת באמת. ובעניין הזה אין כמובן שום חילוק בין חי / מת / גוף / אין גוף וכיו"ב. ואחרי שהאדם נפטר, ... ואם הוא לא זוכה, אז הוא חוזר בגלגול... ואם הוא זוכה, אז גם הוא הופך להיות צדיק ולחיות בעולם האמת. דהיינו כל זמן שהאדם לא משיג את האין סוף, הוא חי בעולם השקר, ואין לזה שום קשר לחי או מת בשום צורה. ובאמת רק מי שנמשך אחרי תאוות גופו, רק הוא נקרא מת כאשר הוא עוזב את הגוף, למרות שהוא חי לגמרי כמו בעולם הזה ממש. והצדיק האמת זוכה להשיג את קיום כל המצוות בלי גוף, דהיינו זוכה לקיים את המצוות כפי מה שהשי"ת מקיים אותן. ולכן ... רבי נחמן מברסלב, כולן נובעות רק משום שאנשים שרחוקים כרחוק מזרח ממערב מרבי נחמן מברסלב, מתיימרים לדבר בשמו. אך באמת אפילו תלמידיו של רבי נחמן, כונו על ידו כ"נוצות שעל הבגד" דהיינו חסרי שייכות. כי השכל של רבי נחמן ...