מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל?... מתווכים וכיו"ב. רבי נחמן מברסלב עצמו זכה לתקן את חטא עץ הדעת של אדם הראשון בשלמות וזכה לשכל שלם ואמיתי. כל התורות של רבי נחמן מברסלב, הן רק הפסולת של השכל של רבי נחמן. כי השכל של רבי נחמן ... זאת כל תלמידיו של רבי נחמן מברלסב ללא יוצא מן הכלל הם עניין אחר ונפרד מרבי נחמן עצמו. כי באמת בדברי הצדיק יש אין סוף דרגות עמקות שונות. ורק מי שמגיע לדרגת הצדיק עצמו, רק הוא באמת מבין את הצדיק באמת, וכל השאר הם רק מדמים בנפשם שהם מבינים את דברי הצדיק, והכל זה באספקלריא שאינה מאירה. כי רק הצדיק ... אחת שאל הוא בעצמו את פי רבנו זכרונו לברכה במה יש לאלו הקלי עולם איזה שיכות והתקרבות אליו מאחר שבאמת הם רחוקים מקדשתו מאד מאד בלי שעור והשיב לו רבנו זכרונו לברכה במה יש לכם שיכות והתקרבות אצלי הלא ... רבי נחמן עשה כהשוואה בין האפיקורסים הגדולים באומן לבין התלמידים שלו. וכעין זה מובא בעוד מקומות, שאין מי שיבין באמת בדברי הצדיק, אלא מי שהוא צדיק כמוהו ממש, ואילו ידעתיו הייתיו, ועל ידי זה הוא זוכה להבין את דברי ... אך זה שאדם משייך את עצמו לרבי נחמן מברסלב, זה אומר שיש לו בעיקר הרבה מזל שהוא מאמין במשהו אמיתי, אך זה לא מעיד על כך שיש לו הרבה שכל. כי להתקרב לרבי נחמן מברסלב מצד השכל... זה עניין ... יש להם את הזכות שיש להם את המזל שהם לא חולקים על הצדיק אלא רוצים להתקרב אליו. אך להתקרב באמת זה עניין אחר לגמרי. ומקורב באמת לצדיק היינו רק כאשר האדם מגיע לדרגת הצדיק עצמו. שאז הדעת שלהם מתאחדת, ושלא נשאר אצל האדם שום שכל ... הבא עולים מדרגה לדרגא על ידי הגדלת השכל. ורק על ידי השכל האדם יכול לזכות להכלל בהשי"ת ולזכות לשלמות אמיתית. וללא שכל, אין שום דרך בעולם להשיג את השכל הנקנה באמת. ולמרות שאפשר להתחזק באמונה חזקה מאוד, אך כל זמן שהוא רק אמונה בלי שכל, הוא לא טוב. והטעם של ... וכל התענוג וכל השעשועים הם של השכל וכולי... אלא מאי? שלא כולם מסוגלים להגיע לשכל הזה. לא שאינם מסוגלים באמת, אלא שאינם מוכנים למסור את נפשם כדי להגיע לשכל הזה של הצדיק האמת. כי אילו רצו באמת להשיג את השכל הזה, היו כולם משיגים את השכל הזה. כי אין דבר העומד בפני הרצון. ואפילו אנוס שרחמנא פטריה, אם יחזק את רצונו, בוודאי שיוציא את רצונו מכוח אל הפועל כמובא. כך שאם האדם באמת היה רוצה בלב שלם להשיג את האין סוף שהוא השכל האמיתי, בוודאי שהוא היה זוכה לזה. אך מחמת שלא כל אחד נמצא במצב הנ"ל, לכן יש את העניין של להאמין לצדיק, דהיינו לדעת שהשכל של הצדיק האמת הוא האמיתי, ולא להקשיב לשכלך שאומר את ההפך. מאחר ששכלו של האדם אינו שלם, בניגוד לשכלו של הצדיק. אך כל זה ... שלו יוצא מגדר אנושי וזוכה להשגת האין סוף וכולי. וראה גם כאן - שיחות הר"ו - אות עו כי באמת אפשר לחיות חיים טובים על ידי אמונה בלבד. אבל מי שרוצה את האמת לאמיתה, ורוצה להנות באמת מחיים טובים באמת בשלמות, הוא דייקא צריך להשתמש בשכלו בכל מה שאפשר. לפי הנ"ל יוצא שאין היום כמעט חסידי ברסלב במובן המוסבר כאן אלא יותר בגדר של "אוהדים" (אם אפשר לכנות זאת כך). והאמת היא שתמיד הפריעה לי מאוד הנקודה הזאת ואפילו הרחיקה אותי מברסלב כי כל מי שדיברתי איתו בענייני החסידות לא הראה אלא הבנה שטחית ביותר במקרה הטוב. וכל ההתנהלות כולה היא של מוחין דקטנות רחוק מדעת הצדיק באמת בשעה שחסיד ברסלב אמיתי צריך להיות אדם משכיל מאוד ומתבונן במעשה מהבעל תפילה מבואר כי הכי קל להחזיר בתשובה היה דווקא את הכת ... בדיוק אפשר בלי שכל להתקרב להשי"ת? אם השי"ת היה נוכל ח"ו... אז היה צריך להאמין בו. אך השי"ת הוא האמת... וצריך לדעת אותו... על ידי מידת האמת ולא על ידי אמונות כזביות. בכל מקרה, רבי נחמן מברסלב עצמו אמר לתלמידיו שהם רק כמו נוצות שעל הבגד ... שונות של ברסלב. יש ברסלב על השם המושאל... ויש את רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא ורק הוא היה ברסלבר אמיתי. מאחר שהוא הבטיח שמי שיצייט אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שמי שלא כמוהו ממש, הרי שהוא לא מצייט אותו. ... השכל ולהיות מקושר לצדיק... עיי"ש. נכון, תתרחק מברסלב... זה הכל שקר... אבל תתקרב לרבי נחמן מברסלב... כי יש שם אמת... בהצלחה