להאמין בצדיק עם דעת... ליפול. וכאן כמובן יש 2 קושיות. 1 - בכמעט 100% מהמקרים האדם מאמין בצדיק עם שכל. אף אחד לא באמת סתם כך מאמין בצדיק בלי שום שכל. וכמעט אין אף אחד בעולם שמאמין בצדיק כלשהו, בלי שיהיה לו שכל ... צריך ביאור. 2 - רבי נחמן מברסלב אומר שמאמונה עם שכל אי אפשר ליפול. וכאן הקושיא ממש חזקה. כי באמת קרו דברים מעולם שאנשים האמינו בצדיק עם שכל והתרחקו ממנו. כמו כן, כל זמן שהאמונה היא עם שכל, הרי ... של האדם מבוססת על השכל, שזה בעצם המצב אצל כל בני העולם, הרי שאדם כזה תמיד יוכל ליפול מהאמונה האמיתית. ולראיה העניין של החלל הפנוי, שלא ימצא אדם אחד בעולם שיעבור בשאלות האלו ושיצא משם בשלום. וכל מי שעובר ... יותר. וכמובן שאם זה לא היה ברור, אז כל מה שנכון לגבי האמונה בצדיק, נכון לגבי אמונה בשהי"ת שהוא באמת הצדיק האמת של הדור וכולי, כפי שכבר התבאר במקום אחר. כך שבשורה התחתונה, כל אמונה שנובעת מהשכל האנושי, הרי שהיא בבחינת ... האנושי, היא נקראת אמונה בלי דעת, כי היא תלויה בשכל האנושי שהוא רק צמצום של הדעת, אך הוא לא באמת דעת אמת. אך יש גם אמונה של אמת, שלמות האמונה, אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה, שהיא אמונה שנובעת מהשכל הנקנה, שהוא שלמות הדעת. ורבי נחמן מברסלב באמת מביא, שהשכל הנקנה הוא בחינת "אמנה" שלמות האמונה, חיים נצחיים וכולי, כי באמת כל זמן שאין לאדם את השכל הנקנה הזה, הרי שאצלו האמונה שלו נובעת מהשכל שלו, וממילא הוא יפול ממנה ... וכולי. ועיין היטב בנ"ל ותבין שרק אמונה שהיא מעל השכל לגמרי, רק היא בבחינת חיים נצחיים ושאינה בטלה לעולם. ובאמת, אדם הראשון חטא, כי הוא אכל מעץ הדעת דהיינו השכל. ז"א שהשכל הפיל אותו מהאמונה. אך מי שזוכה לאכול ...