ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨האם אתה מפורסם של שקר?
כידוע דיבר רבי נחמן מברסלב רבות על עניין המפורסמים של שקר.

ועניין זה התבאר בהרחבה כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=77 - איך לזהות מפורסמים של שקר?

וגם כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=65 - מיהו מנהיג אמיתי? ומיהו מפורסם של שקר?

ובהמשך לכך, יש להוסיף ולבאר כי עניין המפורסם של שקר, חל כמובן גם על האדם עצמו ביחס לעצמו!

כי כל העניין של מפורסמים / רבנים / מנהיגים של שקר, הוא רק מקרה פרטי של עניין אחר, והוא כי היצר הרע לדוגמא גם הוא מפורסם של שקר.

והשכל האנושי של האדם, גם הוא מפורסם של שקר, מחמת שהוא נפגם בחטא עץ הדעת של אדם הראשון, והוא מעורב טוב ורע וכולי.

ומצד האמת, כל הנהגה וכל שכל שיש לאדם שהאדם הולך אחריו, הרי שהוא בבחינת מנהיג / רב / מפורסם.

והעניין של רבי נחמן מברסלב לגבי מפורסמים של שקר צריך להתרחק מהם, זה כמובן הולך על האדם עצמו, שעליו להזהר מהשכל הפגום של עצמו, כי השכל מטעה את האדם וכולי...

וכל שכל שמנהיג את האדם הוא בבחינת מפורסם ומנהיג וכולי.

וכפי שרבי נחמן מברסלב אמר כאן breslev.eip.co.il/?key=178 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה א - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֶּסֶא לְיוֹם חַגֵּנוּ

על האדם להכיר את שורש הנשמה של כל המפורסמים, היינו כי על האדם לחפש תמיד את שורש השכל של עצמו.

פירוש, על האדם לקחת את ההנהגות שלו ולבדוק אותן אחת לאחת ולגלות את שורשן.

והעניין של לבדוק את שורש הנשמות של המפורסמים כדי לדעת מי מהם הוא שקר ומי מהם הוא אמת, הוא בחינה אחת עם העניין של להסתכל בשכל שיש בכל דבר.

כי השכל מנהיג את האדם. וכאשר האדם הולך אחרי הרע שיש בשכלו, הרי שהוא מקושר למפורסם של שקר.

וגם אם נדמה לאדם לדוגמא שהוא מקורב לרבי נחמן מברסלב, הרי שבאמת מצד האמת הוא בכלל בבחינת חולק על הצדיק.

כי כל זמן ששכלו של האדם שונה בצורה כלשהי מהשכל של רבי נחמן מברסלב עצמו, דהיינו אפילו אם האדם מאמין בשלמות לכל דברי רבי נחמן מברסלב, אך הוא לא זכה עדיין להבין אותם בשורשם ולדעת שהם אמת אלא הוא רק מאמין בהם, הרי שהוא בעצם מקורב לשכל של עצמו שהוא מפורסם של שקר, והרי שהוא בכלל חולק על הצדיק ועליו לעשות על כך תשובה וכולי, עד שהוא יזכה לשכל של רבי נחמן מברסלב עצמו.

ראה כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=56 - איך להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע לזרוק את השכל?

ובאמת מצד האמת, כל אדם ואדם שלא זכה לתקן את חטא אדם הראשון, ולא זכה להגיע לשכל של רבי נחמן מברסלב עצמו, ולא זכה להכלל באין סוף ולהגיע לשכל של השי"ת עצמו, דהיינו להבין את הסיבה ואת השורש של השכל של השי"ת עצמו שיש בכל דבר ודבר בעולם, הרי שהאדם הזה הוא מקורב למפורסם של שקר, שהוא מלכות בלא כתר שהיא רק על ידי עזות.

כי כל הגאווה של האדם היא על ידי עזות.

וכל זמן שהאדם לא זכה לשלמות הענווה של משה רבנו עצמו ממש, וכל זמן שהאדם הוא לא בבחינת אין ממש לגמרי בכל צד ועניין, הרי שהוא עצמו בבחינת מלכות בלא כתר והוא עצמו מולך על ידי עזות.

כי כל זמן שאין לאדם ענווה בשלמות, הרי שהמלוכה שלו עצמו היא בבחינת מלכות על ידי עזות וללא כתר.

וע"פ הסוד, כל זמן שהאדם לא קישר את המלכות אל הכתר, דהיינו כל זמן שהאדם לא זכה להשיג את מה שיש מעבר לכתר דהיינו את השי"ת עצמו, הרי שהמלכות שלו היא מלכות הרשעה על ידי עזות ועליו לעשות תשובה וכולי.

לסיכום:

עניין המפורסמים של שקר רלוונטי לכל אדם בכל דבר ועניין כלפי עצמו!

כי השכל שמנהיג את האדם הוא בבחינת רבי / מפורסם / מנהיג כי הוא הרי מוביל את האדם.

והיצר הרע של האדם הוא לדוגמא מפורסם של שקר שאליו מקושר האדם, כל זמן שהאדם לא תיקן עדיין את היצר הרע שלו בשלמות.

והדרך להתרחק מהמפורסמים של שקר, דהיינו להתרחק מהשקרים של השכל שיש לאדם עצמו, היא רק על ידי זה שהאדם מסתכל תמיד בשכל של כל דבר, וכך הוא עולה מדרגה לדרגה, עד שהוא זוכה לשכל הנקנה, ורק אז הוא באמת זוכה להתרחק בשלמות ממפורסם של שקר, וזוכה לענווה בשלמות, ואז הוא עצמו הופך להיות מנהיג אמיתי וכולי...

*

איך מסתכלים בשכל של כל דבר?

איזה סוג של שאלות שואלים ומהיכן שואבים את מקור התשובות האמיתי?

*

התשובה בפשיטות ובתמימות היא כפשוטה ממש.

להסתכל בשכל שבכל דבר, היינו כאשר האדם משתמש בשכל שלו כפשוטו כפי מה שהוא מבין את משמעות העניין הזה.

נקוט כלל זה בידך, לכל דיבור ודיבור של רבי נחמן מברסלב יש אין סוף פירושים שונים. והפירוש האמיתי הוא בכלל מעל השכל האנושי.

כך שבשורה התחתונה על האדם ללכת לפי הפירוש של נקודת האמת שלו באותו הרגע, דהיינו לפי מה שהוא מבין את הנאמר.

ואין טריק אחר ואין דרכי קיצור.

הדבר דומה למה שכבר התבאר כי גם השי"ת מקיים את כל המצוות.

אז נניח שהחל מעכשיו ירצה האדם להניח תפילין כמו שהשי"ת מניח תפילין, האם הוא בכלל מסוגל להבין את משמעות הנחת התפילין באמת, שהיא הרי ורק היא הפירוש האמיתי של הנחמת התפילין. אך האם יכול האדם באמת להבין את המשמעות הזאת?!

בשורה התחתונה על האדם ללכת לפי נקודת האמת שלו באותו הרגע, וכך לעלות מדרגה לדרגה וכולי...

*

יש להבין כי כל אדם שלא תיקן את עצמו בשלמות, הרי שהוא לא צריך רק לחשוש שמא הוא מפורסם של שקר, אלא הוא בוודאי יש בו בחינת מפורסם של שקר.

כי הגאווה של האדם שמובילה אותו בעולם, היא לדוגמא מפורסם של שקר...

כך שבכל אדם יש בחינת מפורסם של שקר... אא"כ הוא תיקן את עצמו וכולי.
ספר המידות - זכירה
...חלק א' א. מי שמביש פני חברו, נעשה שכחן. ב. על ידי דאגה בא שכחה. ג. על ידי למוד בפה מלא בא זכירה. ד. על ידי צער בא שכחה. ה. כשתציר לפניך צורת אביך ואמך, תבוא לזכירה. ו. על ידי מצות מעשיות האדם נתר ממדת שכחה ונקשר במדת זכירה. ז. על ידי ניאוף מאבד הזכרון. ח. על ידי כזבים בא שכחה. ט. מי שאין לו זכרון, יחזיר את בני אדם בתשובה. י. מי שאין לו זכרון, בידוע שלא תקן חטאות נעורים. יא. מי שהוא שכחן, יתן צדקה. יב. מי שאין לו זכרון, יקדש את עצמו בקדשה גדולה. יג...
ביטחון אמיתי דקדושה ובטחון דסטרא אחרא
...נחמן מברסלב מבאר כאן breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דע שיש שבילי התורה, שיש בהם התבוננות גדול וגם כאן breslev.eip.co.il/?key=334 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סג - סוד כונת המילה כי יש בחינת ביטחון אמת דקדושה, ויש בטחון של שקר של הסטרא אחרא. ובטחון דקדושה הוא אמת וביטחון דסטרא אחרא הוא שקר וכולי. והביטחון דקדושה שהוא כולו אמת, הוא תלוי בשכל, כמבואר כאן breslev.eip.co.il/?key=495 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רכה - כשהראה בשלמות...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצב - דִּבּוּר אֱמֶת שֶׁיּוֹצֵא מִפִּי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת
...אמת שיוצא מפי הצדיק האמת אפילו במלי דעלמא הוא יקר מדברי תורה של צדיק אחר כי בהדברי תורה של האחר יכול להיות שם תערובות הרבה אבל זה הדבור היוצא מפי הצדיק האמת הוא רק אמת לבד וכיון שהוא רק אמת ואין בו שום תערובות אין יקר ממנו ומי ששומע דבור מפי הצדיק האמת שהוא דבור אמת ובפרט כשרואה אותו אז: "והיו עיניך רואות את מוריך" הוא מקבל בחינות הפנים של הצדיק ובחינות שכלו ונשמתו כי זה הצדיק מניח שכלו בתוך זה הדבור שמחדש והוא מקבל זה הדבור נמצא שמקבל שכלו וזה גם...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עה - יְבָרְכֵנוּ אֱלקִים וְיִירְאוּ אתוֹ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ
...[לשון החברים] יברכנו אלהים וייראו אתו כל אפסי ארץ דהנה, יש מדת נצחון ומחלקת ומלחמה ומהיכן בא מדה זו ? מדמים שעדין לא עבד בהם השם יתברך כמו שכתוב: "ויז נצחם" ופרש רש"י: 'דמים' 'ולא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום' וכו' ובמחלקת יש בחינת העושה שלום והוא בחינת העלאת מיין נוקבין למשל, כשנופל לאדם איזה קשיא, הוא בחינות מחלקת והתרוץ, הוא בחינת העושה שלום והוא העלאת מיין נוקבין ולפעמים, שלום עושה שלום במקום אחר והוא העלאת מיין נוקבין למקום...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קסח - כְּשֶׁבָּא לָאָדָם גַּדְלוּת, סִימָן שֶׁיָּבוֹא לוֹ צָרָה חַס וְשָׁלוֹם
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קסח - כשבא לאדם גדלות, סימן שיבוא לו צרה חס ושלום כשבא לאדם גדלות סימן שיבוא לו צרה חס ושלום כמו שכתוב: "לפני שבר גאון" וכן כשהוא שפל סימן שיבוא לכבוד גדול כמו שכתוב: "ולפני כבוד ענווה"
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מה - בְּעִנְיַן בְּנֵי אָדָם שֶׁרוֹצִים לִנְסֹעַ לְצַדִּיק הָאֱמֶת
...אדם שרוצים ומכינים עצמן כמה פעמים לנסע לצדיק האמת ואחר כך יש להם מניעות, ונמנעים דע, כי שבת היא נקדה הפנימית וממנה יונקים כל הששה ימים שהם בחינת העגולים סביב הנקדה, כמו שכתוב בזוהר והקליפות מוליכין את הרשעים סביב הנקדה, בבחינת: "סביב רשעים יתהלכון" ואינם מניחים אותם להתקרב לפנים אל הנקדה הפנימית וכל זמן שהם עדין בתוך העגולים עדין יש להם תקוה להתקרב אפילו פושעי ישראל כל זמן שלא יצא מן העגולים לגמרי, חס ושלום עדין יש לו תקוה להתקרב אל הנקדה הפנימית...
שיחות הר"ן - אות רעו - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
...אחד היה מדבר עם אנשיו והיה מוכיח ומיסר אותם הרבה בדברים על שעדין אינם עובדים השם יתברך כרצונו, כדרכו הטוב תמיד לדבר רק מזה אחר כך אחר שהוכיח אותם הרבה אחר כך נתרצה להם קצת והתחיל לקרבם ולדבר עמהם רכות ואמר. מה אני רוצה מהם, הלא אף על פי כן הם אנשים כשרים והתחיל לדבר על לבם וכו' אחר כך ענה ואמר: בודאי אתם אנשים כשרים אך אלו השם יתברך קטן כמו אנכי בודאי היה די מאד העבודה שלכם אבל באמת השם יתברך גדול מאד מאד על כן בודאי צריכין לחזק בכל פעם ברצון חזק...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רסג - חֳלִי הַקַּדַּחַת - בָּא עַל יְדֵי מַה שֶּׁאָדָם אוֹכֵל אֲכִילָה יְתֵרָה
...- חלי הקדחת - בא על ידי מה שאדם אוכל אכילה יתרה דע שחלי הקדחת, רחמנא לצלן בא על ידי מה שאדם אוכל אכילה יתרה כי כשאוכל יותר ממה שצריך הוא בחינת מאכל בהמה כי גדר האדם לאכל רק כפי מה שצריך וכשאוכל יותר הוא מעשה בהמה, שאוכלת ולועסת כל היום ועל ידי זה בא קדחת, רחמנא לצלן וכן כשנזדמן להאדם בתוך מאכלו ניצוצות שלא נתבררו עדין ממאכל בהמה למאכל אדם על ידי זה בא גם כן חלי הנ"ל [אם לא מי שהוא אדם גדול מאד שיכול לדלג מדרגה שלמה ולהעלות המאכל למעלת מדבר] כי כשאוכל...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמח - סִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת מִצַּדִּיקִים, הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאד
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמח - ספורי מעשיות מצדיקים, הוא דבר גדול מאד דע שספורי מעשיות מצדיקים, הוא דבר גדול מאד כי על ידי ספורים מצדיקים נתעורר ונתלהב הלב בהתעוררות גדול להשם יתברך בחשק נמרץ מאד כי הרשימו שעשה אותו הצדיק שמספרין ממנו, על ידי עבודתו את השם יתברך זאת הרשימו נתעוררת בעת שמספרין מהצדיק והיא מעוררת להשם יתברך בהתעוררות גדול.
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רכה - כְּשֶׁהָרֵאָה בִּשְׁלֵמוּת עַל יְדֵי זֶה הַבִּטָּחוֹן בִּשְׁלֵמוּת
...על ידי זה הבטחון בשלמות דע כשהראה בשלמות על ידי זה הבטחון בשלמות כי עקר הבטחון בשלמות הוא על ידי השכל כמו שכתוב: "עיני כל אליך ישברו" 'עיני' זה בחינת השכל כמו שכתוב: "ותפקחנה עיני שניהם", ופרש רש"י 'על שם החכמה נאמר' ולפי השכל כן הוא הבטחון כי יש כמה מעלות ומדרגות בבטחון עד אין סוף בבחינת: "בטחו בה' עדי עד" והכל לפי השכל כנ"ל ועקר השכל על ידי הראה כי עקר השכל הוא על ידי הלחלוחית העולים אל המח שהם בחינת השמן והמח היא הפתילה והנשמה שבמח הוא האור נמצא...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 11_07_2025 השעה 07:04:22 - wesi2