ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨הפכים בברסלב.
שאלה:

הבנתי שבתורת רבי נחמן יש המון הפכים, שעל האדם פשוט להאמין בהם.

רציתי לשאול, איך בדיוק אפשר להאמין ב 2 הפכים, כיצד זה מסתדר בשכל האנושי?

תשובה:

בדבריו של רבי נחמן לא באמת קיימים הפכים, אלא קיימים דברים מאוד עמוקים שרק מחמת השכל הקטן של האדם הם רק נראים כהפכים.

העניין הוא כדלקמן: באפשרותו של האדם להאמין גם בשני הפכים, כל זמן שהוא לא מבין את מה שהוא מאמין.

מי שבאמת מבין את מה שהוא מאמין בו, והאמונה שלו הופכת לשכל, אצל אדם כזה זה בלתי אפשרי להמשיך לקבל את 2 ההפכים בבת אחת.

ואז אחרי שהאדם מגיע למצב שבו הוא חייב להכריע בין ההפכים, בסופו של דבר הוא מקבל שכל חדש שבו הוא רואה שההפכים האלו הם בכלל לא הפכים.

ונחדד, כל מי שאומר שהוא מאמין ב 2 הפכים, זה רק בגלל שאין לו שכל להבין את מה שהוא מאמין בו. אם הוא באמת היה מבין את מה שהוא מאמין בו, הוא לא היה מסוגל מבחינה נפשית להכיל את 2 ההפכים האלו בבת אחת.

ישנם אנשים שברגע אחד בוחרים להאמין בצד אחד וברגע אחר בוחרים להאמין בצד ההפוך לו. אך זה בכלל לא 2 הפכים. אלא זו תאוריה שיש לה 2 צדדים שונים שכל אחד נכון במצב אחר.

ניקח לדוגמא את עניין הבחירה והידיעה. על פניו זה נראה כשני הפכים.

יאמר האומר שצריך להאמין ושהוא מאמין ב 2 ההפכים האלו בבת אחת.

אך האמירה הזאת נובעת מחוסר הבנה של האדם את עצמו. מדוע?

כי באמת מצד האמת האדם לא באמת מאמין ב 2 הדברים האלו בבת אחת, משום שזה אינו אפשרי בשכל אנושי.

האדם עושה אצלו בתוך מוחו כל מיני חלוקות שונות ומשונות, כגון של לפני ואחרי, דהיינו לפני הפעולה יש בחירה ואחרי הפעולה יש ידיעה וכיו"ב כל מיני תאוריות שהאדם מניח בהן את דעת עצמו.

דהיינו האדם לא באמת מאמין ב 2 הפכים בבת אחת, משום שהוא מצליח ליישב אותן ב 2 מצבים שונים שאינם מתנגשים זה בזה.

עכשיו, משום שהשכל של אותו האדם הוא קטן, משום זה היכולת שלו לחשוב 2 מחשבות הפוכות ב 2 רגעים שונים, זה נדמה לו לדבר גדול, וזה נדמה לו כאילו הוא מאמין ב 2 הפכים. למרות שבאמת הוא בכלל לא מאמין ב 2 הפכים, אלא ב 2 דברים שונים שכל אחד מהם מתאים לדבר אחר. וכמובן שזה לא באמת נקרא להאמין ב 2 הפכים.

וכל הדבר הזה נובע מכך שהאדם רק מאמין ב 2 דברים הפוכים, אך לא מבין בשכל שלו את 2 הדברים האלו.

ז"א האדם מאמין ב 2 דברים שנראים כהפוכים. ואז הוא ממציא איזה הסבר כדי שהם לא יהיו הפוכים. כמו ההסבר של הלפני ואחרי של הבחירה והידיעה. אך זה אפשרי רק משום שהוא לא מבין את מה שהוא מאמין בו.

יחד עם זאת, אם היה האדם מבין את מה שהוא מאמין בו, הרי שהוא לא היה מסוגל בשום דרך בעולם להכיל בתוכו 2 הפכים בתוך השכל האנושי שלו, גם אם הוא ממש יתעקש על כך.

כי בשכל אנושי אין שום דרך להחזיק שני הפכים, ולכן על השאלות של החלל הפנוי נאמר כל באיה לא ישובון, כי שום שכל אנושי לא יכול להכיל את השכל הזה.

אלא מה?

שכאשר האדם מבין את השכל של 2 ההפכים האלו, אז לאחר מכן יש את ההתנגשות של 2 ההפכים האלו כנ"ל, ואז לאחר מכן השכל של האדם הופך לשכל על אנושי כמו של המלאכים, ובשכל הזה האדם כן יכול להכיל את 2 ההפכים האלו.

אך רק מי שזוכה לשכל הנקנה שהוא השכל העל אנושי, רק הוא יכול להכיל בתוכו באמת 2 הפכים בבת אחת בלי שכל אנושי כלל.

אך כל זמן שאין לאדם את השכל הזה, הוא רק חושב שהוא מכיל בתוכו 2 הפכים, משום שהוא לא מבין בשכל שלו את 2 ההפכים האלו, ובנוסף הוא גם לא מבין שהוא בכלל לא מכיל את 2 ההפכים האלו בבת אחת, אלא בשני מצבים שונים.

וראה גם כיו"ב כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם?

בעניין ההפכים, רבי נחמן מברסלב אמר שלעתיד לבוא יתחברו כל ההפכים ויהיה השלום המופלא על ידי החיבור הזה של ההפכים. כמו כן הדעת משדך את כל השידוכים ומחבר את ההפכים...

וראה בעניין הזה באורך

כאן www.eip.co.il/?key=159 - הפכים זהים. מהי האמת הבלתי תלויה? מהי מהותה של המציאות כולה?

וגם כאן www.eip.co.il/?key=50 - הפכים נמשכים. האומנם? מהי מהות המשיכה?
בגדים - חשוב או לא חשוב?
...לא היה מקפיד כלל" מצד שני כאן: breslev.eip.co.il/?key=171 רבי נחמן מברסלב מדבר הרבה על פגם הבגדים, ושהבגדים נוקמים באדם. אז בגדים זה חשוב או לא? מהו סוד העניין? וכמובן, בגדים זה הרי עניין חיצוני לגמרי, אז מדוע בכלל שהם יהיו חשובים? טיפ ורמז: כאן breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%91%D7%92%D7%93%D7%99%D7%9D&cid=150 אפשר לראות את כל המקומות בליקוטי מוהרן שרבי נחמן מברסלב מדבר על בגדים רמז נוסף לתשובה עצמה: התשובה נמצאת כאן: breslev.eip.co.il/?key=69 במשל...
שיחות הר"ן - אות נג
...לו טוב בודאי טוב לו ואפילו כשאינו כך [דהינו שאין מתנהג לו כסדר ויש לו יסורים חס ושלום] גם כן טוב כי הוא בטוח שאף על פי כן השם יתברך ירחם עליו להבא וייטיב אחריתו כי מאחר שהכל מאתו יתברך בודאי הכל לטובה אבל מי שאין לו אמונה חס ושלום חייו אינם חיים כלל כי תכף כשעובר עליו איזה רעה שוב אין לו שום חיות כי אין לו במה לנחם עצמו כלל מאחר שאין לו אמונה כלל ואין לו שום חיות ושום טוב מאחר שהולך בלי השם יתברך ובלי השגחה רחמנא לצלן אבל על ידי אמונה מה טוב ויפה...
חיי מוהר"ן - כא - שיחות השיכים להתורות
...ל' בשבת חנוכה תקס"ז בסעדה השלישית של שבת. והתחיל התורה על פסוק ויהי מקץ ולא גמר לגלות פרוש הפסוק איך שיכה תורה הזאת לפסוק הנ"ל. ובמוצאי שבת אחר הבדלה דבר עמנו ואמר שאם היה רוצה לסים התורה על פסוק הנ"ל היה צריך לומר עוד הפעם תורה כמו זו שאמר. ואחר כך אמר אני דומה עכשו כמו מי שפוסקין עליו להכותו בארבע רוחות העיר ולא הבינו דבריו כלל. כעת נזכרתי שמרמז קצת בהתורה הנ"ל. כי מבאר שם שצריכין לחתך המלכות שהיא בחינת דל"ת מארבע מלכיות דסטרא אחרא, בחינת חתכו...
שיחות הר"ן - אות קיב
...של כל לא תעשה ועשה הנה יש עברה שענשה של עברה ההיא שיהא בעל חוב תמיד ואפילו יעשה כל טצדקי דאפשר והתפעלות לא יועיל כלל ויהיה בעל חוב תמיד ולפעמים גורם העברה שמפיל גם אחרים להיותם בעלי חובות ולזה יש עת שנעשו כמה בעלי חובות בעולם זהו מחמת העברה הנ"ל שנתגברה בעולם חס ושלום ועצה לזה לשוב בתשובה בכלליות ולהתחנן לפני השם יתברך להצילו מעברה זו ולהתחרט בכלליות על עברה זו ועת לשוב על זה הוא כשהוא במחין דגדלות אזי טוב להתחרט ולבקש מאת הבורא יתברך על זה ולשוב...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קכד - לִּפְעָמִים מַגִּיעַ לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה
...ח"ב - תורה קכד - לפעמים מגיע לאדם הרהור תשובה שמעתי בשמו שאמר שלפעמים מגיע לאדם הרהור תשובה והשתוקקות להשם יתברך באיזה מקום שצריך שם באותו המקום דיקא להתחזק בזה ההרהור תשובה וההשתוקקות כגון לדבר שם איזה דבורים של תחנות ובקשות או דברי השתוקקות בפה ובלב כפי הענין ולא ימתין ולא יזוז ממקומו אף על פי שאין זה המקום מוכן לכך כגון שלא במקום קביעות לתורה ותפילה, רק בדרך הלוכו וכיוצא כי כשיזוז ממקומו, יכול להיות שיפסק וכן ממנו זכרונו לברכה, בעצמו ראינו ענין...
שיחות הר"ן - אות מ
...לעסק בהם וצריך להרחיק מאד לבלי ללמד אותם ולבלי להביט בהם כלל אפילו בספרי חקירות של גדולי ישראל כי הוא אסור גדול מאד ללמד אותם [וכבר מבאר בכמה ספרים גדל האסור ללמד בהם כי לא באלה חלק יעקב, כי אין לנו שיכות בהם כי אנו מאמינים בו יתברך באמונה לבד בלי שום חקירה כי הוא יתברך ברא את העולם כלו ומקים את עולמו ועתיד לחדש את עולמו וכו' ודרך אלו הספרים להקשות קשיות שנראין כקשיות גדולות והתרוץ חלוש מאד ומי שרוצה לחקר יותר ולהקשות על התרוץ יכול להקשות ולא יועיל...
שיחות הר"ן - אות סו
...פעמים להתפלל בכח גדול להכניס כל כחו בדבורי התפילה וכמבאר מזה בספריו הקדושים בכמה מקומות ואמר כמה פעמים שהאדם צריך להכריח עצמו מאד לתפילה לא כמו שאומרים קצת שאין להכריח עצמו לתפילה רק אדרבא צריכין להכריח עצמו מאד מאד בכל הכחות לתפילה שוב אמר: כשאדם מתפלל בכונה דהינו שמקשר המחשבה אל הדבור ומטה אזנו ושומע מה שהוא מדבר אזי הכחות נמשכין ממילא לתוך דבורי התפילה כי כל הכחות מצפין ומסתכלין תמיד על זה שימשכו ויכנסו בתוך דבורים קדושים על כן כשמתפלל בכונה נמשכין...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רס - הַשֵּׁם הוּא הַנֶּפֶשׁ
...- השם הוא הנפש השם הוא הנפש כמו שמבאר בהתורה היכל הקדש [בסימן נ"ט,: "נפש חיה הוא שמו" עין שם] ויש בבחינה זו מסירת נפש כי יש עשרה הרוגי מלכות שמסרו נפשם על קדוש ה' בשביל יחוד קדשא בריך הוא ושכינתה כידוע שעקר היחוד על ידי מסירת נפש והם ראו באותן הדורות, שאי אפשר לתקן ולעשות יחודים למעלה כי אם על ידי נשמותיהם על כן מסרו נפשם על קדוש השם כי כשהנפשות עולות למעלה על ידי מסירת נפש אזי הם חוזרים להשכינה, כי משם יצאו כי ישראל הם חלק אלוה ממעל ממש שהם חלקי...
ספר המידות - מריבה
...- מריבה חלק א' א. אין תקומה במלחמה על ידי העברת השבועה. ב. מי שרודף את חברו, הקדוש ברוך הוא מביא עליו רעה, כדי שישכח את חברו מלרדוף אותו. ג. על ידי קריאת הלל יושיע לך הקדוש ברוך הוא מאויביך. ד. על ידי כבוד התורה אדם נצול משונאיו. ה. קדם המלחמה צריך תפילה לה' יתברך. ו. בכל פעם שאדם נופל מאמונתו, הוא ממשיך עליו מתנגד גדול ועשיר. ז. כשאדם מתפלל על שונאיו, יתפלל בבקר. ח. הסתכלות בכל פעם על השמים זהו מבטל שנאת האויבים. ט. כששוכח את העניים אין מנצח. י...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יא - אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי
...ה' הוא שמי אני ה' הוא שמי וכבודי לאחר לא אתן ותהלתי לפסילים א. כי יש יחודא עלאה ויחודא תתאה הינו: שמע ישראל וברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד וכל אחד מישראל צריך שיהיה נעשה זאת על ידו על ידי זה יכול לבוא לתבונות התורה לעמקה כי מי שהוא במדרגה פחותה הוא עדין רחוק מתבונות התורה רק על ידי אמצעות הדבור יכול לבוא לתבונות התורה לעמקה הינו על ידי שהוא מדבר בהתורה בדבורים כמו שכתוב: "כי חיים הם למוצאיהם" 'למוציאיהם בפה' מאיר לו הדבור בכל המקומות שצריך לעשות...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 08_08_2025 השעה 20:57:24 - wesi2