ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨הפכים בברסלב.
שאלה:

הבנתי שבתורת רבי נחמן יש המון הפכים, שעל האדם פשוט להאמין בהם.

רציתי לשאול, איך בדיוק אפשר להאמין ב 2 הפכים, כיצד זה מסתדר בשכל האנושי?

תשובה:

בדבריו של רבי נחמן לא באמת קיימים הפכים, אלא קיימים דברים מאוד עמוקים שרק מחמת השכל הקטן של האדם הם רק נראים כהפכים.

העניין הוא כדלקמן: באפשרותו של האדם להאמין גם בשני הפכים, כל זמן שהוא לא מבין את מה שהוא מאמין.

מי שבאמת מבין את מה שהוא מאמין בו, והאמונה שלו הופכת לשכל, אצל אדם כזה זה בלתי אפשרי להמשיך לקבל את 2 ההפכים בבת אחת.

ואז אחרי שהאדם מגיע למצב שבו הוא חייב להכריע בין ההפכים, בסופו של דבר הוא מקבל שכל חדש שבו הוא רואה שההפכים האלו הם בכלל לא הפכים.

ונחדד, כל מי שאומר שהוא מאמין ב 2 הפכים, זה רק בגלל שאין לו שכל להבין את מה שהוא מאמין בו. אם הוא באמת היה מבין את מה שהוא מאמין בו, הוא לא היה מסוגל מבחינה נפשית להכיל את 2 ההפכים האלו בבת אחת.

ישנם אנשים שברגע אחד בוחרים להאמין בצד אחד וברגע אחר בוחרים להאמין בצד ההפוך לו. אך זה בכלל לא 2 הפכים. אלא זו תאוריה שיש לה 2 צדדים שונים שכל אחד נכון במצב אחר.

ניקח לדוגמא את עניין הבחירה והידיעה. על פניו זה נראה כשני הפכים.

יאמר האומר שצריך להאמין ושהוא מאמין ב 2 ההפכים האלו בבת אחת.

אך האמירה הזאת נובעת מחוסר הבנה של האדם את עצמו. מדוע?

כי באמת מצד האמת האדם לא באמת מאמין ב 2 הדברים האלו בבת אחת, משום שזה אינו אפשרי בשכל אנושי.

האדם עושה אצלו בתוך מוחו כל מיני חלוקות שונות ומשונות, כגון של לפני ואחרי, דהיינו לפני הפעולה יש בחירה ואחרי הפעולה יש ידיעה וכיו"ב כל מיני תאוריות שהאדם מניח בהן את דעת עצמו.

דהיינו האדם לא באמת מאמין ב 2 הפכים בבת אחת, משום שהוא מצליח ליישב אותן ב 2 מצבים שונים שאינם מתנגשים זה בזה.

עכשיו, משום שהשכל של אותו האדם הוא קטן, משום זה היכולת שלו לחשוב 2 מחשבות הפוכות ב 2 רגעים שונים, זה נדמה לו לדבר גדול, וזה נדמה לו כאילו הוא מאמין ב 2 הפכים. למרות שבאמת הוא בכלל לא מאמין ב 2 הפכים, אלא ב 2 דברים שונים שכל אחד מהם מתאים לדבר אחר. וכמובן שזה לא באמת נקרא להאמין ב 2 הפכים.

וכל הדבר הזה נובע מכך שהאדם רק מאמין ב 2 דברים הפוכים, אך לא מבין בשכל שלו את 2 הדברים האלו.

ז"א האדם מאמין ב 2 דברים שנראים כהפוכים. ואז הוא ממציא איזה הסבר כדי שהם לא יהיו הפוכים. כמו ההסבר של הלפני ואחרי של הבחירה והידיעה. אך זה אפשרי רק משום שהוא לא מבין את מה שהוא מאמין בו.

יחד עם זאת, אם היה האדם מבין את מה שהוא מאמין בו, הרי שהוא לא היה מסוגל בשום דרך בעולם להכיל בתוכו 2 הפכים בתוך השכל האנושי שלו, גם אם הוא ממש יתעקש על כך.

כי בשכל אנושי אין שום דרך להחזיק שני הפכים, ולכן על השאלות של החלל הפנוי נאמר כל באיה לא ישובון, כי שום שכל אנושי לא יכול להכיל את השכל הזה.

אלא מה?

שכאשר האדם מבין את השכל של 2 ההפכים האלו, אז לאחר מכן יש את ההתנגשות של 2 ההפכים האלו כנ"ל, ואז לאחר מכן השכל של האדם הופך לשכל על אנושי כמו של המלאכים, ובשכל הזה האדם כן יכול להכיל את 2 ההפכים האלו.

אך רק מי שזוכה לשכל הנקנה שהוא השכל העל אנושי, רק הוא יכול להכיל בתוכו באמת 2 הפכים בבת אחת בלי שכל אנושי כלל.

אך כל זמן שאין לאדם את השכל הזה, הוא רק חושב שהוא מכיל בתוכו 2 הפכים, משום שהוא לא מבין בשכל שלו את 2 ההפכים האלו, ובנוסף הוא גם לא מבין שהוא בכלל לא מכיל את 2 ההפכים האלו בבת אחת, אלא בשני מצבים שונים.

וראה גם כיו"ב כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם?

בעניין ההפכים, רבי נחמן מברסלב אמר שלעתיד לבוא יתחברו כל ההפכים ויהיה השלום המופלא על ידי החיבור הזה של ההפכים. כמו כן הדעת משדך את כל השידוכים ומחבר את ההפכים...

וראה בעניין הזה באורך

כאן www.eip.co.il/?key=159 - הפכים זהים. מהי האמת הבלתי תלויה? מהי מהותה של המציאות כולה?

וגם כאן www.eip.co.il/?key=50 - הפכים נמשכים. האומנם? מהי מהות המשיכה?
שיחות הר"ן - אות רלג - מדבר ממעלת ההתבודדות
...רלג - מדבר ממעלת ההתבודדות שמעתי מאיש אחד מאנשיו שפעם אחת דבר רבנו זכרונו לברכה, עמו מענין בגדים ואמר לו שעל כל דבר צריכין להתפלל הינו אם בגדו קרוע וצריך לבגד יתפלל להשם יתברך שיתן לו בגד ללבש וכן בכל כיוצא בזה דבר גדול ודבר קטן על הכל ירגיל עצמו להתפלל תמיד להשם יתברך על כל מה שיחסר לו אף על פי שהעקר להתפלל על העקר דהינו על עבודת השם יתברך לזכות להתקרב אליו יתברך אף על פי כן גם על זה צריכין להתפלל ואמר: שמי שאינו מתנהג כך אף על פי שהשם יתברך נותן לו בגדים ופרנסה והצטרכות חיותו אבל כל חיותו הוא...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סג - סוֹד כַּוָּנַת הַמִּילָה
...- סוד כונת המילה א. סוד כונת המילה כי ברית נקרא בלשון תרגום אמה וכמו שמזכר בלשון זה בגמרא והוא בחינת אמה בת ששה טפחים שהברית כלול מהם והוא בחינת: "שרפים עומדים ממעל לו שש כנפים שש כנפים לאחד" 'שש כנפים', הם בחינת הששה טפחים הנ"ל "בשתים יכסה פניו, ובשתים יכסה רגליו, ובשתים יעופף" כי פנים, הוא בחינות 'וטפח לו על פניו' 'ובשתים יכסה פניו' הוא בחינות שני טפחים בחינות 'מגלה טפח ומכסה טפח', הנאמר בברית כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה וכן 'בשתים יכסה רגליו', הוא בחינת 'וטפח לו בסנדלו' והוא גם כן בחינת שני...
חיי מוהר"ן - קמ - נסיעתו לארץ ישראל
...- קמ - נסיעתו לארץ ישראל אות קמ ושמעתי בשם רבנו זכרונו לברכה שאמר כי קדם שבאים לגדלות צריכין לפל בתחלה לקטנות וארץ ישראל היא גדלות דגדלות על כן צריכין לפל בתחלה לקטנות דקטנות ועל כן לא היה יכול הבעל שם טוב זכרונו לברכה לבוא לארץ ישראל כי לא היה יכול לירד לתוך קטנות כזה. והוא זכרונו לברכה זכה לבוא לארץ ישראל על ידי גדל הקטנות שירד לשם בחכמתו העצומה לקטנות מפלג קטנות דקטנות עד שזכה לבוא לארץ ישראל שהוא גדלות דגדלות. ועצם ההשגה שזכה בארץ ישראל אלו כל הימים דיו וכו' אין מספיק לבאר אשר לא נשמע ולא נראה...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טו - אֵלּוּ הַמִּתְפָּאֲרִין עַצְמָן בְּשֶׁקֶר בִּגְדוֹלוֹת וְנִפְלָאוֹת
...- תורה טו - אלו המתפארין עצמן בשקר בגדולות ונפלאות אלו המתפארין עצמן בשקר בגדולות ונפלאות וכאלו אין שום דבר נמנע מהם, והכל בידם ויש מהם שהם מנהיגי הדור הנה עקר כחם ויניקתם הוא רק מהצדיקים הגדולים כי יש צדיקים אמתיים גדולים במעלה, ויש להם פה קדוש ודרכם לדבר גדולות ונפלאות והם באמת יכולים לעבד ה' בכל דבר שבעולם. באכילה ושתיה ושאר דברים וכמובא בכונות 'שלפעמים ממתיקין דינים על ידי אכילה ושתיה' ויש צדיקים אמתיים, שיכולין לעשות פדיון על ידי אכילתם וכיוצא ומחמת ההתפארות של אלו הצדיקים הגדולים שיוצא מפיהם...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סב - אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל
...בני ישראל "אלה מסעי בני ישראל" [עיין בלקוטי קמא סי' מ' בשם ס' עשרה מאמרות] שמסעי בני ישראל דהינו הנסיעות שבני ישראל נוסעין ממקום למקום הם מכפרין על אלה אלקיך ישראל, הינו על פגם עבודה זרה כי אפילו כשאין עובדין עבודה זרה, יש פגם עבודה זרה כי קלקול האמונה היא גם כן בחינת עבודה זרה וכמו שמובא על פסוק: "וסרתם ועבדתם אלהים אחרים" שתכף כשסרים מהשם יתברך, הוא בחינת עבודה זרה ועל ידי הנסיעות של ישראל נתכפר 'וכל זמן שיש עבודה זרה בעולם, חרון אף בעולם' נמצא כשנתכפר פגם עבודה זרה כנ"ל נמתק החרון אף, ונמשך רחמנות...
שבחי הר"ן - אות ג
שבחי הר"ן - אות ג אחר כך נתגדל יותר וכשנעשה בר מצוה קרא אותו דודו הרב הקדוש מורנו הרב אפרים זכר צדיק לברכה אב בית דין דקהלת קדש סידילקוב ואמר לו הפסוק: "אני היום ילדתיך" [כי זה נאמר על היום שהאדם נעשה בר מצוה כמובא בספרים] ואמר לו קצת מעט דברי מוסר והיה יקר בעיניו מאד מאד: "כמוצא שלל רב" אחר כך נכנס לחפה ותכף ביציאתו מן החפה היה מתלהב מאד ומתגעגע מאד לעבודת השם יתברך ונכנס בעבודת השם מיום אל יום
שיחות הר"ן - אות סו
...כמה פעמים להתפלל בכח גדול להכניס כל כחו בדבורי התפילה וכמבאר מזה בספריו הקדושים בכמה מקומות ואמר כמה פעמים שהאדם צריך להכריח עצמו מאד לתפילה לא כמו שאומרים קצת שאין להכריח עצמו לתפילה רק אדרבא צריכין להכריח עצמו מאד מאד בכל הכחות לתפילה שוב אמר: כשאדם מתפלל בכונה דהינו שמקשר המחשבה אל הדבור ומטה אזנו ושומע מה שהוא מדבר אזי הכחות נמשכין ממילא לתוך דבורי התפילה כי כל הכחות מצפין ומסתכלין תמיד על זה שימשכו ויכנסו בתוך דבורים קדושים על כן כשמתפלל בכונה נמשכין ונכנסין כל הכחות שלו ממילא לתוך התפילה וזוכה...
שיחות הר"ן - אות קצב - גדולות נוראות השגתו
שיחות הר"ן - אות קצב - גדולות נוראות השגתו פעם אחת דברתי עמו זכרונו לברכה מענין זה שאין העולם רוצים להאמין שיהיו נמצאים עכשו צדיקים גדולים במעלה מאד כמו בדורות הראשונים ענה ואמר: אם מאמינים בהשם יתברך צריכים להאמין שיש צדיקים גם כן כי כמו שהשם יתברך נמצא בודאי כמו כן נמצאים צדיקים בודאי בכל דור ודור והבן מאד
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיז - הָעִנְיָן שֶׁקָּשֶׁה לִישׁן בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת
...- הענין שקשה לישן במוצאי שבת הענין שקשה לישן במוצאי שבת כי במוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה 'שאין אליהו בא בשבת ולא בערב שבת ובמוצאי שבת יוכל לבוא' ועל כן מאז מתחיל התגלות אליהו ואמרו רבותינו, זכרונם לברכה 'אין אליהו בא אלא לרחק המקרבין בזרוע, ולקרב המרחקין בזרוע' והינו לרחק השקר ולקרב האמת וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה בזוהר 'דשאל האי מינא כתיב: "שפת אמת תכון" וכו' והשיב לו רבי אלעזר: כוננת לא כתיב אלא תכון כי האמת עתיד להתקים דהינו כשיבוא אליהו ומשיח עין שם אזי יקים...
שיחות הר"ן - אות רס - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
...אות רס - שיחות מורנו הרב רבי נחמן פעם אחת דבר עמי והפליג במעלת ההשתוקקות והכסופין והגעגועים לדברים שבקדשה אף על פי שאינו זוכה לעשותם אף על פי כן ההשתוקקות והגעגועים בעצמן טובים מאד וכו' וכמבאר בדברינו כמה פעמים ואז הביא ראיה לזה מהדין המבאר בשלחן ערוך ארח חיים סימן ס"ב שמי שהוא במקום שאינו נקי ואינו יכול לקרות קריאת שמע יהרהר בלבו ופרשו שם שהפרוש הוא שיהרהר בלבו שהוא צריך לקרות קריאת שמע ואינו יכול ויצטער על זה והוא מקבל שכר על זה עין שם נמצא שההשתוקקות והגעגועים שמצטערים לעשות המצוה אף על פי שאינם...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.2188 שניות - עכשיו 23_12_2025 השעה 19:58:30 - wesi2