... נחמן ויש לנו בזה שיחות הרבה שכל דבורים ושיחות כאלו של
העולם הכל הם מן היצר הרע שמרבה שיחות כאלה להכביד הצער ולהגדיל דאגת הפרנסה כאלו עכשו חס ושלום, אפס תקוה ובאמת הוא שקר וכזב כי השם יתברך מפרנס ומכלכל
העולם תמיד ובכל דור ובכל שנה נמצאים עולים ויורדים ואם נסתכל היטב בכל שנה ובכל עת בודאי נמצא תמיד אנשים ... טובים מאלה כי בכל פעם אומרים כך ובאמת אנו רואים שבכל פעם
העולם נתעשר יותר, ומתנהג
העולם בגדולות ובהוצאה מרבה יותר משנים קדמוניות ובאמת מאי נפקא מנה בזה ? אדרבא, אם עכשו
העולם בדחקות יותר צריכים לברח להשם יתברך ולעסק בתורה ועבודה כי אין מקום לברח מצרות ויסורי
עולם הזה רק אל השם יתברך ואל התורה כי "אדם לעמל יולד" וכמו שכתוב במדרש: 'אדם לעמל יולד, אשרי מי שעמלו ... אין יום וכו'" על כן בודאי אשרי מי שבורח מזה העמל של פגעי
העולם הזה אל עמל התורה, ואז בודאי אשרי וטוב לו
בעולם הזה
ובעולם הבא אבל בזה שאומר שהימים הראשונים היה טובים מאלה ובגדל דאגתו וטרדתו וצערו על פרנסתו וממון בכל ... להבין האמת לאמתו יבין בשכל ויראה שגם בימים הראשונים היה
העולם מלא דאגות וטרדות הפרנסה וכמו שאנו רואים בכל הספרים שנתחברו לפני מאות שנים שרבם ככלם כותבים ... "מה שהיה הוא שיהיה" וכו' והכלל שגם בימים הראשונים היה
העולם מלא דאגות פרנסה כמו שכתב שלמה המלך, עליו השלום: "גם כל ימיו כעס ומכאובות" וכו' וכתיב "אדם לעמל ... צריכים לדאג רק על הפרנסה ועל ידי זה אבדו ימיהם והלכו מן
העולם בלא חמדה ואף על פי כן נמצא בכל דור צדיקים ויראים וכשרים שלא השגיחו על זה וברחו מן העמל של
עולם הזה לעמל התורה ועבודה וזכו להם ולדורותיהם וכו' אשרי להם וכן עכשו בודאי הבחירה חפשית ובודאי יש כח ... ולבטח בה' ולקבל על עצמו עמל התורה תחת עמל המר של דאגת
העולם הזה ובודאי יפרנסו השם יתברך כי השם יתברך מפרנס
העולם תמיד כאז כן עתה אדרבא, השם יתברך מנהיג
העולם בכל פעם יפה יותר הכלל:
שהעולם הזה מלא דאגות ויגונות וצער ויסורים תמיד כמו אז כמו עתה וכמו שנגזר מחטא אדם הראשון "בעצבון ... תחיה, ובתורה אתה עמל אם אתה עושה כן אשריך וטוב לך אשריך
בעולם הזה וטוב לך
לעולם הבא' ומקשין ההמון עם, איך שיך אשריך
בעולם הזה מאחר שצריך לסבל עמל כזה לאכל פת במלח וכו' ? וכבר מבאר באיזה ספרים איזה תרוצים דחוקים בדרך דרש אבל באמת מי שיש לו עינים ולב להסתכל בעניני
עולם הזה באמת מי שזכה לינק באמת מתורותיו ושיחותיו ומעשיותיו הנוראים של רבנו הקדוש והנורא זכר צדיק ... ויכולין להסביר הדבר לכל בר שכל אמתי הבקי קצת בטוב הנהגת
העולם כי כל העשירים והגבירים הגדולים מודים
שהעולם הזה מלא יגונות ויסורים כי דאגותיהם ויסוריהם רבות מאד מאד בכל פעם ובכל יום ובכל שעה וכמו שאמרו ... בודאי דאגות הרבה וכנזכר לעיל על כן אין מקום לברח מיסורי
עולם הזה המלא מכאובות יסורים מיסורים שונים, הן בענין פרנסה הן בענין צער ויסורים מאשתו ובניו ולהנשים ... ממש שנמצאים הרבה סובלי חלאים ומכות מפלאות רחמנא לצלן
בעולם הן על כל אלה וכיוצא בהם, אין מקום לברח מכל זה כי אם אל התורה כי כל מי שרוצה שיהיה לו טוב
בעולם הזה שיחיה בנחת בלי צער הוא מלא צרות תמיד כי כל מה שמקוה לטוב בא להפך ואפילו אם יהיה לו לפעמים ... בודאי מערב ביגונות תמיד כידוע בחוש למסתכל על האמת על כן
בעולם הזה "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה" לחיות בנחת כי אם כשמתרצה באמת להסתפק בתכלית המעוט ולחיות חיי ... כמו שכתוב שם 'ובתורה אתה עמל' אז דיקא יש לו חיות גם
בעולם הזה ואשרי לו גם
בעולם הזה כמו שכתוב שם אם אתה עושה כן אשריך
בעולם הזה, ודאי כי לא יהיה לו שום יסורים מפגעי ה