... פתח את הדעת וגלה לנו כי יש אלהים שליט
בארץ ג. כי עקר הרחמנות הוא כשישראל עם קדוש נופלין, חס ושלום בעוונות, רחמנא לצלן כי זהו הרחמנות הגדול מכל מיני רחמנות כי כל היסורים הקשים ... ממלא מבני אדם כמו שכתוב: "ומלאו את
הארץ" כי זה עקר ישוב העולם כשהעולם ממלא מבני אדם, הינו מבני דעה כי מי שאין בו דעת אינו אדם כלל כנ"ל [הינו כמו שהאדם מצוה להעמיד בנים בעולם ... השם יתברך וזהו גם כן מצות: "ומלאו את
הארץ" שצריכין למלאות את
הארץ בבני אדם הינו שכל אדם מצוה שידבר עם חברו ביראת שמים כדי להכניס דעת בחברו שזה עקר ישוב העולם שיהיה העולם מישב מבני אדם הינו מבני דעה, ... שיהיה לו בחינת כל, בחינת "כי כל בשמים
ובארץ" ותרגומו: 'דאחד בשמיא וארעא' הינו שיהיה אוחז ומקים שני העולמות עולם העליון ועולם התחתון שהם בחינת שמים
וארץ כי הצדיק והחכם הנ"ל הוא צריך שיהיה אוחז בשניהם לקים את כל אחד ואחד בבחינתו כי יש דרי מעלה ויש דרי מטה דהינו עולם העליון ועולם התחתון, בחינת שמים
וארץ וצריך הצדיק להראות לדרי מעלה שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך שזה בחינת השגה של מה בחינת: 'מה חמית מה פשפשת' בחינת איה מקום כבודו ... צריך להראות לדרי מטה שאדרבא מלא כל
הארץ כבודו כי יש שוכני עפר, שהם בני אדם המונחים במדרגה התחתונה ונדמה להם שהם רחוקים מאד ממנו יתברך וצריך הצדיק לעוררם ולהקיצם בבחינת ... עמם והם סמוכים אליו יתברך, כי "מלא כל
הארץ כבודו" ולחזקם ולעוררם, שלא יהיו מיאשין עצמן, חס ושלום כי עדין הם אצל השם יתברך וקרובים אליו כי "מלא כל
הארץ כבודו" וזה בחינת כל, שיש להצדיק בחינת:" כי כל בשמים
ובארץ ", 'דאחד בשמיא וארעא' הינו שהוא אוחז ומקים שני העולמות עולם העליון הוא אוחז ומקים בבחינת מה, בחינת 'איה מקום כבודו' ועולם התחתון הוא מקים בבחינת" מלא כל
הארץ כבודו [ועין לקמן [סימן ס"ח], שם מבאר גם כן ענין זה בבאור יותר קצת והכלל שהצדיק עקר שלמותו, כשיש לו שני הבחינות הנ"ל דהינו שידע איך ... ודרי מטה, בעליונים ובתחתונים, בשמים
ובארץ שהם בחינת גדולים וקטנים הינו שלהגדולים במעלה בני עליה, בחינת דרי מעלה צריך שיהיה כח להצדיק להראות להם ולגלות להם שעדין אינם יודעים ... ה' עמם ואצלם וקרוב להם ואפילו בתוך
הארץ ממש אפילו אם נפל לשאול תחתיות, חס ושלום אף על פי כן שם דיקא נמצא כבודו יתברך, כי "מלא כל
הארץ כבודו" וזה בחינת כל שיש להצדיק וכו', כנ"ל] ח. גם זה החכם הדור הנ"ל צריך לידע איזה מקיפים, שהוא צריך להמשיכם ואיזה מקיפים שאין צריך ... ולפני דרי מטה יגלה ההשגה של 'מלא כל
הארץ כבודו' וזה בחינת דין, בחינת משפט בחינת: "כי אלוהים שפט, זה ישפיל וזה ירים" שהגבוהים הוא צריך להשפיל להראות להם שאינם יודעים כלל ... לעוררם ולהקיצם שלא יתיאשו כי מלא כל
הארץ כבודו, כנ"ל וזהו: 'והעמידו תלמידים הרבה' כי כשזוכה להשגה כזו, להאיר בגדולים וקטנים וכו' כנ"ל בודאי יעמיד תלמידים הרבה, כי כלם צריכים ... של בחינת מה והשגה של בחינת 'מלא כל
הארץ כבודו' הם בחינת השגה של בחינת בן והשגה של בחינת תלמיד כי אף על פי שבן ותלמיד כלו חד כנ"ל כי הבן הוא גם כן תלמיד, כנ"ל והתלמיד הוא גם ... של דרי מטה בחינת תלמיד בחינת 'מלא כל
הארץ כבודו' כי אף על פי שידע ישעיה שיש השגה של בחינת מה אף על פי כן אמר לפי מדרגתו שהוא היה בבחינת ההשגה של 'מלא כל
הארץ כבודו' בחינת: "ואראה את ה'" נמצא שבן ותלמיד הם בחינות דרי מעלה ודרי מטה הינו ההשגה של מה, בחינת: מה חמית מה פשפשת בחינת: 'איה מקום ... הבן, השגת דרי מעלה והשגה של מלא כל
הארץ כבודו, בחינת: ואראה את ה' זה בחינת השגת התלמיד, השגת דרי מטה כי הבן שהוא נמשך כלו ממח האב על כן זוכה להשגת אביו ממש שהוא בחינת מה ... ההשגה של דרי מטה שהוא בחינת מלא כל
הארץ כבודו וכו' כנ"ל ט. וצריך לכלל העולמות, עליון בתחתון ותחתון בעליון שיהיה הבן כלול מבחינת תלמיד וכן התלמיד יהיה כלול מבחינת בן כדי ... של בחינת התלמיד דהינו בחינת 'מלא כל
הארץ כבודו' כדי שיהיה לו יראה וכן התלמיד שהשגתו בחינת 'מלא כל
הארץ כבודו' ואם כן יוכל להתבטל במציאות ועל כן צריך להראות לו קצת מההשגה של בחינת הבן דהינו בחינת מה כדי שלא יתבטל במציאות, ויהיה לו יראה ... הם בחינת הארת הרצון, כנ"ל וזהו: "אשריך
ארץ שמלכך בן חרין ושריך בעת יאכלו" 'חרות' זה בחינת יובל שהוא בחינת כלליות בן ותלמיד כי יובל הוא אותיות: "וכל בניך למודי יי" דהינו כלליות ... מקבל המלכות הפרנסה כנ"ל וזהו: 'אשריך
ארץ שמלכך בן חורין' שמלכות מקבל הפרנסה מבחינת חרות, בחינת יובל וכו' כנ"ל וזהו: 'ושריך בעת יאכלו' 'בעת' זה בחינת התגלות הרצון שמתגלה בשעת ... בחינת תלמיד שהשגתו הוא בחינת 'מלא כל
הארץ כבודו', בחינת: "ואראה את ה'" שזהו בחינת ההשגה של דרי מטה שצריך לעוררם ולהקיצם, שלא יתיאשו עצמן כנ"ל בבחינת: "הקיצו ורננו שוכני עפר" ולהראות להם כי 'מלא כל
הארץ כבודו' וזה בחינת רבי יהושע כי יהושע הוא ראשי תבות: "יחיו מתיך נבלתי י'קומון ה'קיצו ו'רננו ש'כני ע'פר" ומשה רבנו שהוא בחינת חכם הדור, ... בחינת: "ואראה את ה'" בחינת "מלא כל
הארץ כבודו", בחינת: "הקיצו ורננו שוכני עפר" וזה והיה רבי אליעזר ישן, ורבי יהושע נעור, כנ"ל נזדעזע רבי יהושע וננער רבי אליעזר ננער רבי ... זה בחינת כל הנ"ל, בחינת: "כי כל בשמים
ובארץ" שצריך הצדיק שזוכה לאלו המקיפים הנ"ל שיהיה לו בחינת כל כנ"ל להראות לעליונים, שהם למטה שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך, בחינת: מה חמית ...