... ועל ידי זה הוא מתגבר ומכניע וסותר דעות חכמי הטבע, שכופרים ברצון אך כנגד זה יש בחינת מצח
הנחש שהוא שרש חכמת הטבע כי כל דבר יש לו שרש ושרש חכמת הטבע הוא בחינת מצח
הנחש בחינת: "ומצחת
נחשת על רגליו", הנאמר בגלית הינו בחינת מצח
הנחש הנ"ל כי גלית היה כופר והיה רוצה להראות, שכל הסיבות הכל על פי הטבע חס ושלום שזה בחינת מצח
הנחש כנ"ל וזהו: "רגליו", בחינת סיבות כמו שכתוב: "ויברך ה' אותך לרגלי" בסיבותי כי כן הוא ... הוא בחינת סיבות רק שיעקב תלה כל הסיבות בהשם יתברך כנ"ל וגלית היה תולה כל הסיבות שלו במצח
הנחש, דהינו בחיוב הטבע וזהו: "ומצחת
נחשת על רגליו" כנ"ל ולפעמים מתגבר בחינת מצח
הנחש בפעל דהינו על ידי איש פרטי שיונק חכמתו ממצח
הנחש, שהוא שרש חכמת הטבע והוא מראה בחכמתו, שהכל על פי הטבע, חס ושלום ויש שנכנס בחינת מצח
הנחש, שרש חכמת הטבע בתוך החכם שבקדשה וחכמה זו של מצח
הנחש מתחלת לכנס עמו מעיון לעיון עד שנכנס בעיון דק מאד עד שרוצה להטיל פגם, חס ושלום, בשרש הרצון ולכפר שם, חס ושלום, כאלו אין רצון כלל, חס ושלום. ח. ודע, שזה המצח
הנחש יניקתו מזקני הדור ממאריכי ימים שבדור, כשאין בהם שלמות מזה יונק מצח
הנחש הנ"ל כי 'זקן זה קנה חכמה' וצריך האדם, כל מה שמזקין כל מה שנתוסף ובא לו יום מימי חייו ... המאריכי ימים שבדור, פוגמים את ימיהם ואין מוסיפין אור קדשה ודעת בכל יום ויום מזה יונק מצח
הנחש חכמת הטבע הנ"ל [כי מנפילת הימים של הזקנים, אשר אין דעתם מתישבת כנ"ל מפגם הדעת הזה של אלו הזקנים יונק מצח
הנחש שהוא חכמת הטבע] ומתגבר, חס ושלום, דעת חכמת הטבע, שכופרים ברצון על ידי נפילת הדעת ... פוגמים את ימיהם ואין מאריכין את ימיהם בקדשה ודעת כנ"ל זה בחינת "קצר ימים" ומזה יונק מצח
הנחש, שהוא הפך מצח הרצון וזהו: "שבע רגז" הפך הרצון כנ"ל אבל כשהזקנים כראוי בחינת: 'זקן זה ... מתקנין ומעלין פגם נפילת הימים והדעת של הזקנים מאריכי ימים, שאינם כראוי שמזה יניקת מצח
הנחש כנ"ל בבחינת "שלח לחמך על פני המים, כי ברב הימים תמצאנו" שכח הצדקה מוצאין ברב הימים ... ימים כנ"ל כי על ידי הצדקה מעלין פגם נפילת הדעת של המאריכי ימים שמזה הוא יניקת מצח
הנחש כנ"ל ומוציאין כל היניקה והחיות של מצח
הנחש, חכמת הטבע ומתגבר בחינת מצח הרצון כי עקר עבודת הצדקה היא בבחינת: ואת הערבים צויתי וכו' ... מאחר שמתגבר ומהפך אכזריות שבטבעו לרחמנות על ידי זה נתהפך הרגז לרצון ואזי כשנכנע מצח
הנחש ונתגלה בחינת מצח הרצון אזי נכנעים ונופלים קול החיות רעות ונשמע קול הקריאה של יום טוב ... בחינת מלחמת דוד וגלית כי גלית היה רוצה להראות בחכמתו, שהכל על פי הטבע כי היה יונק ממצח
הנחש, בבחינת: "ומצחת
נחשת על רגליו" שתלה כל הסיבות בחיוב הטבע, שהוא בחינת מצח
הנחש כנ"ל ועל כן "חרף מערכות אלהים חיים" כי היה רוצה להראות, שהכל על ידי מערכת השמים כפי ... עלי הינו שאחר כך התגבר עוד כנגדי והחזקתי בזקנו הינו שהבנתי, שכל כחו ויניקתו על ידי מצח
הנחש שיונק מזקני הדור שאינם כראוי כנ"ל ועל כן החזקתי בזקנו שהחזקתי ותפסתי שם בשרש יניקתו ... בזקנו, בשרש יניקתם כנ"ל והיה הפלשתי כאחד מהם כי הוא גם כן בחינה זו ממש שכל כחו ממצח
הנחש, בחינת: "ומצחת
נחשת" וכו' כנ"ל ועל כן גם הוא כמותם, ואוכל להכניעו ולהפילו . ותטבע האבן במצחו הינו במצח
הנחש שהכניעו על ידי בחינת: "אבן שלמה רצונו" בחינת רצון כנ"ל וזה בחינת שהזהיר ישי את דוד ... בבחינת עורב בחינת: "ואת הערבים צויתי" וכו' כנ"ל כי על ידי הצדקה הוא מוציא החיות של מצח
הנחש שיונק מזקני הדור כנ"ל ודע, שאפילו כשמכניעין וסותרין דעות חכמי הטבע ומשפילין אותם אף על ... אף על פי שחכמת הטבע נכנעת אף על פי כן מאחר שהרצון אינו חזק עדין יש יכלת, חס ושלום למצח
הנחש, חכמת הטבע שיחזר ויתעורר ויתגבר כבתחלה וגם על זה צריכין כח הצדקה כי הצדקה מועלת תמיד ועומדת תמיד כנגד מצח
הנחש כנ"ל וזה פרוש: רב יהודא הנדואה משתעי: זמנא חדא הוה אזלינא בספינתא וחזינא ההוא אבן טבא ...