ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
חיפוש בספרי רבי נחמן מברסלב
1 2 3 4 5
אילנות בסיפורי מעשיות
... ניסו לעקור את האילן, היינו ניסו לעקור את השכל הנקנה, שהוא שורש השכל, השכל הגדול ביותר, שהוא האמונה שיש מעל לשכל. אך נעשתה ביניהם מלחמה, דהיינו הדעות השונות ...
מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל?
... הרע, או טיפש במקרה הטוב. לא ברור לי מדוע חסידי ברסלב בורחים משימוש בשכל. האם האמונה שלהם כ"כ חלשה שהם מפחדים לגלות שהיא שקרית? האם יש כאן שקר שאנשים מפחדים שמי שישתמש בשכל שלו יגלה אותו? מדוע הם נגד חקירות? מדוע מפחדים מהשכל שיגלה את השקר של ... מצטיירת התמונה כאילו הרב שלהם הוא נבער מדעת, משום שהם כולם כל הזמן מדברים בשבח האמונה ובגנות השכל. אך מהמעט שעיינתי בספרי רבי נחמן מברסלב, מצטיירת התמונה של אדם מאוד מאוד חכם. אז מדוע כמעט כל חסידיו מפחדים כ"כ הרבה מהמילה שכל? מדוע מפחדים ... וללא שכל, אין שום דרך בעולם להשיג את השכל הנקנה באמת. ולמרות שאפשר להתחזק באמונה חזקה מאוד, אך כל זמן שהוא רק אמונה בלי שכל, הוא לא טוב. והטעם של ארץ ישראל הוא כולו שכל. וכל התענוג וכל השעשועים הם של השכל וכולי... אלא מאי? שלא כולם מסוגלים להגיע לשכל הזה. לא שאינם מסוגלים ... ההפך. מאחר ששכלו של האדם אינו שלם, בניגוד לשכלו של הצדיק. אך כל זה שצריך להתחזק באמונה וכולי, זה הכל נכון עבור מי שמוכן לצאת ידי חובה, כי אנוס רחמנא פטריה, ומה לעשות שאי אפשר בשכל אנושי לדעת את הכל, ואז האדם סומך על האמונה ועוזב את השכל. אך מי שליבו חזק, הוא לא מתפשר על כך שהשכל האנושי מוגבל, והוא דייקא מנסה להשיג את האור אין סוף. איך? על ידי זה שהוא משלים את שכלו בכל מה שאפשר, ... סוף וכולי. וראה גם כאן - שיחות הר"ו - אות עו כי באמת אפשר לחיות חיים טובים על ידי אמונה בלבד. אבל מי שרוצה את האמת לאמיתה, ורוצה להנות באמת מחיים טובים באמת בשלמות, הוא דייקא צריך להשתמש בשכלו בכל מה שאפשר. לפי הנ"ל יוצא שאין היום כמעט חסידי ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ז - וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים
... ואינם מבינים תלמוד לומר: "אשר תשים לפניהם" ערכם לפניהם כשלחן ערוך' א. דע, כי עקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון אמונה כמו שכתוב: "תבואי, תשורי מראש אמנה" ואמונה הוא בחינת תפילה כמו שכתוב: "ויהי ידיו אמונה", ותרגומו: 'פרישן בצלו' וזה בחינת נסים למעלה מהטבע כי התפילה למעלה מטבע כי הטבע מחיב כן והתפילה משנה הטבע וזה דבר נס ולזה צריך אמונה שיאמין שיש מחדש ובידו לחדש דבר כרצונו ועקר אמונה בחינת תפילה בחינת נסים אינו אלא בארץ ישראל כמו שכתוב: "שכן ארץ ורעה אמונה" ושם עקר עליות התפילות כמו שכתוב: "וזה שער השמים" ובשביל זה כשפגם אברהם "במה אדע" ובזה פגם בירשת ארץ שהיא בחינת אמונה, בחינת תפילה היה גלות מצרים ודוקא יעקב ובניו ירדו מצרים כי הם בחינת שנים עשר נסחאות התפילה והוריד אותם ... כמו שכתוב: "והיה כצאתי את העיר אפרש את כפי" וכל הגלויות מכונים בשם מצרים על שם שהם מצרים לישראל וכשפוגמין באמונה, בתפילה, בארץ ישראל הוא יורד לגלות וזה שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה 'אין משיח בן דוד בא, אלא עד שתכלה פרוטה מן הכיס' הינו, שיכלו האפיקורסים שאין להם אמונה בנסים ומכסים כל הנסים בדרך הטבע כי עקר הנסים בארץ ישראל כי 'ארץ ישראל שותה תחלה' ושתיתה מהתהומות שהם ... ויש נסים תתאין, שהם בחינת תהומא תתאה ומלאך שכלול מכל הנסים משני התהומות דמיא לעגלא שהוא בחינת עגולים בחינת אמונה כמו שכתוב: "ואמונתך סביבותיך" ופריטא שפותה שהוא בחינת תפילה כמו שכתוב: "אדני שפתי תפתח" והוא כללות ... מן הכיס' כי יש בני אדם המכסים כלליות הנסים הכלולים במלאך דפריטא שפותה מכסים בדרך הטבע וכשתכלה זאת ותתרבה אמונה בעולם אז יבוא משיח כי עקר הגאלה תלוי בזה כמו שכתוב: "תבואי, תשורי מראש אמנה" ב. אבל אי אפשר לבוא לאמונה אלא על ידי אמת כמובא בזוהר: "והיה צדק אזור מתניו ואמונה" וכו' הינו צדק, הינו אמונה ואמרו שם: 'אמונה אתקריאת, כד אתחבר בה אמת' ג. ואי אפשר לבוא לאמת אלא על ידי התקרבות לצדיקים וילך בדרך עצתם ועל ידי שמקבל ... מה ? על ידי: "כלו זרע אמת" [סיום הפסוק "ואנכי נטעתיך" הנ"ל] על ידי עצת הצדיקים תבוא לאמת ועל ידי זה נקראת אמונה , כד אתחבר בה אמת ועל ידי זה תבוא הגאלה כנ"ל כי הוא מקבל טפי השכל של הצדיק על ידי עצה שמקבל ממנו וזה: ... לי שנשבעתי פרש רבנו שמואל: על הגלות הינו, על ידי ציצית יכולין לבוא לעצת צדיקים לבחינת אמת ועל ידי אמת באים לאמונה כנ"ל ועל ידי אמונה בא הגאלה כנ"ל וזה ששמע חרטת השם יתברך על הגלות כי הציצית שהם 'חמרי חורא' גרם כל זה וזה פרוש: "ואלה" כל ... אשר תשים לפניהם זה בחינות 'כד אתחבר בה אמת' וזה בחינת 'השוו אשה לאיש' כי זה איש ואשה הם בחינת התחברות אמת ואמונה ובזה תלוי הגאלה כנ"ל וזה: 'יכול שיהיו התלמידים לומדים ואין מבינים תלמוד לומר וכו', ערכם לפניהם כשלחן ... כמו שכתוב: "ומלאה הארץ דעה" [עד כאן לשון רבנו, זכרונו לברכה] [השמטות השיכים להתורה הזאת]. התפילה הוא בחינת אמונה, והוא בחינת הנסים, כי נס למעלה מטבע, ולזה צריך אמונה כנ"ל, עין שם ובשביל זה, התפילה מסגל לזכרון כי תפילה הוא בחינת אמונה כנ"ל ושכחה הוא ענין שהיה לפנינו דבר מה ונשכח ועבר מאתנו והיא דרך ההנהגה על פי מערכת המזלות שמתנהג כסדר יום אחר יום והוא הפוך האמונה מה שאין כן אם מאמין שיש מחדש הכל ברצונו בכל יום תמיד והוא מחיה ומקים הכל תמיד והוא למעלה מהזמן אין כאן ... חז"ל: מ"ם וסמ"ך הינו מ"ס שהוא בחינת השכחה בנס היו עומדין כי נס הוא הפך השכחה כי נסים הם בחינת התפילה בחינת אמונה שהיא הפך השכחה, כנ"ל ודע וכו' כי ציצית שמירה לניאוף וכו' על שכם שניהם, זה בחינת ציצית וכו' וזה: "הלא ... כי ישמעאל הוא בחינת התפילה כמו שכתוב: "כי שמע ה' אל עניך" ותרגומו: 'ארי קביל ה' ית צלותיך' והוא בחינת אמונה כנ"ל וזהו סוחר, מלשון סחור סחור [בחינת מקיפים] שהוא בחינת אמונה כנ"ל, "ואמונתך סביבותיך" וזהו: "ופרשת כנפך על אמתך" כי ציצית דקדשה, שהם כנפי מצוה הוא שמירת הברית והוא ...
חיי מוהר"ן - תקי - עבודת השם
... 'מאד' זה הממון כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה ובכל מאדך בכל ממונך 'על פי פעלו', 'פעלו' הם הצדיקים כמו שכתוב: "אתן לפעלי צדק". וזה 'על פי פעלו' הינו על ידי אמונה בהצדיקים כי אמונה תולה בפה של אדם כמו שכתוב: "אודיע אמונתך בפי" ועל ידי זה שכרו הרבה מאד, שזוכה לממון הרבה אות תקיד שמעתי בשמו שספר מכמה צדיקים אמתיים גדולים. ואמר שזה יש לו קצת ...
החלל הפנוי - למה בעצם להאמין?
... הפנוי - למה בעצם להאמין? שאלה: קראתי בליקוטי מוהרן את העניין הזה שיש שאלות באמונה שאין עליהן תשובה, ושאפילו משה רבנו לא ידע עליהן תשובה, ושלאף אחד בעולם לא היה ולא תהיה עליהן תשובה, ושכל מי שנכנס לשאלות האלו עם השכל שלו עוזב את האמונה. והשאלה שלי היא, מדוע בעצם להאמין? ז"א אם באמת זה נגד השכל האנושי, אז מדוע בעצם להאמין למשהו שהוא נגד השכל האנושי? האם יש עניין ללכת נגד השכל? אם בשכל מבינים שמשהו הוא לא נכון, אז מדוע להאמין בו? האם האמונה היא שגעון? כי הרי היא נגד השכל... ... כבר להאמין לכל מיני אמונות כזב וכיו"ב. והדבר היחיד שצריך להצמד אליו הוא אל השכל הישר ואך ורק אל השכל הישר בלבד. ואז כמובן נשאלת השאלה, כיצד הדבר הזה מסתדר עם עניין האמונה שהיא נגד השכל? וכיצד זה שבאמת צריך ... שזה נגד השכל, אז מדוע להאמין דווקא בזה, הרי אפשר גם להאמין בכל דבר אחר. אז מדוע דווקא בזה? והעניין צריך כמובן ביאור כדלהלן. והתשובה: אמר רבי נחמן מברסלב במספר מקומות "אמונה איתקריאת כד איתחבר בה אמת" היינו שאמונה אמיתית ושלמה, היא רק כאשר היא מחוברת אל האמת. ונסביר את העניין כולו. השכל הוא אכן האמת ואפשר ומומלץ ורצוי להשען על השכל ואפשר לסמוך רק על השכל ולא צריך אמונה כלל. מצד האמת השכל הוא מספיק חזק ... אלא שצריך את כל השכל שבעולם, כדי להבין את הנושא הזה של החלל הפנוי באמת. היינו כי מי ששכלו שלם בשלמות שאין שלמות אחריה, הוא דייקא ורק הוא זוכה להבין בשכל שלו (ללא צורך באמונה) את האמת של החלל הפנוי. והוא דייקא ... ידיעה שלמה, ידיעת האמת באמת, להכלל בא"ס לגמרי, תשובה שלמה, תורת ה ממש וכולי. אלא מה? שהשכל הזה הוא כ"כ גדול, שאי אפשר להסביר אותו בשכל אנושי. ולכן השכל הזה "נקרא" אמונה ביחס לאלו שאינם מבינים את השכל הזה. כי ביחס אליהם זו אכן רק אמונה כי זה נוגד את השכל האנושי. אך בייחס למי שהשלים את דעתו לגמרי, אצלו זה שכל לגמרי ולחלוטין לא אמונה, אלא שכל ממש. ואדרבה, כל מה שנקרא אצל האדם שכל זו בכלל אמונה. כי באמת כל זמן שהאדם לא מגיע לשלמות השכל לגמרי, הרי שגם מה שנקרא אצלו שכל ממש, זו רק אמונה, כי מאחר שהוא אינו יודע עדיין את הכל, ... טועה... ואולי הוא יגלה פתאום משהו נוסף שיהפוך אצלו את כל הקערה על פיה וכולי. כך שבאמת כל זמן שאדם לא זוכה לתכלית הידיעה ולידיעה שלמה, הרי שכל מה שהוא בטוח בו, הוא רק אמונה בלבד ולא שכל אמיתי. *** ואדרבה על האדם ... האמיתי, שהוא השכל הנקנה. וכאשר האדם זוכה לשכל הנקנה, אז הוא מפסיק להאמין ומתחיל להבין באמת. כי רק שם זו נקראת ידיעה שלמה, ורק שם כאשר השכל שלם, רק שם זהו שכל אמיתי ולא אמונה. כי האמונה שייכת רק אצל אלו שאין להם שכל וידיעתם ...
שיחות הר"ן - אות קנז
... חולאת שלו כי אחר שבא מלמברג הזכיר כמעט בכל תורה מענין הראה שזה היה החולאת שלו כי היה לו חלי ההוסט [שעול, שחפת] רחמנא לצלן שהוא חלי הראה ואמר שכפי רבוי התורות שאמר על זה כבר היה ראוי להתרפא אך החסרון הוא מחמת חסרון אמונה של השומעים שאין אמונתם חזקה כל כך ...
גם לגן עדן צריך להתרגל
... אנושי רגיל, מחמת זה כאשר הוא מגלה את השכל הנקנה, אז הוא בהתחלה מרגיש רע. כי באמת העולם הזה הוא הגהנום, דהיינו השכל האנושי הרגיל, דהיינו פגם האמונה, הוא הגהנום. והשכל הנקנה דהיינו אמונה בשלמות, הוא גן עדן. וכאשר האדם זוכה לשכל הנקנה, דהיינו זוכה לאמונה בשלמות, אז הוא בעצם עובר מגהנום לגן עדן. אך גם בגן עדן יש קשיי הסתגלות, כי האדם רגיל לחיות בגהנום... ופתאום הכל ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כד - אֶמְצָעוּתָא דְּעָלְמָא הֵיכָא
... בבחינת: "שכל את ידיו" ובבחינת: "מקדש ה' כוננו ידיך" וזה בחינת 'חסד גבורה תפארת, שמלבישין את חכמה בינה דעת' ו. וצריך להמשיך אמונה לתוך ברכת השכל כי אין לסמך על השכל בעצמו כידוע וזה בחינת: "איש אמונות רב ברכות" ובחינת: "ויהי ידיו אמונה" ובחינת: "וקמה בידך ממלכת ישראל" הינו שימשיך אמונה לתוך ברכת הידים וזהו בחינת: 'ובניתי לו בית נאמן' וזה בחינת: "אמונתך בקהל קדושים" קדש זה בחינת מחין וזה בחינת: 'מלכות ... עמך ואברכך" כתר, הוא לשון המתנה כמו שכתוב: "כתר לי זעיר" כי כששואלין את האדם איזהו שכל אומר: המתן עד שאתישב וגם שם צריך אמונה, בבחינת אמון מפלא וזה בחינת 'שמפנימיות חסד גבורה תפארת, ומפנימיות מלכות דיצירה, נעשה כתר דעשיה אצילות למעלה למעלה'. וזה: "ברוך כבוד ה' ממקומו" 'ברוך', זה בחינת ידים 'כבוד ה'', זה בחינת אמונה 'ממקומו', זה בחינת כתר ח. וכשעושה ומתקן את המישב והמסדר, שהוא הכתר כראוי והמחין רודפין להשיג האור אין סוף והכתר מעכב את ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מד - מַה שֶּׁמַּכִּין כַּף אֶל כַּף בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה
... לו אלוקי וכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוקי ועל ידי מחאת כף אזי הוא דר באוירא דארץ ישראל ויש לו אלוקי ונתבטל מחשבות עכו"ם "ויהי ידיו אמונה עד בא השמש", ותרגומו: "פרישן בצלו" ונגד אמונה, הם הכפירות מחשבות עכו"ם ותקונם על ידי תמידין, על ידי ארץ ישראל, על ידי מחאת כף וזהו פרוש,: "והיית עטרת תפארת ביד ה'" פרוש: על ידי יד ה', על ידי מחאת כף ...
החלל הפנוי - מהו?
... והוא כחתן יצא מחפתו וכו' ובעוד מקומות ובאר לנו כי אין שום דרך למצוא תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי. והדרך היחידה להתגבר על השאלות האלו היא עם אמונה וכולי... ואם ניקח את העניין הזה של החלל הפנוי למשמעות הרחבה יותר שלו, החלל הפנוי מייצג את נקודת החיבור של ... מייצג את נקודת ההתחלה הראשונה של כל מה שקיים בעולם. וכדי להבין את כל מה שקיים בעולם, לשם כך אין מנוס אלא מלהבין את העניין של החלל הפנוי עם אמונה. פירושו כי מי שבאמת מעיין בעניין הזה של החלל הפנוי, אם אין לו אמונה בשלמות הוא יכול להשתגע כפשוטו ממש. ורק מי שיש לו אמונה חזקה בשלמות שאין שלמות אחריה, רק הוא יכול לעבור שם בחלל הפנוי בבטחה ללא שום פגע. העניין הזה של החלל הפנוי, ... פנוי וריק משכל ומידיעה. חוסר ידיעה הוא סוג של חלל פנוי. כמו כן מי שעבר בחלל הפנוי בשלום, היינו מי שהבין את העניין של החלל הפנוי באמצעות אמונה מעל השכל, הוא יודע שכל הדברים שבעולם כולם הם ביטויים שונים של החלל הפנוי. פירושו כי נקודת החיבור של הבורא ... סופית את הבנת האין סוף. ומי שמנסה לעשות זאת עם השכל שלו, סופו להשתגע / לטעות וכיו"ב. והדרך היחידה לעבור בשלום בנושאים האלו, היא על ידי אמונה וכולי. מצו"ב קישור לדיונים בנושא: - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום? - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי? - ... של עצמם. 2 - הם כנראה לא בשלים עדיין שכלית להתמודד עם העניין. דהיינו עדיין אין להם את כלי הקיבול השכלי / נפשי להתמודד, אז הם בורחים אל האמונה שלהם שהיא בכלל חוסר ידיעה ולא באמת אמונה. וכמובן שזה בסדר גמור, כי על האדם ללכת לפי מדרגת השכל שלו... וכולי... ראה כיו"ב כאן: - הפכים בברסלב. - בחירה ...
1 2 3 4 5
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה נוצר ב 1.3906 שניות - עכשיו 26_06_2025 השעה 12:37:42 - wesi2