... מכת"י רבינו ז"ל בעצמו] א. כי השם יתברך מחמת
רחמנותו ברא את העולם כי רצה לגלות
רחמנותו ואם לא היה בריאת העולם על מי היה מראה
רחמנותו ועל כן ברא את כל הבריאה מתחלת האצילות עד סוף נקדת המרכז של עולם הגשמי, כדי להראות
רחמנותו וכאשר רצה השם יתברך לברא את העולם לא היה מקום לבראו מחמת שהיה הכל אין סוף על כן צמצם את האור לצדדין ועל ידי הצמצום הזה נעשה חלל הפנוי ובתוך החלל ... באזני בנך ובן בנך כי עקר כלל הבריאה היתה בשביל
רחמנותו כנ"ל והבריאה היתה על ידי הדבור כנ"ל נמצא שבכל דבר שנברא בתוך החלל הפנוי, יש שם צמצום
רחמנותו כי השם יתברך צמצם
רחמנותו, וברא את הדבר הזה, בתבנית ודמות הזה כפי
הרחמנות שלו שמדת
רחמנותו יתברך חיבה, שזה הדבר יהיה כך כי
הרחמנות שרש כל הבריאה, כי הכל נברא כדי לגלות
רחמנותו כנ"ל וזה: "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך" 'עד כאן רחמי האב על הבן' כי במה שהוא אחר הבריאה, שם תוכל לספר ולדבר ולהשיג צמצום
רחמנותו שיש בכל דבר עד כאן רחמי האב וכו', הינו שבדבר הזה יש כל כך
רחמנות ובדבר הזה יש כל כך
רחמנות וזה את אשר התעללתי במצרים וכו' זה בחינת הקליפות שבאים מרבוי האור משבירת כלים כי 'התעללתי', פרש רש"י 'שחקתי' הינו שעשיתי שחוק ועוללות בעולם הינו ...