... הוא מקשר חלקו והאותיות והצרופים לסטרא אחרא, חס ושלום ומתבלבלים האותיות והצרופים והדעת גם כן מתבלבל, והוא גלות השכינה וכל מי שאין בו דעת, אין בו מדת
רחמנות, וכמו שכתוב "כעס בחיק כסילים ינוח" לכן 'כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו' כמו שאמרו רבותינו, זכרונו לברכה, כי אין בו מדת
רחמנות וכששב בתשובה שלמה ישובו חלקיו מכלליות העולמות והאותיות והצרופים גם כן למקומן ואז הדעת שלם, ומתעורר
רחמנות "ושב ה' אלקיך את שבותך" דהינו החלק מכלליות העולמות אשר שם שבוי אזי, "ורחמך", כי הדעת שלם על הפסוק: "ובגולה לא הלך" שכל דבר שהוא ... מחין, הינו חכמה וכשלומד באפן זה, אז היא תשובה גמורה ומקשר האותיות והצרופים שבחלקו מכללות העולמות אל שרשן ואל מקומן ונעשה בריה חדשה ואז הדעת שלם, ומתעורר
רחמנות והנה על דרך משל כשיש שני בעלי רחמים, האחד אינו יכול לרחם רק בדבר מעט והשני כשהוא מרחם פועל
ברחמנות שלו ישועה שלמה על כן, מי שצריך לרחמים למה לו להשתמש
ברחמנות של ראשון ולא יהיה רק ישועה מעטת מוטב שיתפלל הבעל הרחמים הראשון לבעל הרחמים השני ויפעל ברחמים של הראשון ישועה שלמה כך השם יתברך ... אליו ויאמר לו, הנה אני נצרך לישועה גדולה ואני יודע שאתה חפץ לרחם עלי אבל אין ביכלתך למלאות משאלותי, על כן מבקשי ממך כי הלא אתה רוצה לרחם עלי, יהיה זאת
הרחמנות שלך עלי שאתה תלך להעשיר הגדול מאד לבקש רחמים ממנו שימלא משאלותי כי לעצם עשירותו הגדול, הוא יכול למלאת משאלותי, בכפלי כפלים רק שאנכי ... וכו' [וכמבאר מזה כמה פעמים במקומות אחרים בדברי רבנו, זכרונו לברכה, עין שם] נמצא על ידי תורה זוכין לתשובה ונשלם הדעת ואז זוכין לעורר רחמים אצלו יתברך ועקר
הרחמנות הוא, שאנו מעוררים רחמים אצלו יתברך שבאלו הרחמים, יעורר בעצמו את הרחמים הגדולים שאין אנו יכולים להגיע אליהם רק הוא בעצמו יתברך צריך ...