... ועל כן מטבעה לסתם העינים בשעת יסורים כנ"ל. ד. והנה באמת, בשעת
ביטול שנתבטל אל התכלית שהוא כלו טוב כלו אחד אזי באמת נתבטלין היסורים כנ"ל אך אי אפשר להיות תמיד קבוע בבחינות
הביטול כי אם כן יצא מגדר אנושי ועל כן מכרח שיהיה
הביטול בבחינות רצוא ושוב על כן כשחוזר השכל
מהביטול אל המח, שהוא כלי השכל אזי אי אפשר להמחין, שהם הכלים לקבל זה השכל של בחינות
ביטול כי הוא בחינות אין סוף שהוא בחינות התכלית, שהוא כלו אחד, כלו טוב ומחמת זה מרגיש המח הצער של היסורים כי ... ידי זה מרגיש המח הכאב באיזו איבר שהוא. ודע שאחר כך כשחוזר
מהביטול אל הכלים, דהינו המחין אזי מתגברין היסורים ביותר ממה שהיו מקדם כדרך שני אנשים שמתאבקים ונלחמים ונתגברים ... כשרואין הבעלי דינים שהוא רוצה להתגבר על היסורים ולבטלם על ידי
הביטול אל התכלית כנ"ל אזי הם מתחזקים ומתגברים ביותר ועל כן אחר כך כששב
מהביטול אזי היסורים הם גדולים יותר מקדם כי הם מתגברים כנגדו מחמת שרוצה לברח מהם וכנ"ל. אך אחר כך מקלים היסורים ... התורה שזוכין על ידי היסורים כי על ידי היסורים בא לבחינת
ביטול כנ"ל ואחר כך, אף על פי ששב
מהביטול אף על פי כן מהרשימו שנשאר
מהביטול על ידי זה נעשה התחדשות התורה כי על ידי
הביטול שנתבטל אל התכלית והשיג שכל היסורים הם טובות גדולות מאד על ידי זה נתמלא שמחה והשמחה הוא כלי אל חדושין ... קבלת התורה ועל ידי התחדשות התורה שזוכין על ידי הרשימו של
הביטול כנ"ל על ידי זה מקררין היסורים אחר כך כי על ידי זה מכבין צמאון הנפש כי הרגשת היסורים הוא בחינת צמאון הנפש ... כראוי כשזוכה אחר כך לחדושין דאוריתא שזה סימן שזכה לבחינות
ביטול אל התכלית על ידי היסורים ועל ידי זה זכה לחדושין דאוריתא, על ידי הרשימו כנ"ל. והבעל השדה הנ"ל, כשעיניו ... ההסתכלות על התכלית, נתבטלין כל היסורים כנ"ל אך אחר כך כששב
מהביטול מתגברין היסורים ביותר כנ"ל שזה בחינת צמאון הנפש כנ"ל וזה, וצמית והלכת אל הכלים ושתית מאשר ישאבון הנערים ... התורה שמקבלין המחין, שהם הכלים של השכל על ידי הרשימו שנשאר
מהביטול כנ"ל ומשם שותה הנפש לכבות צמאונה כנ"ל ושתית מאשר ישאבון הנערים כי הנערים שהם עיני השכל הם שואבין התחדשות ... הנפש, בחינת: "והיתה נפשם כגן רוה" עדן, הוא בחינת התכלית בחינת
ביטול כנ"ל וזה בחינת: 'עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים לעתיד לבוא, וכל אחד מראה באצבעו' וכו' 'מחול', זה בחינת השמחה, שהיא כלי לקבלת התורה כנ"ל וכל זה על ידי
הביטול שעל ידי הזריחה של הרשימו מן
הביטול משם באה התורה, על ידי הכלים, כמו שמובא שם וזה בחינת 'מראה באצבעו' 'מראה', זה בחינת המראה והזריחה של ...