סיפורי מעשיות - מעשה יג - מעשה משבעה קבצנים / מעשה בשבעת הקבצנים / מעשה בשבעה קבצנים... [וספר להם] כי יש מדינה שיש בה עשירות גדול, שיש להם אוצרות גדולים פעם אחת נתקבצו והתחיל כל אחד להתפאר עם חיים טובים שלו איך הוא חי חיים טובים וכן ספר כל אחד ואחד מסדר החיים טובים שלו ועניתי ... מאותו האיש גדול הנקרא "איש חסד האמת" ויש בזה מעשה שלמה כי פעם אחת ישבו כל החכמים וכל אחד התפאר בחכמתו זה היה מתפאר שהמציא בחכמתו עשית ברזל וזה התפאר במין מתכות אחר וזה היה מתפאר שהמציא בחכמתו עשית כסף שהוא חשוב ביותר וזה התפאר שהמציא עשית זהב וזה היה מתפאר שהמציא כלי מלחמה וזה היה מתפאר שהוא יודע לעשות אלו המתכות שלא מאלו הדברים שהם עושין מהם אלו המתכות וזה היה מתפאר בחכמות אחרות כי יש כמה דברים שהמציאו בעולם על ידי חכמות כגון חומר גלם לעשיית מתכות וחומר נפץ וכיוצא בזה והיה כל אחד מתפאר בחכמתו ענה שם אחד ואמר: אני חכם יותר מכם כי אני חכם כמו היום ולא הבינו שם מה זה ... כן יכולים על ידי חכמה לקבץ כל אלו החכמות בשעה אחת אבל אני חכם כמו יום שלם [כל זה התפאר אותו החכם האחרון הנ"ל] עניתי ואמרתי אליו: [הינו זה הכבד פה הנ"ל אמר להחכם הנ"ל] כמו איזה יום? [הינו ... והמקהלות זמר הם חכמים מפלגים מאד מאד באותו החכמה פעם אחת ישבו החכמים של אותו המדינה והיה כל אחד מתפאר בנגינה שלו זה היה מתפאר שהוא יודע לנגן על כלי שיר פלוני וזה התפאר שיודע לנגן על כלי שיר פלוני וזה התפאר בכלי שיר פלוני וזה היה מתפאר שיודע לנגן על כמה כלי שיר וזה התפאר שיודע לנגן על כל כלי שיר וזה התפאר שיכול לעשות בקולו כמו כלי שיר פלוני וזה התפאר שיכול לעשות בקולו כמו כלי שיר פלוני וזה התפאר שיכול לעשות בקולו כמו כמה כלי שיר וזה התפאר שיכול לעשות בקולו כמו תף ממש, [שקורין תופים] כאלו מכין בתף וזה התפאר שיכול לעשות בקולו כאלו מורין בקני שרפה [שקורין תותחים] ואני הייתי גם כן שם עניתי אני ואמרתי להם קולי ... שהם בחינת "מעט מחזיק את המרבה" ויש לי הסכמה על זה כי פעם אחת היה שיחה וספור שהיו אנשים מתפארים עצמם בבחינה זו שכל אחד ואחד היה מתפאר שיש לו בחינה זו של מעט מחזיק את המרבה ומאחד מהם היו מחיכים ושוחקים ממנו והשאר שהתפארו בבחינה זו, של מעט מחזיק את המרבה, נתקבלו דבריהם אבל בחינת מעט מחזיק את המרבה שיש לי, הוא גדול מכלם כי אחד מהנ"ל התפאר שהמח שלו הוא בחינת מעט מחזיק את המרבה כי הוא נושא במח שלו אלפים ורבבות אנשים עם כל ההצטרכות ... את המרבה כי על ידו נתרבה הזבל כל כך [כן הוא בחינת מעט מחזיק את המרבה של האיש הנ"ל שהתפאר במחו שמחזיק כמה אנשים כנ"ל] ואחד התפאר שיש לו בחינת מעט מחזיק את המרבה כי יש [לו] חתיכת מדינה, שהיא מוציאה פרות הרבה ואחר כך כשמחשבין ... מחזיק את המרבה כי יש עני אחד והוא סגי נהור [עיוור] והוא [הינו העני] גדול מאד והוא [הינו זה שהתפאר וספר זאת] קטן לגמרי ומוליך אותו הינו שזה שהתפאר בזה הוא קטן ומוליך את העני הסגי נהור, שהוא גדול מאד נמצא שהוא מעט מחזיק את המרבה כי הסגי ... שיש לכם בחינת מעט מחזיק את המרבה ואני יודע כל מה שכונתם בדבריכם [הינו שהוא יודע כונת כל הנ"ל שהתפארו בבחינת מעט מחזיק את המרבה שלהם] וזה האחרון שהתפאר שהוא מוליך את הסגי נהור הגדול הוא גדול מכלכם אבל אני למעלה למעלה מכלכם בכלל כי זה שהתפאר שהוא מוליך את הסגי נהור הגדול כונתו שהוא מוליך את גלגל הירח, שהוא בחינת סגי נהור כי אין לה אור מעצמה כלל, ולית לה מגרמה כלום והוא [הינו זה שהתפאר בזה] מוליך את הירח אף על פי שהוא קטן, וגלגל הירח גדול מאד והוא קיום כל העולם כי העולם ... לי הסכמה על זה מן המבצר של מים כי פעם אחת ישבנו יחד איזה אנשים והיה כל אחד ואחד מתפאר בכח שבידיו זה התפאר שיש לו גבורה זו בידיו וזה התפאר שיש לו גבורה פלונית בידיו וכן כל אחד התפאר בגבורה שיש לו בידיו [הינו] כי אחד היה מתפאר שיש לו כח וגבורה כזו בידיו שכשהוא מורה חץ הוא יכול לחזר ולמשכה אליו כי יש לו כח כזה ... השיב: מין חץ פלוני הוא יכול להחזיר אמרתי לו: [הינו זה שהוא בלא ידים שמספר כל זה, אמר לזה שהתפאר בענין החץ כנ"ל] אם כן, אין אתה יכול לרפאות את הבת מלכה מאחר שאין אתה יכול לחזר ולמשך כי אם מין חץ אחד על כן אין אתה יכול לרפאות את הבת מלכה אחד היה מתפאר שיש לו כח כזה בידיו שאצל מי שהוא לוקח ומקבל ממנו, הוא נותן לו [פרוש שבזה בעצמו שהוא לוקח ...