תאוות ממון ושכל תחתוןתאוות ממון ושכל תחתון אמר רבי נחמן מברסלב breslev.eip.co.il/?key=172 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ל - מישרא דסכינא השגות אלקות ... על ידי התלבשות בשכל התחתון ... ולבוא להשכל התחתון הזה אי אפשר כי אם על ידי שונא בצע שישנא הממון בתכלית השנאה **** והשאלה היא למה? למה ואיך על ידי שנאת הממון יזכה לשכל התחתון שיוביל אותו בסוף לשכל העליון? תשובה: תאוות ממון מרחיקה את האדם מהתכלית. הממון מייצג את ההקדמה של התכלית. כי הממון עצמו הוא אינו התכלית, אלא הוא רק אמצעי לקנות בממון וכולי. וכאשר מתאווה לממון עצמו, על ידי זה הוא מרחיק את עצמו מהתכלית, כי הוא מתאווה לאמצעי במקום לתכלית. ושנאת הממון, נכלל בה גם שנאת ההקדמות דהיינו שנאת הספקות. פירוש: כי יש התבוננות כזה שצריך אליו כל הון דעלמא דייקא ... את ההקדמות האלו כדי להשיג את האור א"ס. אך כדי להשיג את האור א"ס, לשם כך צריך לשנוא את הממון, דהיינו את ההקדמות. כי על ידי זה ששונא את ההקדמות, על ידי זה הוא עולה מדרגה לדרגה ועובר בתוך היכלי התמורות והקליפות עד שמגיע אל הפרי ממש, שהוא האמת עצמה. כך שבכלל שנאת הממון, נכלל גם שנאת האמצעים באשר הם. וכיו"ב מובא גם כי ההקדמות של החוכמה, הם העבדים והאמצעים של החוכמה, דהיינו הממון של החוכמה, בחינת פסול לך... ועל ידי שנאת ההקדמות, על ידי זה זוכה להשיג הקדמות גדולות יותר עד שמגיע ...