... כנ"ל ד. ולבוא להשכל התחתון הזה אי אפשר כי אם על ידי שונא בצע שישנא הממון בתכלית השנאה כי שערא אכמא שהוא בחינת השכל התחתון הוא מסטרא
דמלכות וכן שונא בצע הוא מסטרא
דמלכות כי השכל התחתון הוא בחינות
מלכות שהוא בחינות חכמה תתאה שבכל עולם ועולם שהוא מנהיג אותו העולם שזה השכל של ההנהגה
והמלכות הוא בחינת חכמה ושכל תחתון כנגד השכל של השגות אלקות ועל כן ביומוי דשמואל שנפלו ראשי הדור אל הממון כמו שכתוב: "ויטו אחרי הבצע" על כן תכף פגמו
במלכות דקדשה כמו שכתוב "כי אתי מאסו ממלך עליהם, ושאלו להם מלך ככל העכו"ם" וביומוי דשלמה שאין כסף נחשב היה
מלכות דקדשה על תקונה ומכונה "וישב שלמה על כסא ה'" שמלך על ... ותחתונים ועל כן זכה שלמה לזה השכל התחתון הנ"ל כמו שכתוב: "ויחכם מכל האדם" וכמו שכתוב: "ותרב חכמת שלמה מכל בני קדם" כי זה השכל הוא בחינת
מלכות כנ"ל אבל על ידי אהבת ממון הוא נופל לאכמא דסטרא אחרא ... החכמה תתאה שיש לו כפי בחינות החכמה תתאה שבכל עולם ועולם ועיקר החיות הוא מאור הפנים בבחינת: "באור פני מלך חיים" ועל כן צריכין להעלות את
המלכות בחינות חכמה תתאה אל אור הפנים המאיר בשלש רגלים כי עקר ... יראה כל זכורך את פני ה' אלקיך" בשביל לקבל אור הפנים. וזה בחינת: 'חיב אדם להקביל פני רבו ברגל' כדי לקבל אור הפנים, ולהחיות את בחינות
המלכות וזה: "צדק לפניו יהלך" 'צדק
מלכותא קדישא' כשמוליכין אותה אל אור הפנים העקר, על ידי בחינות ... "ישבו ישרים את פניך" "ישרים", הם "פקודי ה' ישרים משמחי לב" הם מישבין ומאירין ומסדרין אור הפנים כנ"ל ו. ולפעמים שנופל, חס ושלום בחינות
המלכות דקדשה בחינות חכמה תתאה לגלות של ארבע מלכיות כי
המלכות הוא בחינות דל"ת בגין דלית לה מגרמה כלום כי אם על ידי ענפי השכל העליון המתפשטין לשם וגם היא כלולה מארבעה עולמות כי בכל עולם ועולם יש בחינות
המלכות בחינות חכמה תתאה שהיא בחינות החכמה המנהגת את העולם כנ"ל ... יותר מהראוי להם אזי מתגברים, חס ושלום ונעשה ממשלת הארבע מלכיות, שהם ארבע גליות ומי יכול לסבל את קול הצעקה והזעקה הגדולה כשנופל בחינות
המלכות בחינות החכמה תתאה, ביניהם, חס ושלום בבחינות: "זעקת מושל בכסילים" דהינו הזעקה כשנופל הממשלה בחינות
המלכות, בחינות חכמה תתאה, בין הכסילים שהכסיל רוצה להתחכם ... חכמה תתאה הנ"ל וגם יש עוד צעקה גדולה מזה דהינו שהשם יתברך כביכול בעצמו שואג בבחינות: "שאג ישאג על נוהו" 'על נוה דילה' שהוא בחינות
המלכות שנופל בגליות של ארבע מלכיות. וצריך לראות לחתך ולהבדיל את בחינות
המלכות הנ"ל מבין הארבע גליות, ולהעלותה משם ועקר עליתה על ידי בחינות החסד בבחינת: "והוכן בחסד כסא" בחינת: "קצרו לפי חסד" שעל ידי החסד קוצרין וחותכין את הדלת בחינת
המלכות ומבדילין אותה מהם ומעלין אותה אל אור הפנים. ועל כן אברהם היה איש החסד והיה משתדל תמיד לעשות חסד כדי להעלות בחינת
המלכות מהם ועל כן רדף אברהם אחר הארבעה מלכים כדי להכניעם שהן ... הוא כללות הארבע מלכיות דסטרא אחרא כמו שכתוב: "ראשית גוים עמלק" וזה שפרש רש"י: 'וישסף חתכו לארבעה' הינו שחתך והבדיל את הדל"ת שהיא בחינת
מלכות דקדשה דלית לה מגרמא כלום וכו' כנ"ל מאגג שהוא כלליות ארבע מלכיות דסטרא אחרא והעלה את
המלכות דקדשה בשלש רגלים וזה וישסף ראשי תבות שבועות סוכות פסח ... רגלים שהם ימי דין, ימי תשובה כמאמר חכמינו, זכרונם לברכה: 'בפסח נדונין על התבואה, בעצרת' וכו' ואז עת צאת המלכים כנ"ל שמוציאין את בחינת
המלכות דקדשה מגליות של הארבע מלכיות ומעלין אותה אל אור הפנים ... שהוא ארבע פעמים ביד כל אחד כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'כיצד סדר משנה וכו' בסוכות היא ארבעה מינים הכל כנגד בחינת הד' הנ"ל בחינת
מלכות הנ"ל שצריך להעלותה אל האור הפנים על ידי שמחות המצוות ... ואחד על ידי זה יודע את התפילה שבלבלה אותו מאיזה מהם באה ועל ידי זה יודע להוכיח אותו וזהו מישרא דסכינא הינו בחינת חכמה תתאה הנ"ל בחינת
מלכות הנ"ל בחינת: "ההסכן הסכנתי" לשון למוד [כתרגומו המילף, אליפנא] בחינת: "חרב נוקמת" שהיא בחינת
מלכות הנ"ל מישרא, פרש רש"י: 'ערוגה' הינו בחינת: זעקת מושל וכו', כמו שכתוב: "כאיל תערג" במאי קטלי לה פרש רש"י: 'במאי חותכין אותה' הינו במה חותכין ומבדילין את
המלכות הנ"ל כדי להצילה מזעקה הנ"ל בבחינת: חתכו לארבעה כנ"ל ... בינה לעתים כנ"ל איתו לה תרי ביעי לשון צלותא ובעותא בחינות תפילות אמרי, הי דחורתא והי דאכמתא הינו שאתה אומר שעל ידי תוכחה מעלין את
המלכות כנ"ל הלא איך אפשר להוכיח כי הלא התפילות באין ביחד ואיך ... אחרא שמהן תרי תורות הנ"ל ולפי העזות יכולין לידע את התפילות כנ"ל שעל ידי זה יכל להוכיח אותם כנ"ל שעל ידי זה חותכין ומבדילין את בחינות
המלכות ומצילין אותה מזעקת מושל ומעלין אותה לבחינות אור הפנים ... פי התורה הזאת ואמר אחר כך, שאם היה רוצה לסים פרוש הפסוק, היה צריך לומר עוד תורה כזאת כדי לבאר הפסוק מקולו של אדם יכולין לידע את בחינות
המלכות שלו כי יש בכל אחד ואחד בחינות
מלכות והוא נכר בקולו כי אין שני קולות שוין כי קול של כל אחד ...